پاورپوینت کامل نظام بانکیِ آموزش ۴۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نظام بانکیِ آموزش ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نظام بانکیِ آموزش ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نظام بانکیِ آموزش ۴۹ اسلاید در PowerPoint :
«خانوادهی من اغلب غذای کافی برای خوردن نداشتند. به همین دلیل، نمیتوانستم مدرسه بروم… روزی من و برادرهایم یک مرغ همسایه را که در حیاط سرگردان بود گرفتیم و کشتیم. مادرم سروصدای مرغ را شنید و دواندوان به طرف ما آمد. من انتظار داشتم ما را تنبیه کند و مرغ همسایه را برگرداند
پائلو فریره و نقد نظام آموزشی لیبرالیسم
«خانوادهی من اغلب غذای کافی برای خوردن نداشتند. به همین دلیل، نمیتوانستم مدرسه بروم… روزی من و برادرهایم یک مرغ همسایه را که در حیاط سرگردان بود گرفتیم و کشتیم. مادرم سروصدای مرغ را شنید و دواندوان به طرف ما آمد. من انتظار داشتم ما را تنبیه کند و مرغ همسایه را برگرداند و از او بخواهد که ما را ببخشد (مادرم زنی با اخلاقیات خشک یک کاتولیک شدیداً معتقد بود)، اما او آن را گرفت و به آشپزخانه برد و غذای دلپذیری از آن خوردیم! من اغلب کنجکاو بودهام بدانم که وقتی او آنجا ایستاد و به مرغ مرده و سپس به ما نگریست تا تصمیم بگیرد که آیا باید آن را برگرداند یا بدهد به ما بخوریم، در درونش چه آشوبی برپا بوده است.»[۱]
پائلو فریره در رسیف، شهری فقیر در شمال شرقی برزیل، به دنیا آمد. فریره در همان کودکی، وقتی شاهد نابرابریهای موجود در جامعه بود، به این نتیجه رسید که نه خداوند و نه سرنوشت نمیتوانند مسئول این اختلاف طبقاتی باشد، اما در آن زمان نتوانست هیچ توجیه قانعکنندهای برای آن پیدا کند. با این وجود، در همان یازدهسالگی با خود عهد کرد که برای از بین بردن فقر در جهان هرکاری از دستش برمیآید انجام دهد. راهی که بعدها فریره برای عمل به عهد خود یافت آموزش بود، اما نه هر آموزشی. آموزشی که اقامهکنندهی آزادی و مخالف استثمار طبقات مردم و انحراف ساختارهای اجتماعی باشد. فریره فهمید که آموزش، خود میتواند یکی از عوامل تبعیض باشد. او معتقد بود سکوتی که بر فقرا تحمیل میشود همواره بهوسیلهی آموزشی سلطهگر و آمرانه یاری میشود. فریره فهمید که بدون آگاهی، آزادی غیرممکن است و بدون آزادی، ریسک کردن غیرممکن است و بدون ریسک کردن، خلق کردن غیرممکن.
فریره بزرگترین مربیان خود را مسیح و مارکس میداند. مسیح به او یاد داد که باید بین حرفها و اعمالش انسجام و انطباق وجود داشته باشد و مارکس او را به وجد آورد و ابزار شناخت تضادها در جامعه را داد. در کنار این دو، فریره به تأثیرپذیری از سارتر، آلتوسر، مائو، مارتین لوتر کینگ، چهگوارا، فرانتس فانون و اریک فروم نیز معترف است. علاوه بر اریک فروم، سایر اندیشمندان مکتب فرانکفورت نیز در اندیشههای او حضور دارند. فریره در مشهورترین کتابش، «آموزش ستمدیدگان»، تحت تأثیر هربرت مارکوزه و اثر او به نام «انسان تکساحتی»، علم و تکنولوژی را ابزارهایی در دست ستمگران برای سرکوب ستمدیدگان میداند. فریره مانند اندیشمندان مکتب فرانکفورت، اولاً افکار فرد را محصول جامعهای میداند که در آن زندگی میکند. ثانیاً بر فرهنگ، آگاهی و ایدئولوژی و اجتماعی شدن برای تغییر افراد و جوامع از طریق دگرگونی آگاهی، تأکید دارد و تعلیموتربیت را ابزاری برای کسب آگاهی و دگرگونی مناسبات اجتماعی میداند. فریره، همچون نظریهپردازان مکتب فرانکفورت، بر این باور است که مارکس اهمیت تأثیرات فرهنگی، آموزشی و رسانهای را در تداوم سرمایهداری دستکم گرفته است. او بزرگترین مانع بر سر راه رهایی را اعتقادی تقدیرگرایانه به محتوم بودن وضع ناعادلانهی موجود میداند. از نظر فریره، گاه سنتها و پدیدههای فرهنگی در یک جامعه چنان تأثیر عمیقی بر افراد آن جامعه میگذارند که جنبههای منفی آنها نادیده گرفته میشود. فاصله گرفتن از واقعیتهای روزمره و مواجهه با واقعیتی خلاف آن، از طریق تفکر نقادانه، باعث آشناییزدایی از واقعیات و شرایط موجود و بازنگری در معنای رایج میشود.[۲]
از نظر فریره، سرکوبگران در رابطهی خویش با دیگران، به دنبال حفظ تسلط خویش بر سرکوبشدگان هستند و در این راه، از ابزارهای مختلفی استفاده میکنند. گاهی این ابزار خشونتآمیز است و ستمگرانه و گاه پدرانه. فریره در رابطهی معلم و شاگردی، سرکوب از نوع دوم را مشاهده میکند. به نظر فریره، دانش و معرفت بههیچوجه امری خنثی نیست. روشِ آموزشِ دانش نیز به همین صورت، خنثی و بیطرف نیست. بنابراین او در برابر اسطورهی آموزش لیبرالیسم، نشان میدهد که آموزش نه یک فعالیت خنثی، بلکه یک فعالیت بهشدت سیاسی است. در برابر لیبرالیسم که نظام آموزشی را بر جامعه مسلط میداند و آن را عامل اصلی شکلدهندهی جامعه تلقی میکند، فریره جامعه را بر نظام آموزشی مسلط میداند. او برای نشان دادن این امر از یک استعاره کمک میگیرد: «نظام بانکی».
فریره معتقد است در آموزش به شیوهی نظام بانکی، شاگردان نقش بانکها را دارند و معلمان نقش سپردهگذاران را. شاگرد در این نظام دریافتکنندهی صرف معلوماتِ مدون است که بدون آگاهی، مغز خود را از آنها انباشته کرده است. هدف این نوع آموزش چیزی نیست جز عادت دادن شاگردان به روش یادآوری مکانیکی محتوای دروس و تبدیل آنها به ظرف خالی تا معلم سخنان و مطالب خود را در آن بریزد و معلم در انجام این وظیفه هر چه تواناتر باشد، مورد ستایش بیشتری قرار میگیرد و ظرف پُرتر دلیل بر درخشندگی شاگرد است.
در چنین شرایطی، عقل انسان از فرصت نوآوری محروم میشود، زیرا نه سؤال میکند و نه وارد عمل میشود. بدینگونه نظام بانکی، موجوداتی سازگار با محیط، رام و فرمانبردار تحویل جامعه میدهد. شاگردان هرچه بیشتر به انبار اطلاعات تبدیل شوند، درکشان از دانشی که باید آن را تغییر دهند کمتر خواهد شد. بدینصورت پاورپوینت کامل نظام بانکیِ آموزش ۴۹ اسلاید در PowerPoint با کاهش قدرتِ نوآوری شاگردان یا از میان بردن کامل آن به نفع اهداف و مقاصد سرکوبگران، که دوست ندارند تغییری در جهان صورت پذیرد، عمل میکند. نظام بانکی ابتدا شاگرد را تبدیل به یک ظرف خالی/شیء میکند (ازخودبیگانگی/الیناسیون) و بعد هرچه خود میخواهد در آن میریزد. بدینگونه محصول نظام بانکی، نگرشی انفعالی به جهان است که شاگردان را از اعمال اقتدار بر سرنوشتشان بازمیدارد و تا حد زیادی مسئول تداوم اندیشهی عقبماندگی است که یکی از حلقههای زنجیرهی سرکوب را تشکیل میدهد.
در آموزش بانکی، کسانی که خود را صاحب و مالک معرفت بهشمار میآورند، دانش را به کسانی مرحمت میکنند که فرض بر فقدان آن نزد آنهاست. اما نسبت دادن صفت جهل به دیگران در حقیقت، آموزش و دانش، هر دو را از خاصیتشان بهعنوان فرآیندهای تحقیق مستمر تهی میکند. دقت شود که از نظر فریره، جزء دوم، یعنی دانش نیز در اینجا خنثی نیست. معلم در نظام بانکی، محتوای دانش را، اعم از ارزش باشد یا ابعاد تجربی واقعیت (
science
)، چنان بیجان و متحجر و ایستا میکند که تو گویی واقعیت چیزی بیحرکت، ایستا، تکهتکهشده و قابل پیشبینی است. گویی معرفت کاملی وجود دارد که معلم از آن برخوردار است.[۳] اینگونه است که از دل دانش و معرفت، که بسان واقعیت، ماهیتی سیال دارد، آنتیتزی برون میآید به نام معرفتِ محصّل قطعی که در واقع دیگر نمیتوان آن را معرفت تلقی کرد.
این از روشهای محبوب فریره، تحت تأثیر هگل و مارکس، است که نشان دهد چگونه از دل یک امر فرهنگی یا یک مفهوم، متضاد آن زاده میشود. فریره، تحت تأثیر رویکرد ساختگرایی، شناخت جهان را در واقع نوعی ابداع بهشمار میآورد که از طریق مداخلهی نقادانه در واقعیت ممکن میشود. به باور فریره، ما دانش و فهم خود در
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 