پاورپوینت کامل غزالی؛ از جنگ با «دیگران» تا جنگ با «نفس» ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل غزالی؛ از جنگ با «دیگران» تا جنگ با «نفس» ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل غزالی؛ از جنگ با «دیگران» تا جنگ با «نفس» ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل غزالی؛ از جنگ با «دیگران» تا جنگ با «نفس» ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
ابوحامد غزالی (درگذشت: ۵۰۵ ه.ق) شیعه نبود، بلکه اشعری و از پیروان مکتب فقهی شافعی بود. وی کوشید تا اخلاق فلسفی را با فقه و تصوف درهم آمیزد. وی با برگرفتن چند مفهوم اخلاقی، افلاطونی و ارسطویی، برخی از انگارههای معیارینی را که فارابی و مسکویه بار دیگر مطرح کرده بودند، از نو تعریف کرد.
جنگ و صلح از دیدگاه متفکران کلاسیک ایرانی
ابوحامد غزالی (درگذشت: ۵۰۵ ه.ق) شیعه نبود، بلکه اشعری و از پیروان مکتب فقهی شافعی بود. وی کوشید تا اخلاق فلسفی را با فقه و تصوف درهم آمیزد. وی با برگرفتن چند مفهوم اخلاقی، افلاطونی و ارسطویی، برخی از انگاره
های معیارینی را که فارابی و مسکویه بار دیگر مطرح کرده بودند، از نو تعریف کرد. نکت مهم اینکه، غزالی شکافی را پر می
کند که حاصل شقاق میان فلسفه
های شیعی، معتزلی و یونانی و گرایش
های سنی، اشعری و شافعی بود؛ برای نمونه، وی مفهوم ارسطو از «حد واسط» عقلانی را که برای تعیین موضع اخلاقی مطلوب یک فضیلت در میان دو سر افراطی آن به کار می
رود، اتخاذ می
کند؛ بااینحال، وی آن را در مورد مفهوم قرآنی صراط مستقیم اعمال می
کند تا به مفهوم «حد واسط» بُعدی اسلامی بخشد. غزالی برخلاف دیگر فیلسوفان به جای اتکای صرف بر خرد بهعنوان یک معیار اخلاقی، مدعی می
شود که ما توأمان به هدایت الهی و خرد نیازمندیم.
غزالی سه قلمرو سیاسی، اخلاقی و اقتصادی را برای عدالت تعیین می
کند. وی در موافقت با فلسف یونانی معتقد است که عدالت فضیلتی عالی است، هرچند که در نصیحه الملوک حاکم جائر را بر بی
نظمی اجتماعی ترجیح می
دهد. آنگاه که ثبات اجتماعی در خطر است، عدالت اولویت خود را از دست می
دهد. منبع تمامی رذایل در لذات دنیوی
ای نهفته است که امام علی (ع) هشت تا از آنها را برمی
شمارد؛ ازجمل آنها لذات «اجتماعی یا سیاسی» نظیر شهوت برای غلبه یا دستیابی به جایگاه برتر اجتماعی است. وی بدین
سان انواع زیادی از جنگ
ها را که خاستگاهی بیرون از مصالح شریعت دارند، تقبیح می
کند. آلبرت حورانی نشان می
دهد که غزالی از این دیدگاه رایج فقهی که «کشتن آنگاه که به قصد مجازات جرم صورت گیرد، یا هنگامی که قربانی قرار است در حیات اخروی مکافات آن را ببیند، امری مذموم نیست»، تخطی نمی
ورزد؛ لیکن غزالی درست همانند ارسطو تمامی اشکال افراطی این امر را محکوم می
کند و ربعی از کتاب اصلی خویش (احیاء علوم الدین) را به آسیب
شناسی رذایل اختصاص می
دهد. فصل کاملی از این مجلد حتی به بررسی غضب، انتقام و حسادت اختصاص می
یابد.
غزالی مدعی است که مطمئن
ترین موضع اخلاقی حد واسط میان افراط و تفریط است؛ بااینحال، وی می
افزاید که گرچه حدی از غضب یا عنف در شرایط مشخصی ضروری است، لیکن حلم، عفو، صفح (بخشایش) و لینه (نرمی رفتار) اموری مؤکدترند آن هم به سبب تمایل فطری انسان به شدت عمل. بااینحال، طبق نظر غزالی غضب را نه علیه دیگران، بلکه در معنایی باطنی بایستی علیه نفس و شهوات آن به کار گرفت؛ ازاینقرار، فضیلتِ حلم در فروخوردن خشم نسبت به دیگران است. گودمن اشاره می
کند که «حلم یکی از فضایل حیاتی در نظر غزالی، همانند مسکویه و ابنعدی است، چه اینکه متضمن فروخوردن خشم است».
موضوع بخشی از کتاب احیاء علوم الدین با عنوان ربع مهلکات، آسیب
شناسی اخلاقی است و سرشار است از احادیثی نبوی که حامل دو نکته مهم هستند؛ نخست اینکه نبایست از کسی که به تو ستم کند تلافی جویی و دوم اینکه خداوند در قیامت پاداش حلم را می
دهد. حدیثی نبوی را که غزالی به نقل از عتبهبنعامر بیان می
کند دال بر دو نکت فوق است. عتبه می
گوید: «روزی پیغامبر… گفت ای عتبه! آیا بیاگاهانم تو را به بهترین خوی
های اهل دنیا و آخرت؟ بپیوندی با کسی که از تو بِبُرد و بِدَهی کسی را که تو را محروم گرداند و عفو کنی از کسی که بر تو ستم کند.»
از این روایت و از دیگر احادیث و آیات قرآنی که غزالی بدانها استناد می
کند می
توان نتیجه گرفت که در جهان اخلاقی غزالی تمایلات غیرخصمانه و غیرتلافی
جویانه اجزای بسیار مهمی از ساختار اخلاقی اسلام هستند. بهسختی می
توان باور کرد که این معیار اخلاقی بهناگاه و بهگونهای متناقض مواضع خود را تغییر می
دهد، درست هنگامی که پای اجتماعاتی در میان است که ورای مرزهای سیاسی درالاسلام قرار می
گیرند. اگر جنگ و استفاده از زور بایستی آخرین راه چاره در جامع اسلامی باشد، چرا باید این اصل اخلاقی اعتبار خود را در فراسوی مرزهای دولت
های اسلامی از دست بدهد؟
دیدگاه
های غزالی دربار جنگ با تفصیل بیشتر در فصل دوم «نصیحه
الملوک» مطرح می
شوند، آنجا که وی وظایف وزیر را برمی
شمارد. وی خصوصاً اشاره می
کند که «بدترین دستور [یعنی وزیر] آن است که پادشاه را به حرب تیز کند در جایی که بی
حرب نیکو شود». وی همچنین تأکید می
کند که هنگامی که دشمن در جنگ مغلوب شده، به کشتن او شتاب نکند، «زیرا که زنده را بتوان کشت اما کشته را نتوان زنده کرد». وی می
گوید که از وظایف وزیر آن است که اگر کسی از سربازان پادشاه اسیر افتاد، «او را بازخرد تا دیگران را امید افتد و دل ایشان قوی گردد». این سخنان نشان می
دهند که غزالی از جنگ بهعنوان آخرین راهحل دفاع می
کرد. دغدغ او دربار سرنوشت اسرای جنگی هر دو طرف جنگ (مسلمانان و کفار) وی را در جبه انسان
گرای اخلاق جنگ جای می
دهد که با اصل
jus in bello
سروکار می
یابد. غزالی خود را از آن دسته از فقهای هم
عصر خویش متمایز می
کند که رویکرد ظاهرگرایانه
شان به قرآن و حدیث تنها عنصر تعیین
<
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 