پاورپوینت کامل حریفان‎ ‎ز مُل و من ز تأمل مستم ۳۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حریفان‎ ‎ز مُل و من ز تأمل مستم ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حریفان‎ ‎ز مُل و من ز تأمل مستم ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حریفان‎ ‎ز مُل و من ز تأمل مستم ۳۹ اسلاید در PowerPoint :

زوزنی‎ ‎در تاریخ‌الحکماء، همچنان که دانایی خیام‎را با القابی نظیر «امام خراسان و علامه‎‌‎الزمان» می‌ستاید، سروده روشنگری را به‎ ‎او نسبت می‌دهد‏: ‎

زوزنی

در تاریخ‌الحکماء، همچنان که دانایی خیام

را با القابی نظیر «امام خراسان و علامه

‎‌‎

الزمان» می‌ستاید، سروده روشنگری را به

او نسبت می‌دهد‏:

اذا

رضیت نفسْی بمیسور بلغه

یحصلها بالکدّ

کفیّ و ساعدی

امنتُ تصاریف

الحوادث کلها

فکن یا زمانی

،

موعدی او مواعدی۵

اگر

نفس من به مختصر لقمه‌نانی خرسند شود که

دست و بازویم آن را با سختکوشی فراهم آورند، از همه پیشامدهای روزگار ایمن می‌شدم و

[می‌خواندم:]

ای زمانه، خواه

با من یار باش و خواه از اغیار

!

دانشوری

که در کوشایی مدام تا نیل به روزگار مطلوب

مُلک و ملت، دمی از پای نمی‌نشیند، نیک

واقف است که تکیه بر بلندای قلل شامخ

فرزانگی، از ممر و معبر تن‌آسایی و خودنوازی

های خوشگذرانه نمی‌گذرد که: نازپرورد تنعم

نبرد راه به دوست…

شأن

صفت دانشوری حکیم، جزء لاینفک و ناگشودنی

هویت اوست

. در

هر مصاحبت و موانست از هر سنخ و گونه و

قماشی، برملاست

. اعاظم صاحب

ارجی، رتبت اعلی دانایی خیام را برشمرده

و ستوده‌اند و

خود را در صف و صنف مویدان سیطره دانایی

و فرزانگی و فرهیختگی حکیم قرار داده‌اند.

عبدالقادر

اهری در کتاب «الاقطاب القطبیه» با احترامی

فاخر و تجلیلی وافر، از خیام یاد می‌کند

:

«کما

اشارالیه الحبرالهمام عمر خیام قدس الله

روحه

!

ای

با علمت جان و خرد هر دو زبون

از تو دو جهان

پُر و تو از هر دو برون۶

قاضی

ابوطاهر محمدبن عبدالله بن حسین بن عبدالله

فزازی فقیه روشن عصر که بر مسند قاضی

القضاتی فارس تکیه داشت و به دانشمندی

و پرهیزگاری و زهد و حلم و فتوت شهره بود، مجدانه به هواخواهی و جانبداری از

خیام کوشید

. قدر

و منزلت حکیم روزگارش را به نیکی دریافته‏

بود و خیام را در ظل حمایت و مساعدت خویش، گمارده بود

. این

نعمت وجودی آن‌چنان بر خیام شیرین بود که

در جایی از رسائل می‌نویسد: «چون خدای متعال

نعمت پیوستن به آستان سرور یگانه، امام

سید ابوطاهر را به من ارزانی داشت، با

دیدنش دلم از تنگنای غم رهید و دبر اثر

همنشینی با او بلندآوازه گشتم…»۷

جارالله

زمخشری زبان‌شناس و ادیب و خطیب و مفسر

برجسته قرآن کریم که برای علم‌آموزی بسیار سفر می

کرد، برای کسب فیض از محضر حکیم اقدام کرد و در شرح

دیدارش با خیام که در رساله «الزاجره للصغار

عن معارضه الکبار» آورده است، اشاره می

کند که خیام با سران معتزله روزگار خود،

دوستی و مراوده داشت

.

۸

متاسفانه

بسیاری از مخاطبان خیام، به شخصیت او

تک‌بُعدی پرداخته‌اند و ساحت‌های متنوع

و متعدد هویت اندیشگی او را در نظر نگرفته

‎‌‎

اند

. خیام

منجم و شیدایی او به آسمان و

اختران، خیام ریاضیدان با ذهن شکن برشکن

در تبیین نسبت‌ها، خیام فیلسوف با قوه

عاقله جوّال در تفلسف پدیدارها، و

… را لحاظ نکرده

و درنیافته‌اند

. تنها

به خیام شاعر و رباعیات وی پرداخته‌اند

که البته در

آن زمینه هم سخن بسیار است، لکن عطف توجه

در این باب، آن است که در تحلیل

پیرامون یک شخصیت، بایسته و شایسته آن

است که منظومه فکری معرفتی او،

موشکافانه بررسی شود

. تمام اجزای

منظومه فکری وی در بررسی، مورد ارزیابی

واقع گردد،

وگرنه گزینش سلیقگی گوشه‌ای از آن منظومه

معرفتی و مجموعه شخصیتی، راهی به ناکجاست!

عموم

معترضان اگر «رساله فی شرح ما اشکل» را از

نظر گذرانده بودند، یا «رساله فی الکون و

التکلیف» با آن ظرائف و طرائف را وارسی

کرده بودند، داوری دیگری داشتند

. بصیرتی که

روزنفلد و یوشکویچ به‌خوبی داشتند

!

آنان

که نسبت به گرایش دینی و مرتبه ایمانی

خیام متعرض هستند، از چنبره جهل

به موضوع پرداخته‌اند

. همان

حکمت درخشان حضرت امیرالمؤمنین(ع) در باب دشمنی‌ها بر اساس نادانی‌ها: «

الناس اعداء

ماجهلوا: مردم دشمن آنند

که نمی‌دانند»‏۹

یا

به تعبیر قرآن مجید:

«کذّبوا بما لم

یحیطوا: انکار می‌کنند

چیزی را که به آن دست نیافته‌اند

۱۰

شهرزوری در «نزهه

الارواح و روضه الافراح» تبحر خیام

در تفسیر قرآن کریم

را نشان می‌دهد: «قاضی عبدالرشید

بن ضرار نقل کرده است که یک بار خیام در

گرمابه مرو بود

. معنای

معوذتین و علت تکرار برخی واژه‌های آنها

را از او پرسیدم

. خیام

به نقل و ذکر همه قولهای نادر و شواهد

کمیاب پرداخت

. تا

آنجا که اگر گفته‌های او را جمع می‌کردند، بر مجلدی بالغ می‌شد

۱۱

بیهقی

در «تتمه صوان‌الحکمه» نقل مکملی دارد: «روزی امام عمر بر شهاب‌الاسلام وزیر، یعنی عبدالرزاق، درآمد

. امام

قراء ابوالحسن غزال نزد او بود

. درباره اختلاف

نظر قراء در قرائت آیه‌ای سخن گفتند

. شهاب‌الاسلام

با دیدن خیام گفت:

علی الخبیر

سقطنا

.

۱۲

خیام وجوه اختلاف قرّاء و علل هریک را

برشمرد

. قرائت‌های شاذ و علل آنها را ذکر کرد

. وجهی را بر

وجوه دیگر رجحان داد

. ابوالحسن غزال

گفت:

خدا نظیر تو

را در میان عالمان بسیار کُناد

. گمان نمی‌کردم

در جهان حتی یکی از قراء را بتوان یافت که

این همه را از بر داشته باشد و بداند، چه رسد به

حکیمان!»۱۳

البته

بخش عمده حواشی تحلیل‌های گونه‌گون درباره‏

شخصیت او و حول رباعیات در گردش است

. تبیین

و تنقیح نگرش‌های مرسوم، ناگزیر از پرداخت

شفاف است

. آن

اندازه که در حوصله این مقال می‌گنجد از

این قرار است

:

فردریخ

روزن نظر به تعصبات آن روزگار، رباعیات

را تدوین نشده می‌داند

. معتقد است در‏

افواه خواص و هم‌مجلسان خیام نقل بوده است

. بعدها

مقلدین با اضافات، جمع و تدوین

کرده‌اند

.

۱۴

یوگنی

برتلس عقیده دارد که ممکن است خیام رباعی

‎‌‎

هایش را بر ورق کاغذ می‌نوشته و برای جمع

کوچک و محدودی از هم‌اندیشان که به دیدارش

می‌رفتند می‌خوانده، آنها بعدها با کسورات‏

یا اضافات می‌نوشتند!۱۵ ذکاوتی

قراگزلو هم می‌نویسد:

از رباعیات کم

‎‌‎

شمار و پربار خیام، شاید تنها محرم‌ترین

دوستانش مطلع بودند

. و یکی دو نسل

پس از خیام بود که اشعارش بروز یافت

.

۱۶ یکانی

بر این باور است که خیام به اشعاری که می

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.