پاورپوینت کامل حریفان ز مُل و من ز تأمل مستم ۳۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حریفان ز مُل و من ز تأمل مستم ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حریفان ز مُل و من ز تأمل مستم ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حریفان ز مُل و من ز تأمل مستم ۳۹ اسلاید در PowerPoint :
زوزنی در تاریخالحکماء، همچنان که دانایی خیامرا با القابی نظیر «امام خراسان و علامهالزمان» میستاید، سروده روشنگری را به او نسبت میدهد:
زوزنی
در تاریخالحکماء، همچنان که دانایی خیام
را با القابی نظیر «امام خراسان و علامه
الزمان» میستاید، سروده روشنگری را به
او نسبت میدهد:
اذا
رضیت نفسْی بمیسور بلغه
یحصلها بالکدّ
کفیّ و ساعدی
امنتُ تصاریف
الحوادث کلها
فکن یا زمانی
،
موعدی او مواعدی۵
اگر
نفس من به مختصر لقمهنانی خرسند شود که
دست و بازویم آن را با سختکوشی فراهم آورند، از همه پیشامدهای روزگار ایمن میشدم و
[میخواندم:]
ای زمانه، خواه
با من یار باش و خواه از اغیار
!
دانشوری
که در کوشایی مدام تا نیل به روزگار مطلوب
مُلک و ملت، دمی از پای نمینشیند، نیک
واقف است که تکیه بر بلندای قلل شامخ
فرزانگی، از ممر و معبر تنآسایی و خودنوازی
های خوشگذرانه نمیگذرد که: نازپرورد تنعم
نبرد راه به دوست…
شأن
صفت دانشوری حکیم، جزء لاینفک و ناگشودنی
هویت اوست
. در
هر مصاحبت و موانست از هر سنخ و گونه و
قماشی، برملاست
. اعاظم صاحب
ارجی، رتبت اعلی دانایی خیام را برشمرده
و ستودهاند و
خود را در صف و صنف مویدان سیطره دانایی
و فرزانگی و فرهیختگی حکیم قرار دادهاند.
عبدالقادر
اهری در کتاب «الاقطاب القطبیه» با احترامی
فاخر و تجلیلی وافر، از خیام یاد میکند
:
«کما
اشارالیه الحبرالهمام عمر خیام قدس الله
روحه
!
ای
با علمت جان و خرد هر دو زبون
از تو دو جهان
پُر و تو از هر دو برون۶
قاضی
ابوطاهر محمدبن عبدالله بن حسین بن عبدالله
فزازی فقیه روشن عصر که بر مسند قاضی
القضاتی فارس تکیه داشت و به دانشمندی
و پرهیزگاری و زهد و حلم و فتوت شهره بود، مجدانه به هواخواهی و جانبداری از
خیام کوشید
. قدر
و منزلت حکیم روزگارش را به نیکی دریافته
بود و خیام را در ظل حمایت و مساعدت خویش، گمارده بود
. این
نعمت وجودی آنچنان بر خیام شیرین بود که
در جایی از رسائل مینویسد: «چون خدای متعال
نعمت پیوستن به آستان سرور یگانه، امام
سید ابوطاهر را به من ارزانی داشت، با
دیدنش دلم از تنگنای غم رهید و دبر اثر
همنشینی با او بلندآوازه گشتم…»۷
جارالله
زمخشری زبانشناس و ادیب و خطیب و مفسر
برجسته قرآن کریم که برای علمآموزی بسیار سفر می
کرد، برای کسب فیض از محضر حکیم اقدام کرد و در شرح
دیدارش با خیام که در رساله «الزاجره للصغار
عن معارضه الکبار» آورده است، اشاره می
کند که خیام با سران معتزله روزگار خود،
دوستی و مراوده داشت
.
۸
متاسفانه
بسیاری از مخاطبان خیام، به شخصیت او
تکبُعدی پرداختهاند و ساحتهای متنوع
و متعدد هویت اندیشگی او را در نظر نگرفته
اند
. خیام
منجم و شیدایی او به آسمان و
اختران، خیام ریاضیدان با ذهن شکن برشکن
در تبیین نسبتها، خیام فیلسوف با قوه
عاقله جوّال در تفلسف پدیدارها، و
… را لحاظ نکرده
و درنیافتهاند
. تنها
به خیام شاعر و رباعیات وی پرداختهاند
که البته در
آن زمینه هم سخن بسیار است، لکن عطف توجه
در این باب، آن است که در تحلیل
پیرامون یک شخصیت، بایسته و شایسته آن
است که منظومه فکری معرفتی او،
موشکافانه بررسی شود
. تمام اجزای
منظومه فکری وی در بررسی، مورد ارزیابی
واقع گردد،
وگرنه گزینش سلیقگی گوشهای از آن منظومه
معرفتی و مجموعه شخصیتی، راهی به ناکجاست!
عموم
معترضان اگر «رساله فی شرح ما اشکل» را از
نظر گذرانده بودند، یا «رساله فی الکون و
التکلیف» با آن ظرائف و طرائف را وارسی
کرده بودند، داوری دیگری داشتند
. بصیرتی که
روزنفلد و یوشکویچ بهخوبی داشتند
!
آنان
که نسبت به گرایش دینی و مرتبه ایمانی
خیام متعرض هستند، از چنبره جهل
به موضوع پرداختهاند
. همان
حکمت درخشان حضرت امیرالمؤمنین(ع) در باب دشمنیها بر اساس نادانیها: «
الناس اعداء
ماجهلوا: مردم دشمن آنند
که نمیدانند»۹
یا
به تعبیر قرآن مجید:
«کذّبوا بما لم
یحیطوا: انکار میکنند
چیزی را که به آن دست نیافتهاند
.»
۱۰
شهرزوری در «نزهه
الارواح و روضه الافراح» تبحر خیام
در تفسیر قرآن کریم
را نشان میدهد: «قاضی عبدالرشید
بن ضرار نقل کرده است که یک بار خیام در
گرمابه مرو بود
. معنای
معوذتین و علت تکرار برخی واژههای آنها
را از او پرسیدم
. خیام
به نقل و ذکر همه قولهای نادر و شواهد
کمیاب پرداخت
. تا
آنجا که اگر گفتههای او را جمع میکردند، بر مجلدی بالغ میشد
!»
۱۱
بیهقی
در «تتمه صوانالحکمه» نقل مکملی دارد: «روزی امام عمر بر شهابالاسلام وزیر، یعنی عبدالرزاق، درآمد
. امام
قراء ابوالحسن غزال نزد او بود
. درباره اختلاف
نظر قراء در قرائت آیهای سخن گفتند
. شهابالاسلام
با دیدن خیام گفت:
علی الخبیر
سقطنا
.
۱۲
خیام وجوه اختلاف قرّاء و علل هریک را
برشمرد
. قرائتهای شاذ و علل آنها را ذکر کرد
. وجهی را بر
وجوه دیگر رجحان داد
. ابوالحسن غزال
گفت:
خدا نظیر تو
را در میان عالمان بسیار کُناد
. گمان نمیکردم
در جهان حتی یکی از قراء را بتوان یافت که
این همه را از بر داشته باشد و بداند، چه رسد به
حکیمان!»۱۳
البته
بخش عمده حواشی تحلیلهای گونهگون درباره
شخصیت او و حول رباعیات در گردش است
. تبیین
و تنقیح نگرشهای مرسوم، ناگزیر از پرداخت
شفاف است
. آن
اندازه که در حوصله این مقال میگنجد از
این قرار است
:
فردریخ
روزن نظر به تعصبات آن روزگار، رباعیات
را تدوین نشده میداند
. معتقد است در
افواه خواص و هممجلسان خیام نقل بوده است
. بعدها
مقلدین با اضافات، جمع و تدوین
کردهاند
.
۱۴
یوگنی
برتلس عقیده دارد که ممکن است خیام رباعی
هایش را بر ورق کاغذ مینوشته و برای جمع
کوچک و محدودی از هماندیشان که به دیدارش
میرفتند میخوانده، آنها بعدها با کسورات
یا اضافات مینوشتند!۱۵ ذکاوتی
قراگزلو هم مینویسد:
از رباعیات کم
شمار و پربار خیام، شاید تنها محرمترین
دوستانش مطلع بودند
. و یکی دو نسل
پس از خیام بود که اشعارش بروز یافت
.
۱۶ یکانی
بر این باور است که خیام به اشعاری که می
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 