پاورپوینت کامل تبیین بیتی از مثنوی مولانا ۳۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تبیین بیتی از مثنوی مولانا ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تبیین بیتی از مثنوی مولانا ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تبیین بیتی از مثنوی مولانا ۳۰ اسلاید در PowerPoint :

لازم است در ابتدای مقاله این نکته را یادآور شوم که بیت فوق در بعضی نسخ مثنوی با مصراع «ماهی از سر گَنده گردد» آمده که به نظر من صحیح آن «… از سر گُنده» است و در نسخه های معتبر از جمله مثنوی نیکلسون نیز به همین معنی نقل شده است. این بیت در دفتر سوم مثنوی از ابیات قصه ای است که با عنوان «حکایت امیر و غلامش که نماز باره بود ….» آمده و در آنجا مولانا می خواهد بگوید که فرمان اصلی اعمال و رفتارهای ما از هوشمندی و عقل «هستی» یا از اراده حاکم بر تکوین و تحولات عالم منشأ می گیرد که ما عمدتاً نسبت به ریشه آنها وقوف نداریم.

نفس اول راند بر نفس دوم

ماهی از سر گُنده باشد نی ز دم

لازم است در ابتدای مقاله این نکته را یادآور شوم که بیت فوق در بعضی نسخ مثنوی با مصراع «ماهی از سر گَنده گردد» آمده که به نظر من صحیح آن «… از سر گُنده» است و در نسخه های معتبر از جمله مثنوی نیکلسون نیز به همین معنی نقل شده است. این بیت در دفتر سوم مثنوی از ابیات قصه ای است که با عنوان «حکایت امیر و غلامش که نماز باره بود ….» آمده و در آنجا مولانا می خواهد بگوید که فرمان اصلی اعمال و رفتارهای ما از هوشمندی و عقل «هستی» یا از اراده حاکم بر تکوین و تحولات عالم منشأ می گیرد که ما عمدتاً نسبت به ریشه آنها وقوف نداریم.مولانا می گوید که امیری با غلامش هنگام سحر قصد رفتن به گرمابه دارد. چون نماز صبح در حال قضا شدن است ، غلام از امیر می خواهد تا به او اجازه دهد به مسجد رفته و به ادای فریضه بپردازد و امیر می پذیرد و در بیرون در منتظر می ماند . اما چون مدت عبادت غلام طولانی می شود، امـیر بــا اعتراض به او می گوید: چرا بیــرون نمی آیی؟

و او پــاسخ می دهد که «او» نمی گذارد . همانی که تو را در بیرون نگهداشته و رخصت نمی دهد داخل شوی؛ مرا از بیرون آمدن منع می کند:

آن که نگذارد تو را کایی درون

می نبگذارد مرا کایم برون

آن که نگذارد کزین سو پا نهی

او بدین سو بست پای این رهی

ماهیان را بحر نگذارد برون

خاکیان را بحر نگذارد درون

غلام می گوید که پایان دادن نماز و بیرون آمدن از مسجد دست خودم نیست؛ همچنان که تو هم آزاد نبودی که داخل شوی. مولانا می خواهد بگوید که هریک از موجودات ،

محسوسات و کلیه چیزها، اعمال و رفتار ویژه ای دارند که تحت اراده و قصد آزاد خودشان نیست بلکه از ماهیت و فطرتشان مایه گرفته و بر حسب مراتب مشخص و معینی تحول می یابند .

اصل ماهی آب و انسان از گل است

حیله و تدبیر اینجا باطل است

قلمرو زندگی ماهیان در آبهاست و رشد و بالندگی گیاهان یا تجزیه و انحطاط آنها در بستر خاک . هیچ تنابنده ای

قادر نیست که امور و مقدرات حاکم بر آنها را به گونه دیگری تمشیت دهد؛ بلکه همواره گشاینده قفلی که بر آنها زده شده، خداست:

قفل زفت است و گشاینده خدا

دست در تسلیم زن اندر رضا

ذره ذره گر شود مفتاح ها

این گشایش نیست جز از کبریا

می گوید که اگر تمامی کلیدهای جهان شکسته و خرد شوند، این درها جز با اراده گرداننده هستی گشوده نخواهد شد. به همین جهت انبیاء گفته اند که تا چند و تا کی می خواهیم از طریق پند و اندرز و یادآوری به مردم بگوئیم که چنین یا چنان کنید؛ در حالی که می دانیم آنان از خود اختیاری ندارند. این گونه سخن ها در خلایق تأثیری نداشته و آهن سرد را با پتک بر سندان کوبیدن و دم دمیدن در قفس است .

انبیاء گفتند با خاطر که چند

می دهیم این را و آن را وعظ و پند

چند کوبیم آهن سردی ز غی

در دمیدن در قفس هین تا بکی

سپس به منظور آنکه نشان دهد فرمان همه کنش ها و واکنش های ما در رابطه با رفتارهایی که داریم از درون موقعیتی که در آن هستیم صادر یا شنیده یا دریافت می شود، می گوید :

جنبش حلق از قضا و وعده است

تیزی دندان ز سوز معده است

نفس اول راند بر نفس دوم

ماهی از سر گنده باشد نی ز دم

یعنی تقدیر و وعده الهی تمامی اعمال و رفتــارهای ما را طی مراحل و مــراتب روشمند و منــظمی رقم می زند؛ آنطور که هر مرحله از تغییر یا تحول علامت و نشانه یی درونی دارد کــه از طریق آن فرمــان می گیرد. مثلاً اینکه دندان ما تیز و برا همواره آماده است تا غذا را بموقع جویده و به سمت معده براند، به علت علامتی است که معده در زمان گرسنگی به دهان و حلق می دهد. ضمناً ذکر این نکته ضروری است که در مورد این بیت می توان دو نوع قرائت و تعبیر داشت؛ یکی همین متن فوق است که به شرح آن اشاره شد و دیگر اینکه چون

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.