پاورپوینت کامل توفق فلسف? اصالت وجود بر اصالت ماهیت ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل توفق فلسف? اصالت وجود بر اصالت ماهیت ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل توفق فلسف? اصالت وجود بر اصالت ماهیت ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل توفق فلسف? اصالت وجود بر اصالت ماهیت ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

کتاب سوژه، استیلا و قدرت در نگاه هورکهایمر، مارکوزه، هابرماس و فوکو (میلر، ۱۳۸۸)، از جمله آثاری است که آرای این دسته از نظریه‎پردازان را بررسی و تحلیل کرده است؛ در این کتاب، موضوع سوژه در دو بخش جداگانه مورد توجه قرار گرفته است

تحلیل سیر تحول سوژ مدرن با نگاهی انتقادی به تعدادی از منابع و مراجع مربوط (۲)

سوبژکتیویت سوژه

کتاب سوژه، استیلا و قدرت در نگاه هورکهایمر، مارکوزه، هابرماس و فوکو (میلر، ۱۳۸۸)، از جمله آثاری است که آرای این دسته از نظریه

پردازان را بررسی و تحلیل کرده است؛ در این کتاب، موضوع سوژه در دو بخش جداگانه مورد توجه قرار گرفته است: بخش اول به تبیین نظریات سه اندیشمند بزرگ اجتماعی-سیاسی غرب، هورکهایمر، مارکوزه و هابرماس؛ و بخش دوم به آرا و عقاید فوکو در این زمینه اختصاص دارد. نگاه تمامی این متفکران، به

اضاف آلتوسر که دیدگاهی در تقابل با دیدگاه مکتب فرانکفورت دارد، نگاهی از منظر شکل

گیری سوژه در شرایط متفاوت ارتباط با قدرت است، در حقیقت انسان در این نظریات، سوژه

ای است که نه به‌صورت خودآگاه و مختار بلکه تحت تأثیر روابط قدرت شکل می

گیرد.

اولویت

بخشیدن به سوبژکتیویته نسبت به سوژه، تفاوت نگرش به ذهنیت در مدرنیسم و پسامدرنیسم را از منظر روابط اجتماعی تبیین کرده است؛ روابطی که حاصل تشارک اذهان فردی در فضایی جمعی است و به احیای سوبژکتیویت سوژه می

انجامد: «الگوی بافت بیناسوژه

ای بنیانی است برای انگار رهایی که دلالت دارد بر اینکه فرد دوباره ویژگی

های سوبژکتیویته را به

دست می

آورد» (میلر، ۱۳۸۸: ۹۲). توجه به سرفصل

هایی از این کتاب راه

گشای مناسبی برای تبیین نگرش اندیشمندان مورد بحث دربار سوبژکتیویته است: «ماکس هورکهایمر: سوبژکتیویته و استیلا؛ هربرت مارکوزه: عقل انقلاب و سوبژکتیویته؛ یورگن هابرماس: بحرا

ن

های مشروعیت و جامع ارتباطی؛ میشل فوکو: دانش از سوبژکتیویته؛ و نیز فردیت

دهی، سوبژکتیویته و قدرت».

نقد دیالکتیکی مکتب انتقادی بر مدرنیته، تحلیل تاریخی ویرانگی را در کتاب (عمادیان، ۱۳۹۰) پایه

گذاری کرده است؛ نویسنده در این کتاب زوال و ویرانگی را در چارچوب ارتباط تاریخ و طبیعت تحلیل کرده است؛ نظری تاریخ طبیعی آدورنو مبنای نظری کتاب است و از این رهگذر ارتباط اسطوره با تاریخ و اسطوره با طبیعت و نقش این ارتباط

ها در ویرانگی، مورد بررسی قرار گرفته است؛ مباحث فلسفی به گونه

ای در این اثر تبیین شده است که می

توان برای بحث دربار سوژه و به

خصوص سوژ ویران‌شده از تحلیل

های آن سود برد. باید توجه داشت ویرانگی مورد نظر در این کتاب، چیزی نیست که در رسال حاضر «مرگ سوژه» خوانده می

شود، زیرا نظر نویسنده معطوف به مسائل و مشکلات دوران مدرن است.

سوژ اجتماعی

هابرماس نیز در ادام نظرات اعضای مکتب فرانکفورت، به مدرنیته نگاهی انتقادی دارد. وی در کتاب گفتمان فلسفی مدرنیته (

Habermas,

۱۹۹۰) با یادکرد از ریشه

های نخستین مدرنیته، کانت و هگل، به نقد آرای فوکو و دریدا در انتقاد از مدرنیته پرداخته است؛ وی معتقد است با بازگشت به آرای کانت و هگل نیازی به نقدهای سرسختان اعضای مکتب فرانکفورت و بنیان

برافکنان پساساخت

گرایان بر خردباوری مدرنتیه نیست.

هابرماس در کتاب معروف خود، نظری کنش ارتباطی (

Habermas,

۱۹۸۱) (به فارسی ترجمه شده)، نظری سوژ خود و پایبندی به ذهنیت

باوری مدرنیته را در بعد اجتماعی مطرح کرده است؛ وی مفهوم سوژ مدرن را در زیست

جهانی با روابط بیناذهنی میان اعضای آن قابل قبول می

داند و آن زیست

جهان را در مقابل نظام اجتماعی قرار می

دهد؛ نظام فرایند عقلانی

ای است شامل اقتصاد، سیاست و خانواده. از نظر هابرماس، از دست

رفتن معنا، تزلزل هویت جمعی، بی

هنجاری، ازخودبیگانگی و شیءوارگی جامعه، نتیج سلط نظام بر زیست

جهان است؛ به

این

ترتیب است که سوژ فردی در زیر بار روابط عینی نظام مسلط از ماهیت تهی می

شود.

هابرماس با طرح

ریزی یک نظام ارتباطی اجتماعی و نظری «کنش ارتباطی» تلاش می

کند تا اعتراض

ها به مدرنیته را تعدیل کند؛ در این نظریه، خرد ارتباطی جایگزین خرد ابزاری مدرنیته می

شود تا آنچه به

طور فردی در زیست

جهان سوژه تولید می

شود (رابط میان

ذهنی)، در فهم ارتباطی انسان

ها از یکدیگر تحقق یابد. علی

رغم خوش

بینی هابرماس به اصلاح وضع موجود در صورت به

فعلیت

در آمدن نظری کنش ارتباطی، وی سوژ حاضر در فرهنگ مدرن را در بدترین وضعیت ممکن خود و مدرنیته را سبب تضعیف خودبنیادی آن دانسته است.

میشل فوکو را باید از بزرگ

ترین نظریه

پردازان در بحث سوژه و قدرت دانست. آنچه دارای اهمیت است، برداشتی است که میشل فوکو از قدرت دارد و با رویکردهای پست

مدرن به سوژه دارای همخوانی است. «نقط عزیمت فوکو را می

توان تلاش جهت فهم روابط بسیار پیچید قدرت دانست که انسان

ها را در بر می

گیرد و فرایند تبدیل انسان به سوژه را محقق می

سازد» (نظری، ۱۳۹۰: ۲۲)؛ مطابق این برداشت، قدرت و روابط معطوف به آن سازند هویت انسانی است. نظری در کتاب سوژه، قدرت و سیاست: از ماکیاولی تا پس از فوکو، انسان را در گیرودار سیاست و قدرت مورد تحلیل مقایسه

ای قرار داده است، در این تحلیل، گذار از سیاست مدرن به پسامدرن و سیاست

های اعمال این قدرت تبیین شده است؛ در این کتاب نیز بیشتر مباحث مربوط به چگونگی تعریف انسان در دنیای امروز مورد توجه است که می

تواند تا حدودی مشخص

کنند وضعیت هویتی انسان یا همان سوژه باشد. به نظر می

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.