پاورپوینت کامل وقایع نگاری ۳۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل وقایع نگاری ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل وقایع نگاری ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل وقایع نگاری ۳۵ اسلاید در PowerPoint :
وقایعنگاری
در قرن سوم تاریخنگاری وارد مرحلهای نو شد و مورخانی بزرگ ظهور یافتند.
از این زمان به بعد مورخان بزرگی چون یعقوبی و طبری با استفاده از تکنگاریهای بسیار تواریخ عظیم را پدید آوردند.
فهرست مندرجات
۱ – تبدیل تاریخنگاری به وقایعنگاری
۲ – ویژگیهای وقایعنگاری
۳ – نقش تواریخ ملل در وقایعنگاری
۴ – حلقه اتصال تکنگاری و وقایعنگاری
۵ – وقایعنگاران بر مبنای سالشمار
۵.۱ – هیثم بن عدی
۵.۲ – مدائنی
۵.۳ – نویسندگان بعد از مدائنی
۵.۴ – خلیفه بن عصفری
۶ – نمونههای از آثار وقایعنگاری
۶.۱ – آثار ابن قتیبه دینوری
۶.۲ – کتاب یعقوب بن سفیان
۶.۳ – کتاب ابن ابی خیثمه
۶.۴ – آثار بلاذری
۶.۵ – تاریخ ابوزرعه دمشقی
۶.۶ – کتاب ابن اعثم کوفی
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع
تبدیل تاریخنگاری به وقایعنگاری
تا قرن سوم مورخان اخباری ، انبوهی از روایات تاریخیِ حاویِ اطلاعات سیاسی و اداری و فرهنگی دارای علایق ادبی و لغوی و نسب شناختی را فراهم کرده بودند و از اینجا بود که اندیشه وحدت بخشیدن به تاریخ اسلام و فراهم ساختن روایتی یکپارچه از دادههای پراکنده شکل گرفت.
[۱] عبدالعزیز دوری، بحث فی نشأه علم التاریخ عندالعرب، ج۱، ص۱۲۸، بیروت ۱۹۹۳.
بدینسان تاریخنگاری نظمی نو یافت و صورت وقایعنگاری، صورت خبر را در خود مستحیل کرد.
[۲] فرانتس روزنتال، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ج۱، ص۸۵ ـ۸۶، ترجمه اسداللّه آزاد، مشهد ۱۳۶۵ ش.
مورخان بزرگی همچون یعقوبی و طبری با بهرهگیری از تکنگاریهای بسیار، تواریخ عظیم خود را پدید آوردند.
بسیاری از مباحث جزئی و آگاهیهای راجع به تاریخ فرهنگی و اجتماعی که در تکنگاریها مطرح بود، با ظهور وقایعنگاریها از میان رفت.
[۳] رسول جعفریان، منابع تاریخ اسلام، ج۱، ص۱۰۹ـ۱۱۰، قم ۱۳۷۶ ش.
ویژگیهای وقایعنگاری
در وقایعنگاری دوره اسلامی، رویدادهای گوناگون به صورت سالشمار یا بر اساس دوران حکومت خلفا شرح میشود.
در این روش، رویدادی که دورهای چند ساله را در بر میگیرد، معمولاً تقطیع میشود و ضمن وقایع سالهای متعدد یا دوره خلفای پیاپی میآید.
[۴] فرانتس روزنتال، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ج۱، ص۸۶، ترجمه اسداللّه آزاد، مشهد ۱۳۶۵ ش.
نقش تواریخ ملل در وقایعنگاری
شماری از آثار مهم تاریخی ایران پیش از اسلام ، مانند خداینامه (سیر الملوک) و تاجنامه و آیین نامه ، را کسانی همچون ابن مُقفَّع (متوفی ۱۴۴) به عربی ترجمه کردند.
به علاوه علمای مسلمان احتمالاً از تاریخنگاری مسیحی اطلاعاتی داشتند، اما به عقیده روزنتال هیچ یک از نوشتههای ایرانی دوره ساسانی یا آثار تاریخی یونانی و بیزانسی، الهام بخش وقایعنگاران مسلمان نبوده است.
در واقع، همه کتابهایی که از آنها اطلاعی در دست است، مدتها پس از آنکه وقایعنگاری در نوشتههای تاریخی اسلامی ظاهر شد، تألیف شدهاند.
[۵] فرانتس روزنتال، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ج۱، ص۹۰، ترجمه اسداللّه آزاد، مشهد ۱۳۶۵ ش.
[۶] فرانتس روزنتال، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ج۱، ص۹۲ـ۹۴، ترجمه اسداللّه آزاد، مشهد ۱۳۶۵ ش.
[۷] فرانتس روزنتال، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ج۱، ص۹۷، ترجمه اسداللّه آزاد، مشهد ۱۳۶۵ ش.
[۸] فرانتس روزنتال، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ج۱، ص۱۰۶، ترجمه اسداللّه آزاد، مشهد ۱۳۶۵ ش.
[۹] فرانتس روزنتال، تاریخ تاریخ نگاری در اسلام، ج۱، ص۱۶۱، ترجمه اسداللّه آزاد، مشهد ۱۳۶۵ ش.
حلقه اتصال تکنگاری و وقایعنگاری
شاید بتوان هیثم بن عدی ، چهره برجسته اوایل سده سوم، را حلقه اتصال دو شیوه تاریخنگاری، یعنی تکنگاریهای خبری و وقایعنگاری، به شمار آورد.
وقایعنگاران بر مبنای سالشمار
هیثم بن عدی
التاریخ عَلی السِنین
[۱۰] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۱۱۲.
هیثم بن عدی نخستین تاریخ با عنوان و مبنای سالشمار است که میشناسیم.
تاریخ الخلفاء وی
[۱۱] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۱۱۲.
نیز ظاهراً به شیوه وقایعنگاری بوده است.
مدائنی
اخبار الخلفاء الکبیر اثر مدائنی
[۱۲] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۱۱۵.
[۱۳] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۴، ص۱۸۵۶، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.
را، که مشتمل بر شرح دوران خلفا از ابوبکر تا معتصم بوده است، باید در این ردیف آثار سالشمار جای داد.
نویسندگان بعد از مدائنی
پس از آن، نویسندگانی مانند ابوجعفر محمد بن اَزهر اخباری (متوفی ۲۷۹)، ابن زولاق (متوفی ۳۸۶) و محب الدین احمد بن یوسف علوی کرخی (متوفی ۷۲۱) کتابهایی با عنوان «التاریخ علی السنین» تألیف کردند.
[۱۴] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۱۲۶.
[۱۵] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۷۹۲، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.
[۱۶] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۲، ص۸۰۸، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.
[۱۷] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۶، ص۲۴۱۸، چاپ احسان عباس، بیروت ۱۹۹۳.
[۱۸] ابن فوطی، تلخیص مجمع الا´داب فی معجم الالقاب، ج۵، ص۳۱۵ـ۳۱۶، چاپ مصطفی جواد، دمشق ۱۹۶۲، چاپ محمد عبدالقدوس قاسمی، لاهور ۱۳۵۹/۱۹۴۰.
خلیفه بن عصفری
قدیمترین کتاب موجود که در آن حوادث به صورت سالشمار تنظیم شده، تاریخ خلیفه بن خیاط عُصفری معروف به شَباب (متوفی ۲۴۰)، مورخ بزرگ سده سوم و اهل بصره ، است.
[۱۹] ابن ندیم، الفهرست، ج۱، ص۲۸۸.
[۲۰] خلیل بن ایبک صفدی، الوافی بالوفیات، ، ج ۱۳، ص ۳۸۱ـ۳۸۲ویسبادن ۱۹۶۲ـ۱۹۷۹.
این کتاب با سیره پیامبر به صورت احادیثی مسنَد آغا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 