پاورپوینت کامل کژرفتاریهای علمی؛ چرا و به چه علت؟ ۳۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل کژرفتاریهای علمی؛ چرا و به چه علت؟ ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کژرفتاریهای علمی؛ چرا و به چه علت؟ ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل کژرفتاریهای علمی؛ چرا و به چه علت؟ ۳۸ اسلاید در PowerPoint :
پروفسور چارلز گراس، استاد روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه پرینستون است. اخیراً پژوهشی درباره کژرفتاری و تقلب علمی از او منتشر شد، که متن زیر ترجمه و تلخیصی از آن مقاله است. اصل مقاله در سایت psych.annualreviews.org قابل دسترس است.
ترجمه: وحید میرهبیگی / پروفسور چارلز گراس، استاد روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه پرینستون است. اخیراً پژوهشی درباره کژرفتاری و تقلب علمی از او منتشر شد، که متن زیر ترجمه و تلخیصی از آن مقاله است. اصل مقاله در سایت
psych.annualreviews.org
قابل دسترس است.
«تقلب علمی» به ساختگی بودن اثر، جعلی بودن اثر یا وجود سرقت علمی در آن اشاره دارد. امری که در سراسر تاریخ علم رخ داده است. «تقلب» یک پدیده متأخر نیست که به زوال اخلاق یا افزایش رقابت در تصدی مقامها و اخذ بورسها گره خورده باشد. بلکه، اتهامات تقلب علمی، از زمان فلاسفه یونانی، در تاریخ علم قابل مشاهده است. حساسیت عمومی بیشتری درباره تقلب در مقالات رشتههایی چون پزشکی در مقایسه با رشتههای علومانسانی وجود دارد که احتمالاً به خاطر عواقب ملموس و عینی خطرناک این رشتهها است.
دانشمندان مرتکب تقلب علمی که در بسیاری از رشتهها و در سطوح مختلف در دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی وجود دارند، دارای پسزمینههای اجتماعی و آموزشی متفاوتی هستند. به نظر میرسد هیچ مطالعه تجربی سیستماتیکی درباره ویژگیهای متقلبان وجود ندارد.
از ۱۹۸۰ که دولت ایالات متحده به این موضوع علاقهای سیستماتیک نشان داد، برخی مطالعات به این امر پرداختهاند که چگونه اغلب دانشمندان مشاهدهگر تقلب بوده یا در آن شرکت داشتهاند.
این معضل، در طول دهه گذشته، آشکارا رواج یافته است. یکی از نمونههای تاریخی کژرفتاری علمی، روانشناس اجتماعی هلندی «دیدریک استپل» است. او بیش از ۵۰ مطالعه با نفوذ را سرهمبندی کرد. نتایج آنها، شامل مواردی بود که لیبرالهای دانشگاهی توقع داشتند و میخواستند باورش کنند؛ از جمله اینکه «محیط آلوده، نژادپرستی را تشویق میکند» و «خوردن گوشت مردم را خودخواه میکند» یا اینکه «قدرت اثری منفی بر اخلاق میگذارد». مطالعات او، تا پیش از اینکه برخی از شاگردانش دستش را رو کنند، منزلتش را به یک سوپراستار و به یک خبره علم ارتقا داده بود!
در یک مورد دیگر، ۱۰ گزارش علمی اریک پولمن، دانشمند پزشکی دانشگاه ورمونت، شامل نمونههای تحقیق ساختگی و دادههایی بود که از ادعای او (تغییرات متابولیکی در زنان یائسه) حمایت میکردند. او موفق شد دولت را در حمایتهای مالی انجام شده، ۹/۲ میلیون دلار فریب دهد و نخستین دانشمند امریکایی زندانی به دلیل «تقلب علمی» باشد!
«بنیاد ملی علوم (
NSF
)» کژرفتاری علمی را شامل جعل، تحریف و سرقت علمی میداند. منظور از «جعل» ساختگی بودن دادهها یا نتایج است. «تحریف» به دستکاری مواد تحقیقاتی، تجهیزات، یا فرآیندها یا تغییر دادهها و نتایج گفته میشود. «سرقت علمی» نیز تصاحب ایده، نتایج، یا عبارات ابداع شده توسط فردی دیگر است، بدون دادن ارجاعی مناسب به او.
کژرفتاری علمی شامل اشتباهات صادقانه یا اختلاف نظرها نمیشود. در قوانین فدرال معنی آن مشخص است و جرایم کلیتر، مانند سوءاستفاده از بودجه را در بر نمیگیرد.
نخستین بحث رسمی درباره کژرفتاری علمی به کتاب «چارلز بابیج» با نام «تأملاتی در افول علم در انگلستان و برخی از علل آن» برمیگردد. او انواع کژرفتاریهای علمی را فریب(
hoaxing
)، تغییر(
forging
)، پیراست(
trimming
) و تدارک (
cooking
) میداند. نمونه «مرد پیلت داون» (
Piltdown
=منطقه ای در انگلستان ) که دانشمندی ظاهراً برای نشان دادن حلقه مفقوده داروین آن را ساخته بود، مثالی از «فریب» است. برای ساختن جمجمه «مرد پیلت داون»، بخشهایی از یک جمجمه میمون و یک جمجمه انسان را به هم وصل کرده بودند. بنابراین، «فریب» ارائه تعمدی مطالب سادهلوحانه و خام است. بر خلاف فریب، انواع دیگر کژرفتاری مدنظر بابیج، بیشتر ممکن است به ارتقای شغلی و علمی مجرم بینجامند. «تغییر» به نتایج ساختگی تحقیق اشاره دارد. «پیراست» به خلاص کردن خود از شر نقاط پرت اشاره دارد. متقلبان با این ترفند، واریانس را کاهش و نتایج را بهتر میکنند. «تدارک» نیز به دادهسازی برمیگردد.
اندیشمندی دیگر به نام «گور» چالشی اساسی مطرح کرده است؛ در شرایطی که تاریخ علم دور و دراز است اما اخبار تقلبهای علمی، از سال ۱۹۷۰ بخوبی رسانهای شده است، آیا باید نتیجه گرفت که نمونههای برملا شده، فقط چند سیب کرمو از یک سبد بودند؟ یا نوک یک کوه یخاند؟ پژوهشهایی در پی پاسخ به این سؤال، مطالعاتی را در سطوح و رشتههای مختلف انجام داده است و از کسانی با حفظ نام پرسیدهاند که آیا آنها خود در جعل، تحریف، یا سرقت علمی مشارکت داشتهاند؟ یا شواهد مستقیمی از کژرفتاری دیگران دارند؟ اگر چه نتایج این پژوهشها متغیرند اما تصویر کلیای که به دست میدهند، نگرانکننده است.
برای نمونه «جودیت سوازی» و همکارانش، در یک نظرسنجی گسترده و پیشگامانه که از دانشجویان فارغالتحصیل و اعضای هیأت علمی ۹۹ دانشگاه انجام گرفت، دریافتند که ۴۴ درصد از دانشآموزان و ۵۰ درصد از اعضای هیأت علمی دو یا چند نوع تقلب اساسی را به یاد دارند، حدود ۱۰ درصد آنها از دادههای ساختگی پژوهشها مستقیماً اطلاع داشتند. یا انجمن بینالمللی آمار زیستی بالینی طی پیمایشی که از اعضایش انجام داد، متوجه شد ۵۱ درصد از پاسخدهندگان از حداقل یک طرح جعلی در ۱۰ سال گذشته خبر دارد. و از ۵۴۹ دانشآموز تحقیقات پزشکی در دانشگاه سندیگو کالیفرنیا، ۱۱درصدشان درباره دانشمندانی که دادهها را به هدف انتشار، تعمداً دستکاری کردهاند، اطلاع موثق داشتند.
بازپسگیری مقالات به دلیل ت
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 