پاورپوینت کامل متن و حاشی? فیلسوف دوران ما ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل متن و حاشی? فیلسوف دوران ما ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل متن و حاشی? فیلسوف دوران ما ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل متن و حاشی? فیلسوف دوران ما ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
رضا داوری اردکانی از چهرههای مهم اندیشه در ایران در روزگار ماست. وجهی از این اهمیت را مخالفان هم نمیتوانند تایید نکنند. او یکی از طرفهای بسیاری از مناقشات و مباحثات فکری و قلمی، به ویژه پس از انقلاب، بوده است و اندیشههایش حتی برای تندروترین مخالفان آن اندازه اهمیت داشته که در نقد و نفی آنها بکوشند. این وجه عینی اهمیت اوست و این وجه ربطی به ذهنیات این و آن ندارد تا با رأی و نظر و تصور این و آن از آن کاسته یا بر آن افزوده شود.
محمدمنصور هاشمی را میتوان یکی از تاریخنگاران اندیشه در ایران معاصر دانست. او که یکی از مهمترین تکنگاری درباره سیداحمد فردید را نوشته است، علاقه و توجه شایانی به بررسی آراء و افکار متفکران معاصر ایرانی در عرصه فرهنگ و فلسفه دارد. چندی پیش که مجموعه گفتگوهای حامد زارع با رضا داوریاردکانی منتشر شد، دیباچهای به قلم هاشمی نیز در ابتدای کتاب قرار داده شده بود که ناظر بر اهمیت تاریخنگاری افکار و آثار اندیشمندان ایرانی در قالب مصاحبه بود. هاشمی در دیباچه خود مطالعه گفتگوی زارع با داوریاردکانی را به مثابه تجربه حضور ذهنی در مجلسی دانسته بود که در آن حضور عینی نداشته است. متن این دیباچه در ادامه میآید:
*****
رضا داوری اردکانی از چهرههای مهم اندیشه در ایران در روزگار ماست. وجهی از این اهمیت را مخالفان هم نمیتوانند تایید نکنند. او یکی از طرفهای بسیاری از مناقشات و مباحثات فکری و قلمی، به ویژه پس از انقلاب، بوده است و اندیشههایش حتی برای تندروترین مخالفان آن اندازه اهمیت داشته که در نقد و نفی آنها بکوشند. این وجه عینی اهمیت اوست و این وجه ربطی به ذهنیات این و آن ندارد تا با رأی و نظر و تصور این و آن از آن کاسته یا بر آن افزوده شود. اگر کسی همین اندازه اهمیت عینی در تاریخ اندیشه سرزمین و فرهنگی داشته باشد شناخت بهتر و دقیقتر او لازم است. چه رسد به اینکه این همه ماجرا نباشد و نفس اندیشههای آن فرد نیز واجد ظرافتها و ظرفیتهایی باشد که به کار دیگر اندیشمندان بیاید و بتواند برای نسلهای بعد به یادگار بماند و محل رجوع و بررسی و ارزیابی آنها باشد.
دکتر داوری از سالها پیش از انقلاب – از دهه چهل – در عرصه اندیشه سرزمین ما فعال و از دهه پنجاه به عنوان یکی از نمایندگان تفکر فلسفی در فرهنگمان مطرح بوده است و یکی از بهترین آثار خود از حیث عمق و ایجاز و اثرگذاری – یعنی وضع کنونی تفکر در ایران – را یکی دوسالی پیش از انقلاب ایران سامان داده و به سرانجام رسانده است. از همان اوان تا همین امروز هم کم و بیش بر یک مسیر فکری و فلسفی حرکت کرده و بر مسألهها و دغدغههایی خاص تمرکز داشته و درباره آنها تأمل کرده است. تفاوت در تاکیدها و به ویژه لحن و نحوه بیان در کارهایش دیده میشود اما کلیت فکر و منهج فلسفیاش هیچگاه تغییر چندانی نکرده است.
او همواره مدافع تفکر فلسفی بوده است و همین به اندیشهاش ظرفیتهایی قابل توجه برای نقد ایدئولوژیزدگی بخشیده است. داوری همواره نقاد وضع کنونی دنیا و تقدیر تاریخی تجدد بوده و به تأمل در شرایط تاریخی تجدد و کشورهای غربی از سویی و شرایط تاریخی حاشیهنشینان تجدد از سوی دیگر پرداخته است. اما نقادی تاریخی و فلسفی را با رد و قبول ایدئولوژیک اشتباه نباید کرد. در سطح فلسفی مسأله مخالفت و موافقت مطرح نیست. مسأله شناخت مطرح است؛ شناخت زمینه و زمانه، شناخت تاریخی و مآلا رسیدن به نحوی خودآگاهی تاریخی. این خودآگاهی در آثار او آنجا به طور خاص چشمگیر میشود و عمق مییابد که او از وضع تقلید در کشورهای حاشیه تجدد خبر میدهد و شرایط تاریخی آشفته این فرهنگها را توصیف و تحلیل میکند.
به گمان من همین جنبهها اهمیت اندیشههای او را آشکار میکند. آن اهمیت عینی و مناقشهناپذیر در سطح جامعه و بر مبنای حضور در حوزه عمومی، بیارتباط با این تأملات و امکاناتی که برای اندیشیدن و نقادی در اختیار دیگران قرار میداده نبوده است. اگر کسی اهل اندیشیدن فلسفی باشد انکار نمیتواند بکند که در آراء و آثار دکتر رضا داوری جلوههایی هست از تفکر فلسفی ما در اینجا و اکنون. حساب مشهورات و مقبولاتی که گاه یکچند فلسفه مینمایند البته جداست. فلسفه با فرهنگ و فرهیختگی و دانش و تاریخ پیوند دارد و آنها که بساطت را با فلسفه اشتباه گرفته باشند – همانطور که عدهای فلسفه را با مغلقگویی اشتباه گرفتهاند – بهرهای از این تفکر فلسفی نخواهند برد.
این همه مسلما به این معنی نیست که اندیشه استاد رضا داوری اردکانی ورای نقد و نظر است و تمام و کمال. هیچ اندیشهای فراتر از نقد و نظر و چون و چرا نیست. اساسا این توقع توقع بیمعنا و بیجایی است. هیچ متفکری بنا نیست اندیشه تمام و کمال پدید بیاورد. هر کس بصیرتهایی به تاریخ اندیشه فرهنگ و جامعهای عرضه کند کار خود را در مقام متفکر در آن تاریخ انجام داده است. در اندیشه دکتر داوری هم قطعا بصیرتهایی انکارناپذیر درباره وضع تاریخی کشورهای معروض تجدد هست. بصیرتهایی که گاه از سر جسارت فکر میکنم اگر استاد ارجمندم آقای دکتر داوری آنها را تا سر حد نهاییشان و با همه لوازمشان پیمیگرفتند شاید باعث میشد ناخواسته گرفتار برخی مجادلات سوءتفاهمبرانگیز و نف
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 