پاورپوینت کامل پیوند بختیاری ها(و لرها)ی خوزستان و شاهنامه (بخش نخست اهمیت آتش ) ۴۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پیوند بختیاری ها(و لرها)ی خوزستان و شاهنامه (بخش نخست اهمیت آتش ) ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پیوند بختیاری ها(و لرها)ی خوزستان و شاهنامه (بخش نخست اهمیت آتش ) ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پیوند بختیاری ها(و لرها)ی خوزستان و شاهنامه (بخش نخست اهمیت آتش ) ۴۱ اسلاید در PowerPoint :

در خوزستان پیوند دیرین بختیاری­ها با شاهنامه، امری است که بر کسی پوشیده نیست.پژوهش پیش رو با نگاهی به شاهنامه و گوشه هایی از فرهنگ روزمره ی بختیاری ها و لرهای استان خوزستان، به دنبال پیدا کردن پاره ای از این وجوه مشترک است. در مقایسه ی یافته های این تحقیق که به یاری مردمان بختیاری و لر به دست آمده است و یافته های برگرفته از شاهنامه این فصول مشترک به خوبی نمایان خواهند گشت.

در خوزستان پیوند دیرین بختیاری­ها با شاهنامه، امری است که بر کسی پوشیده نیست.پژوهش پیش رو با نگاهی به شاهنامه و گوشه هایی از فرهنگ روزمره ی بختیاری ها و لرهای استان خوزستان، به دنبال پیدا کردن پاره ای از این وجوه مشترک است. در مقایسه ی یافته های این تحقیق که به یاری مردمان بختیاری و لر به دست آمده است و یافته های برگرفته از شاهنامه این فصول مشترک به خوبی نمایان خواهند گشت.

کلید واژه ها: خوزستان، شاهنامه، فرهنگ عمومی،لر و بختیاری.

مقدمه:

آیین شاهنامه خوانی بختیاری ها از آیین های شناخته شده ی خوزستان است.بازنمود انس و الفت بختیاری ها با شاهنامه در نام های مردمان بختیاری بسیار دیده و شنیده می شود.اهمیت پیدایی چنین پیوندهایی آدمیان را بر خویش آشکار می کند و به بازیابی هویت فرهنگی کمک می کند که ریشه های آن در فضای مه آلود حافظه ی تاریخی قومی نهفته است. از همین رو به واکاوی برخی مفاهیم مشترکی خواهیم پرداخت که هم درشاهنامه و هم در زندگی روزمره ی بختیاری های خوزستان وجود دارد.

هدف پژوهش حاضر واکاوی اهمیت آتش در شاهنامه و فرهنگ بختیاری و لری و پیدا کردن شباهت های موجود در شاهنامه و این فرهنگهاست.کشف آتش به دست هوشنگ و گذشتن سیاوش از آتش از جمله نمودهای بارز آتش در شاهنامه ی فردوسی هستند که نمودهایی نیزدر فرهنگ بختیاری و لری دارند که به اعتقاد برخی ریشه ی این باورها و اعتقادات سنتی چون احترام به آتش، خورشید، ماه و مردگان به دوران مهرپرستی می رسد و این سنت ها چنان ریشه ی عمیق دارد که با گذشت زمان، استوار برجای مانده اند. ( عبدالعلی خسروی فرهنگ بختیاری:۱۲۵-۱۲۶).

آتش:

در میان عناصر چهارگانه، آتش عنصری دو وجهی است که هم یاد آور شعله های دوزخ است و هم جایگاهی مینوی و مورد ستایش دارد. عنصری که در پی اهمیت والای مادی خود دارای بعدی استعلایی و معنوی می شود و در مناسک اعتقادی و آیینی جایگاهی خاص می یابد و حتی در دین زرتشتی فرزند اهورامزدا دانسته می شود(مخبر،۱۳۸۸: ۱۶).آتش در عین حال نماد امور مختلفی می شود. نماد نیایش(در آتشکده)، نماد جریان زندگی(در اجاق)،آزمون پاکی(ابراهیم و سیاوش)، استعاره ای برای شورعشق(عشق آتشین)و عنصر اساسی کیفر(آتش جهنم).آتش از جمله خدایان مهم است که در هند به نام اگنی((

agni

و در ایران به نام آتر(

atar

) خوانده می شد(بهار،۱۳۸۸: ۴۳)حتی نام پیشوایان دینی در ریگ ودا و اوستا آثرون است که با آتر و آثر به معنای آتش پیوند دارد(مهوش،۱۳۸۴ :۱۷۶). به اعتقاد بهار، آتشکده نمایی بازسازی شده از غارهای ابتدایی است که گنبدش نشانه ی سقف غار و حتی آسمان است چرا که غار سبمل جهان است(بهار،۱۳۸۸: ۴۳) .

اهمیت آتش در شاهنامه

الف)پیدایش جهان

در شاهنامه آفرینش جهان به وجود آتش و نیروی گرمای بخش آن گره خورده است:

نخستین که آتش به جنبش دمید ز گرمیش پس خشکی آمد پدید(گنجور،۱۳۹۳)

ب)کشف آتش

روزی، هوشنگ یا گروهی که همراهش بودند به سوی کوهی می رفت که :

پدید آمد از دور چیزی دراز سیه رنگ و تیره‌تن و تیزتاز

دوچشم از بر سر چو دو چشمه خون ز دود دهانش جهان تیره‌گون (همان)

هوشنگ سنگی به طرف مار پرتاب می­کند:

نگه کرد هوشنگ باهوش و سنگ گرفتش یکی سنگ و شد تیزچنگ

اما مار از دست هوشنگ می جهد با خوردن سنگ به سنگی دیگر آتش پدید می آید:

برآمد به سنگ گران سنگ خرد همان و همین سنگ بشکست گرد

فروغی پدید آمد از هر دو سنگ دل سنگ گشت از فروغ آذرنگ

نشد مار کشته ولیکن ز راز ازین طبع سنگ آتش آمد فراز(همان)

ج)قبله گاه ساختن و پرستش آتش

جهاندار پیش جهان آفرین نیایش همی کرد و خواند آفرین

که او را فروغی چنین هدیه داد همین آتش آنگاه قبله نهاد

بگفتا فروغیست این ایزدی پرستید باید اگر بخردی(همان)

د)جشن سده به پاس پیدایی آتش

شب آمد برافروخت آتش چوکوه همان شاه در گرد او با گروه

یکی جشن کرد آن شب و باده خورد سده نام آن جشن فرخنده کرد

ز هوشنگ ماند این سده یادگار بسی باد چون او دگر شهریار

کز آباد کردن جهان شاد کرد جهانی به نیکی ازو یاد کرد(همان)

اهمیت آتش در فرهنگ روزمره لری و بختیاری(یافته های میدانی)

آتش در ضرب المثلهای روزانه:

این موارد در گفتگو با بختیاری ها و لرها به دست آمده است.

۱- فایده

-د دیت کرو بیم و تشت روشه نویم.

برگردان:از دودت کور شدم، با اتشت روشن و گرم نشدم. کنایه: اشاره به افرادی که بی فایده هستندو زیان می رسانند.

۲-فرصت طلبی

-یکی تش ده حونش رتی، یکی ترگنم زدوده می کرد

برگردان:خونه ی یک نفرآتش گرفته بود، فرد دیگری با آن آتش گندم برشته درست می کرد.کنایه: هر کسی به فکر خودش است.اشاره به عدم کمک به دیگران و فرصت طلبی

-تش ده ریش یکی رته بی، یکی زوورده واش می برشت.

برگردان:ریش یکی آتش گرفته بود، دیگری با آن گندم نارس برشته می کرد.کنایه: افراد فرصت طلبی که از هر موقعیتی سوء استفاده می کنند.

۳-تناقض

-دی ایلا موه تش، ده اولا موه وش(ده ایلا موئه تش ، ده اولا موئه باران)

برگردان:این طرف می گوید آتش، آن طرف می گوید باران.کنایه:به افراد سخن چین و دو به هم زنی که در جاهای مختلف صحبتهای متناقضی می کنند و یک حرف را در هرجایی به یک صورتی می گویند

۴-ظاهر بینی

-بی کشه، تش نیا ده ویشه!

برگردان:ادم بی سر و صدا بیشه را به آتش کشید.کنایه:قضاوت درباره ی ماهیت و نقش واقعی افراد نباید از ظاهر آن ها باشد.آدم بی سر وصدا وساکت که درمراسمات و محافل ساکت نشسته ولی این ساکتی نشان دهنده ادب او نیست بلکه در جمع آوری اطلاعات برای شایعه و سخن پراکنی است.

-تش ور میکم پری نزنم، مردم و خیال خوشو هرشو پلو می پزم.

برگردان: پری مرا نزند(نوعی نفرین رایج، پری نوعی جن است جن ماده، شرور و زیبا). آتش روشن می کنم ، مردم خیال میکنن من هر شب پلو می پزم.کنایه: یعنی هیچی ندارم.مردم فکر می کنن هرشب پلو غذا می خورم

-دسم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.