پاورپوینت کامل کلهر و خط سوم نستعلیق ۴۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل کلهر و خط سوم نستعلیق ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کلهر و خط سوم نستعلیق ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل کلهر و خط سوم نستعلیق ۴۹ اسلاید در PowerPoint :
اگرچه کلهر در فضای اواخر قرن نوزدهم اروپا نبود تا از هر حرکت او مکتبی سر برآورد، اما در جامعه آماده برای دگرگونی و نهضتجوی عصر ناصری، بینیازی کلهر، انتقادات مستقیمش از دربار و درباریان و ایستادگی او در مقابل عدم پذیرش دولتیشدن و بالاستقلال و در کنار مردم زیستن، مینمایاند که نه تنها هنرش تنها وسیلهای برای دلخوشی نیست، بلکه بارویی است در دفاع از کیان هنر ملی و هرچند از دایره سیدجمال و میرزا آقاخان و همفکران و همراهان آنها چون مرحوم نجمآبادی خارج نیست، بلکه با تأثیرگذاری بر حیطه شاگردان و اطرافیان خود گامی فراتر نیز برمیدارد.
اگرچه کلهر در فضای اواخر قرن نوزدهم اروپا نبود تا از هر حرکت او مکتبی سر برآورد، اما در جامعه آماده برای دگرگونی و نهضتجوی عصر ناصری، بینیازی کلهر، انتقادات مستقیمش از دربار و درباریان و ایستادگی او در مقابل عدم پذیرش دولتیشدن و بالاستقلال و در کنار مردم زیستن، مینمایاند که نه تنها هنرش تنها وسیلهای برای دلخوشی نیست، بلکه بارویی است در دفاع از کیان هنر ملی و هرچند از دایره سیدجمال و میرزا آقاخان و همفکران و همراهان آنها چون مرحوم نجمآبادی خارج نیست، بلکه با تأثیرگذاری بر حیطه شاگردان و اطرافیان خود گامی فراتر نیز برمیدارد.
او بزرگ است و بزرگتر از آنکه ما با جزئیاتی که مطابق زمان و شاید برای تفنن یا حتی اعتقاد که به شاید و نشاید تقویم نقل شد و جزئی از باورهای مردمی بوده و هست و خواهد بود، او را کوچک بدانیم و مهارت میرزا اگر برای تکیهگاه به معنی اولیه آن در نظرمان باشد، باید به تمامی آنچه درباره او نوشته و مینویسیم، خط بطلان کشید؛ زیرا او مهارت فنی را و سیر و سلوک و مشقاتی را که در این راه تحمل کرد، برای شکستن انحصارها، عمومیت یافتن اطلاعات و آگاهی اجتماعی، سیاسی، هنری به کمک تکنیک و شعبدههای مدرن غرب به نام چاپ بود. برای درآمیختن میرزا با توده مردم و منزوی نشدن او، همین بس که در هر جا برگی از روزنامه «شرافت»، «اردوی همایون»، «شرف» و… وجود داشت، میرزای کلهر مجسم بود.
او خود را با نوشتههایش در اندیشه تمامی قشرهای جامعه تکثیر کرد، درست با همان شخصیت دوگانهای که یکی علت و دیگری معلول آن بود، فقر و رنج و انزوا و مبارزه هنری و سیر و سلوک علتی بود که هدف بزرگ دفاع از حریم خط و خوشنویسی ایرانی را از فنا و شکست نجات دهد. او با بینش برتر میداند ایام مرقعسازی و تقلیدبازی به پایان آمده است و آنچه در نهایت استادی نوشته میشود، برای همگان است نه برای این و آن؛ تا جایی که یکی از خبرگان هنرشناس معاصرش چون اعتمادالسلطنه در «المآثر و الآثار» بدین قاطعیت و زیبایی دربارهاش مینویسد که: «در خط نستعلیق بعد از میرعماد قزوینی، بهتر از وی کسی را نشان ندادهاند، بلکه استادان این هنر بزرگ، خط او را خود در عرض خط میر نهادهاند. مردی درویش منش خوشخوی، سبکروح بذلهگوی است. محضر مطبوع دارد و طلعتی محبوب. با همه اشتهار صیتش در آفاق و تقدمش بر کافه خطاطین علیالاطلاق، هنوز از دیوان اعلی راتبهای نخواسته و جرایهای نگرفته است و برگ و ساز معاش همی از اجرت کتابت میکند و به هنر بازو و حاصل سرپنجه خویش روزگار میگذراند… در کمانداری و تیراندازی و اسبتازی نیز دعوی بلند دارد.»۷۷
به تأیید صاحبنظران معاصر میرزای کلهر و خبرگان ذیصلاح پس از او به قول استاد علی راهجیری و سایرین، از آنجایی که زمان، زمان خوشنویسی و کتابت بود و میرزا هم که به مدارج عالیه عروج کرده بود، ناصرالدین شاه قاجار من غیرمستقیم از او دعوت به عمل آورد، ولی او با علوّ طبعی که داشت، از این نزدیکی سرباز میزد، دربار دستبردار نبود و از همان راه غیرمستقیم، به وسیله میرزا فروغی به قول کلهر دعوت خود را تکرار میکرد. میرزا یوسف و میرزا عبدالله مستوفی و عباس خان قوامالدوله که هر سه از رجال قاجار بودند، بهاین موضوع اقرار دارند که میرزا اساسا از قاجاریه بهخصوص ناصرالدین شاه تنقید میکرد…۷۸
میرزای کلهر اگرچه در عصر ترویج و فراگیری و حضور نیچه زندگی میکند، اما باخبر یا بیخبر از اندیشههای فلسفی او درست نقطه مقابل افکار اوست. حیات و مظاهر زندگی را و احتیاجات آن را حقیر میشمارد و سلوک دوساحتی و شرقی دارد. پس مقایسه آن با تحول غربی نیز جایی نخواهد داشت و در نتیجه این پیروزی هنری، ملی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی همین بس که برپایی اولین حضور ایران در مجامع فرهنگی بینالمللی در سرآغاز قرن بیستم در زمان برپایی غرفه ایران در نمایشگاه بینالمللی پاریس، شمارههای روزنامه شرافت به خط شاگردان توانمند مکتب کلهر از جمیع جهات هنری، صفحهآرایی، خط، تصویر و… توجه همگان را برانگیخت و خط فارسی را به زیباترین شکل به عنوان سند هویت ایرانی هر روزه به بازدیدکنندگانی که تعداد آنها را بالغ بر شصت میلیون نفر از سراسر جهان نوشتهاند، عرضه میشد.۷۹
غروب ستاره هنر خوشنویسی
علامه اقبال آشتیانی به نقل از روزنامه ایران در گزارش مرگ میرزارضا مینویسد: مرحوم میرزای کلهر در وبای عام طهران که در سال ۱۳۰۹ـ۱۳۱۰ هجری قمری بیباکانه از مردم این شهر کشتار کرد، به این مرض مبتلی گردید و در آن ایام وانفسا که هیچ کس به هیچ کس نمیرسید مرحوم جنت مکان حاج شیخ هادی نجمآبادی که علما و اخلاقا از مفاخر قرن اخیر ایران بوده، به توسط جمعی از خواص اصحاب خود به کار غسل و کفن و دفن او قیام نمود و جنازه آن مرحوم را به قبرستان محله حسنآباد (محل اطفائیه حالیه که پس از ویران شدن آن گورستان به جای آن بنا شده) انتقال داد و در آنجا به خاک سپرد. وفات مرحوم میرزا در روز جمعه ۲۵ محرم ۱۳۱۰ق به سن شصت و پنج اتفاق افتاد.۸۰ در حالی که پس از مرگش دارایی او را جمعا ۸۰ هشتاد تومان قیمت کرده بودند، و چهل و هشت تومان (۴۸) از بابت دو سال کرایه خانه مقروض بود.۸۱
آثار هنری کلهر
شادروان دکتر مهدی بیانی مینویسد: «از آثار هنری خطی میرزا کلهر که رقم صریح داشته باشد، بسیار معدود، در دست است و به واسطه طبع بلند وی اگر احیانا قطعهای و سیاهمشقی هم از او مانده است، رقم ندارد، چنانکه چند قطعه از این قبیل در کتابخانه سلطنتی و مجموعههای دیگر، از جمله در مجموعه نگارنده است که چون فاقد رقم است، از توصیف آنها خودداری میکنم، در حالی که از انتساب آنها به میرزا تردید ندارم.
مهمترین و نفیسترین اثر هنری میرزارضای کلهر که با رقم و تاریخ کامل مشخص است و از انفس نفایس هنر خوشنویسی است، (جز آنکه با مرکب چاپ نوشته و چاپ سنگی شده است) یک نسخه فیضالدموع در کتابخانه سلطنتی است که آن را به قلم کتابت ممتاز نوشته است و چنین تمام میشود: «کتاب مبارک فیض الدموع از منشآت مقرب الخاقان بدایعنگار دولت ابدبنیان، میرزا محمدابراهیم نواب طهرانی خلف الصدق آقا محمدمهدی نواب طهرانی در ید عبد خاطی جانی، محمدرضا بن مرحوم محمدرحیم بیگ کلهر سمت اختتام یافت، فی شهر رجب سنه ثلث و ثمانین بعد الالف من الهجره علی هاجرها الآف التحیه».
از آثار خطوط چاپی میرزارضا، که بعضی از هنرشناسان آنها را از خطوط دستنویس بعضی خوشنویسان عزیزتر میدارند، عبارت است از:
ـ قسمتی از روزنامه شرف که در زمان دولت ناصرالدینشاه منتشر میشده است.
ـ روزنامههای اردوی همایون
ـ سفرنامه دوم ناصرالدین شاه به خراسان
ـ مخزن الانشاء که به سال ۱۲۸۵ق به چاپ رسیده و مشتمل به خطوط نستعلیق کتابت جلی و خفی و شکسته نستعلیق است.
ـ فیضالدموع که به قطع و قلم نسخه خطی مذکور (در کتابخانه سلطنتی) نوشته و چاپ شده است و در مقدمه آن دارد: «… در عهد دولت … ناصرالدین شاه … کتاب مستطاب فیضالدموع … از املاء طبع و انشاء خاطر … میرزا محمدابراهیم نواب طهرانی … در سال یکهزار و دویست و هشتاد و شش هجری، در دارالخلافه طهران … به خط احقر عبا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 