پاورپوینت کامل بازگشت به رابطه مثبت فلسفه و علم ۳۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بازگشت به رابطه مثبت فلسفه و علم ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بازگشت به رابطه مثبت فلسفه و علم ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بازگشت به رابطه مثبت فلسفه و علم ۳۲ اسلاید در PowerPoint :

بحث چرخش یا بازگشت به رئالیسم در فلسفه قاره‌ای را مشخصا با تاکید کوئنتین میسو (Quentin Meillassoux) فیلسوف معاصر فرانسوی (متولد ۱۹۶۷) پی خواهم گرفت. میسو شاگرد آلن بدیو و شخصیتی آکادمیک است و تاکنون دیدگاه سیاسی مشخصی ارایه نکرده است. او به معنای دقیق کلمه فیلسوفی در آکادمی با مسائل (problems) مشخص فلسفی است و با مفاهیم عمده فلسفه نیز سر و کار دارد. همین امر سبب می‌شود میسو تنها یک‌گرایش (trend) یا مد(fashion) فلسفی جدید نباشد. او در کتاب «پس از پایان: مقالاتی درباره ضرورت امکان»(After Finitude: An Essay On The Necessity Of Contingency)به درگیری با فیلسوفان پیش از خودش می‌پردازد و این مباحث چنان جذاب است که گویی میسو در قرن هفدهم با دکارت و سایر ریاضیدانان زمان خودش بحث می‌کند.

مقدمه‌ای بر کوئنتین میسو و رئالیسم نظرورزانه

بحث چرخش یا بازگشت به رئالیسم در فلسفه قاره‌ای را مشخصا با تاکید کوئنتین میسو (

Quentin Meillassoux

) فیلسوف معاصر فرانسوی (متولد ۱۹۶۷) پی خواهم گرفت. میسو شاگرد آلن بدیو و شخصیتی آکادمیک است و تاکنون دیدگاه سیاسی مشخصی ارایه نکرده است. او به معنای دقیق کلمه فیلسوفی در آکادمی با مسائل (

problems

) مشخص فلسفی است و با مفاهیم عمده فلسفه نیز سر و کار دارد. همین امر سبب می‌شود میسو تنها یک‌گرایش (

trend

) یا مد(

fashion

) فلسفی جدید نباشد. او در کتاب «پس از پایان: مقالاتی درباره ضرورت امکان»(

After Finitude: An Essay On The Necessity Of Contingency

)به درگیری با فیلسوفان پیش از خودش می‌پردازد و این مباحث چنان جذاب است که گویی میسو در قرن هفدهم با دکارت و سایر ریاضیدانان زمان خودش بحث می‌کند.

در میسو با فلسفه به معنای کلاسیک آن مواجه هستیم، یعنی شاهد بحث‌های او درباره مباحثی چون امر مطلق، حدوث، ضرورت، جهان مستقل از تفکر یا سوژه هستیم. گویا فلسفه در تاریخ ۲۵۰۰ ساله‌اش نتوانسته به اتفاق نظری راجع به مباحثی چون جهان مستقل از سوژه یا ضروری بودن جهان دست یابد. اما اهمیت میسو در سنت قاره‌ای آن است که او در وضعیتی فلسفه‌پردازی می‌کند و در مباحث فلسفی حضور دارد که جریان غالب در فلسفه در این شرایط اجتماعی و تاریخی به معنای کنار گذاشتن هر گونه امر مطلق است. اهمیت میسو به این خاطر است که در وضعیتی که همه از نوعی نسبی‌گرایی سخن می‌گویند و مدعی‌اند هر چیزی از درون یک فرآیند اجتماعی و تاریخی ساخته می‌شود، به فلسفه در معنای عام آن می‌پردازد و از حقیقت مطلق سخن می‌گوید. این مباحث از اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ شروع می‌شود و ما در مباحث فلسفی مسلط مثل فلسفه و آینه طبیعت رورتی تحت عنوان ساخت‌گرایی (

constructivism

) شاهد آن هستیم. رورتی با وجود نگرش پراگماتیستش بر ساختن زبان و جهان از طریق یک فرآیند تاریخی و اجتماعی تاکید می‌گذارد. در نتیجه در جریان گفتار برساخت‌گرایی پرسش امر مطلق و جهان مستقل از هرگونه حرکت نیروهای بشری در طول تاریخ نادیده گرفته می‌شود. از سوی دیگر‌گرایش فلسفی مهمی تحت عنوان پست مدرنیسم را می‌بینیم که هنوز نیز در برخی حوزه‌ها دست بالا را دارند. در ساخت‌گرایی گفتارهای علمی ارجحیتی بر گفتارهای دیگر ندارند و یک گزاره علمی درباره جهان با باور یک بودیست برابر است.

در نتیجه در این نگاه ساخت‌گرا علم به هر گفتار دیگری تنزل پیدا می‌کند و هر کسی هر باور یا رازی را می‌تواند با باوری علمی مقایسه کند و هیچ کدام از آنها بر دیگری ارجحیت ندارد. در دل این سنت ساخت‌گرایی قدم بعدی نسبی‌گرایی است. در چنین وضعیتی همه می‌توانند در همه‌چیز مداخله کنند، تا جایی که امروز شاهدیم که فلسفه همه‌چیز از فلسفه زندگی و فلسفه ریاضیات گرفته تا فلسفه علم و… داریم. یعنی در همه حوزه‌ها حضور فلسفه را می‌بینیم. اما این حضور فلسفه در همه جا گفتار نیچه را به یاد می‌آورد که می‌گفت وقتی همه درباره ارزش سخن می‌گویند، این نشان‌گر آن است که ارزش دچار بحران است. الان هم حضور فلسفه در همه جا نشان می‌دهد که فلسفه موقعیت بحرانی‌ای دارد. اما روشن کردن مختصات رابطه فلسفه و علم از قرن هفدهم به این سو اهمیت میسو را نشان می‌دهد و آشکار می‌کند که طرح مباحث میسو فراتر از یک مد فلسفی جدید است. ضمن اینکه این بحث به اینکه فلسفه چیست یاری می‌رساند. آلن بدیو استاد میسو فلسفه را نوعی رد‌گیری فرآیند حقیقت در شرایطی می‌داند که از دید بدیو شرایط تحقق رویه حقیقت هستند. او این شرایط چهارگانه را علم، سیاست و هنر و عشق می‌خواند. بنابراین علم یکی از شرایطی است که در آن با حقیقتی مستقل از سوژه مواجه هستیم، فارغ از اینکه ما باشیم یا نباشیم. این نکته‌ای است که میسو بر آن تاکید می‌کند. میسو تاکید می‌کند ۵/۱۳ میلیارد سال از عمر عالم (

universe

) می‌گذرد در حالی که از ابتدایی که بشر بر کره خاکی پدیدار شده، دو میلیون سال است و علم تو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.