پاورپوینت کامل هورامان و اسطوره پیر شالیار ۶۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل هورامان و اسطوره پیر شالیار ۶۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل هورامان و اسطوره پیر شالیار ۶۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل هورامان و اسطوره پیر شالیار ۶۳ اسلاید در PowerPoint :
هورامان آرشیو هزاران ساله فرهنگ و تمدن و هنر سرزمین اهورایی ایران است. موقعیت جغرافیایی این سامان در تقسیمات سیاسی و کشوری، ابتدا در مرزهای تحمیلی بعد از جنگ اول جهانی (۱۹۱۴ـ ۱۹۱۸) بین دو کشور ایران و عراق در مرزهای غربی تقسیم شد.
هورامان آرشیو هزاران ساله فرهنگ و تمدن و هنر سرزمین اهورایی ایران است. موقعیت جغرافیایی این سامان در تقسیمات سیاسی و کشوری، ابتدا در مرزهای تحمیلی بعد از جنگ اول جهانی (۱۹۱۴ـ ۱۹۱۸) بین دو کشور ایران و عراق در مرزهای غربی تقسیم شد. سپس در بخش کشوری پس از فراز و نشیب فراوان آنچه در جغرافیای ایران باقی ماند، در بین استانهای کرمانشاه و کردستان تقسیم گردید. سرزمین دیرینهسال هورامان در غرب سنندج و شمال غربی کرمانشاه واقع، از جنوب به جاف جوانرود و از غرب به دشت شهرزور و از شمال به مریوان محدود میشود، و از هورامان تخت، هورامان شامیان، هورامان لهون، هورامان ژاورود و هورامان گاورود تشکیل یافته است. این سرزمین که معبد طبیعی ادیان کهن میانرودان و در حصار کوهها و رودهای همیشه خروشان از دل هزارهها تا پیش از دو دهه اخیر، بکر و سلامت و بدون زخم جهان مدرن و اقتصاد بیرحم سودجوی پس از جنگ تحمیلی جان بدر برده بود، امروز با چهرهای آراسته در انتظار ثبت جهانی یونسکو به سر میبرد.
مسئولان دلسوز میراث فرهنگی استان کردستان با استفاده از توانایی و استعداد جوانان فعال و پرکار و جستجوگر و امیدوار به آینده، اکثر قریب به اتفاق میدانهای باستانی و تاریخی پیش و پس از اسلام را بهویژه نقاط مربوط به دوره اورارتوها و قلاع و قصرهای ساسانی را در دل کوههای صعبالعبور شناسایی و نقشهبرداری و ثبت و ضبط کردهاند؛ هیأتهایی با اعضایی اندک کار هیأت پرطمطراق و هزینهبَر دهههای گذشته را با چند برابر نتیجه و بهره به سامان رساندهاند. آنها نیرومند و بیهیاهو همچون رودخانه سیروان، با همکاری ادارات مربوطه در روز سهشنبه ۱۱ر۲ر۱۳۹۷ در سنندج نشست تخصصی اسطورهشناسی هورامان را با محوریت مراسم کومسای در تالار همایشهای مرکز بخش فنی و حرفهای استان برگزار کردند. در این نشست صاحب این قلم و چهره برجسته هنر معاصر و عضو فرهنگستان و استاد عرصه تئاتر، دکتر قطبالدین صادقی صحبت کردند.
از لحظه آغاز تا پایان که با سخنرانی و ارائه فیلم «سمفونی سنگ» درباره هورامان (از ساختههای پرویز رستمی، کارگردان جوان و هنرمند و متواضع و پرتلاش) در زمینه شناساندن گوشههای تاریک معمای هورامان همراه بود و با پرسش و پاسخ حاضران و سخنان دکتر سیدمختار هاشمی و شعرخوانی ماموستا حکمت هورامی ادامه داشت، آنچه به چشم میخورد ورود خواستاران و تالار لبریز از حضور و اشتیاق بود. جا دارد از آنان که بهدرستی و راستی به این آب و خاک خدمتگزارند و در موجهای یأسآور امروز امیدآفرینند، یاد کنم. جوان فرهیخته متعهد جناب دکتر عزیزی از سازمان میراث فرهنگی تهران و جناب دکتر زارعی فرماندار و آقایان سیدمحسن علوی (مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان کردستان) و جوان دانشور تلاشگر پوریا طالبنیا و همکارانشان در سنندج که با پیگیری و نشستها و سفرها و تکاپوی بیوقفه، کار ثبت جهانی اورامان و آمال نهایی مردم شریف و نژاده آن دیار را به مرزهای توفیق و تأیید رساندهاند.
سفر ما در اورامان به نقاط دوردست و کوهستانی و طبیعت بکر که رقیبی فرازمند برای شمال خسته ایرانزمین و مناطق گردشگری ارزرُبای کشورهای همسایه به شمار میرود، از صبح ۱۲ر۲ر۹۷ به همراه دوستانی که نام و یادشان را متذکر شدم، از روستاهای بومگردی (تخته)، شیان، پلنگان، سورهتو، کولج، دزلی، کماله، شارهورامان و شرکت در مراسم کومسا آغاز شد و با دیدار از روستای تاریخی «ژیوار» و بازگشت از طریق بلبر، سلین، نوین، هجیج) و بازدید از سدّ داریان و آبشار بل، پاوه، روانسر و… تا ۱۵ر۱۲ر۹۷ ادامه یافت. شرح این سفر فرهنگی و گردش علمی مفصل است و فرصتی دیگر بایست تا یادداشتها را تنظیم و عرضه نمایم. پس از این مقدمه، باید بدانیم که اسطوره پیر شالیار و کومسا چیست؛ مناسک و مراسمی که از دوره «تمدن بابل» (هزاره چهارم پیش از میلاد) با نشانههای روشن وجود دارد و شاید چون هر اسطورهای دیگر، از زمانی بس دورتر در هورامان وجود داشته است. آغاز آن که چون هر اسطوره دیگری بر ما پوشیده است، داستان و افسانه صرف نیست، پیوند محکمی با ماوراءالطبیعه دارد و همهساله هزاران زن و مرد و کودک و جوان با شور تمام در مراسم پیر شالیار در شهر هورامان حاضر میشوند. در این نوشتار میکوشیم اجمالا به آنها بپردازیم.
رمز و رازها
اسطوره پیر شالیار به شیوه آیین مزدیسنا با مناسک و مراسم مربوط سخت به هم پیوسته است و همین نیز موجب اصلی بقای آن بوده است. این آیین از هشت بخش تشکیل شده و مردم اصیل هورامان تخت، بهویژه ساکنان همجوار با مزار پیر که به شارهورامان (شهر اورامان) شهرت دارد، همه ساله در پانزدهم بهمن، مراسم «زهماوهنووپیری» (عروسی پیر) را با حضور هزاران معتقد و زائر و گردشگر برگزار میکنند. مردم هورامان بر آنند که در این روز زمین نفَس میکشد و سختی و بارشهای ممتد برای انجماد زمین، راه به جایی نمیبرد و سختگیریهای آسمان (پدر) بر زمین (مادر)، بیرون از قاعده عدل به جایی نمیرسد. این روز را «بیلاندان» هم میگویند که بیانگر شخمزدن زمین است و با باغداری و کاشت نهال تقارن دارد؛ زیرا شارهورامان برخلاف موقعیت کوهستانی و زمستان سختش، به محض دریافت نخستین پرتوهای خورشید به علت سنگی بودن چهارسو و جایگاه «درهای»اش، به تنوری گرم مبدل میشود، به طوری که در پانزده اردیبهشت که مراسم «کومسا» برگزار میشود، اهالی برای ییلاق به سوی قله کوههای «هوار» کوچ میکنند. روایت داستان اسطورهای عروسی پیر را که در زمستان برگزار میشود، پیران هورامان سینه به سینه از پدران خود نقل میکنند و آن چنین است:
در ایامی که پیر شالیار در عنفوان شباب به مقامات و کرامات دست یافت، آوازهاش به دوردستها نیز رفت؛ از جمله به بخارا (در روایت دیگر: خلخال) که دختر حاکمش افزون بر کر و لالی، به روانپریشی نیز مبتلا بود و «شاهبهارخاتون» نام داشت. تلاش فراوان پدر برای بهبود وی نتیجهای نبخشید تا اینکه خبر کرامات پیر شالیار را شنید و کاروانی به مقصد هورامان به راه انداخت و دخترش را همراه دایی او راهی آن دیار کرد. چون قافله به محل «بلبر» در نزدیکی هورامان رسید، حال بیمار رو به بهبود نهاد و در «تهوه نهو سرهوای» (سنگ خنثیگر یا رفعکننده)، زبان شاهبهارخاتون باز شد و آب و نان خواست و بهبود یافت. اهالی معتقدند که پیر شالیار با نیروی باطنی خود، دیو مسلط بر دختر را نابود کرد و حتی افراد حاضر او را دیدند که چگونه در خون خود میغلتید. شاهبهارخاتون نیز گفت که هنگام نزدیک شدن به هورامان، دید که شعلهای افروخته از خانه پیر برآمد و در کنار «تهوه نهو سرهوای» یکی از دیوها را کشت؛ اما یکی دیگر از آنها که بسیار سرسخت بود، زنده ماند تا اینکه چون کاروان به روبروی روستای «شارهورامان» رسید، پرتو دیگری از خانه پیر شالیار جست و آن دیو را هم کُشت.
هورامیها هنوز هم آنجا را «تنوره ودیوا» (تنوره دیوها) میگویند که درخت تایله (بنگلک) در آن سبز است. کاروان بخارا چند روزی میهمان مردم اورامان بود تا اینکه پیر شالیار برای بازگشت آنها به دیار خود، رخصت میدهد؛ اما دایی شاهبهارخاتون میگوید از جانب پدر دختر وکیل است که در صورت صحت و سلامت دختر، او را برای پیر شالیار جوان عقد کند. پیر از وضعیت دشوار و سهمناک هورامان و تلخی و سختی زندگی در آن سامان برای غیربومیها سخن میگوید و تفاوتش با زندگی آسوده و پرامکانات بخارا را گوشزد میکند و میخواهد که آنها به دیارشان برگردند؛ اما خاتون میگوید: «من با نان خشک و فقر و سختی زندگی با پیر شالیار رضایت دارم و به بخارا برنمیگردم.» در نهایت او را عقد میکنند و مقدمات برنامه عروسی را تهیه میبینند؛ اما پیر توان مالی برگزاری این مراسم را ندارد و پیروانش هر کدام در حد توان، تهیه بخشی از ضروریات را بر عهده میگیرند…
این ماجرا که همانند هر اسطوره دیگر با تطور و آمیزههای فرهنگی دیگر، خود را به امروز رسانده، یکی از اساطیریترین افسانههایی است که هنوز به شیوه آیین مزدیسنا اسطوره و مناسک را پشتیبان و پناه هم قرار داده و بهتدریج رنگی از باورهای اسلامی نیز به خود گرفته است؛ به طوری که طرایق تصوف در کردستان، بهویژه دو طریقت قادریه و نقشبندیه، تمام این مناسک و آداب و رسوم را همانند سرمشقی ضروری با آمیغی از نمادها و نمودهای عرفانی اسلامی با شکوه تمام برگزار میکنند. مراسم پیر شالیار یکی از یگانهترین جلوههای سیمای انسان آگاه و پیوسته به مبدأ کل است که از پیوندی ششهزار ساله با طبیعت و اخلاق و پاکی و همسرداری و خانوادهدوستی و نگاهداری از محیط زیست حکایت میکند؛ بنابراین همچنانکه سالمندان دلآگاه روایت میکنند، پیر در مراسم حضور دارد و هر آنچه از رسم ادب به دور باشد، ناروا شمرده میشود.
مراسم پیر شالیار بر طبق آیین مزدیسنا از هشت بخش تشکیل میشود: ۱ـ خبر، ۲ـ کوتهکوته، ۳ـ قهلاروژنه، ۴ـ قربانی، ۵ ـ غذای مقدس، ۶ ـ سماع، ۷ـ عروسی پیر، جم بر مزار پیر، ۸ ـ تربی (زیارت دگر پیران). هر کدام از این مراحل و منازل را میتوان با اسطوره یکی از یاران امشاسپند اردیبهشت که این مراسم در ماه او برگزار میشود، مطابقت داد؛ از جمله با ایزدان: آذر، سروش، بهرام، تیشتر، نریوسنگ، رَپیتوین؛ خدایان مهری (میترایی) که در دوره ظهور زردشت مقام ایزدی (فرشته موکل) یافتند و یاران قدسی امشاسپند اردیبهشت هستند. ایزدان سومین جایگاه در مراتب اعتق
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 