پاورپوینت کامل مرکز زدایی از انقلاب مشروطه ۷۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مرکز زدایی از انقلاب مشروطه ۷۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مرکز زدایی از انقلاب مشروطه ۷۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مرکز زدایی از انقلاب مشروطه ۷۶ اسلاید در PowerPoint :
انقلاب مشروطه ایران از جمله موضوعاتی است که توسط ایرانشناسان از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله این آثار کتاب «ایران بین ناسیونالیسم اسلامی و سکولاریسم» است. این اثر پژوهشی است که توسط دکتر ونسا مارتین، استاد تاریخ دانشگاه لندن، نوشته شده و برگردان فارسی آن به این قلم بهزودی به همت نشر نی به بازار عرضه خواهد شد. با توجه به اهمیت این کتاب در طرح و بیان دیدگاهی تازه نسبت به این تحول بنیادی و کشاکشهایی که تا به امروز ادامه یافته است، در این نوشته خلاصهای از ویژگیهای اثر که عمدتا برگرفته از پیشگفتار آن است، با برخی توضیحات دیگر آمده است.
انقلاب مشروطه ایران از جمله موضوعاتی است که توسط ایرانشناسان از جنبه
های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله این آثار کتاب «ایران بین ناسیونالیسم اسلامی و سکولاریسم» است. این اثر پژوهشی است که توسط دکتر ونسا مارتین، استاد تاریخ دانشگاه لندن، نوشته شده و برگردان فارسی آن به این قلم بهزودی به همت نشر نی به بازار عرضه خواهد شد. با توجه به اهمیت این کتاب در طرح و بیان دیدگاهی تازه نسبت به این تحول بنیادی و کشاکش
هایی که تا به امروز ادامه یافته است، در این نوشته خلاصه
ای از ویژگی
های اثر که عمدتا برگرفته از پیشگفتار آن است، با برخی توضیحات دیگر آمده است.
از جمله نکات مهم کتاب مفهوم ناسیونالیسم اسلامی است که به نظر می
رسد نخستینبار برای بیان دیدگاهی خاص به کار رفته است. منظور نویسنده از ناسیونالیسم اسلامی در واقع جنبشی برای استقرار یا حکمرانی یک دولت مدرن است که براساس ایدئولوژی اسلامی تعریف میشود. در این تعریف، حکومت نیز یک نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که بر قلمرو معینی دارای اقتدار حاکمیتی سراسری بوده و دارای هویتی خاص براساس ویژگی
های مشترک و یک ایدئولوژی برجسته است. بر این مبنا، می
توان درباره هویت ملی اسلامی یا مسیحی، بودایی، فاشیستی، کمونیستی و لیبرال سخن گفت. برخی دانشمندان علوم اجتماعی بر این نظرند ناسیونالیسم صرفا تعبیری سکولاریستی دارد، اما تحولات سده بیستم و سده اخیر نشان داد این تعبیر چندان درست نبوده است. بر این اساس ناسیونالیسم اسلامی همانند دیگر تعابیر ناسیونالیستی آن دوره، در زمان انقلاب مشروطه به لحاظ شکل
بندی چندان قوام نیافته بود، اما بذرهای اولیه آن را می
توان در دیدگاههای حاجآقا نورالله دید که به باور نویسنده بر آیت
الله خمینی نیز تأثیر گذاشته بود. به نظر می
رسد نویسنده با طرح «ناسیونالیسم اسلامی» در این کتاب در پی آن است این نکته را یادآوری کند که انقلاب مشروطه رویدادی بسیار پیچیده و برآمده از علل و عوامل پرشمار بود که نمی
توان آن را به عللی خاص مثلا تفکرات چپ
گرایانه یا سکولار و یا لیبرال فرو کاست. انقلاب مشروطه همانند بسیاری از دیگر تحولات و انقلابات اجتماعی در ایران از اندیشههای گوناگونی از جمله دیدگاههای تحتتأثیر اسلام ریشه گرفته بود.
به اعتقاد نویسنده، در بررسیهای مربوط به انقلاب مشروطه تاکنون عمدتا به تهران و تا حدی تبریز توجه شده و در نتیجه، آثار اندکی درباره دیگر ایالات به رشته تحریر درآمده است. بنابراین در این دوره گرایش عمومی به سوی اتخاذ دیدگاههای کلان درباره کل کشور بدون توجه به کاربرد این دیدگاه در منطقه یا ناحیهای خاص بوده است. این کتاب علاوه بر تبریز، به شیراز، اصفهان و بوشهر از دیدگاه اسلامی پرداخته است که از مراکز مهم ایالاتی هستند که به طور مفصل بررسی نشدهاند. شیراز در ارائه شناخت از نقش ایلات، بهویژه قشقایی
ها بهعنوان یک قدرت محلی عمده در یک مرکز شهری مهم اهمیت زیادی دارد. شیراز همچنین مرکز ایالت بزرگ و به لحاظ راهبردی بااهمیت فارس بود و از نظر نیروهای رقیب شهری پیچیده بود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه این بررسی بر اسلام تمرکز کرده است، اصفهان نیز مورد توجه بوده است. دلیل عمده انتخاب اصفهان واکاوی نقش خانواده متنفذ و فقاهتی مسجدشاهی (نجفی) و افزون بر این بررسی نقش آقانورالله یکی از مجتهدین مهم انقلاب مشروطه بوده است. بررسی بوشهر نیز با هدف نشان
دادن امور سیاسی حاکم بر سواحل خلیج فارس انجام گرفته است که با مناطق مربوط به فلات مرکزی ایران متفاوت بود. بررسی این مرکز همچنین جزئیات بیشتری را درباره سیاستهای یکی از ابرقدرتهای وقت، بریتانیا، در اختیار خواننده قرار میدهد.
این کتاب افزون بر مقدمه و نتیجهگیری، دارای یازده بخش است. در بخش نخست، مقدمهای بهویژه برای خوانندگان ناآشنا درباره پیوند دین و دولت در ایران، جنبش اصلاحات سده نوزدهم که براساس جذب ایدههای مدرن دولت در اروپا شکل گرفته بود، تأثیر ورود ایران به اقتصاد جهانی و نقش مهم تجار در انقلاب مشروطه ارائه شده است. در این بخش همچنین حرکت برای اصلاحات در آموزش و پیوند آن با مطبوعات بررسی شده است که برای جلب نظر بیشتر جامعه نسبت به جریانی که به انقلاب مشروطه منجر شد دارای اهمیت بود.
در بخش مهم دوم، دیدگاههای اسلامی و سکولار در موضوعاتی مانند دولت، قانون، جامعه و فرد با یکدیگر مقایسه شده است. همچنین اهداف اسلامی نوسازی و اصلاح، دین و سکولاریسم در سال
های منتهی به انقلاب نیز مدنظر قرار گرفتهاند و درباره مطبوعات پیش از انقلاب و نیز مشابهت
های اهداف و دیدگاههای اسلامی و سکولار درباره اصلاحات بحث شده است. این موضوعات در زمره مواردی هستند که در چهار بخش بعدی یعنی مراکز ایالات منتخب بررسی شدهاند.
در بخش هفتم سیاست دولت مرکزی در زمینه تکوین مشروطه، دولت محلی و نقش اسلام مورد توجه قرار گرفته است. در این گفتار اعطای مشروطه در مرداد
ماه ۱۲۸۵ و در نتیجه، بازسازی دولت مطرح شده است. موضوعاتی مانند حاکمیت قانون و حقوق از منظر دینی و سکولار نیز در این بخش آمده است. در ادامه، قانون اساسی (نظامنامه) سال ۱۲۸۵ و متمم آن، قانون انجمن
های ایالتی و ولایتی و انجمن
های بلدی در سال ۱۲۸۶ و اثرات آن در بعد ملی و ایالتی بررسی شده است. هریک از این چهار ایالت در دو فصل، یک فصل دوره پیش از مشروطه و فصل دیگر پس از آن و تأثیر قوانین مجلس در هریک ارزیابی شده
اند.
در این میان شهر تبریز به لحاظ سیاسی و روشنفکری در خط مقدم انقلاب قرار داشت. بر این اساس، در بخش سوم اهمیت موقعیت جغرافیایی و تاریخ تبریز، نقش نخبگان از جمله ولیعهد و همچنین دستهبندیهای مذهبی بررسی شده است. در این گفتار اهمیت میزان نفوذ قفقاز در تکوین نخستین اندیشههای مدرن و شکل
گیری مطبوعات پویا حتی در سال
های پیش از انقلاب نشان داده شده است. این تحول در تبریز با یک حرکت مصمم به سوی ایجاد یک نظام آموزشی مدرن و پیشرفته که به شدت از سوی نیروهای محافظهکار رد میشد همراه بود. در بخش هشتم، یعنی دومین گفتار مربوط به شهر تبریز، موضوع رادیکالیسم که در مناطق دیگر چندان نمود نداشت بررسی شده است.
در این میان ابتدا شورا یا انجمن تبریز و انتخابات بررسی شده و در ادامه به موضوعاتی مانند قفقازیها و ظهور ستیزه
جویی سکولار اشاره میشود. رادیکال
شدن طبقه فقرا و رشد مبارزه طبقاتی که عملا شهر تبریز و حومه آن را در بر گرفته بود، از دیگر مواردی بهشمار میروند که در این بخش به آنها پرداخته میشود. این گفتار سرانجام با موضوع واکنش اسلامگرایان اعم از دیدگاههای میانه
رو ثقه
الاسلام تا ظهور انجمن اسلامیه و ستیزه
جویی دو طرف به پایان میرسد.
در این کتاب دو گفتار هم به شیراز اختصاص یافته است. بخشهای چهارم و نهم در واقع داستان ایالتی کاملا متفاوت را روایت میکنند، داستانی که در آن سیاست تحت سیطره کشاکش بی
امان حاکم بانفوذ و مستقل شیراز، قوام
الملک، ایلخان قشقایی فارس، صولت
الدوله، و نمایندگان حکومت مرکزی قرار گرفته بود. بااینحال، در شیراز نیز حرکتی اصلاح
طلبانه با زبان ایجاد تغییر اعم از مذهبی و سکولار شکل گرفت. در بخش چهارم مبارزه دیرپا علیه شعاعالسلطنه، حاکم و فرزند شاه، بررسی میشود. مبارزهای که در واقع پیش
درآمد حرکت علیه اصلاحات گمرکی که آغازگر انقلاب بود به شمار میرفت. این حوادث همگی علیه مشکلات قابل ملاحظه اقتصادی روی میداد. بخش نهم به این موضوع میپردازد که چگونه تلاش برای پیشبرد آرمان مشروطه
خواهی در شیراز به شکل فزاینده
ای گرفتار جنگ قدرت شده و فارس را وارد دورانی از هرجومرج کرد. علما به
واسطه برداشتی که نسبت به تضعیف اسلام داشتند و نسبت به آن احساس نگرانی میکردند انجمن خاص خود را تشکیل دادند که موجب دسته
بندی بیشتر دیدگاهها شد. ظهور انجمنها در واقع حاکی از منافع متفاوتی بود که نهایتا تضعیف انجمن محلی را به دنبال داشت.
اصفهان، پایتخت دوره صفوی، نیز دارای یک گروه نخبه فوقالعاده قدرتمند بود که بخشی از آن در اطراف حاکم محلی، ظل
السلطان، قرار داشتند؛ و طرف دیگر مرکب از فقیهان بسیار بانفوذ میشد. در رأس این سران فقاهتی خانواده مسجدشاهی قرار داشتند، بهویژه مجتهد متعصب، آقانجفی و بهخصوص برادر کوچکترش، حاج
آقانورالله که در مقابل اندیشه
های جدید بسیار گشوده عمل میکرد. بنابراین دو گفتار مربوط به اصفهان بر نقش آنان در سیاست
ورزی شهر متمرکز شده است. بخش پنجم به ستیز آنان با ظلالسطان و واکنش به حضور روبهرشد خارجیان در اصفهان بهویژه شرکتهای خارجی میپردازد. میزان اشتیاق حاج
آقانورالله نسبت به ایدههای مدرنیستی اسلامی موجود در کشورهای اسلامی نیز در این گفتار بررسی میشود. بخش دهم تأثیر رهبری حاج
آقانورالله در انجمن اصفهان، تنها فقیه برخوردار از چنین جایگاه بالایی در ایالات ایران، را مدنظر قرار داده است.
از سوی دیگر، بوشهر نیز به
واسطه موقعیت جغرافیایی
اش در خلیج فارس مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. این شهر که تحت سیطره انگلیسیها و تجارت با جهان خارج قرار داشت، بخشی از نظام تجاری خلیج فارس را تشکیل داده و بر این اساس دورتر از جریانات سیاسی داخل کشور قرار داشت. زندگی در بوشهر در عمل حول تجارت، کارآفرینی و توسعه می
چرخید و این امر را می
توان در قالب زندگی معینالتجار، تاجر ثروتمند و سپس نایب
رئیس مجلس و از بنیانگذاران بانک ملی دید. نحوه رشد اقتصادی و نفوذ او یکی از موضوعات گفتار ششم را تشکیل میدهد. دو تحول مهم دیگر در این دوره ایجاد یکی از بهترین مدارس ایران، مظفری، و دیگر، ایجاد روزنامه محلی موسوم به مظفری بود.
بخش یازدهم کتاب به این موضوع میپردازد که چگونه مجلس هرگز در بین تجار هوشمند بوشهر که از بینظمیهای پس از تشکیل و اثرات آن بر تجار ناراضی بودند چندان اعتبار لازم را به دست نیاورد. آنان در انتخاب نمایندگان خود برای مجلس بسیار کند عمل می
کردند، اما انجمن ملی بوشهر در حل برخی مسائل شهری و مدنی به پیشرفتهایی دست یافت. در اینجا نیز تا سال ۱۲۸۷ یک دیدگاه رادیکال اسلامی در مقابل دیدگاه میانه
رو شکل گرفت.
کتاب «ایران بین ناسیونالیسم اسلامی و سکولاریسم» طی طرح مباحث خود به چند مسئله موضوعی توجه دارد. به باور نویسنده، در ارتباط با اسلام درک و دریافتی قدرتمند درباره حکومت اسلامی مدرن مدتها پیش از وقوع انقلاب مشروطه در حال شکلگرفتن بود که در افکار و اندیشههای، سیدجمال
الدین الافغانی (اسدآبادی)، ریشه داشت. دیدگاه او درباره احیا و اصلاح اسلامی که آن را در اواخر سده نوزده به شکل خستگیناپذیر در کشورهای اسلامی، حد فاصل امپراتوری عثمانی و هند، تبلیغ میکرد، به سبب افزایش سفرها، تجارت و مطبوعات روبهرشد در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم در این مناطق نفوذ یافت. تأثیر اندیشههای او در ایران نیز در این اثر بررسی شده است. این امر به شکل خواست ایجاد مجلس شورای ملی اسلامی در سال ۱۲
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 