پاورپوینت کامل حامل حکمت کهن ۴۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حامل حکمت کهن ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حامل حکمت کهن ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حامل حکمت کهن ۴۶ اسلاید در PowerPoint :

دایره و سلسله حکمت در جهان اسلام، گاه گشوده و پر رونق بوده و در برخی مواقف و زمان ها تنگ و بی رونق. ای بسا سوء فهم و غرض ورزی که موجب دشواری و سختی نابجا برای بزرگان حکمت و فلسفه می شد و حتی حکیمان نامداری چون سهروردی را به مسلخ مرگ و شهادت می فرستاد. متحجران همیشه دشمن عقل و فلسفه بودند و اگر فرصتی می یافته اند، حتی حکیم متقی و بزرگی همچون صدرالمتالهین را نیز آزار داده و به تهمت های نابه جا، نفی بلد می کردند.

درباره زندگی فاضل تونی و مجموعه رسائل او

بازخوانی

دایره و سلسله حکمت در جهان اسلام، گاه گشوده و پر رونق بوده و در برخی مواقف و زمان ها تنگ و بی رونق. ای بسا سوء فهم و غرض ورزی که موجب دشواری و سختی نابجا برای بزرگان حکمت و فلسفه می شد و حتی حکیمان نامداری چون سهروردی را به مسلخ مرگ و شهادت می فرستاد. متحجران همیشه دشمن عقل و فلسفه بودند و اگر فرصتی می یافته اند، حتی حکیم متقی و بزرگی همچون صدرالمتالهین را نیز آزار داده و به تهمت های نابه جا، نفی بلد می کردند. اما همیشه سنگ اندیشان و متحجران چنین نمی کردند و اگر تنها این گروه و عوام الناس می بودند، امری طبیعی شمارده میشد ومحزون نمی شدیم. کار آنجا بالا می گیرد که گاه برخی متصفان به فضل و مشهوران به دانایی نیز حکم به مرگ عقل و هدم فلسفه و حرمت حکمت می داده اند و به ارعاب و تکفیر اهالی این اقلیم می پرداختند. از جمله اینان و بلکه نامدارترینشان، امام ابو حامد محمد غزالی است که جواز کفر فلسفه و فتوای کافری و بدعت و انحراف فلاسفه را در آثارش اعلام کرده است. این از غم انگیز ترین و دردناک ترین رخدادهای تاریخ و فرهنگ ما و بلکه لکه سیاهی بر دامان این تمدن و تاریخ است.

اما به هیچ وجه نباید تصور کرد که این مسائل مربوط به روزگاران دور بوده ودر دوران ما، یا دوره های نزدیک به ما، چنین مسائلی رخ نمی داده است! خیر، در همین زمان که این مطالب نوشته می شود نیز قائلان به چنین نظراتی هستند و اگر مجال یابند باز همان رفتارها و دارها و کند و زنجیرها را برای اهل عقل و فلسفه پیش خواهند کشید. در دوران نزدیک به ما اصحاب تفکیک در خراسان و برخی ظاهرگرایان که دنباله قطعی و تاریخی اخباریون هستند۱، بدین نطع و شیوه بر حکمت و فلسفه هجوم کرده و کوشیدند باب عقل و استدلال را مسدود کنند. خوشبختانه فرهنگ ایران، همواره از ظرفیتی فلسفی برخوردار بوده و هیچ گاه اجازه نداده است که این باب فیض بسته شود. اگر در برخی نقاط و نواحی جهان اسلام، تاریخ فلسفه اسلامی با ابوالولید ابن رشد اندلسی اختتام می یابد، اما در ایران راه های تازه گشوده و حکمای مبدع و صاحب کمالی ظهور کرده و ایده ها و مکتب های تازه تاسیس کرده اند. این جریان نیز تا این زمان تداوم داشته و شاید بتواند در برخورد و همزیستی با عقل و فلسفه مدرن نیز سخنگو و حافظ حکمت خاص و سنت فلسفه اسلامی در ایران باشد.

مکتب تهران در نیمه دوم سده نوزده و نیمه اول سده بیستم هجری خورشیدی، یکی از بهترین و مهم ترین جلوه های این تداوم و تکامل فلسفی محسوب می شود و نمایندگان آن در زمره عمیق ترین وارثان و شارحان فلسفه اسلامی و حکمت شیعی ایرانی هستند.استادانی همچون میرزا جهانگیر خان قشقایی، آقا سید ابو الحسن رفیعی قزوینی، میرزا مهدی آشتیانی، آقا سید محمد کاظم عصار تهرانی و محمد حسین فاضل تونی، مدرسان و متفکران نامداری بودند که با کوشش و ذوق و دانش خویش، آثار و شاگردان و دیدگاه های جالبی در مسیر تداوم و استکمال فلسفه در ایران خلق کرده و بر جای نهادند. ظهور و فعالیت ایشان از یک سو همزمان بود با اوج فعالیت و تحرک ظاهرگرایان و اخباریون جدید، نظیر میرزا مهدی اصفهانی و شیخ مجتبی قزوینی، و از سوی دیگر مقارن است با ورود جدی فلسفه غرب به ایران و انتشار کتاب سیر حکمت در اروپا اثر دانشور شهیر محمد علی فروغی. به همین دلایل، کار و فعالیت و آثار حکمای نام برده اهمیتی تاریخی دارد و در نقطه عطف زمانی مهمی توانسته است به تداوم و بسط فلسفه در ایران و میراث خاص حکمت شیعی تشریک مساعی نماید. یکی از نمایندگان خلاق و برجسته این جریان، مرحوم استاد محمد حسین فاضل تونی است که ما در اینجا به اجمال و اختصار در باره وی و آثارش سخن می گوییم.

مرحوم فاضل تونی، در هشتم دی ماه سال ۱۲۵۹ خورشیدی،در شهر تون۲، واقع در جنوب خراسان متولد شد. پدرش مرحوم ملاعبدالعظیم، از واعظان و معاریف همان شهر بود و محمدحسین هنوز کودک بود که پدرش وفات یافت. او در زادگاه خود به تحصیل مقدمات و دروس مرسوم ادبیات عرب پرداخت و سپس راهی مشهد شد. در سال ۱۲۷۶ ش وارد حوزه علمیه آن شهر شد. در مشهد، تحصیل ادبیات را کامل کرد و سپس به آموختن منطق، ریاضی و نجوم پرداخت. فقه واصول را آغاز کرد و به سرعت مدارج علمی را طی نمود. در سال ۱۲۸۲ ش به اصفهان رفت تا وارد معقولات شود. از همان ابتدا به حوزه درس حکمت و فلسفه میرزا جهانگیرخان قشقایی، حکیم نامدار و مدرس کم نظیر حکمت کلاسیک اسلامی، وارد شد. شش سال به صورت منظم و متوالی به تعلیم متون فلسفه اسلامی پرداخت. آیت الله العظمی بروجردی، از جمله همدرسان استاد فاضل تونی بود که علاوه بر در س های حکیم قشقایی، نزد مرحوم آخوند کاشی، که از استادان عارف مشرب آن روزگار بود، تلمذ می کردند.

مرحوم فاضل تونی یازده سال در آن شهر ماند، تحصیل و مطالعه و تهذیب و تدریس کرد و آنگاه به خراسان بازگشت. اندکی بعد، شاید به دلیل فضای تنگ عقلیات در حوزه های مشهد و شیوع حدیث گرایان و نواخباریونی که ذکر ایشان را پیشتر آوردیم، دوباره عزم اصفهان کرد. اما در تهران متوقف شد تا از میرزا هاشم اشکوری، شاگرد برجسته آقامیرزا محمدرضا قمشه ای در مدرسه سپهسالار تهران بهره گیرد. نزد اشکوری، شرح مفاتیح الغیب،اسفار ،فصوص الحکم و تمهید القواعد ابن ترکه را خواند و چنان در میان شاگردان میرزا هاشم مبرّز شد که پس از وی، تدریس علوم عقلی و کتب حکمی را عهده دار شد. او به شیوه اعاظم مدرسان متقد م، شیوه ای صبور و آرام در بیان دروس داشت، اما افزون بر آن، چنان بر موضوعات مسلّط بود که دشوارترین غوامض را به سادگی بیان می کرد وزبانی روشن و رسا دربحث های پیچیده داشت و این امر موجب اشتهار و رونق جلسات دروس وی شد. حکیم فقید، درس خود را به آیات و احادیث و اشعاری از مولوی، حافظ، شبستری، جامی و … آرایه می بست و از استعاره و تشبیه و طیبت بیان و طنز هم به کمال بهره داشت. به زودی شهرت وی در تدریس حکمت و تقریر مطالب و کتب درجه اول عقلی و عرفانی، سبب شد تا به دعوت مسئولان وقت دانشگاه تهران، تدریس فلسفه اسلامی و برخی دروس مرتبط با تخصص خود را در دانشگاه آغاز کند.

عمده ترین فعالیت های استاد فاضل تونی، همواره تدریس بود.مردان نامداری نظیر استاد مرتضی مطهری، استاد سیدجلال الدین آشتیانی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسن زاده آملی، از شاگردان ایشان بودند. همه کسانی که به نحوی در درس استاد فاضل تونی حضور یافته بودند چه در حوزه و چه در دانشگاه بر کیفیت خاص و متعالی دروس وی صحّه نهاده و شیوه بیان و تدریس وی را ستوده اند- از جمله مرحومان استادان بزرگ حکمت و عرفان، علامه جلال

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.