پاورپوینت کامل گــذرازتــاریخنگـاری کلاسیک ۲۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل گــذرازتــاریخنگـاری کلاسیک ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل گــذرازتــاریخنگـاری کلاسیک ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل گــذرازتــاریخنگـاری کلاسیک ۲۹ اسلاید در PowerPoint :
یکی از بهترین تجربههای من از آشنایی با اندیشههای دکتر آیینهوند، تغییر پارادایم تاریخ پژوهشی بود. در حوزههای علمیه تاریخ به طور سنتی روایی بود و میگفتند که کسی از کسی و آن هم از کسی اینگونه نقل کرده است. یعنی بیشترین تاریخ در تاریخنگاری، بخش رجالی آن بود، یعنی به راوی تاریخ اهمیت میدادند و اعتماد به راوی روایت را محکم میکرد. اگر در جایی تاریخ ترقی میکرد، به نوعی درایه هم میرسیدند، یعنی به محتوای روایت هم میپرداختند.
یکی از بهترین تجربههای من از آشنایی با اندیشههای دکتر آیینهوند، تغییر پارادایم تاریخ پژوهشی بود. در حوزههای علمیه تاریخ به طور سنتی روایی بود و میگفتند که کسی از کسی و آن هم از کسی اینگونه نقل کرده است. یعنی بیشترین تاریخ در تاریخنگاری، بخش رجالی آن بود، یعنی به راوی تاریخ اهمیت میدادند و اعتماد به راوی روایت را محکم میکرد. اگر در جایی تاریخ ترقی میکرد، به نوعی درایه هم میرسیدند، یعنی به محتوای روایت هم میپرداختند. این تاریخنگاری کلاسیک و سنتی است. اما دکتر آیینهوند با اینکه ریشه در سنت تاریخنگاری اسلامی داشت، نگاه جدیدی به تاریخ داشت و آن را علمی میدید که ناظر به دادههایی از واقعیت است و از روابط بین واقعیتهای موجود، ساخته میشود. بنابراین در ادبیات ایشان دو نگاه به تاریخ خیلی مهم بود؛ یکی مواجهه با واقعیت به جای روایت و دوم تحلیل عقلانی به جای تحلیل رجالی. این دو ویژگی در نگاه تاریخی ایشان بسیار مهم هستند، یعنی به جای «من قال»ها دنبال چیستی تاریخ بودند. یک بار در جلسهای راجع به تاریخ پژوهی دکتر آیینهوند از روندهای تاریخ صدراسلام قواعدی استخراج میکرد و وضع امروز را توضیح میداد؛ به عبارت دیگر عبور به تاریخنگاری جدید امری است که در حوزه با دکتر آیینهوند شروع شد و من شاهد روند آن از ابتدا تا سرانجام بودم، زیرا نوعی ریلگذاری اتفاق میافتاد و برای من مهم بود. تاریخ علمی به واقعیتها به جای روایتها و تحلیل عقلانی به تحلیل شخصیت تاریخی تکیه میکند. تاریخ علمی روندها را میسنجد. دکتر آیینهوند تاریخ صدراسلام را به شیوه تاریخ علمی تدریس میکرد.
تاریخنگاری علمی در ایران جدید است و ما پیش از آن تاریخنگاری معطوف به واقعیتهای موجود را نداشتیم. گفته میشود که بنیاد این شیوه تاریخنگاری در ایران در غرب است، درحالی که چنین نیست و من شاهد بودم که چطور بنیادش شکل میگرفت. تاریخنگاری جدید ویژگیهایی دارد. در تاریخنگاری جدید، پرداختن به تاریخ امری تفننی نیست بلکه کاری حرفهای و تخصصی است و به یک رشته بدل میشود؛ رشتهای بنیادین که سایر رشتهها مثل فلسفه، جغرافیا، اقتصاد، علوم سیاسی و حتی دینشناسی جدید را تغذیه میکند. ویژگی مهم دیگر، تاریخی دیدن تاریخ است.
تاریخنگار متعهد
آنچه از اخلاق تاریخنگاری دکتر آیینهوند میشناسیم، روبناست و زیربنای آن نگاه معرفتی و جدید به تاریخ است. تغییری در ذهنیت او نسبت به تاریخ رخ داده بود که منشا و خاستگاه آن برای من روشن نیست، اما میتوانم حضور این تغییر را در آثارش ببینم؛ به عبارت دیگر او نگرشی علمی به تاریخ داشت و آن را صرف آگاهی از گذشته نمیدانست بلکه تاریخ پژوهی را کشف قاعده برای شناخت امروز میدانست، یعنی تاریخ، تاریخ امروز است و اگر در آن از گذشته صحبت میشود، گذشته امروز است، نه اینکه امروز گذشته است. این در حال بودن، امری است که در ادبیات تاریخنگارانه دکتر آیینهوند هست و جزییات اخلاق تاریخنگاری او از این مبنا ناشی میشد. برای مثال وقتی کسی به رجال کمتر از فکتهای تاریخی و تحلیل عقلانی روابط پدیدهها اهمیت میدهد، دگم نمیشود و یعنی خیلی زود در تاریخ حکم نمیکند، زیرا همواره در این تردید است که شاید بخشی از داده هنوز به دست او نیامده باشد. بنابراین تاریخنگاری جدید که دکتر آیینهوند به آن میپرداخت، تاریخی متواضع است و به دنبال دادههایی است که هنوز بخشی از آنها ناشناخته است و احکام را با احتیاط صادر میکند و هیچوقت قضاوتهای ایدئولوژیک نمیکند.
دکتر آیینهوند تاریخنگاری متعهد است اما تاریخنگار ایدئولوژیک نیست. او به دو چیز یعنی کرامت انسانها و ارزش علم متعهد بود و به این دو اعتماد کامل داشت. او میگوید تاریخنگار حق ندارد شخصیت تاریخی مورد مطالعه خودش را تحقیر کند یا حق ندارد ملتی یا قومی را تحقیر کند و صرفا از بدیهای آن شخصیت یا ملت یا قوم بگوید، بلکه باید بیشتر جنبههای مثبت را بگوید، زیرا تاریخ دو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 