پاورپوینت کامل تفریحات؛ آنچه بود و آنچه ماند ۵۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تفریحات؛ آنچه بود و آنچه ماند ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تفریحات؛ آنچه بود و آنچه ماند ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تفریحات؛ آنچه بود و آنچه ماند ۵۰ اسلاید در PowerPoint :

مفهوم و ارزش زمان در عصر حاضر با دنیای گذشته قابل قیاس نیست. وقت و ارزش آن، از انقلاب صنعتی به بعد بشدت مورد تأکید قرارگرفت. تغییرات شدید و گسترده در زمینه وسایل ماشینی و الکترونیکی از یک‌طرف ارزش زمان را بالا برد و از طرف دیگر، استفاده از ایام فراغت را برای عموم طبقات جامعه ممکن ساخت.

نگاهی به اوقات فراغت مردم در تاریخ معاصر ایران

مفهوم و ارزش زمان در عصر حاضر با دنیای گذشته قابل قیاس نیست. وقت و ارزش آن، از انقلاب صنعتی به بعد بشدت مورد تأکید قرارگرفت. تغییرات شدید و گسترده در زمینه وسایل ماشینی و الکترونیکی از یک‌طرف ارزش زمان را بالا برد و از طرف دیگر، استفاده از ایام فراغت را برای عموم طبقات جامعه ممکن ساخت. این مهم زمانی بهتر قابل درک است که بدانیم در ایران، بیشتر اوقات طبقات متوسط و محروم جامعه در راه تلاش معاش صرف می‌شد، کمی مزد و حقوق کارگران و کشاورزان که بخش اعظم جمعیت را شامل می‌شد به حدی بود که قدرت خرید ضروری‌ترین وسایل زندگی را نداشتند؛درنتیجه در روزگاران پیشین، از اوقات فراغت و تفریح، آنچنان که امروزه مدنظر داریم خبری نبود. طبقه متنعم و ممتاز کمابیش به امور فرهنگی، ذوقی و تفننی می‌پرداختند چون منبع مالی و زمانی کافی برای آن داشته‌اند. گسترش وسایل الکترونیک تاحد زیادی توانست انحصار در تفریح و سرگرمی را در جامعه از بین ببرد.

زیارت اماکن مذهبی

با توجه به وجود اعتقادات عمیق و ریشه‌دار مذهبی در میان ایرانیان، زیارت و زیارتگاه‌‌ها همواره یکی از مکان‌های پرتردد و قابل‌توجه مردم بوده‌است. زیارت، ‌ازجمله اموری است که در طول تاریخ و با اشکال مختلف، در رأس زندگانی مردم ایران قرار دارد و به‌عنوان یک نیاز ضروری و در عین حال شرعی و مذهبی تلقی می‌شود،به‌طوری که بسیاری از ایرانیان به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی به صورت فردی یا همراه با خانواده به زیارت اماکن مذهبی می‌پردازند. یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی در ایران مرقد مطهر امام رضا(ع) و خواهر بزرگوار ایشان حضرت معصومه(ص) است که در طول تاریخ، برای زیارت و سیاحت مورد توجه مردم بوده‌اند. همچنین سفرحج و نیز سفر به کربلای معلی نیز از جمله مکان‌های مهم برای ایرانیان بوده‌اند. درواقع سفرهای زیارتی نوعی از تفریحات اساسی مردم را چه در گذشته و چه در حال حاضر دربرمی‌گرفت. اکنون اینگونه سفرها با توجه به امکانات حمل‌ ونقل براحتی صورت می‌پذیرد اما در گذشته سختی راه‌ها و کمبود امکانات نیز مانع انجام این تفریح مذهبی نمی‌شده‌ است. علاوه‌براین، در شهرها نیز حضور امامزاده‌ها باعث می‌شد که در روزهای مشخصی، مردان و زنان برای زیارت رهسپار شوند و گردشی مذهبی در این مکان‌ها داشته باشند. به گفته جعفرشهری پژوهشگر و نویسنده کتاب پربرگ «تهران قدیم» یکی از بارزترین دلمشغولی‌های مردم تهران در گذشته، زیارت بقاع و اماکن متبرکه در روزهای تعطیل بود. مرقد حضرت‌عبدالعظیم در حوالی تهران هر هفته، روز جمعه عده کثیری از تهرانی ها را به خود جذب می‌کرد و خانواده‌ها از حدود طلوع آفتاب، بار و بنه سفری یک روزه را بسته و خود را به شهر ری می‌رساندند و ضمن زیارت بساط استراحت را در مزارع و باغ‌های اطراف ری و حتی در صحن مطهر می‌گستراندند. غیر از حضرت عبدالعظیم، امامزاده داوود نیز مورد توجه عده زیادی بود و مردم از بعدازظهر پنجشنبه به سفر می‌رفتند و در آخرین ساعات جمعه بر می‌گشتند و بقعه سید ناصرالدین، بقعه سید اسماعیل و مرقد امامزاده زید، امامزاده یحیی، امامزاده سید ولی، امامزاده اسحق و بقاع هفت تن، چهل تن، پیر عطار، هفت دختران، بی‌بی شهربانو و … نیز جزو این اماکن بودند.

بازی‌های گروهی

از دیرباز، مردمان برای اوقات فراغت خود برنامه‌هایی داشته‌اند و از این رهگذر نیز بازی‌هایی خلق کرده‌اند. بازی‌هایی مانند «یادم تو را فراموش!» که به روایت هانری رنه‌دالمانی، سیاح فرانسوی ممکن بود هفته‌ها و ماه‌ها به طول بینجامد. علاوه‌بر تفاوت مفهوم فراغت در گذشته و امروز، ماهیت آن نیز متفاوت شده‌است. با نگاهی به نوع و نحوه اجرای بازی‌ها متوجه می‌شویم اکثر تفریحات کنونی ماهیتی انفرادی دارند. فضای مجازی نیز این انفرادی بودن را تشدید می‌کند، اما بازی‌هایی مثل «پیچاز»، «گنجفه» و «بقچه‌گردانی» که در گذشته رایج بود ماهیتی دسته‌جمعی داشتند. در تاریخ ایران، دوران صفویه را باید دوره متحولی در وضع تفریحی مردم دانست. در زمانی که مغول و تاتار بر این سرزمین حکومت می‌‌کرد، شرایط دشوار اجتماعی و نابسامانی‌ حاصل از تهاجمات، آسایش و تفریح توده مردم را متأثر ساخته بود،اما سال ها بعد با جابه‌جایی حکومت‌ها و از جمله با روی کار آمدن صفویه و ایجاد ثبات سیاسی و اقتصادی شرایط عمومی بهتر شده، اصفهان مرکز این جوش و خروش‌ها شده بود. در روز‌های خاص علاوه‌بر آذین‌بندی و چراغانی معابر یکی از مهم‌ترین تفریحات، اجرای نمایش هایی بوده است که در میادین بزرگ شهرها صورت می‌گرفت. مهم‌ترین این نمایش‌ها عبارت بود از: چوگان‌بازی، تیراندازی، زوبین‌افکنی، قپق‌اندازی، شمشیربازی، نمایش انتخاب شاطر، تردستی و نمایش جنگ با حیوانات درنده، بندبازی، کشتی و… بود. «درعصر صفویه هر شهری برای خود گروهی کشتی‌گیر داشت که درموقع نمایش ها وارد میدان می‌شدند. تمرین کشتی در زورخانه‌ها زیر نظر استادان فن و پهلوانان نامی هر شهر انجام می‌گرفت. اصولاً کشتی‌گیران را پهلوان می‌نامیدند. نتیجه کشتی تنها با رساندن پشت حریف به خاک معلوم می‌شد. شجاع‌ترین و نیرومندترین کشتی‌گیران در نمایش های پایتخت شرکت می‌کردند.»

میهمانی و شب نشینی

میهمانی‌رفتن و میهمانی‌دادن نیز از رایج‌ترین تفریحات بود. براساس نوشته‌های سیاحان و سفرنامه‌نویسان در این میهمانی‌ها غالباً آوازخوانی، ترانه‌خوانی و شاهنامه‌خوانی بود و از صبح تا شام ادامه داشت و بسته به طبع صاحبخانه از توتون و تنباکو هم استفاده می‌شد. ژان باتیست تاورنیه جهانگرد مشهور فرانسوی که در عصر صفوی بارها به ایران سفر کرد دراین‌باره می‌نویسد: «میهمانی ایرانیان بدین‌گونه است. میهمانان از صبح در خانه‌ای که به آن دعوت شده‌اند گرد می‌آیند و در طول روز به کاری جز قهوه خوردن و قصه گفتن نمی‌پردازند.» مرتضی راوندی، پژوهشگر برجسته تاریخ ایران در کتاب «تاریخ اجتماعی ایران» به قصه‌گویی اشاره دارد: «از دیگر سرگرمی‌های خانواده‌ها یکی هم قصه‌گویی‌ها و داستان‌سرایی‌های بزرگترهای خانواده‌ برای کوچکترها یا برای یکدیگر بود که گردهم جمع شده، با آب‌ وتاب تعریف می‌کردند. به این صورت که هر شب اهل خانه در یک اتاق گردآمده یکی قصه‌ای را شروع کرده و بقیه گوش می‌دادند.» قصه‌ها و افسانه‌های مشهوری چون افسانه شاه پریان، افسانه جن و پری، قصه هزار و یک شب، قصه حسین کرد شبستری، قصه آزاد کردن مردی که چوبش می‌زدند، قصه سنگ صبور، قصه ماه‌پیشونی و قصه خاله سوسکه و…

ژان شاردن، بازرگان و سیاح فرانسوی نیز از کبوتربازی (کفتربازی) به‌عنوان یک بازی بسیار مرسوم میان جوانان عصر صفوی نام می‌برد و می‌گوید: «غالباً اوقات فراغت جوانان به آن اختصاص داشت. کبوتران وحشی را صید می‌کردند و اهلی می‌ساختند.» در دوران صفوی می‌توان به بازی‌های دیگری چون تخم‌مرغ‌بازی، پیچاز، قاب‌بازی، گنجفه، جنگ‌ حیوانات و پرندگان‌شکاری، شعبده‌بازی، گرگ‌بازی، بندبازی، خیمه‌شب بازی، نمایش‌ها و معرکه‌گیری‌ها اشاره کرد که بخش زیادی از وقت جوانان را به خود اختصاص می‌داد.

اعیاد و جشن‌های مذهبی

در همه دوره‌های تاریخ ایران و بخصوص در دوران صفویه به‌دلیل ماهیت دینی آن برگزاری اعیاد و جشن‌های مذهبی مثل عیدفطر، عیدغدیرخم، عید قربان و عید مبعث یکی از عمده‌ترین تفریحات

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.