پاورپوینت کامل پیوندهای فرهنگی ایرانیان و ارمنیان ۴۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پیوندهای فرهنگی ایرانیان و ارمنیان ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پیوندهای فرهنگی ایرانیان و ارمنیان ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پیوندهای فرهنگی ایرانیان و ارمنیان ۴۹ اسلاید در PowerPoint :

مطلب حاضر، اجمالی است در باب پیوندهای مشترک تاریخی و فرهنگی میان ایرانیان و ارمنیان. این دو ملت همسایه و همجوار، در طول تاریخ، حادثه‌های مشترکی را از سر گذرانده و در بسیاری از زمینه‌ها سرنوشت مشترکی داشته‌اند. پادشاهان باستانی ایران ـ از هخامنشیان تا ساسانیان ـ با کمک به حکمرانان و شاهان ارمنی و پذیرش آنان به عنوان متحد قابل اعتماد ایران، در گسترش این پیوندها نقش اساسی داشته‌اند. بعدها، کوچ اجباری بزرگ ارامنه در عهد شاه عباس بزرگ،‌گامی دیگر در این همپیوندی بوده است. نویسنده مقاله حاضر، پژوهشگر، مترجم و مؤلف آثار متعددی در عرصه تاریخ و فرهنگ و زبان و ادب ارمنی است. احمد نوری زاده از نادرشاعران غیر ارمنی است که اشعاری را به زبان ارمنی سروده است.

مطلب حاضر، اجمالی است در باب پیوندهای مشترک تاریخی و فرهنگی میان ایرانیان و ارمنیان. این دو ملت همسایه و همجوار، در طول تاریخ، حادثه‌های مشترکی را از سر گذرانده و در بسیاری از زمینه‌ها سرنوشت مشترکی داشته‌اند. پادشاهان باستانی ایران ـ از هخامنشیان تا ساسانیان ـ با کمک به حکمرانان و شاهان ارمنی و پذیرش آنان به عنوان متحد قابل اعتماد ایران، در گسترش این پیوندها نقش اساسی داشته‌اند. بعدها، کوچ اجباری بزرگ ارامنه در عهد شاه عباس بزرگ،‌گامی دیگر در این همپیوندی بوده است. نویسنده مقاله حاضر، پژوهشگر، مترجم و مؤلف آثار متعددی در عرصه تاریخ و فرهنگ و زبان و ادب ارمنی است. احمد نوری زاده از نادرشاعران غیر ارمنی است که اشعاری را به زبان ارمنی سروده است.

از آغاز هزاره دوم پیش از میلاد در کوهستان‌های هزار شاخه ارمنستان، در زندگی [اقتصادی] ـ [اجتماعی] اقوام بومی پیشرفت بزرگی حاصل شده بود. به این صورت که اتحادیه‌های مستحکم و بزرگ قبیله‌ای تشکیل شده بودند که در میان آنها لایه‌بندی اجتماعی شکل گرفته و روند تشکیل ملت ارمنی آغاز شده بود. ملت ارمنی در نتیجه ادغام و اختلاط اتنیک تدریجی تعدادی قبیله و طایفه که از دیرباز در کوهستان‌های ارمنستان سکنی گزیده بودند، به وجود آمده است و هر قبیله و طایفه‌ای بخشی از ویژگی‌های اتنیک و اتیک خود را در مجموعه ملی به ارث گذارده‌اند. این ویژگی عبارتند از خصوصیات فیزیکی انسانی،‌فرهنگ مادی و معنوی و سنت‌های انباشته شده در طول قرون متمادی. گرد هسته مرکزی زبان هند و اروپایی ارمنی، یکی از همین اقوام، در کنار دیگر قبایل و طوایف، گنجینه‌های واژگانی زبان‌های خود را که به خانواده‌های گوناگون زبانی تعلق داشته‌اند، فراهم آورده و انباشته‌اند.

اطلاعات به دست آمده از سنگ نوشته‌ها و الواح گلین به خط میخی حاکی از آن است که در هزاره دوم پیش از میلاد در گستره جنوبی کوهستان‌های ارمنستان، اقوام خویشاوند با هم یعنی خورر (هورر) و اورارتو ساکن بودند. علاوه بر این اقوام دیگری هم در کوهستان‌های ارمنستان به سر می‌بردند که از پراهمیت‌ترین آنها اتحادیه‌های مقتدر قبیله‌ای هایاسا (خایاسا) و آززی بودند که بعدها به صورت عناصر اولیه تشکیل دهنده ملت ارمنی به شمار آمدند. زبان (هایاسا)ها به درستی معلوم نیست اما بر پایه پاره‌ای شواهد، آنها به زبان هند و اروپایی خویشاوند با زبان مشهور به زبان ختی ـ‌ لوویائی تکلم می‌کرده‌اند.

در منابع سنگ‌نوشته‌ آشوری مربوط به اوایل قرن دوازدهم پیش از میلاد،‌درباره پاره‌ای از قبایل ارمنی زبان هند و اروپایی ساکن در مناطق واقع در جنوب‌غربی کوهستان‌های ارمنستان گزارش‌هایی داده شده است. این قبایل بعدها در منابع یونانی آرمن‌ها نامیده شده‌اند. بدین‌ گونه می‌بینیم که این قبایل ماقبل ارمنی، یعنی اجداد بلافصل ارمنیان از قرن دوازدهم پیش از میلاد در سرزمین‌های گسترده از حاشیه رود فرات تا کوهستان ساسون در ارمنستان، می‌زیسته‌اند. رفته رفته اقوام و اتحادیه‌های قبیله‌ای ساکن در این مناطق راه اختلاط و ادغام زبانی ـ‌ قومی را در پیش می‌گیرند و روند تشکیل ملت یکپارچه ارمنی را آغاز می‌کنند که در جریان این روند قبایل ارمنی زبان با نیرومند‌تر شدن خود توانسته‌اند عناصر و اجزای دیگر قبایل و طوایف را با هم درآمیزند و زبان و فرهنگ خود را به آنان انتقال دهند و به ملت به وجود آمده نام مستقل ارمن را بدهند. در این روند ادغام و اختلاط قومی ـ ملی،‌نقش قبایل و طوایف موسوم به هایاسا نیز بسیار چشمگیر بوده است. به گونه‌ای که این قبایل، نام ملی «های» را به ملت داده‌اند که ارمنی‌ها به همین دلیل و به زبان ارمنی،‌خود را «های» می‌نامند. بر این اساس، می‌بینیم که روند تشکیل ملت ارمنی از واپسین قرن‌های هزاره دوم پیش از میلاد آغاز می‌شود و تقریباً در پایان هزاره نخست پیش از میلاد به فرجام خود می‌رسد و ملت ارمنی به صورتی انسجام یافته و یکپارچه در عرصه تاریخ جهان ظاهر می‌شود.

دوستی دو ملت ایران و ارمنستان ریشه در هزاره‌ها دارد. ملت‌های ساکن در ایران و ارمنستان علاوه بر تعلق نژادی به قوم مادر هند و اروپایی، به طور مشخص از سال ۶۱۲ پیش از میلاد دارای تاریخ مکتوب دوستی هستند. در این سال ملت ارمنی به سرکردگی یک نفر به نام بارویر (

Barouyr

) به یاری امپراتوری ماد می‌شتابد تا با هم‌پیمانی بابل، حکومت در حال ضعف آشور را براندازد. به همین علت هم بارویر از طرف پادشاه ماد به دریافت تاج مفتخر می‌شود و به مثابه اولین پادشاه ارمنی در عرصه تاریخ پدیدار می‌گردد. بعدها، وقتی داریوش اول پادشاه هخامنشی، به دنبال سرنگونی دولت ماد و پدیداری شورش‌هایی در کشورهای هم‌پیمان امپراتوری ماد،‌این شورش‌ها را در سال ۵۲۲ـ ۵۲۰ پیش از میلاد سرکوب می‌کند، در متن نوشته‌های پارسی و عیلامی کتیبه معروف بیستون، از ارمنستان با نام سرزمین «ارمینه» و از ساکنان آن با نام «ارمینیان»‌یاد می‌شود. پس از سرکوب شورش پادشاهی نیمه مستقل ارمنستان توسط داریوش اول، این کشور به رده «ساتراپ‌نشین»‌های امپراتوری هخامنشی تنزل می‌کند و این وضعیت تقریباً مدت دو قرن ادامه می‌یابد. اما به رغم کشمکش‌های موجود میان شاهان و سلاطین، ملت‌های ارمنستان و ایران پیوسته دوستی و مناسبات برادرانه خود را حفظ کرده‌اند و روز به روز ژرفش هرچه بیشتری به آن بخشیده‌اند.

در دهه‌های نخست قرن اول میلادی، پادشاهان ارمنستان غالباً از سوی روم برگزیده و حمایت می‌شدند. در سال ۵۱ میلادی،‌بلادش اول (۷۸ـ۵۱م) یکی از کارآمدترین و مقتدرترین شاهان پارت بر تخت می‌نشیند و ارمنستان به عنوان دومین شاه‌نشین مستقل اشکانی اعلام می‌شود و برادر بلاش اول، یعنی تیرداد، بر تخت پادشاهی جلوس می‌کند. تیرداد که از اخلاف اشکانیان دارای ۳۰۰ سال سابقه حکومتی بود، خصایص و سنت‌های خاندان پارتی را با خود داشت و این عوامل به ناگزیر نشان خود را در رفتار و کردار او بر جا می‌نهادند. اما در همین زمان، هنوز سنت‌ها و آداب حکومتی شاهان ارمنی پیشین به گونه‌ای بود که شاهان پارتی ارمنستان نیز به ملت ارمنی پیوسته و پذیرفته می‌شدند. این روند ارمنی شدن شاهان اشکانی ارمنستان که به نام شاهان آرشاکونی یا ارشاکیانی سلطنت می‌‌کردند، از خود تیرداد آغاز شد. مردم ارمنستان نه تنها او را پذیرفتند، بلکه دیری نپایید که در فرهنگ و ادبیات شفاهی خویش او را به مثابه عزیزترین و بزرگ‌ترین قهرمان ملی خود ستایش کردند. بعدها،‌یعنی از زمان سلطنت واقارش دوم (واقارش تلفظ ارمنی بلاش است) که در سال ۱۸۰ میلادی بر تخت نشست و نیز خسرو اول، سلطنت موروثی اشکانیان ارمنی (آرشاکونی‌ها) آغاز شد و تا سال ۴۲۸

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.