پاورپوینت کامل باستانی پاریزی و تاریخنگاری عامهپسند ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل باستانی پاریزی و تاریخنگاری عامهپسند ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل باستانی پاریزی و تاریخنگاری عامهپسند ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل باستانی پاریزی و تاریخنگاری عامهپسند ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
نوع نگاه باستانی پاریزی به روایتهای تاریخی و کاوش آن نمیتواند صرفاً فلسفی باشد، نه تفاخر به فلسفه دارد و نه به خویشتن؛ او خود را عاقل و دیگران را نابخرد فرض نمیکرد و همین است که فروتنی، حلم، خضوع، وارستگی و بیادعایی در سلوک و بینش و روش او کاملاً آشکار بود.
خودشناختهای رها از فلسفه
نوع نگاه باستانی پاریزی به روایتهای تاریخی و کاوش آن نمیتواند صرفاً فلسفی باشد، نه تفاخر به فلسفه دارد و نه به خویشتن؛ او خود را عاقل و دیگران را نابخرد فرض نمیکرد و همین است که فروتنی، حلم، خضوع، وارستگی و بیادعایی در سلوک و بینش و روش او کاملاً آشکار بود. باستانی پاریزی نه اهل غیبت کردن بود و نه از «من» سخن گفتن؛ درویشمسلکانه میزیست و بهصراحت در کتاب «بارگاه خانقاه» میگوید که من هم در خانقاه لنگری دارم. او راست میگوید، همسر او شادروان بیبیحبیبه حائری، برادر همسرش شادروان شمس حائری و پدر این دو (میرزا یوسف ارشادعلیشاه) از مفاخر دراویش سلطانعلیشاهی بودند؛ عبای برادرش (مرحوم حاج عبدالعظیم باستانی پاریزی) به خاک تربت شاه نعمتالله ولی و درگاه فقرا مزین و در پاریز شمع محفل دراویش بود؛ نه به این تبار خانوادگی بلکه به منش هم نمیتوان از دریچ فلسفه به باستانی پاریزی نگاه کرد که بیراهه خواهد بود.
آنان که سعی میکنند از دریچ پیچوخمهای فلسفی رویکرد مردمنگاران باستانی پاریزی را در تاریخنویسی بررسی کنند به بیراهه خواهند رفت، حتی اگر کتاب نیمهتاریخی-نیمهفلسفی خودمشتمالی را ملاک قرار دهند. باستانی پاریزی خود را اسیر نظریات فلسفی تاریخ نمیکرد، بلکه خود را از هرگونه قیدوبندی که قلمش را ببندد آزاد کرده بود. آنان که با آبوتاب نظریات فلسفی را کنار هم چیدهاند تا تاریخنگاری رها از قیدوبندهای فلسفی باستانی پاریزی را رنگ فلسفی ببخشند، اشتباه بزرگی مرتکب شدهاند. باستانی پاریزی را در ظرف نظرات خشک فلسفی ریختن اشتباه است که اگر خود ایشان زنده بود مطمئناً از خواندنش خسته میشد. زبان و بیان پاریزی خودساخته بود نه پردازشی در ظرف دیگران. سبک تاریخنگاری باستانی را نه در لابهلای نظریات فلسفی بلکه در سلوک و رفتار او میشد، دید. او به اینکه زاد پاریز است افتخار میکرد و حتی عصایی را که به دست میگرفت، پدرش از چوب درختان اَرچَن پاریز تراشیده بود؛ عصای پدر را به دست میگرفت تا فراموش نکند از کجا برخاسته است. تاریخنگار عامهپسند تنها کسی نیست که در مقالات و کتابهایش عامهگرا باشد، بلکه باید در سخن گفتن، راه رفتن، مسافرت کردن، در کنگرهها سخنرانی کردن و در هم شئون علمی و اجتماعی زندگی خود عامهگرا و «خودشناخته» باشد.
باستانی پاریزی در بهار جریدهنگاری
تاریخنگاری باستانی پاریزی را نمیتوان از جریدهنگاری او جدا دانست، او نمون واقعی «مورخ جریدهنگار» است. چرایی انتخاب شیو عامهپسندانه در تاریخنگاری باستانی پاریزی، به علاق ایشان به مطبوعات نیز مربوط است. سرآغاز این راه ریشه در همان سالهای نوجوانی دارد که خود نشری ندای پاریز را بهصورت دستنویس چاپ میکرد، پس از آن نخستن مطلبی که از او منتشر شد، یادداشت کوتاهی بود با عنوان «تقصیر با مردان است نه زنان»، که در نشریه بیداری کرمان (۱۳۲۱) منتشر کرد. همین یادداشت نوجوان پاریزی را باید سرآغاز مقالات مفصل ایشان دربار «جای پای زن در تاریخ» و «گذار زن از گدار زندگی» دانست که سرانجام به کتاب گذر زن از گدار تاریخ منتهی شد. علاقهمندی استاد به جریدهنگاری در ده ۱۳۲۰ و ۸-۷ سال پس از نشری ندای پاریز به بار نشست.
دوران جوانی باستانی پاریزی مصادف بود با «بهار جریدهنگاری ایران» سالهای پس از شهریور ۱۳۲۰ که در هر کوچه و پسکوچهای روزنامهای منتشر میشد. باستانی پاریزی مشتاقانه در روزنامهها مطلب مینوشت و حتی خود او نشری نام هفتواد را در کرمان منتشر کرد. سالهای جوانی او که در دانشسرای عالی کرمان و دانشگاه تهران تحصیل میکرد (۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲) مصادف با مهمترین دور انتشار روزنامه در هم دوران تاریخ مطبوعات ایران بود؛ در این سالها ۲۶۸۲ نشریه منتشر شد! آماری که پس از ۷۰-۶۰ سال و در انقلاب سوم علمی بشر (انقلاب اول کشف خط، انقلاب دوم صنعت چاپ، انقلاب سوم کاربرد اینترنت) هنوز غیرقابل دسترس است! قاعدتاً جوان پاریزی که مشتاق جریدهنگاری بود بیتأثیر از جریان بهار جریدهنگاری آن سالها نبوده است. این روایت مشهور که هم کتابهای باستانی پاریزی مجموعهای از مقالات روزنامهای او بوده، کاملاً درست است و نباید در بررسی سبک او نادیده گرفته شود. جریدهنگاری جای خوبی است برای جولان قلم؛ زبان مطلب منتشرشده در روزنامه باید که همهکسفهم باشد و این سادهترین و بهترین راه است برای نفوذ کردن در دل خوانندگان، جایی که میتوان آن را نوشت عامهپسند دانست.
شعر و شوخ شاعرانه
باستانی پاریزی صرفاً معلم، جریدهنگار و مورخ نیست، بلکه شاعر است و اشعار خوبی هم دارد. باستانی پاریزی در استفاده از شعر برای تاریخنگاری گویی که «رگ خواب» فارسیزبانان را بهخوبی یافته
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 