پاورپوینت کامل نظری و گذری بر نقاشی قهوهخانهای ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نظری و گذری بر نقاشی قهوهخانهای ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نظری و گذری بر نقاشی قهوهخانهای ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نظری و گذری بر نقاشی قهوهخانهای ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
«پرده» – که به آن «پرده درویشی» و برخی «پرده دراماتیک» نیز میگویند، پارچهای است که بر آن یک یا چند مجلس از یک داستان یا واقعه تاریخی نقاشی شده و «پردهخوان» یا «نقال» با اشاره به تصاویر رسم بودآن به روایت و شرح نقشها و داستانهای مرتبط برای حاضران میپردازد. رسم بود که پردهها به دیوار مکانهای عمومی به ویژه قهوهخانهها که محل اجتماع مردم و برگزاری مراسم پردهخوانی بودند، نصب شوند.
هنرچند رسانهای و ناب ایرانیان شیعه
پرده: «پرده» – که به آن «پرده درویشی» و برخی «پرده دراماتیک» نیز میگویند، پارچهای است که بر آن یک یا چند مجلس از یک داستان یا واقعه تاریخی نقاشی شده و «پردهخوان» یا «نقال» با اشاره به تصاویر رسم بودآن به روایت و شرح نقشها و داستانهای مرتبط برای حاضران میپردازد. رسم بود که پردهها به دیوار مکانهای عمومی به ویژه قهوهخانهها که محل اجتماع مردم و برگزاری مراسم پردهخوانی بودند، نصب شوند. پردهخوان برای انتقال پرده از محلی به محل دیگر برای سهولت در حمل، پردهها که عمدتا از جنس متقال یا کرباس بودندرا، مانند طومار لوله میکرد. نخستین و مهمترین خصلت نقاشی قهوهخانهای در اندیشهها و معیارهای مشترکی است که به طور نانوشته در میان همه هنرمندان این نوع نقاشی جاری است. دومین خصلت نقاشی قهوهخانهای که کم از نخستین ویژگی آن ندارد، عدم تاثیرپذیری آن از فلسفه نقاشی اروپایی است، هرچند که از رنگ و روغن که ابزاری اروپایی است بهره میگیرد. نقاشان قهوهخانهای از آنجایی که اساسا معیارهای نقاشی غربی را نه میشناسند و نه قبول دارند، در حالتی بیتکلیف، با صفا و بکر به ساخت و پرداخت آثارشان میپردازند.
وحدت فرم و محتوا در نزد همه نقاشان قهوهخانهای از آیین و آداب مشترکی ریشه میگیرد که همه آنان به آن ایمان قلبی دارند. این نقاشان از سویی بر صفای باطن و دانستههای ارزشی خود تکیه دارند و از سوی دیگر یزیدیان را منفور و خاندان ولایت را محبوب خود میدانند، این نکات گوشهای از آیین و آداب مشترک میان آنان است. مضامین نقاشی قهوهخانهای را باید در سه رویکرد مورد بررسی قرار دارد:
۱- موضوعات مذهبی
۲- موضوعات بزمی
۳- موضوعات رزمی
که موضوعات مذهبی بیشترین سهم را در این میان داشته و دارند. این نقاشان در ترسیم مضامین مذهبی، جنبههای حماسی آن را مشخصتر و بارزتر نشان میدهند. در این پردهها معمولا به سبب محذوریتهای مذهبی درنقاشی صورت معصومین، چهره آنها در هالهای از نور قرار میگرفت. در این نوع از نقاشی اشقیا در مقابل پاکان روزگار صف بستهاند. نقاش، چهرههای نورانی را در مقابل چهرههای سخیف و تیره قرار میدهد؛ و بیننده بدون هیچ پیچیدگی و مشکلی به سهولت تشخیص میدهد که هنرمند پیشاپیش عشق خود را در چهرههای منور و نفرت خود را از اشقیا برای او عیان میسازد.
پردهخوانی، هنر مولتی مدیا:
پردهخوانی در فرهنگهای قدیمیتر «صورتخوانی» نیز خوانده شده است. پردهخوانی یک هنر انفرادی است که پردهخوان با استناد به نقاشی روی پرده شرح واقعه را برای حاضران نقل میکرد. پرده خوانی در زمره هنرهای دراماتیک قرار دارد و این هنر ترکیبی است از «تصویر»، «صدا» و «متن»، در واقع «چندرسانهای۱» سنتی و تاریخی ایرانیان شیعه محسوب میشود.
آداب نقاشی قهوهخانهای:
نقاش قهوهخانهای همواره اثر خود را نوعی جدال با ستم و کفر تلقی میکرده است و خود را مدافع حق و عدالت میپنداشته است. این نقاشان شاید تنها هنرمندانی باشند که مضموم آثارشان را با شهدای راه خدا سرشار از نور و پاکی کرده و بر تاریکی و جهل تاختهاند. نقاش قهوهخانهای با بریدن اعضای بدن (شمر) بر روی پرده، به تسکین آلام پیروان عصمت و طهارت کمک میکرده است. در تبارشناسی نقاشی قهوهخانهای نه میتوان ریشههای آن را به هنر ناییف
Naive
نسبت داد و نه در زمره هنرهای ابتدایی در جوامع بدوی میگنجد. میتوان گفت این نقاشی، ادامه نگارگری در سطح وسیع و با قلم موی پهن و درشت است، و به لحاظ تاریخی پس از سبک نقاشی زند و قاجار قرار میگیرد.
در نقاشی قهوهخانهای برای تاکید کردن بر نکات با اهمیت، تصویرمورد نظر را درشتتر و در مرکز صحنه قرار میدهند. در این هنر، همهچیز در خدمت پیامی است که آشکارا قرار است منتقل شود. بنابراین فضا، مکان و عناصر حاشیهای اعم از اسب، انسان و سایر اشیاء به گونهای ترکیب میشوند که به درخشش موضوع محوری کمک کنند و در این میانای بسا به تناسب فیگورها، روابط منطقی میان عناصر صحنه و اصلا قواعد طبیعتپردازی دستخوش تغییرات اساسی شوند. این دستکاری در تناسب برای آن است که مضمون اصلی پر رنگتر و درخشانتر جلوه کند و هیچ عاملی در صحنه مانع و مزاحم آن نباشد.
دو نکته فنی و مهم در نقاشی قهوهخانهای قابل ذکر است: یکی چهرهپردازی، که بدون آن یک پرده قهوهخانهای عملا کاربردی ندارد، و دوم خطوط کنارهنما که با قاطعیت همه تغییر اندازهها و اهم و فی الاهمهای مورد نظر نقاش را از یکدیگر تفکیک و صحنه را برای دیدن مهیا میسازد.
آغاز نقاشی قهوهخانهای را به دوران صفوی و آشنایی نسبی ب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 