پاورپوینت کامل فهرست چیست؟ فهرستنگار کیست؟ ۳۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فهرست چیست؟ فهرستنگار کیست؟ ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فهرست چیست؟ فهرستنگار کیست؟ ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فهرست چیست؟ فهرستنگار کیست؟ ۳۶ اسلاید در PowerPoint :
فهرست معرَّب «پهرست» پهلوی، جدولی شامل ابواب و فصول کتاب در ابتدا یا انتهای آن. صورت اسامی چیزی. نوشتهای که در آن اسامی کتابها باشد و عربان «فهرس» میگویند. نمودار. خلاصه. ملخص (لغتنامه دهخدا ۳۴۶/۳۷)
واژهی مورد بحث ما همان «اسامی کتابهاست». نام و مشخصات نسخههای خطی که در کتابخانهای عمومی یا شخصی نگهداری میشوند.
فهرست معرَّب «پهرست» پهلوی، جدولی شامل ابواب و فصول کتاب در ابتدا یا انتهای آن. صورت اسامی چیزی. نوشتهای که در آن اسامی کتابها باشد و عربان «فهرس» میگویند. نمودار. خلاصه. ملخص (لغتنامه دهخدا ۳۴۶/۳۷)
واژهی مورد بحث ما همان «اسامی کتابهاست». نام و مشخصات نسخههای خطی که در کتابخانهای عمومی یا شخصی نگهداری میشوند.
شناخت کتاب یا نسخه برای هر پژوهشگر و محقق و مؤلفی دارای اهمیت فراوان میباشد و راهنمایی است برای دستیابی به دانشهای گذشتگان و ساخت فرهنگ آیندگان. کلید فرهنگ است برای جویندگان و پژوهشگاران. راهنمایی است فراراه کسانی که جویای اطلاع نسخهای باشند که بدان نیاز دارند. بسیاری از گمشدههای فرهنگی گذشتگان با فهرستهای نشرشده پیدا میشوند و مجهولات ما معلوم میگردند. با تنظیم فهرست کتابخانهای میتوان بین کتاب یا نسخه و بین دانشپژوه ایجاد رابطه کرد و بدون وسیله مشکلات جوینده را حل نمود.
پس فن فهرستنگاری و نسخهپژوهی نیازی است جدی که باید همواره ساعی در تنظیم و اشاعه آن باشیم تا بخشی از مشکلات محققان بدین وسیله حل گردد. این کار وظیفهای دانشی است بر ذمهی کسانی که دارای استعداد علمی و هنری باشند و میتوانند بهگونهای شایسته این مهم را انجام دهند.
البته فهرستنگار باید در نظر داشته باشد که باید کتاب مورد نظر را شناسایی نماید و نسخ خطی را چنانکه شایسته و بایسته است معرفی کند، و این مهم جز مقالهنویسی پیرامون کتاب میباشد. فهرستنگار با رعایت اختصار، کار خود را بهسامان میرساند؛ ولی مقالهنویس جهات مختلف کتاب را بررسی میکند و با گسترش معلومات اصلی و دانستنیهای جنبی، کتاب را مورد بحث قرار میدهد. امکان دارد کتابی در ده سطر در فهرستی معرفی شود و این معرفی برای جوینده کافی باشد، ولی مقالهنویس در چند صفحه همان کتاب را گزارش کند و هر نکته ریز و درشتی را یادآور شود. این گزارش مفصل بدون شک برای گروهی از محققان دارای فایده میباشد، اما جوینده نسخهی خطی نیازی بدانها ندارد و نسبت به او نوعی اتلاف وقت است و از محدودهی فهرستنگاری وظیفهی فهرستنویسی خارج خواهد بود.
***
اما پاسخ به پرسش دوم را «فهرستنگار کیست؟» میتوان در چند فراز خلاصه کرد:
۱. فهرستنویس باید لغت عربی یا هر لغتی که کتاب مورد نظر به آن لغت تألیف شده است، بداند. بیشتر نسخههای موجود در کتابخانههای کشورمان و کشورهای اسلامی عربی، اگر به لغت عربی آشنا نباشیم نمیتوانیم کتاب مورد شناسایی را چنان که بایدوشاید معرفی کنیم و خصوصیات نسخهای که در صدد نگارش فهرست آن هستیم به دست آوریم و در فهرستمان به گونهای شایسته منعکس سازیم. شناخت درست کتاب پیش از همه چیز وابسته به شناخت لغت آن است و با ندانستن لغت، شناخت تکمیل نمیشود.
۲. اطلاع از دانشهای اسلامی؛ میراث فرهنگی انباشتهشده در کتابخانههایمان نود درصد فرهنگ اسلامی است و مربوط به علوم اسلامی میباشد و از فروع دانشهای دینی و عقلی و پزشکی و ادبی و تاریخی و مانند اینگونه علوم بحث میکند. فهرستنویس اگر اطلاع اجمالی از این علوم نداشته باشد چگونه می
تواند فهرستنگار موفق باشد؟
۳. گزینش و چینش صحیح معلومات از نسخههای خطی؛ باید فهرستنویس دارای سلیقه نیکویی باشد در گزینش نقاطی که باید در فهرست منعکس شوند، و همچنین دارای ذوق باشد در پرداختن و چینش مطالب. حسن انتخاب دانستنیهای لازم و عرضه صحیح آنها سطح کار را بالا میبرد و نزد دانشخواهان هوشیار جایگاه والایی پیدا میکند. اگر آنچه که گزینش میشود ارزش علمی نداشته باشد یا بهگونهای پسندیده عرضه نشود، فهرستنگار ناموفق و فهرستش کمارزش خواهد بود.
۴. نداشتن شتاب در فراهمآوردن معلومات؛ فهرستنگاری صبر و بردباری و تأمل میطلبد. شتاب داشتن در این فن وسیلهای است برای منعکس ساختن معلوماتی غیر محققانه. گاهی ورق زدن کتاب با صبر و حوصله نکات قابل توجهی به ارمغان میآورد که با عجله نمیتوان آنها را یافت. و البته این نکتههای پراکنده برای کاوشگر در نسخه بسیار ارزشمند خواهد بود. مخصوصا برگهای الحاقی آغاز و انجام بعضی نسخهها و حواشی صفحهها، بسیاری از اوقات دارای فوایدی است سودمند که نمیتوان آنها را با سرعت نابجای عمل آورد.
۵. کتابشناسی، نسخهشناسی. دو بخش اساسی کار فهرست
نگار میباشد و وظیفهی اوستکه این دو موضوع مهم را در نگارش خود ارائه دهد. خلط بین این دو امکانا سبب گمراهی مراجع کننده شود، پس باید جدا از یکدیگر باشند. معلومات مربوط به هریک از آنها دقیقا در بخش خاص خود قرار گیرد تا جوینده خواستهی خود را بدون مشکل بیابد. بسیارند محققانی که کتاب مورد نظر خود را میشناسند و نیاز به شناسایی مجدد ندارند، نیاز آنان شناخت نسخه و ویژگیهای آن است و با جداساختن این دو بخش کارشان آسان میشود
۶. اختصار و گویایی. اختصار در هر نوشتاری مطلوب و نیکو است اگر سبب نارسایی عبارت و گنگی مطلب نباشد. جملهپردازیهای غیرلازم و بازی با الفاظ به روش ادیبان برای ارائهدادن قدرت نویسند
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 