پاورپوینت کامل از کاروانسرای پیلهورنشین تا مسجد جامع عباسی ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل از کاروانسرای پیلهورنشین تا مسجد جامع عباسی ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل از کاروانسرای پیلهورنشین تا مسجد جامع عباسی ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل از کاروانسرای پیلهورنشین تا مسجد جامع عباسی ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
سال ۱۰۲۰ هجری قمری است و استاد «علی اکبر اصفهانی» به کاروانسرای پیله ورنشین و باغهای رها شده اطرافش در ضلع جنوبی میدان نقش جهان مینگرد و در خیال خود به کتیبهها، کاشیها، گنبد و منارههای نیلگونی میاندیشد که قرار است بر تن مسجد تازهای بنشیند که به دستور و هزینه «شاه عباس اول صفوی» ساخته خواهد شد، مسجدی که خود بخشی از فراخوان جهان ایرانی – اسلامی به سوی زندگی است
مروری بر ساخت یکی از بناهای ماندگار وشگفت انگیز اصفهان
سال ۱۰۲۰ هجری قمری است و استاد «علی اکبر اصفهانی» به کاروانسرای پیله ورنشین و باغهای رها شده اطرافش در ضلع جنوبی میدان نقش جهان مینگرد و در خیال خود به کتیبهها، کاشیها، گنبد و منارههای نیلگونی میاندیشد که قرار است بر تن مسجد تازهای بنشیند که به دستور و هزینه «شاه عباس اول صفوی» ساخته خواهد شد، مسجدی که خود بخشی از فراخوان جهان ایرانی – اسلامی به سوی زندگی است، به سوی دوام زندگی؛ بنایی مشحون از تزئیناتی نمادین و زیبا که نعمت و برکت در زندگی آدمیان را مینمایاند؛ تزئیناتی سنتی که «آرتور پوپ» در کتاب «معماری ایران» آنها را تکرار نمادهای ایران باستان میداند و این همه رنگ و نقش زندگی بخش را در دیوار و گنبد این بنا ستایش میکند و مینویسد: «از آفتاب بزرگ زرین نوک گنبد، که زندگی بخشیاش از طریق توده عظیم گل و بوتهها منتشر میشود، تا طاقهای بلند و قابهای آراسته به هزاران شکوفه و گل ستاره مانند، تا پیچکهای سیال شبکههای پنجره، همه این آرایشها تأکیدی است بر علاقه ایرانیان به رویش و عشق شاعرانهشان به گل – همچنان که خواهشی است برای دوام زندگی.»
استاد علی اکبر اصفهانی معمار این شکوه زندگی بخش بود. معمار بنایی بزرگ که قرار بود همین جا به جای کاروانسرا و باغها اطراف، روبهروی بازار قیصریه و آن سوتر از مسجد زیبای شیخ لطف الله، ساخته شود. مسجدی به مساحت ۱۲۲۶۴ مترمربع که بعدها منارههایی به بلندای ۴۲ متر بر فراز این پهنا سایه میافکند و همچنین گنبدی باشکوه و دو پوسته و آجرین که آن را به لحاظ علم سازه دستاورد نهایی گنبدسازی ایرانی و شاید مهمترین گنبد دو پوسته تقویت شده ایرانی معرفی کردهاند.(۱)
روایت کردهاند که شاه عباس صفوی که بهدنبال بنایی باشکوهتر از مسجد شیخ لطفالله بوده است تا از فراز بارگاه عالیقاپو به شکوه و جلال آن بنگرد دستور میدهد بهترین معماران و کاشیکاران برای ساخت مسجدی عظیم که خود یک اثر هنری است، فراخوانده شوند، از جمله خوشنویسان بزرگ و نامداری همچون «علیرضا عباسی»، «عبدالباقی تبریزی»، «محمدرضا امامی» و «محمد صالح امامی» که هر یک شهرت بسزا در تاریخ هنر ایران دارند؛ کتیبه سردر مسجد به خط ثلث و طراحی علیرضا عباسی و به تاریخ ۱۰۲۵ه.ق است که محتوای آن نشان میدهد شاه عباس اول این مسجد را از مال خالص خود بنا کرده و ثواب آن را به روح جد اعظم خود، شاه طهماسب اهدا نموده است و از همین روست که در کتیبه زیرین به خط محمدرضا امامی، افزون بر مقام معماری معمار مسجد یعنی همان علی اکبر اصفهانی از «محب علی بیک الله» ناظر ساختمان و خزانه دار شاه هم تجلیل شده است، برای آشنایی با محتوای این کتیبهها وسایر کتیبههای مشابه دیگر در این بنا خوب است به کتابهای «لطفالله هنرفر» از جمله «گنجینه آثار تاریخی اصفهان»، «از اصفهان دیدن کنید»، «آشنایی با شهر تاریخی اصفهان» و «اصفهان شهر تاریخ» مراجعه کنید.
نویسنده «عالم آرای عباسی» در کتاب خود تصریح میکند که بعد از تصرف گرجستان و به دست آوردن مال و ثروت، شاه ابنیه نقش جهان را محقر میانگاشت او میخواست بنای رفیعی بسازد که شکوهی دو چندان داشته باشد، او در ذکر وقایع سال ۱۰۲۰ ه.ق مینویسد:
«در اوایل این سال فرخنده آغاز خجسته انجام شهریار ظفر قرین نصرت فرجام را نیت خیر امنیت اسطرلاب فکرت بدان مقصور و معطوف شد که در حوالی نقش جهان اصفهان بنای مسجد عالی بنیان که در بلاد ایران بل معموره جهان مثل آن نشان نتواند داد بپردازند و چون دارالسلطنه اصفهان را از عمارات عالیه و منازل مرغوبه ودلگشا و باغها عنبر شمیم روح افزا و انهار وبساتین نمونه، خلد برین گردانیدهاند اگر چه مسجد عالی و مدرسهای در جانب شرقی و شمالی میدان نقش جهان ترتیب داده بودند اما آنها در برابر همت بلند آن حضرت پست مینمود» و به این ترتیب دستور بنای مسجد تازهای در اصفهان آن روزگار داده شد، مسجدی که امروز به نام مسجد امام معروف است و در تاریخ و از جمله عالم آرای عباسی و «وقایع السنین و العوام» به نامهای مسجد جامع عباسی و مسجد جدید عباسی یا سلطانی هم از آن یاد شده است، مسجدی که به تعبیر بسیاری از محققان و از جمله «جلالالدین همایی» در کتاب «تاریخ اصفهان» به عظمت و صنایع ظریفه و خوش اسلوبی معروف است. «ابوالقاسم رفیعی مهرآبادی» نقل میکند که علاقه و امید شاه عباس به مسجدی که آرزوی بنایش را داشته، آنچنان بوده است که حتی «در نظر بوده که سنگهای مرمر مسجد جامع در مسجد شاه به کار برده شو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 