پاورپوینت کامل فرانکفورتیهای منتقد ۴۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فرانکفورتیهای منتقد ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فرانکفورتیهای منتقد ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فرانکفورتیهای منتقد ۴۱ اسلاید در PowerPoint :
تحلیل سیر تحول سوژ مدرن با نگاهی انتقادی به تعدادی از منابع و مراجع مربوط (۱)
به نظر میرسد برای فهم بهتر بنیادیترین مفهوم فلسف معاصر یعنی «سوژه» نیاز به دستهبندی و تبیین اولویت منابعی است که مراجعه به آنها از پراکندگی ذهن خواننده ممانعت به عمل آورد.
تحلیل سیر تحول سوژ مدرن با نگاهی انتقادی به تعدادی از منابع و مراجع مربوط (۱)
به نظر می
رسد برای فهم بهتر بنیادی
ترین مفهوم فلسف معاصر یعنی «سوژه» نیاز به دسته
بندی و تبیین اولویت منابعی است که مراجعه به آن
ها از پراکندگی ذهن خواننده ممانعت به
عمل آورد. سوژه علی
رغم اهمیت فراوان، هنوز واژه
ای تعریف
نشده و همراه با ابهام در مطالعات فلسفی ایران است. سوژه مفهومی سهل و ممتنع است که همواره روی سهل آن در برابر دیدگان علاقهمندان به فلسفه قرار گرفته است. در این پژوهش سعی بر این بوده است تا با توجه به جنبه
های گوناگون این مفهوم تا آنجا که ممکن است از آن ابهام
زدایی گردد.
در میان انبوه منابعی که دربار فلسف معاصر و بیشتر از راه ترجمه در دسترس علاقهمندان به فلسفه است، در این مقاله منابعی مورد نظر نویسنده بوده است که از زاویه
های گوناگون، فرهنگ جهانی امروز را محل تتبع قرار داده باشد؛ از جمله این نقطه
نظرها، دیدگاه
چپ
گرایانه در برابر مدرنیسم غربی، دیدگاه فلسف سیاسی، دیدگاه فلسف اجتماعی و دیدگاه فلسف ادبیات است. انتخاب منابع در راستای هدف پژوهش، تحلیل سوژ مدرن بوده و ازاینجهت بسیاری دیگر از نوشته
های فلسفی در این تحقیق وارد نشده است. شیو پژوهش، توصیفی-انتقادی است و با روش جمع
آوری کتابخانه
ای اطلاعات لازم گردآوری شده است.
سوژه
سوژه با تأمل شروع می
شود. فلسف تأملی که با دکارت آغاز شده، شناخت «من» (
ego
) را مبنای انسان
شناسی خود قرار داده است و همین عطف توجه از انسان
شناسی به «من
شناسی»، سوژه را در کانون اهمیت فلسف معاصر قرار داده است. استفاده از واژ «سوژه» در معنای موضوع و محل تفکر یا چیزی که دربار آن گفتوگو می
شود، قدمتی دیرین دارد؛ اما «کاربرد فلسفی مدرن کلم سوژه به
مثابه سوژ آگاه یا متفکر، به
منزل خود یا من، یا همان
چیزی که بازنمودها بر آن حمل می
شوند یا به آن نسبت داده می
شوند، در اواخر ۱۷۹۶ برای اولین
بار در زبان انگلیسی ظاهر شد» (کریچلی، ۱۳۹۱: ۱۴)؛ بنابراین، منظور از اصطلاح سوژه، عموماً همان «سوژ مدرن» است، استفاده از این واژه برای تحلیل ادبیات پیشامدرن، استفاده
ای توسعی است و با حفظ خصوصیت
های مدرن این عبارت صورت می
گیرد. همواره «سوژه همان فرد آگاه است؛ یعنی هستی خودمختار و پایداری که جوهر خویشتن خویش است و مستقل و سرچشم واقعی کنش و معنا» (هال، ۱۳۹۳: ۱۰۶). سوژ مدرن، فاعل شناسنده است و قائم به ذات خویش؛ سوژ پسامدرن نیز همین سوژه است که پاره
ای ویژگی
هایش از دست رفته یا دچار استحاله شده است.
ماهیت
گرایی جدید
«ماهیت» سوژ مدرن، برای وی مسئله است، در مقابل واقع
گرایی و عینیت
گرایی متناظر با آن، مدرنیسم بر ذهنیت تأکید دارد و شناخت را حاصل از همان آگاهی
ای می
داند که در ذهن شکل می
گیرد، این آگاهی
های ذهنی به
شکلی بازنمودی سوبژکتیویت سوژه را شکل می
دهد؛ در نتیجه، من
شناسی مدرن، هویت انسان را به مجموع این بازنمودها تقلیل می
دهد: «من تنها می
توانم کثرت بازنمودهایی را که متعلق به من هستند به فهم درآورم، به
طوریکه من می
اندیشم با تمام بازنمودهای من همراه است» (کریچلی، ۱۳۹۱: ۱۸). این بدین معنا نیست که سوژه متشکل از ذهنیت
های بازنمودی خود است، چنین سوژه
ای که صرفاً متشکل از ذهنیت
های ثابت و تجریدی از خود باشد، مورد بحث علم روان
شناسی است و با سوژ فلسف مدرن متفاوت است: «سوژ روان
شناسی متشکل است از هم رخدادهای ذهنی و طبیعی زندگی روانی یک فرد خاص؛ اما منِ استعلایی ذهنیتی است که ساختارهای اساسی، ثابت و عام آگاهی و محتوای آن را می
فهمد و در آن می
اندیشد» (مکاریک، ۱۳۸۸: ۱۹۰).
منِ استعلایی یا سوژ استعلایی، یعنی سوژه
ای که در ویژگی
های ذهنی خود می
اندیشد و صرفاً آن
ها را درون خود ندارد، سوژه
ای است که همِّ ماهیت خود را دارد. توجه به سوژ استعلایی در پدیدارشناسی هوسرل به اوج خود رسیده است، می
توان چنین سوژه
ای را در معنای خاص کلمه «مدرن» دانست، بازنمایی ذهنی در مقابل نمود عینی در توصیفی پدیدارشناسانه به
خوبی قابل فهم است: «جهان به
طورکلی، در یک نگرش پدیدار
شناسانه، نه به
عنوان واقعیت بلکه به
عنوان پدید واقعیت مورد پذیرش است» (
Husserl,
۱۹۶۰
:
۳۲).
بررسی سیر مفاهیمی که از آغاز فلسف معاصر غرب، بنیادهای این فلسفه، به
خصوص مبانی نظری سوژه را به
دست می
دهد، بسیار حائز اهمیت است. آتکینز در کتاب خود و ذهنیت (۲۰۰۵,
Atkinz
) مفاهیمی چون هویت، خودآگاهی، اخلاقیات، شخص، خود، اگو، جنسیت و … را از نقطهنظر فیلسوفان بزرگ معاصر غرب توضیح داده است. این کتاب شامل دسته
بندی
هایی است که بهصورت دوره
های تاریخی از فلسفه به دست داده و ازاینجهت هم از تداخل مفاهیم ممانعت به عمل آورده، هم سیر کلی تحول فلسف معاصر را در دوره
های فلسف مدرن متقدم، فلسف مدرن متأخر، پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم، فلسف آنالیتیک، پساساخت
گرایی و نیز در حوز فمینیسم پیش روی خواننده نهاده است.
از معرفت
شناسی به وجودشناسی
تعارض میان معرفت
شناسی و هستی
شناسی را می
توان با تباین پدیدارشناسی سوبژکتیو و هرمنوتیک تبیین کرد. معرفت
شناسی به
معنای تلاش برای درک ماهیت انسان و اشیا است. پدیدارشناسی سوبژکتیو (هوسرلی) را می
توان نوعی ماهیت
گرایی جدید دانست؛ از نخستین افرادی که بنیادهای این ماهیت
گرایی را مورد تردید جدی قرار داد، هایدگر است، وی مسئل اصلی فلسفه را تلاش برای کشف هستی موجودات می
دانست، نه ماهیت آن
ها. پس از هایدگر، گادامر بحث پیرامون هرمنوتیک فلسفی را پی
گرفت. در نظری گادامر، «افق فهم» جایگزین بیناذهنیت در پدیدارشناسی سوبژکتیو شد (لان، ۱۳۹۱: ۱۰۴)؛ در این نظریه، افق فهم هر سوژه از دیگری مستقل است و فهم هرمنوتیک در مناطق مشترک این افق
ها امکان
پذیر است، درحالیکه در زیست
جهان هوسرلی، شکل
گیری سوژه منوط به شکل
گیری بیناسوبژکتیویته بود؛ به این معنا که ساخت هر سوژه تحت تأثیر سوبژکتیویت دیگری انجام می
پذیرفت و فاقد استقلال بود. پس از هایدگر و گادامر، پساساخت
گرایان بودند که ماهیت
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، به دوستانتان معرفی کنید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 