پاورپوینت کامل عاشقانههای روزِ واقعه ۶۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عاشقانههای روزِ واقعه ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عاشقانههای روزِ واقعه ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عاشقانههای روزِ واقعه ۶۰ اسلاید در PowerPoint :
ظاهراً همه ما حافظ را میشناسیم! بچهمحلِ ماست، قوم و خویشِ ماست، گاهی هم…خودِ ماست! حافظ میشویم و شعرش را چنان میخوانیم از بَر، که گویی خود سرودهایم آن را در شادمانی و تلخی زمانه اما…واقعاً او را میشناسیم؟!
درآمدی بر کشف ساختارهای قرآنی شعر حافظ
ظاهراً همه ما حافظ را میشناسیم! بچهمحلِ ماست، قوم و خویشِ ماست، گاهی هم…خودِ ماست! حافظ میشویم و شعرش را چنان میخوانیم از بَر، که گویی خود سرودهایم آن را در شادمانی و تلخی زمانه اما…واقعاً او را میشناسیم؟! او را «رند» خواندهاند که تفاسیرِ بسیاری دارد؛ با این همه، وی که به «در لفافه» گویی و «استعاری» سخنگفتن مشهور است، یک کلامِ راست و حسینی دارد که هرچه دارد از دولتِ قرآن دارد و این از دولتِ قرآن داشتن، فقط در تلمیحات و قصص و معانی و نقلِ آیات نیست که در شگردهای بیانی و شیوه برخورد با نحو و صرف و نواختنِ سازِ زبان و تولید موسیقی زبانی نیز هست.
بر پرنیان شعر ایرانی
ایران، این کهن بوم و بر تاریخی از دیرباز نشانگانی از هنر و ادبیات با خود داشته است. چه از باستان و روایتگران شفاهی گویاننامش که قصههای اساطیری و داستان پهلوانیهای ملتی عتیق را در ساز و آواز خود دشت به دشت و برزن به برزن حکایتگر بودند و چه دربارهای باشکوه سلسلههای جهانشمول که در کنار زیست اجتماعی و سیاسی مردمان شادی طلب و سخت کوشاش راز و نیاز شبانان و ستیز با گرگان و ددان واقعی و استعاری را در سرودهای رزمی و بزمی به زبان میآوردند. شعر اتفاق زبانی برخاسته از شور و شعور بود چه در بزم پادشاهان و سرود و دستان بار عام قدرقدرتان جهانگشا، چه عاشقانههای اعیاد بیشمار از تیرگان و مهرگان تا نوروز پیروز، که بهانه ای باشد در آیین عشقورزی شباب ملتی که سپاس رویش گندم و پاس حقیقت دانه آفرین را همواره به جای میآورد. آنچه از شاهنامههای گذشته ایرانی به جا مانده با همه تاخت و تازها و فراز و فرودهای تاریخی بزم عاشقانه رزم جویان ایل طلبی ست که راستی عشق را در درستی گفتار جست و جو میکردند. شعر آمیخته متونی چون درخت آسوریک بوده و در آواز کودکان کوی و برزن مشق سخنوری را در مکتب فرهنگی غنی ارائه میکرده است.
شعرهجایی موسیقی نشان باستان در همنشینی با عروض نظام مند عرب و به تأسی از عاشقانههای آغاز قصاید بلند عربی در ادوار بدویاش، به کمال میگراید و محبوب چهارده ساله طنازشعر ایران، در مصاف روزگار غدار، خم به ابرو نیاورده و مشاطه ادب، فنون دلربایی را آموخته و آموزانده، به اوج غنایی خود در قرون هفت و هشت میرسد تا با ظهور شاعران بزرگی چون سعدی و حافظ و مولوی و سنایی و… جامه تازه دوز شعر ایرانی قالب غزل بگیرد و غزلبانوی شعر ایران، زیست عارفانه و عاشقانه خود را بعد همعنانیاش با دین و زبان جدید به مداومتی متعقلانه به مدارای هنر برساند. ایران، غزل بانوی مهتر خود را در جامعه ای پرورش میدهد که شناخت اجتماعی و گریز عاطفی نخبگان ادبی و فرهنگی دستپخت عرفان را، شیوه مدارا قرار دادهاند، با خود و با جهان. عرفانی که پایی در مهرپرستی و آیین بهی داشته و اکنون، دستی در واپسین هدیه آسمانی باری تعالی دارد که کتابی است خواندنی. کتابی که مایههای غیب نشانی از وحی منزل دارد و آیههای تو در توی لطف و قهر نشانش بستر فرهنگی به گستره شرق تا غرب عالم را عالمگیر کرده است. غزل ایرانی، اندیشه ناب عرفانیاش را در شهود آیات الهی جست وجو میکند و به رسم شاعران خوش فکر، ترکیبی آسمانی – زمینی مییابد. انگار که سری در آسمانها و پایی بر زمین دارد. چون نگاری سرو قد که مشاطه ابرها، مجعد گیسوان اندیشهاش را آذین میدهند و از خاک خونین سبز نشانش، باورهای عمیق را بارور میکند.
دوران حافظه تلخ محافظان فرهنگ ایرانی
شماتت روزگار و شنقصه [جور و تعدی بر رعایا/فرهنگ معین] مغولان، روزگار را بر مردم ایران تنگ کرده بود و در تواریخ چنین میآورند که یک مغول ۱۰ ایرانی را به صحرا میبرد و یکان یکان گردن میزند و آنها را مجال آهی و حرکتی نمیبود. بیگانگان سر بر سریر حکومت چندین هزار ساله، از طرفی بربریت یاسای چنگیزی شان را پیاده میکنند از طرفی وامدار حضرات خلیفه خود را غازی و محتسب و چه و چه مینامند. دوران حافظه تلخ محافظان فرهنگ ایرانی است و سخن از شعر نابی که در حافظ به پرده قبض و بسط میگراید و زبانآوری در کلمه رستاخیز مییابد چنانچه تا امروز ماندگار بوده و خواهد بود چنانکه در شعر و نثر همعصری چون عبید زاکانی به طنز و هزل. روزگار غریبی است. روزگاری که همه دورانهای استبداد زده تاریخ جهان سیاه را در سه دوره طلایی حکومت زر و زور و تزویر خلاصه میکند. شیراز محل تجمع و تاخت و تاز این سه وجه غالب تاریخ است که دوران جوانی و میانسالی و کهنسالی حافظ را نیز در بر میگیرد و چنین میشود که او حافظ حافظه تاریخی ایرانیان میشود.
قتل پدر به دست پسر و میل کشیدن چشم فرزند به دست پدر کمترین کار این دوره است و حافظ نیز روایتگر کلام یادگار این عصر. اینکه حافظ از شحنه و محتسب یا مست و لایعقل همه را اهل تزویر میداند بیجا نیست که بدترین حکومتها را از آن خود داشتهاند. دوره زرین حکومت ابواسحاقها و امیر مبارزالدینها و شاه شجاع هاست. یکی پدرکش و دیگری پسر کورکن و سومی ریاکاری که لقمه شبهه میخورد. حکومت زور با توسل به چماق داران حکم میراند.
اما در جوانی حافظ است که سرخوش از وصال می و معشوق غمی هم اگر دارد به اندازه غم میانسالی نیست که شیخ مبارزالدینی به عرصه میآید که میخانهها را میبندد و جامها را میشکند و چنان علم خلیفه باوری بلند میکند که حد جاری آن خون راه میاندازد، اما شیخ در خلوت آن کار دیگر میکند و اوج غزلیات حافظ بزرگ که حمله به این ریاکاران صوفی مآب خرقه پوش است در این دوران به نگارش میرسد. از طرفی حکومت زرینی نیز از راه میرسد که ماجرا را در تاریخ عصر حافظ استاد غنی میتوانید بیشتر بخوانید. غرض اینکه دوران حافظ دوران تجربه مثلث شوم حکومتهای دروغین است که جای جای تاریخ ایران نشانی از آنها دارد. حافظ در زمانی میزید که زنی به امر همین شاه شجاع (ممدوح او) با جمع کنیزکان به طرز وحشتناکی همسرش را که حاکم اصفهان است به قصد خوش خدمتی به بیگانه میکشد و خود نیز فدای جاه طلبیاش میشود و مغولانه تکه تکه شده، خورده میشود! حافظ از زمانی سخن میگوید که رذایل اخلاقی چنان زیاد شده است که ریاکاری خدانشناسان، رندان تشنه لب را بیآب و تشنه میخواهد. دورانی که گاه و بیگاه حافظ بدان میتازد زبانی میخواهد قابل فهم عموم مردم. تا از شعر دستاویزی بسازد برای آگاهی وجدان گنگ مردم سرزمینش. زبانی آکنده با یادگارهای گذشته شعری، امید و آزادگی و بزم مدام را از شاهنامه بطلبد و خلوت و زهد و بیریایی را از سنایی، سمفونی تصاویر و ارائههای شاعران همعصرش باشد و به دستی مهر و به دستی جام، به دستی خرقه و به دستی زنار، اندیشهای نور و شعوری نار داشته باشد و خود بدین عارض باشد که: « هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم » تا « چراغ مصطفوی » با « شرار بولهبی » همچنان فروزنده باشد.
دولت پاینده قرآن
حافظ برای امروزیان ادبیات خوان واحدهای بیرمق دانشگاهی، مجموعهای از تلمیحات و استعارات و آرایههای عموماً ناب است که هر معانی دانی را به صرف داشتن بلاغتِ استادی میفریبد تا دانشمندی خود را در مجالس ادبی خودی نشان دهند و با مفروضات مدام کتب بلاغی بیدغدغه فهم ماهوی شعر حافظ – با توجه به فراز و فرودهای معنایی و خطوط مبهم استعاریاش – یوسفی گردد در بازار استادی و سخنوری.
از آنجا که حافظ خود در جای جای اشعارش به دست یازیدن به شور و شیوه قرآنی اشاره میکند و قسم به «قرآن در سینهاش » میخورد، بلاغیون، جستوجوی تلمیحات (یافتن اشارات شعری روشن و نهفته به آیات و احادیث و قصهها و روایات) را بهترین و راحت ترین شیوه زیباشناسی از پایههای دبیرستانی تا دانشگاه و انجمنهای ادبی دانسته و مجموعه این اشارات را میتوان در مجلدی کوتاه جمع نمود – چنانچه درباره مثنوی معنوی انجام شده است – تا هنرجو یا دانش آموز یا دانشجو بتواند سریع و روشن با مجموعه این تلمیحات و اشارات آشنا شده و یک شبه با حفظ سطوری چند، عالم الحافظ گردد.
این شیوه دلالگی متظاهرانه شاید از عدم تفسیر و توضیح صریح و روشن و صحیح حافظ نشأت گرفته باشد که به تازگی شنیده شد در کتب درسی دبیرستان ابیاتی از حافظ که ناجور فهم دانش آموزی ست حذف گردیده یا خواهد گردید، تا نباشد که ابروی یار در نظر باشد و خرقه ای خدایی نکرده سخته!
البته نگاهی به توضیح و تفاسیر مشروح این کتابها هم که تفسیری غالباً عارفانه از همه انواع شعرانگی حافظ را در بر دارد نشانگر آن است که در برخورد با حافظ و در برخورد با دانش آموز – شهروند صداقت و صراحت لازم را نداشتهایم.
این در حالی ست که در آموزش ادبیات کهن، به مثابه پشتوانه و گنجینه دانش بشری گذشتگان فرهیخته به نسل حاضر، هر گونه قصور یا تغییر رویه سلیقه ای میتواند ضربه ای به نظام فکری وارد آورده، قهر اکنون عموم مردم با ادب و ادبیات را به طلاقی مداوم تبدیل کند.
حافظ، جان ِ هستی شعورمند ایرانی ست و آنچنان از خرد جمعی و عاطفه جهانی بهره برده که به جرأت میتوان گفت هیچ گوینده ای چنین معجونی از زمین و آسمان به هم نبافته و نساخته است. او تنها حا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 