پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint :

«پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint» عنوان نظام فلسفی صدرالدین محمد شیرازی، مشهور به ملاصدرا و صدرالمتألهین است. ملاصدرا در هیچ یک از آثارش این نام و همچنین نام دیگری را برای اشاره به نظام فلسفی خود به کار نبرده، بلکه آن را در نامگذاری مهمترین اثر مکتوب فلسفی‌اش «الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاریعه» به کار برده است؛ اما این کتاب نیز که پس از او مشهورترین اثرش شناخته شده، به اسفار اربعه معروف است و کمتر کسی از آن با نام «الحکمه المتعالیه» یاد می‌کند. استفاده از این تعبیر بعد از او، صرفاً برای اشاره به نظام فلسفی وی، متداول شده است.

اشاره: آنچه در پی می‌آید، نوشتار نسبتاً جامعی درباره یکی از مهمترین مکاتب فلسفی اسلامی است، به نقل از «دانشنامه جهان اسلام» که برای استفاده عموم، مآخذ متعدد و مفصل آن که در لابلای مطالب آمده است، حذف شده است.

«پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint» عنوان نظام فلسفی صدرالدین محمد شیرازی، مشهور به ملاصدرا و صدرالمتألهین است. ملاصدرا در هیچ یک از آثارش این نام و همچنین نام دیگری را برای اشاره به نظام فلسفی خود به کار نبرده، بلکه آن را در نامگذاری مهمترین اثر مکتوب فلسفی‌اش «الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاریعه» به کار برده است؛ اما این کتاب نیز که پس از او مشهورترین اثرش شناخته شده، به اسفار اربعه معروف است و کمتر کسی از آن با نام «الحکمه المتعالیه» یاد می‌کند. استفاده از این تعبیر بعد از او، صرفاً برای اشاره به نظام فلسفی وی، متداول شده است.

گفتنی است که ملاصدرا در کتاب «الشواهد الربوبیه»، علاوه بر الاسفار الاربعه از کتاب دیگر خود به نام «الحکمه المتعالیه» نیز یاد کرده است. به نظر سید جلال‌الدین آشتیانی کتاب اخیر همان کتاب ناتمام «المسائل القدسیه» است. این واقعیت که اصطلاح الحکمه المتعالیه از جانب شاگردان وی و در مقیاس وسیعتر از جانب عموم، با آموزه‌های ملاصدرا یکسان انگاشته شده، به احتمال زیاد ناشی از دو عامل بوده است: اول، عنوان کتاب «اسفار» که اشاره ضمنی دارد به اینکه مکتب و جهان‌بینی‌ای که با آموزه‌های مابعدالطبیعی ترسیم شده است، در این کتاب وجود دارد؛ دوم، وجود محتمل تعالیم شفاهی خود ملاصدرا، که برطبق آن منظور از پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint نه فقط نام کتاب مشهور وی، بلکه نامی برای کل مکتب اوست. اگرچه عامل دوم را دقیقاً نمی‌توان از طریق اسناد مکتوب به اثبات رساند، اما تأیید این نامگذاری از جانب تمامی استادان سنتی مهم این مکتب در اعصار متأخر، دلیل محکمی برای پذیرش آن است.

پیشینه اصطلاح

نخستین بار ابن‌سینا اصطلاح پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint را در نمط دهم «اشارات» برای اشاره به مطلبی به کار برده است که آن را از جمله اسراری دانسته که جز برای راسخان در پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint آشکار نیست. پس از او برخی حکما نیز از این تعبیر در متون خود استفاده کرده‌اند. ملاصدرا نیز در مواضعی از همان تعبیر ابن‌سینا (الراسخون فی‌الحکمه المتعالیه) برای اشاره به صاحبان سرّ استفاده کرده است. علاوه بر فلاسفه، داوود قیصری ـ شارح مشهور عرفان ابن‌عربی ـ نیز اصطلاح «الحکمه الالهیه المتعالیه» را به کار برده است.

خواجه نصیرالدین طوسی در شرح عبارت ابن‌سینا، مراد از پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint را حکمتی دانسته است که به همراه بحث و نظر، با کشف و ذوق کامل می‌شود (مجموعه فهم و شهود). به همین دلیل چنین حکمتی در مقایسه با حکمت مشّایی ارسطویی که صرفاً مبتنی بر بحث و استدلال است، متعالی دانسته می‌شود. این تفسیر متأثر از سخن سهروردی و مقدمه شهرزوری بر شرح حکمه الاشراق درباره تقسیم حکمت به ذوقی و بحثی و میزان کارایی آنها در نیل به حقایق است.

از سوی دیگر، توجه به جنبه محتوایی و خاستگاه این حکمت نیز در وضع و کاربرد این اصطلاح مورد نظر بوده است. از این منظر، مراد از پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint در تمایز با گونه‌های مرسوم علم و حکمت، آگاهی و دانشی است مشتمل بر اسرار و حقایق برگرفته از گنجینه‌های حکمت الهی که فهم آنها «ورای طور عقل» است. از این روست که با بهره‌مندی از بحث و نظر صرف (طور عقل)،‌ نیل به مرتبه درک و ذوق آن حقایق میسر نمی‌شود، بلکه به عزم و مجاهدتی نیاز است که تعلقات مادی از دل بزداید و نفس را مستعد سازد تا در پرتو انوار ربانی، ملهم به کشف و شهود خزاین رموز و حقایق متعالی شود. اگرچه تصریح به چنین تلقی از حکمت و نمود آن در متن آثار حکمای پس از ابن‌سینا ملاحظه می‌شود، اما سرآغاز آن را در اندیشه ابن‌سینا می‌توان جست.

مراد از صاحبان چنین حکمتی، از یک سو حکمای پیش از ارسطو بوده‌اند که سرچشمه معارف آنها را انبیای گذشته و سلسله علومشان را از آن طریق به ادریس نبی(ع) منتهی دانسته‌اند. از سوی دیگر، صاحبان پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint، بنا بر معنایی که خواجه نصیر در شرح سخن ابن‌سینا اظهار کرده، بر آن دسته از حکمای مسلمان اطلاق می‌شود که از جنبه روشی، در محدوده استدلال و بحث متوقف نمی‌مانند و علاوه بر آن، طریق ذوق و شهود و بهره‌گیری از الهامات ربانی را به مدد ریاضات نفسانی و سیر و سلوک معنوی بر اساس آموزه‌های عملی شریعت برای نیل به حقایق و معارف عالی لازم می‌دانند و همچنین از آموزه‌های وحیانی به عنوان بخشی از منابع و مبادی اندیشه در سلوک فکری خود استفاده می‌کنند. این ویژگی را از سهروردی به بعد در متن آثار حکمای مسلمان و اوج آن را در ملاصدرا به وضوح می‌توان یافت. به نظر می‌رسد به همین دلیل پس از ملاصدرا نظام فلسفی وی را پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint نامیده‌اند.

منابع پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint

با مطالعه و بررسی آثار ملاصدرا می‌توان دریافت که او در تأسیس نظام فلسفی خود از دو گونه منبع بهره‌ برده است.

۱) منبع روحانی و باطنی، یعنی همان چیزی که او «الهامات ربانی» نامیده و به مدد مجاهده و تهذیب نفس و تجرید عقل به آن دست یافته است؛ چنان که ملاصدرا می‌‌گوید بسیاری از اسرار و رموزی که او به فهمشان راه نیافته بود، بدین‌وسیله بر او مکشوف گردیده و نیز آنچه او پیش از آن به واسطه برهان یافته بود، همراه با اسرار الهی و حقایق ربانی که بر او الهام شده، به شهود و عیان مشاهده کرده است. او غالبا در اثنای طرح مباحث و بیان آرا و افکار خود، بر استفاده و استمداد از این منبع تأکید و تصریح کرده است.

۲) منابع ظاهری و به یک معنا تاریخی و آنچه در تاریخ جلوه‌گر شده است. در بررسی این قسم از منابع باید به این نکته توجه داشت که مراد از تأثیر آنها در پیدایش و شکل‌گیری پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint، لزوما به این معنی نیست که همه آنها مستقیماً و کاملا در سیاقی موافق با اندیشه ملاصدرا مؤثر بوده‌اند. از این رو به استثنای منابع قرآنی و حدیثی، او اظهار می‌دارد که پس از مطالعه وسیع و دراز‌مدت آثار پیشینیان و معاصرانش، به بررسی و نقد سره از ناسره افکار و روش آنها پرداخته و گاه به تعبیر خود او، به تخریب و آنگاه بازسازی و دفاع از آنها مبادرت کرده است.

برخی دیگر از منابع زیر به منزله مواد و عناصر اصلی، با اندیشه‌ها و تأملات خاص ملاصدرا صورت جدیدی به خود گرفتند و در بنیان نهادن پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint استفاده شدند. این دسته از منابع پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint عبارتند از:

۱) قرآن و حدیث: شاید هیچ فیلسوف و حکیم مسلمان دیگری نتوان یافت که همچون ملاصدرا از آگاهی به قرآن و تفاسیری که بر آن نوشته شده، برخوردار و در تنظیم و تبیین آرای خود از آن بهره برده باشد. آیات قرآن در تمامی نوشته‌های او به وفور یافت می‌شوند و چه ‌بسا بدون تأثیر مستقیم قرآن، خلق چنین آثاری ممکن نبود. ملاصدرا به دلیل خبرگی در منابع حدیثی شیعه و سنّی، در آثار خود از «نهج‌البلاغه» و احادیث حکیمانه و رازورزانه شیعه و نیز از منابع اهل سنت بهره‌های وافی برده است.

۲) کلام: متون کلامی شیعه و اهل سنت یکی دیگر از منابع پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint به‌شمار می‌رود. با اینکه ملاصدرا متفکری شیعه بود، اما کلام سنّی را نیز به‌خوبی می‌شناخت و بارها از متکلمان برجسته اشعری و معتزلی (همچون اشعری، غزالی، فخررازی، ایجی، تفتازانی، جاحظ، نظّام، ابوعلی و ابوهاشم جبایی و مانند اینها) نقل قول کرده و از اختلاف‌نظر میان آنها به‌ویژه اختلاف آرای غزالی و فخر رازی و نقش خاص آنها در تاریخ فلسفه اسلامی نیز آگاه بود.

«المباحث‌المشرقیه» فخر رازی که خود چکیده تفکر کلامی متقدّم است، منبع مهمی برای شناخت ملاصدرا از آرای کلامی و فلسفی متقدم بوده است. همچنین «شرح‌المواقف» جرجانی تأثیر قابل تشخیصی بر نوشته‌های صدرا داشته است. از منابع کلام شیعی نیز طبیعتاً «تجریدالاعتقاد» خواجه نصیر با همه شروح و حواشی مشهورش (از عالمانی همچون علامه حلّی، شمس‌الدین خفری، فخرالدین سماکی، صدرالدین و غیاث‌الدین دشتکی و جلال‌الدین دوانی) از جمله پایه‌هایی به شمار می‌روند که ملاصدرا در پی‌ریزی نظام فلسفی خود استفاده کرده است.

در میان منابع کلام‌ اسماعیلی نیز «راحه‌العقل» حمیدالدین کرمانی و «رسائل ‌اخوان‌الصفا»، تأثیر معتنابهی در اندیشه مؤسس پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint داشته‌اند. همچنین اقوالی از تعالیم حضرت عیسی(ع) در منظومه فلسفی او نقل و بررسی شده است.

۳) عرفان: نوشته‌های ملاصدرا عمیقاً متأثر از سنّت عرفانی است و در بحث از منابع پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint بر نقش منابع عرفانی متقدم که سرشتی اخلاقی و عملی داشتند، نظیر «قُوت‌القلوب»، «منازل‌السائرین»، «عوارف‌المعارف» و «احیاء علوم‌الدین» غزالی، و آثار بیشتر نظری عرفان همچون «زبده‌الحقایق» عین‌القضاه همدانی باید تأکید کرد. در این میان بیش از همه از «احیاء علوم‌الدین» استفاده شده است. همچنین به نقل‌قول‌های مکرر او از مولوی باید اشاره کرد که ملاصدرا از آنها برای تأیید برخی از استدلال‌های عقلی خود استفاده کرده است.

به‌رغم اهمیت مولوی و دیگر مشایخ متقدم عرفان، مکتب عرفانی ابن‌عربی عمیق‌ترین تأثیر را در نظام صدرایی داشته است و بیش از هر منبع دیگری در عرفان، از «فصوص‌الحکم» و «فتوحات مکیه» ابن‌عربی و نیز از پیروان و شارحان برجسته آثار ابن‌عربی نظیر داوود قیصری، صدرالدین قونیوی، حمزه فناری نقل‌قول شده و در صورت‌بندی برخی از اهم اندیشه‌های محوری پاورپوینت کامل حکمت متعالیه ۸۳ اسلاید در PowerPoint، به آنها ارجاع و استناد شده است.

۴) فلسفه‌های پیشین

بدون شک میزان اطلاع و آشنایی ملاصدرا درباره منابع فلسفی به‌ویژه منابع فلسفه و حکمت اسلامی در مقایسه با منابع سایر علومی که از آنها بهره برده، بسیار وسیعتر و درخور توجه است. در این میان، آشنایی او مانند اغلب حکمای مسلمان با منابع فلسفی پیش از اسلام، غیرمستقیم و از طریق ترجمه‌های عربی آنها بوده است.

به هر حال نقل‌قول‌های او از پیش‌سقراطیان به‌ویژه فیثاغورس، افلاطون،‌ ارسطو تا نوافلاطونیان نشانه پیوند اندیشه او با جنبه‌هایی از آرای حکمای یونانی و اسکندرانی است. آگاهی او از اقوال پیش‌سقراطیان می‌بایست از طریق کشکول‌های ابن‌هندو و ابن‌فاتک و «الملل و النحل» شهرستانی بوده باشد. همچنین به تبع راه و روش سهروردی و اشراقیان، ارجاعاتی در نوشته‌های ملاصدرا به اثری که او «الرساله ‌الذهبیه» می‌نامید، می‌توان یافت. رد پای فیثاغورس را در آموزه‌های وی نه فقط در عناصر اشراقی، بلکه در آثاری نظیر رسائل اخوان‌الصفا نیز باید دنبال کرد.

درباره فلسفه افلاطون نیز مانند سایر فیلسوفان مسلمان، عمدتاً از رساله تیمائوس استفاده کرده است و در عین حال برخی دیگر از محاورات او را نیز می‌شناخته؛ چنان‌که به رساله فایدون هم ارجاع داده است. ملاصدرا مانند حکمای پیش از خود، با ارسطو بیش از دیگر فیلسوفان یونانی آشنا بود و به تفصیل آثاری همچون مابعد‌الطبیعه، طبیعیات و درباره نفس ارسطو را مطالعه کرده بود. اما ارسطویی که او می‌شناسد و از وی بسیار نقل قول می‌کند، بیشتر افلوطینی و برقلسی بود تا معلم اول؛ زیرا منبع نقل او آثار منحولی مانند المعرفه الربوبیه، اثولوجیا و کتاب التفّاحه هستند که همگی در اصل از آنِ مکتب نوافلاطونی است.

از منابع حکمت خسروانیان و به تعبیر دیگر حکمای فُرس یا فهلویون هم باید نام برد؛ اما شناخت او از منابع متقدم حکمت اسلامی دقیق‌تر وکامل‌تر از آشنایی‌اش با منابع یونانی و اسکندرانی بوده و طبعاً پیوند نزدیکتر و عمیق‌تری با آنها داشته است.

در میان منابع ملاصدرا، گذشته از قرآن و حدیث، ابن‌سینا را در عرض سهروردی و ابن‌عربی مهمترین منبع حکمت متعالیه او باید دانست. علاوه بر آثار معروف ابن‌سینا مانند شفاء، نجات، مبدأ و معاد، رساله فی‌‌العشق و «عیون الحکمه»، از آثار کمتر شناخته شده او در آن زمان، نظیر «تعلیقات» و «مباحثات» بارها نقل قول کرده است. در میان دیگر منابع حکمت مشّاء اسلامی که ملاصدرا را از آنها بهره برده، از «التحصیل» بهمنیار بن مرزبان، کتاب «المعتبر فی الحکمه» ابوالبرکات، «درّه‌التاج» قطب‌الدین شیرازی، «حکمه العین دبیران» کاتبی قزوینی و «هدایه» اثیرالدین ابهری نیز باید یاد کرد اما توجه خاص او به خواجه نصیرالدین طوسی، احیاگر مکتب ابن‌سینا و آثار فلسفی مهم او نظیر شرح‌الاشارات و التنبیهات، رساله

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.