پاورپوینت کامل معماری در شعر حافظ ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل معماری در شعر حافظ ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معماری در شعر حافظ ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل معماری در شعر حافظ ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
آیا شخص حافظ، معماری، البته به معنای معماریِ خوب، را می شناخته است؟ چه ارزشی برای معماری خوب قائل بوده است؟ با چه مشخصههایی از آن یاد کرده است؟ آیا از معماری و مفاهیم آن برای بیان منظور خود بهره برده است؟ و سوالات دیگری از این دست میتواند دربار معماری برای ما مطرح باشد.
آیا شخص حافظ، معماری، البته به معنای معماریِ خوب، را می شناخته است؟ چه ارزشی برای معماری خوب قائل بوده است؟ با چه مشخصههایی از آن یاد کرده است؟ آیا از معماری و مفاهیم آن برای بیان منظور خود بهره برده است؟ و سوالات دیگری از این دست میتواند دربار معماری برای ما مطرح باشد. دوران انقلاب مشروطه عصری بود که ما با دنیای پیشرفته ارتباط یافتیم و در این ارتباط با علوم و هنرهایی آشنا شدیم که پیش از آن در گذشت نزدیک ما سابق روشنی از آن در دست نیست. در اینجا این سوال مطرح است که آیا ما با این رشتهها به طور کامل بیگانه بودهایم؟ دو پاسخ غیردقیق، یکی این است که بله، ما با این رشتهها کاملاً بیگانه و ناآشنا بودیم و پاسخ غیردقیق دوم این است که خیر، این علوم اصلاً از جانب ما به دنیای پیشرفته رفته است. از جمل روشنگریهای مهمی که بررسیهای ادبی به عنوان معدود اسناد باقیماند ما از آن دوران میتواند داشته باشد، روشن نمودن جایگاه این مفاهیم در ذهن و زندگی انسان ایرانی آن روزها و روزهای پیشتر از آن است. به بیان دیگر در این نوشته از یک سو به دنبال یافتن جایگاه معماری در شعر و اندیش حافظ هستیم و از سوی دیگر اینکه از این طریق دریابیم انسان ایرانی عصر حافظ که مخاطب او بوده است، از معماری چه شناختی داشته است؟
***
ما میدانیم که حافظ تنها با تکیه بر وجه شاعرانه اش، یک هنرمند برجسته بوده است. ولی آیا صِرف اینکه کسی هنرمند باشد، یا حتی هنرمند برجستهای باشد، دلیل این خواهد بود که هنرهای دیگر، و در اینجا معماری، را نیز بشناسد؟
چند موضوع دیگر نیز در حوز معماری در اشعار حافظ اهمیت دارد که خوب است به آن اشاره شود.
یکی اینکه ما هم تاریخ گذشتمان را تنها میتوانیم در ادبیاتمان پیدا کنیم، چرا که میتوان گفت تقریباً منبع مکتوبِ غیر ادبی از گذشته در دست نداریم و هر چه از گذشتهها لازم است که از منابع مکتوب استخراج شود، باید به سراغ منابع ادبی و یا حتی دقیقتر اینکه به سراغ شعر رفت.
ایران که در تمام طول تاریخ خود، سرزمینِ بین دریای مازندران و خلیج فارس را در اختیار داشته و محل عبور شرق و غرب عالم بوده است، دستخوش یورشهای متفاوت شده و در این یورشها، بسیاری از آثار معماری و منابع ما از بین رفته است. ادبیات و شعر به دلیل عدم دسترسی دشمنان به آن در حافط ملت ما و پخش بودن در ذهن و زندگی انسان ایرانی، تا حدی از این تاراج مصون مانده است. به بیان دیگر از هر چه در گذشت کشورمان بخواهیم بیشتر بدانیم باید آن را در ادبیات جستجو کنیم، که معماری نیز شامل آن است.
نکت دیگری که دارای اهمیت است اینکه، اگر پیدا شد که حافظ به عنوان یک شاعر، معماری را میشناخته، از آن لذت میبرده، و از آن مهمتر برای بیان مقصود خود همانطور که از اصطلاحات و امکانات موسیقی برای بیان مقصود استفاده کرده، از معماری نیز برای بیان مقصود استفاده میکرده، آیا شاعران هم عصر ما نیز می توانند با شناخت بیشتر از معماری آثار بهتری خلق کنند؟
آنچه از این نیز میتواند اثرگذارتر باشد اینکه، آیا ممکن نیست معماران ما با شناخت بیشتر، بهتر و عمیقتر از شعر و ادبیات و به ویژه در اینجا از شعر حافظ، بتوانند آثار بهتری خلق کنند؟ تصور میکنم معمار ایرانی ای که بتواند از گنجین حکمت و لذتی که در شعر و ادبیات فارسی، و در اینجا اندیشه حافظ، هست بهرهمند شود، این بهرهمندی و دمخور بودن با یک منبع اصیل هنری میتواند مسیرِ پویاییِ هنری و توان خلاقیت او را در اندازههای چشمگیری بهتر کند.
از آثار حافظ میتوان دریافت که معماران و آثار معماری بر او تأثیرگذار بودهاند و بدون اینکه سندی در دست داشته باشیم شاید بتوان با اطمینان گفت که حافظ نیز بر معماران همعصر خود و تا امروز بر روی معمارانی که آثارش را با درک و دقت میخوانند تأثیر داشته است. بین حافظ و معماران یک مفهوم مشترک بسیار پراهمیت وجود دارد که باعث میشود پژوهش در این حوزه اهمیت بیشتری پیدا کند. بدون شک میتوان گفت که معماری زبان است و تمام اتفاقات در یک کار معماری در حال بیان هستند. حافظ نیز هنرمندی است با ابزار زبان.
با این مقدمه چند بیت از حافظ را که اصطلاحات و اشارات روشنی از معماری دارد، میآوریم و به آنها از زاوی معماری میپردازیم تا نگاه او به معماری و بهره برداری او از مفاهیم معماری برای بیان مقصود، روشنتر شود.
طرب سرای محبت کنون شود معمور
که طاق ابروی یار منش مهندس شد
در این بیت با واژه “طرب سرای” برخورد میکنیم که یکی از واژههای ترکیبیِ حافطانه است و منظور و مراد خاصی با این ترکیبسازی مورد نظر بوده است.
“محبت” به عنوان یک مفهوم انتزاعی و با توصیفپذیریِ پیچیده، برای توصیف شدن و از حالت ذهنی به حالت قابل انتقال رسیدن، به خانهای تشبیه شده که در آن “طرب” و عیش و شادی برقرار است.
از سوی دیگر شرط این که خانهای معمور و ساخته شده به ترتیبی باشد که بتوان آن را “طرب سرای” خواند، این است که مبنای ساخت آن، که در هندسهاش تجلی مییابد، عشق باشد.
این بیت علاوه بر اینکه با استفاده از اصطلاحات و مفاهیم معماری نشان میدهد که “محبت” در چه شرایطی به شکل ایدهآل خود خواهد رسید و اثر بخشیِ خود را خواهد داشت، از سوی دیگر نشان از درک عمیق شاعر از معماری دارد.
این بیت نشان میدهد که شاعر معماریِ خوب را میشناخته و شرط به ظهور رسیدن معماریِ خوب را عشق عنوان کرده است.
با این نگاه، بیت دوم را میتوان علاوه بر مشخصات ظاهری شخص، مشخصات فکری و معمارانه او در معماریِ ساخت یک رابط محبتآمیز دانست و منظور شاعر را این طور دریافت که “احساسِ خوشِ بودن در محیط محبتآمیز، آن زمانی دست می دهد که، یار من آن عشق و محبت را به من داشته باشد”.
از سوی دیگر حافظ در این بیت نشان داده است که هر ساخته شدهای را ساختمان نمیدانسته و اشار روشنی دارد که یک ساختمان به صِرف ساخته شدن دارای معماریِ خوب و به تبع آن حسِ خوب نیست و برای اینکه دارای معماری خوب باشد و به انسانی که در آن زندگی میکند و یا آن را میبیند حس خوب بدهد، لازم است مهندس و مهندسی آن ویژگیهایی داشته باشد.
شاعر اهمیت شکل کلی را مهم ندانسته و آنچه از نظر او مهم بوده، توجه به جزئیات و ظرائف است که اهمیت معماری نیز دقیقاً در همین ظرائفی است که حافظ نشان داده با آن در عرص معماری نیز کاملاً آشناست.
به بیان دیگر اگر “طرب سرای محبت” را معادل ساختمانی که هنرمندانه طراحی و ساخته شده است در نظر بگیریم، حافظ شرط ساخته شدن چنین بنایی را دیدن، شناختن و مبنا قرار دادن زیبایی قرار داده است.
سرای مدرسه و بحث علم و طاق و رواق
چه سود چون دل دانا و چشم بینا نیست
این بیت نیز در بین اشعار حافظ دارای نشانههای روشنی از درک و شناخت عمیق او از معماری است.
در مصرع اول سه عنصر در کنار هم و با نگاهی که نشان از همارزی دارد آمده است. سه عنصرِ “سرای مدرسه” ، “بحث علم” و “طاق و رواق”.
“طاق” به معنای سقف محدب، یا آسمانه است و “رواق” فضای سرپوشیده نیمهباز راهرو مانند و ممتدی است که برای ایجاد ارتباط بین فضاها کاربرد دارد و بیشتر در اطراف حیاطها ، در یک، دو، سه، چهار جبهه، یا اطراف یک فضای ساخته شده برونگرا ساخته میشود. در برخی از ساختمانها مانند مسجد جامع یزد، مدرسه سپهسالار مدرسه معیرالممالک تهران، فضای ورودی توسط یکی از دهانههای رواق با حیاط ارتباط دارد.
جایگاهِ بلند “بحث علم” در جهانبینی حافظ روشن است[ارجاع به مقالات مرتبط] و به این وسیله میتوان ارزش دو عنصر دیگر که با آن همارز گرفته شده را دریافت. دو عنصر معماری، یعنی “سرای مدرسه” و “طاق و رواق” ، که البته نگاه به این دو عنصر نیز در اینجا تنها از دیدگاه معماری نیست و حس فضایی و حال و هوایی که در این مکانها وجود دارد مد نظر شاعر است، و تابلویی که او برای بیان مقصود خود در خصوص حس این فضاها انتخاب کرده، عنصر معماری است.
به بیان دیگر حافظ مناسبترین ظرفی که درک و دریافتهای خود را از این فضا در آن بریزد و به مخاطب خود انتقال دهد، ظرفِ عناصر معماری فضا یافته است که مهمترین، ملموسترین و شاملترین عنصر این فضا از نظر او بوده است. این امر نشان از آن د
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 