پاورپوینت کامل ولیعهدی که زوال نظام قدمایی را دیده بود ۴۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ولیعهدی که زوال نظام قدمایی را دیده بود ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ولیعهدی که زوال نظام قدمایی را دیده بود ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ولیعهدی که زوال نظام قدمایی را دیده بود ۴۵ اسلاید در PowerPoint :
تاریخ توسعه در ایران را نمیتوان بر پایه یک فرآیند بلندمدت در نظر گرفت، بلکه از همان ابتدا روح توسعه در ایران بر پایه تفکرات یک شخصیت، متفکر، شاهزاده یا کنشگر سیاسی عملگرا پیش رفته است. اینکه توسعه را براساس مدل، مصادیق و فرآیند در نظر بگیریم، نه تنها رهیافتی از توسعه ایرانی در تاریخ پیدا نخواهیم کرد، بلکه به طور کلی سیمای توسعه ایرانی صورت مخدوشی به خود خواهد گرفت. برخی محققان به گونهای سعی میکنند با مخدوش کردن چهره افراد ـ پیشروان توسعه و تجدد ـ و با توجیه نشاندن «مفهوم» به جای شخص کنشگر که در پیدایش توسعه نقش تاریخی داشته است، صورتی وارونه از فرآیند توسعه را به دست دهد.
در نزاع با عقبماندگی تاریخی ایران
۱۸۳
سال بعد از درگذشت عباسمیرزا
تاریخ توسعه در ایران را نمیتوان بر پایه یک فرآیند بلندمدت در نظر گرفت، بلکه از همان ابتدا روح توسعه در ایران بر پایه تفکرات یک شخصیت، متفکر، شاهزاده یا کنشگر سیاسی عملگرا پیش رفته است. اینکه توسعه را براساس مدل، مصادیق و فرآیند در نظر بگیریم، نه تنها رهیافتی از توسعه ایرانی در تاریخ پیدا نخواهیم کرد، بلکه به طور کلی سیمای توسعه ایرانی صورت مخدوشی به خود خواهد گرفت. برخی محققان به گونهای سعی میکنند با مخدوش کردن چهره افراد ـ پیشروان توسعه و تجدد ـ و با توجیه نشاندن «مفهوم» به جای شخص کنشگر که در پیدایش توسعه نقش تاریخی داشته است، صورتی وارونه از فرآیند توسعه را به دست دهد. برپایه این مفهوم و با اتکا به این نکته مهم که سیر توسعه در ایران بر اساس درخشش ستارهها و تکچهرهها بوده است، تحلیلی از شرح چگونگی فرآیند متناوب توسعه در ایران را به دست میدهیم. چنانچه با ارزیابی دیگری سیر یا فرآیند توسعه را مورد بررسی قرار دهیم، در این صورت تاریخ ایران، حق موسسان بزرگ را ادا نکرده است
.
مطلع نوگرایی ایرانی
نخستین شخصی که ضرورت نواندیشی، نوگرایی و اصلاحات را به صرافت دریافت، عباسمیرزا بود. مشی عباسمیرزا بیش از آنکه به قاجارها رفته باشد به کریمخان زند شباهت داشت. شاهی که دوگانه قدرت حاکمه و زیست سیاسی خود را درهم آمیخته بود. عباسمیرزا پس از شکستهای سنگین نظامی ایران از روسها در اندیشه یافتن علل شکست با وجود رشادتهای لشکریان ایران برآمد و دریافت که عامل اصلی شکست نه در کمکاری سربازان ایرانی بلکه در اندیشههای نوین نظامی، رشد تکنولوژی و مشابه اینها در میان روسهای تزاری است. او برای این نظام جدید نیازمند اسلحه بود و در پی تامین اسلحه ناگزیر بود کارخانههایی بنیان نهد. در این هنگام بود که دریافت پیشنیاز ایجاد صنعت پدیدهای به نام دانش است. بدینترتیب او نخستین دسته از دانشجویان ایرانی را برای فراگیری علوم و فنون نوین روانه اروپا ساخت. وی همچنین تلاش پیشه ساخت تا در تبریز توسط میسیونرهای مذهبی یک مدرسه جدید ایجاد کند تا مسلمانان و مسیحیان با هم در آنجا به تحصیل بپردازند
.
مخالفان نوسازی سیاسی
شاهزادگان که اصلاحات عباسمیرزا را مترادف با قدرت یافتن و محبوبیتش میدیدند با وی به مخالفت برخاستند. دستهایی نیز به مخالفت با وی از ناحیه مذهب برخاستند و از دین « به عنوان محمل و ابزاری جهت حمله به نوگرایی و مخالفت با او استفاده کردند. درحقیقت، این مورد را شاید بتوان نخستین میدانی در عهد قاجار برشمرد که مصاف و تقابل سنت و مدرنیته در آن رخ داده است. چنانکه مخالفان عباسمیرزا میگفتند « او فرنگی شده است و چکمه فرنگی میپوشد» و بیان میداشتند او « مسیحی است و میخواهد پیش مسیحیان خودشیرینی کند و به همین جهت آداب و رسوم مسیحیان را رواج میدهد.» با وجود حمایت شیخالاسلام تبریزی، کسانی که از سیاستهای نوسازی عباسمیرزا رنجیده بودند، او را مرتد و بیاعتقاد خواندند
.
تبیین دستاوردهای سیاسی عباسمیرزا
عباسمیرزا مدتها پیش از مرگ خود در سال ۱۲۱۱ شاهد زوال تدریجی نظام جدید بوده است. ولیعهد اندیشمند سیاسی عملگرا اما ناکام قاجار دوبار شکست خورد؛ ابتدا در جنگ با ارتش مدرن تزار و سپس در نزاع با عقبماندگی تاریخی ایران. شکست دوم تلختر، سنگینتر و عمیقتر بود. عباسمیرزا درصدد بود تا برنامه دولت ایران برای دستیابی به سرحدات خاوری تاریخی ایران را که میراث آقامحمدخان بود، تداوم بخشد. دستاوردهای عباسمیرزا از دو جنبه قابل بررسی است: نخست به عنوان یک فرمانروای سنتی مانند شاه اسماعیل، شاه تهماسب و دیگران. وی در این راستا تلاش کرد با حفاظت از حدود و ثغور ایران و نیز دادگری و آبادانی و همچنین نشر علم و ادب از رویه پادشاهان ساسانی یا برخی سلاطین صفوی پیروی کند، اما بدون تردید اهمیت عباسمیرزا به این دلیل است که وی پایه گذار رویکردی نو در تاریخ جدید ایران به شمار میآید
.
دومین ویژگی این تجدد، این بود که مدرنسازی ایران از جنبههای نظری و بنیادی نیز در دستور کار عباسمیرزا قرار داشت. وی برای نخستینبار دانشجو به اروپا فرستاد. هدیه این دانشجویان برای ایران، فکر آزادی و تجدد بود. برای نمونه هنگامی که «میرزا صالح شیرازی» به انگلستان میرود، میگوید: در اینجا از غل و زنجیر خبری نیست، رعیت آزاد است و امنیت دارد. این افکار بود که تخم آزادی و تجدد را در ایران پاشاند. عباسمیرزا در راستای مدرنسازی ایران، دست به تلاش برای ایجاد دولت منظم برد. تلاشی که به نوعی الگوگیری از پطرکبیر به شمار میآمد. عباسمیرزا سعی کرد تا قدرتهای محلی را در برابر دولت مرکزی تضعیف و یک حاکمیت واحد بر سرتاسر کشور اعمال کند. این اقدام پایه اساسی تشکیل دولت – ملت مدرن است که بعدها در ایران بدان جامه عمل پوشانده شد. اقدامات عباسمیرزا در خراسان نقطه اوج چنین سیاستی بود
.
ترمیم گسل حاکمیت و مردم
یکی از شیوههای عباسمیرزا در راستای مدرنسازی ایران، از میان بردن فاصله میان حاکمیت و مردم بود. عباسمیرزا، شکوه دستگاه سلطنت را در ارعاب مردم نمیدانست، بلکه اقتدار حکومت را در عدم ترس مردم از حاکمان و یکیشدن حکومت و مردم میدانست. «میرزا حسنخان گرانمایه» از رجال عصر ناصرالدین شاه در نامهای به «مظفرالدینمیرزا»، ولیعهد، در مورد این وجه از سیاست عباسمیرزا مینویسد: «نایبالسلطنه طابثراه، وقتی که به سمت ولیعهدی به آذربایجان آمد، ملوکطوایف و هر گوشه آذربایجان را پلنگ وحشی و بدوی و باقدرت تصاحب نموده بود. به مرور ایام و تدابیر حکیمانه، آدمهای عاقل به دور و بر خود از هر جای ایران تطمیع نموده، جمع کرد. همه آنها را بر خود رام نمود و اولاد آنها را شغل و منصب داده، تربیت فرموده و دختر از آنها برای خود و اولادش گرفته و با همدیگر وصلت نمود و روزبهروز بر عطوفتش افزود و خانههای آنها مهمان رفت، زن و بچههایشان را به حضور خود خوانده، انعام و احسان پدرانه درباره آ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 