پاورپوینت کامل وعده‌های خدا به بنی اسرائیل (قرآن) ۶۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل وعده‌های خدا به بنی اسرائیل (قرآن) ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل وعده‌های خدا به بنی اسرائیل (قرآن) ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل وعده‌های خدا به بنی اسرائیل (قرآن) ۶۰ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل وعده‌های خدا به بنی اسرائیل (قرآن) ۶۰ اسلاید در PowerPoint

آیات قرآن از وعده‌های خداوند به به ب نی اسرائیل حکایت می‌کند. که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

فهرست مندرجات

۱ – وعده‌های الهی
۱.۱ – افزایش پاداش
۱.۲ – پیروزی بر فاسقان
۱.۲.۱ – مراد از فاسقین
۱.۲.۲ – مراد از دار فاسقین
۱.۳ – سلطنت بنی اسرائیل
۱.۳.۱ – مراد از سلطنت
۱.۴ – حاکمیت
۱.۴.۱ – وعده همیشگی
۱.۴.۲ – تسلط بر سرزمین فرعونیان
۱.۵ – رحمت
۱.۵.۱ – وسعت رحمت الهی
۱.۶ – مغفرت
۱.۶.۱ – شروط بخشش
۱.۶.۲ – کافی نبودن ندامت
۱.۷ – نزول تورات
۱.۸ – نعمت
۱.۹ – نکته
۲ – پانویس
۳ – منبع

وعده‌های الهی

افزایش پاداش

خداوند نوید افزایش پاداش در صورت احسان و نیکی کردن، به بنی اسرائیل داد.
واذ قلنا ادخلوا هـذه القریه فکلوا منها حیث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطه نغفر لکم خطـیـکم وسنزید المحسنین.

[۱] بقره/سوره۲، آیه۵۸.

و (به خاطر بیاورید) زمانی را که گفتیم: «در این شهر(بیت المقدس) وارد شوید! و از نعمتهای فراوان آن، هر چه می‌خواهید بخورید! و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگویید: «خداوندا! گناهان ما را بریز! » تا خطاهای شما را ببخشیم و به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد.»
واذ قیل لهم اسکنوا هـذه القریه وکلوا منها حیث شئتم وقولوا حطه وادخلوا الباب سجدا نغفر لکم خطیــتکم سنزید المحسنین.

[۲] اعراف/سوره۷، آیه۱۶۱.

و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که به آنها گفته شد: «در این شهر(بیت المقدس) ساکن شوید، و از هر جا (و به هر کیفیت) بخواهید، از آن بخورید (و بهره گیرید)! و بگویید: خداوندا! گناهان ما را بریز! و از در (بیت المقدس) با تواضع وارد شوید! که اگر چنین کنید، گناهان شما را می‌بخشم و نیکوکاران را پاداش بیشتر خواهیم داد.»

پیروزی بر فاسقان

تصرف سرزمین فاسقان و دیدن مناظر آن، از وعده‌های خدا به بنی اسرائیل عصر موسی علیه‌السّلام بود.
وکتبنا له فی الالواح من کل شیء موعظه وتفصیلا لکل شیء فخذها بقوه وامر قومک یاخذوا باحسنها ساوریکم دار الفـسقین.

[۳] اعراف/سوره۷، آیه۱۴۵.

و برای او در الواح اندرزی از هر موضوعی نوشتیم و بیانی از هر چیز کردیم- «پس آن را با جدیت بگیر! و به قوم خود بگو: به نیکوترین آنها عمل کنند! (و آنها که به مخالفت برخیزند، کیفرشان دوزخ است) و بزودی جایگاه فاسقان را به شما نشان خواهم داد! »

مراد از فاسقین

از ظاهر سیاق بر می‌آید که مراد از این فاسقان آن کسانی باشد که با زیر بار نرفتن هدایت موسی و نپذیرفتن دستور اخذ به احسن، مرتکب فسق شده‌اند، یعنی طریق احسان در امور و پیروی حق و رشد را ملازمت نکرده‌اند، چون کسی که نسبت به طریق حق فسق ورزد خداوند او را از راه راست به سوی پیروی و دنبال کردن گناهان منحرف می‌سازد، و از رشد به سوی ضلالت می‌کشاندش، و در نتیجه همانطوری که در آیه بعد تفصیل می‌دهد سرانجام کارش به خسران و هلاکت می‌کشد.

[۴] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۸، ص۳۱۶.

مراد از دار فاسقین

بنا بر این، آیه بعدی که می‌فرماید: ” ساصرف عن آیاتی” تفسیر و یا شبه تفسیری است برای جمله” ساریکم دار الفاسقین”. بعضی‌ها گفته‌اند: مقصود از” دار فاسقان خانه تبهکاران” جهنم است، و در حقیقت کلام مشتمل بر تهدید و تحذیر است. بعضی دیگر گفته‌اند: مراد از آن خانه‌های فرعون و فرعونیان است، بعضی دیگر گفته‌اند: مراد از آن خانه‌های عاد و ثمود است. مفسرینی دیگر آن را به خانه‌های عمالقه و غیر ایشان که در شام بوده تفسیر کرده و در معنای آیه گفته‌اند: به زودی خداوند شهر شام و خانه‌های آنجا را به شما نشان می‌دهد. بعضی دیگر در معنای آن گفته‌اند: بزودی حکومت و قدرت به دست مردمی فاسق می‌افتد و ایشان بر شما حکومت خواهند کرد.

[۵] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۸، ص۳۱۶.

سلطنت بنی اسرائیل

خداوند به بنی اسرائیل در صورت اطاعتشان از موسی و هارون علیهما السلام وعده پیروزی داد.
قال سنشد عضدک باخیک ونجعل لکما سلطـنا فلایصلون الیکما بـایـتنا انتما ومن اتبعکما الغــلبون.

[۶] قصص/سوره۲۸، آیه۳۵.

فرمود: «بزودی بازوان تو را بوسیله برادرت محکم (و نیرومند) می‌کنیم، و برای شما سلطه و برتری قرار می‌دهیم و به برکت آیات ما، بر شما دست نمی‌یابند شما و پیروانتان پیروزید! »

مراد از سلطنت

و این بیان را آورد تا بفهماند که نه تنها آن دو تن غالبند، بلکه پیروان ایشان نیز غالب خواهند بود.
از این بیان روشن می‌شود که: کلمه”سلطان” به معنای قهر و غلبه است
ولی بعضی

[۷] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۵، ص۵۶۲.

از مفسرین گفته‌اند: به معنای حجت و برهان است، یعنی ما برای شما دو نفر حجت و برهان قرار می‌دهیم، و اگر سلطان به این معنا باشد بهتر آن است که بگوییم جمله” بآیاتنا” متعلق است به” غالبون” نه به جمله” فلا یصلون الیکما” (توضیح اینکه: بنا بر وجه اول معنا این می‌شود که: فرعونیان به سبب آیات و معجزات ما بر شما غلبه نمی‌کنند و بنا بر وجه دوم این می‌شود که: شما به سبب حجت و برهان ما غالب خواهید بود).

[۸] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۶، ص۴۸.

حاکمیت

هلاکت فرعونیان و حاکمیت یافتن بنی اسرائیل بر سرزمین آنان، از وعده‌های نیکوی خداوند به بنی اسرائیل بود.
واورثنا القوم الذین کانوا یستضعفون مشـرق الارض ومغـربها التی بـرکنا فیها وتمت کلمت ربک الحسنی علی بنی اسرءیل بما صبروا..

[۹] اعراف/سوره۷، آیه۱۳۷.

و مشرقها و مغربهای پر برکت زمین را به آن قوم به ضعف کشانده شده (زیر زنجیر ظلم و ستم)، واگذار کردیم و وعده نیک پروردگارت بر بنی اسرائیل، بخاطر صبر و استقامتی که به خرج دادند، تحقق یافت.

وعده همیشگی

گرچه در این آیه تنها سخن از بنی اسرائیل و سرانجام استقامت آنها در برابر فرعونیان به میان آمده ولی بطوری که از آیات دیگر قرآن استفاده می‌شود، این موضوع اختصاص به قوم و ملتی ندارد، بلکه هر جمعیت مستضعفی بپاخیزند و برای آزادی خود از چنگال اسارت و استعمار کوشش کنند و در این راه استقامت و پایمردی نشان دهند سرانجام پیروز خواهند شد، و سرزمینهایی که بوسیله ظالمان و ستمگران اشغال شده است آزاد می‌گردد.

[۱۰] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۶، ص۳۳۰.

ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الورثین• ونمکن لهم فی الارض ونری فرعون وهـمـن وجنودهما منهم ما کانوا یحذرون.

[۱۱] قصص/سوره۲۸، آیه۵.

[۱۲] قصص/سوره۲۸، آیه۶.

ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! • و حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم و به فرعون و هامان و لشکریانشان، آنچه را از آنها(بنی اسرائیل) بیم داشتند نشان دهیم!

تسلط بر سرزمین فرعونیان

و تمکین ضعفا در زمین به این است که مکانی و جایی به ایشان دهد که مالک آنجا شوند، و در آن استقرار یابند، و از خلیل نقل شده که گفته: کلمه” مکان” صیغه مفعل از ماده” کون” است، که به خاطر اینکه بسیار در زبانها جاری می‌شود، آن را مصدری بر وزن” فعال” گرفته، و فعل” تمکن و تمسکن” را از آن مشتق نموده‌اند، هم چنان که از کلمه” منزل” با اینکه مصدر نیست، فعل” تمنزل” را مشتق نموده اند.
و معنایش این است که: جوی که ما موسی علیه‌السّلام را در آن پروریدیم جو علو فرعون در زمین و تفرقه افکنی وی در میان مردم و استضعاف بنی اسرائیل بود، استضعافی که به کلی نابودشان می‌کرد، در حالی که ما خواستیم بر همان ضعیف شدگان از هر جهت، نعمتی ارزانی بداریم که از سنگینی آن گرانبار شوند، به این که خواستیم آنان را پیشوا کنیم، تا دیگران به ایشان اقتدا کنند و در نتیجه پیشرو دیگران باشند، در حالی که سالها تابع دیگران بودند، و نیز خواستیم آنان را وارث دیگران در زمین کنیم، بعد از آنکه زمین در دست دیگران بود، و خواستیم تا در زمین مکنتشان دهیم، به اینکه قسمتی از زمین را ملک آنان کنیم، تا در آن استقرار یابند، و مالک آن باشند، بعد از آنکه در زمین هیچ جایی نداشتند، جز همان جایی که فرعون می‌خواست آنان را در آنجا مستقر کند و خواستیم تا به فرعون پادشاه مصر و هامان وزیرش و لشکریان آن دو از همین مستضعفین، آن سرنوشت را نشان دهیم که از آن بیمناک بودند، و آن این بود که روزی بنی اسرائیل بر ایشان چیره شوند، و ملک و سلطنت و مال و ثروت و رسم و سنت آنان را از دستشان بگیرند،

[۱۳] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۶، ص۹.

خداوند به آیندگان بنی اسرائیل پس از شکست اولیه وعده حاکمیت برای آنان داد.
وقضینآ الی بنی اسرءیل… • ثم رددنا لکم الکره علیهم وامددنـکم بامول وبنین وجعلنـکم اکثر نفیرا.

[۱۴] اسراء/سوره۱۷، آیه۴.

[۱۵] اسراء/سوره۱۷، آیه۶.

ما به بنی اسرائیل در کتاب (تورات) اعلام کردیم که دو بار در زمین فساد خواهید کرد، و برتری جویی بزرگی خواهید نمود. • سپس شما را بر آنها چیره می‌کنیم و شما را به وسیله داراییها و فرزندانی کمک خواهیم کرد و نفرات شما را بیشتر (از دشمن) قرار می‌دهیم.

رحمت

خداوند به بنی اسرائیل وعده داددر صورت رعایت تقوا، ایمان و پرداخت زکات

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.