پاورپوینت کامل حافظ و هستیشناسی ایمان مدار و مثبت اندیش ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حافظ و هستیشناسی ایمان مدار و مثبت اندیش ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حافظ و هستیشناسی ایمان مدار و مثبت اندیش ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حافظ و هستیشناسی ایمان مدار و مثبت اندیش ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
حافظ از شعرای انگشت شمار و استثنایی است که «هنر ماندگار» به عرص فرهنگ بشریت ارائه داده است. او حواسی فوقالعاده هوشمند و ذهنی وقاد و تحلیلگر دارد و رسالتی برای خویش قائل است که آنرا از طریق «الهام» بدست آورده تا آئینهدار وصف جمال و تجلیات گردانند هستی یا «معشوق ازلی» باشد…
حافظ از شعرای انگشت شمار و استثنایی است که «هنر ماندگار» به عرص فرهنگ بشریت ارائه داده است. او حواسی فوقالعاده هوشمند و ذهنی وقاد و تحلیلگر دارد و رسالتی برای خویش قائل است که آنرا از طریق «الهام» بدست آورده تا آئینهدار وصف جمال و تجلیات گردانند هستی یا «معشوق ازلی» باشد…
حافظ در غزلی شورانگیز بیان میکند که نیمه شبی در رؤیایی شهودی و شیرین به او جرعهیی می نوشانند که از غم دیرین زمانه رها شده، عمرجاودانه مییابد، از تعلقات و منیت بیرون میآید و در وفور شعشعه و پرتو «ذات هستی» غرقه میشود. در عالم لاهوت و در عرص آنات و صفات و تجلیات، برات و حوال این «رسالت» به او داده میشود که آینه گردان وصف جمال و زیباییهای پهن هستی باشد تا بتواند به مدد کلام سحرانگیز و اندیش تأثیرگزارش به مشتاقان و مخاطبین خویش قلمرویی از «زندگی کردن» و ارتباط را توصیه کند که با فطرت آدمی سازگار بوده و آرامش خاطر، سرمستی، سرخوشی، فسونی و شگفتی را به او ارزانی دارد.
حافظ مراسم این شب را «شب قدر» میخواند و خود را مستحق دریافت چنین موهبتی میشناسد و ملزم میشود که از آن پس به این وظیفه و تعهد و رسالت عمل کند و زیباییها و نیکیهای عرص هستی، طبیعت و محیط زندگی انسان را بسراید و با تیرگیها، پلشتیها و ناراستی و کژیها مبارزه کند و این است که ما این همه جاذبه، گیرایی در رمز و راز و اشارات برانگیزاننده را در متن این «دیوان قدسی» که پالایش یافته و «از آب گذشته» است مشاهده میکنیم:
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
اندر آن نیم شب آب حیاتم دادند
بیخود از شعشع پرتو ذاتم کردند
باده از جام تجلی صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند
بعد از این روی من و آئین وصف جمال
که در آنجا خبر از جلو ذاتم دادند
من اگر کامروا گشتم و خوشدل نه عجب
مستحق بودم و اینها به زکاتم دادند
هاتف آن روز به من مژد این دولت داد
که بر آن جور و صفا صبر و ثباتم دادند
اینهمه شهد و شکر کز سخنم میریزد
اجر صبری است کز آن شاخ نباتم دادند
همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود
که ز بند غم ایام نجاتم دادند
این آغاز کار و شأن نزول رسالت حافظ است که در دوران پختگی فکر و احساس و عاطفه، در پرتو ذهنی وقاد و هوشمند و درایتی استعلایی و انگیزهیی قدسی در بستر زمان خویش، دیوان اشعاری را آراسته و منقح کرده و در مسیر فرهنگ روزگار قرار داده که خود پیشاپیش به سیر و طیران اندیشه گشای آن اذعان و اطمینان داشته و سخت مفتخر است:
من که ره بردم به گنج حسن بیپایان دوست
صد گدای همچو خود را بعد از این قارون کنم
***
کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب
تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند
***
صبحدم از عرش میآمد خروشی عقل گفت
قدسیان گویی که شعر حافظ از بر میکنند
***
شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد
دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود
***
حافظ سخن بگوی که در صفح جهان
این نقش ماند از قلمت یادگار عمر
از محتوای اشعار حافظ استنباط میشود که رسالت الهام شده به او این بوده است که زیباییها و امور نیک و مطلوب زندگی، طبیعت و هستی و حیات انسان را با کلام جذاب و سحرانگیز و در قالب نمادها، اسطورهها و رویدادها، و برداشتهای پندآموز و عبرتآور به گونهیی ساختار دهد که عذوبت و گیرایی آن در سیر تاریخ و فرهنگ دورانها و روزگاران، همراه با تفسیرها و برداشتهای گوناگون و رنگارنگ مخاطبین از ذهنی به ذهنی انتقال یافته و سیر اندیشه وری و ژرفنگری را متوسع و کیفیت پارادایم هستیشناسی را ارتقاء بخشد. امروزه میبینیم که این موهبت با گذشت بیش از هفتصد سال از دوران او همچنان فعال و راه گشا در عرص اندیشه و رؤیاها و آرمانهایمان حضور دارد.
از تفسیر و تحلیل مجموعه غزلهای حافظ در ارتباط با نظام هستی و «مشیت» یا اراد مستقر بر آن میتوان مقول «عشق» را محتوایی فراگیر دانست که چونان «اثیر»ی در آسمان اندیشه و تصورات حافظ جاری بوده و در بطن تمامی آنات و کثرات عالم سریان دارد و فرماند اصلی تحولات و تغییرات آنهاست.
عشق حافظ نه تمثیلی است که به «وحدت وجود» معنا میدهد و عنصر جذب و تکثیر، اساس و بنیاد آن است:
در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
تجلی کردن در ازل و آتش فکندن بر عالم، تمثیلی مشابه همان «نورالانوار» سهروردی و در تحلیل، جوهری است که ملاصدرا بیان میکند، اما مولانا و حافظ نظام هستی را با خلاقیتی شاعرانه به عرص «عشق» تسری میدهند تا نگاه به عالم متکثرات و تمامی رویدادهای برخاسته از آن با ذوق عارفانه و اشتیاق شاعرانه تلفیق شده، جذابیت و گیرایی آن به همان گونه که هست ملموس و
عاطفه برانگیز به جلوه و جلوت آید.
حافظ، تجلی عشق را در ترکیب موزون و همآهنگ و تعادل اجزاء عالم میبیند، ماه و خورشید و ستارگان و کهکشانها و افلاک، باد و باران، گل و گیاه، کوه و د
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 