پاورپوینت کامل برخی نقایص آموزش فلسفه در ایران ۲۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل برخی نقایص آموزش فلسفه در ایران ۲۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل برخی نقایص آموزش فلسفه در ایران ۲۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل برخی نقایص آموزش فلسفه در ایران ۲۴ اسلاید در PowerPoint :

امروزه وضعیت فلسفه‌ ما این‌گونه نیست که رشته‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی طبق واقعیت‌هایی که باید باشد و تخصصی شود تخصصی نشده این باعث جدی نبودن بحث و درس‌هااز جانب دانشجو و استاد شده است.

امروزه وضعیت فلسفه‌ ما این‌گونه نیست که رشته‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی طبق واقعیت‌هایی که باید باشد و تخصصی شود تخصصی نشده این باعث جدی نبودن بحث و درس‌هااز جانب دانشجو و استاد شده است.

به نقل از پایگاه دبیرخانه دین پژوهان، یادداشتی ازحجت‌الاسلام دکتر علی‌رضا آل‌بویه درباره نقایص آموزش فلسفه در ایران در پی می آید؛ وضعیت موجود آموزش فلسفه در ایران، وضعیت مطلوبی نیست. یکی از مشکلات ما در آموزش، نحوه آموزش ما است؛ به این معنا که در آموزش تمام رشته‌ها از جمله رشته فلسفه ـ که البته این مسأله در فلسفه، خودش را بیشتر نشان می‌دهد ـ به جای تأملات عقلانی، تکیه بر محفوظات است.

فلسفه در یک تعریف عام، فعالیتی عقلانی در مورد بنیادی‌ترین مسائل هستی است. در فلسفه، تأملات عقلانی اهمیت دارد؛ به عبارت دیگر برخلاف علمی مانند تاریخ، در فلسفه جنبه‌ عقلانی مسئله مهم است. تاریخ علمی نقلی است و بیشتر به محفوظات تکیه دارد، ولی در فلسفه، کاری به محفوظات نداریم و دانشجو باید یاد بگیرد که عقلانی فکر کند. اگر ما در نظام آموزشی کشور، این روش را دنبال ­کرده­ایم و دانشجوهایمان را عقلانی پرورش داده­ایم، تا حد زیادی موفق بوده‌ایم، ولی اگر دانشجو، یک‌سری کتاب‌ها را خوانده و طوطی‌وار حفظ کرده و بعد نمره ۲۰ هم گرفته باشد، نمی‌توانیم بگوییم در امر آموزش‌ موفق بوده‌ایم. پس نظام آموزشی ما تا حدودی به جای تأملات عقلانی، مبتنی بر محفوظات است. من فکر می‌کنم این رابطه، باید رابطه معکوس شود.

از طرف دیگر متون آموزشی موجود، متون آموزشی مطلوب و روش‌مندی نیست. ما باید در رابطه با متون آموزشی فلسفه، به­خصوص در سطح کارشناسی فکری جدی کنیم؛ چون در این سطح بیشتر، به متون آموزشی نیاز داریم. اگر شما به متون آموزشی فلسفه در دوره‌ کارشناسی هم نگاه کنید، به‌نظرم نتوانیم به تعداد انگشتان دست، کتاب تدوین‌شده‌ آموزشی روش‌مند و مطابق با معیارهای کتاب‌های آموزشی بیابیم که در اختیار دانشجویان و طلاب علاقه‌مند به مباحث فلسفه گذاشته شده باشد.

دومین کمبود ما در متون آموزشی مناسب و روش‌مند درسطوح مختلف است. یکی از نقصان‌هایی که ما در مباحث رشته‌های فلسفی داریم، برنامه‌ریزی ترمی- واحدی است؛ هر چند گریزی از آن نیست، ولی برنامه‌ ترمی­-­ واحدی در دانشگاه نواقصی دارد. ما در حوزه هم از روش ترمی ـ واحدی استفاده می‌کنیم، ولی طلبه موظف است که کل کتاب مربوط به متون کلاسیک که با عنوان متن مد نظر است را بخواند.

در واقع، آن‌ها طوری تناسب ترم را با متن‌خوانی ایجاد کرده‌اند که خواندن یک متن را پوشش بدهد. مثلاً در سطح سه درس فلسفه درحوزه‌های علمیه، افراد موظف‌اند نهایه‌الحکمه‌ علامه طباطبایی را تا آخر بخوانند. بنابراین زمان مورد نیاز برای مطالعه نهایه‌الحکمه علامه طباطبایی را بررسی کرده و دیده­اند که در پنج تا دو واحد، قابل تقسیم است، یعنی ده واحد برای متن نهایه‌الحکمه گذاشته­اند. ولی در نظام دانشگاهی مثلاً در سطح کارشناسی ارشد که نهایه‌الحکمه خوانده می‌شود، چهار واحد نهایه‌الحکمه وجود دارد. چهار واحد، کل نهایه‌الحکمه را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. اگر ترمی- واحدی هم هست، یک‌سری متون کلاسیک در بحث‌های فلسفی وجود دارد که باید در منابع و دروس گنجانده شود و طبق یک زمان‌بندی خوانده شود تا دانشجویان ما بتوانند با میراث فلسفی‌مان ارتباط پیدا کنند.

در حوزه‌ها در مباحث فلسفی نقص دیگری داریم. مثلاً اگر متنی برای مکتب اشراق یا مکتب مشاء گذاشته می‌شود، بسیار کم است و

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.