پاورپوینت کامل ماکیاوللی بهمثابه یاور حاکمان جائر؟! ۷۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ماکیاوللی بهمثابه یاور حاکمان جائر؟! ۷۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ماکیاوللی بهمثابه یاور حاکمان جائر؟! ۷۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ماکیاوللی بهمثابه یاور حاکمان جائر؟! ۷۵ اسلاید در PowerPoint :
این ایده که شهریار چیزی است که وانمود میکند -یعنی یک کتاب راهنمای علمی برای حاکمان جائر- نه تنها با [واقعیتِ] زندگی ماکیاوللی بلکه با نوشتههای او نیز ناسازگار است؛ و صدالبته هرکسی که میخواهد شهریار را بهمثابه یکی از اصلیترین فقرات تبیین اندیش سیاسی ماکیاوللی به کار گیرد، متوجه این نکته شده است.
شهریارِ ماکیاوللی: علوم سیاسی یا هجوی سیاسی؟(۲)
این ایده که شهریار چیزی است که وانمود می
کند -یعنی یک کتاب
راهنمای علمی برای حاکمان جائر- نه تنها با [واقعیتِ] زندگی ماکیاوللی بلکه با نوشته
های او نیز ناسازگار است؛ و صدالبته هرکسی که می
خواهد شهریار را بهمثابه یکی از اصلی
ترین فقرات تبیین اندیش سیاسی ماکیاوللی به کار گیرد، متوجه این نکته شده است. از زمان هِردِر تاکنون، تفسیر معیار این بوده که در شرایط فاسد ایتالیای قرن شانزدهم فقط یک شهریار می
توانست دولتی قوی و قادر به بسط قدرت ایجاد کند. مشکل اصلی این تفسیر عمدتاً از آنجا بود که این مفسران مرزهای تصورات خود را از اینکه ماکیاوللی حکومت
های جمهوری را ترجیح داده است فراتر بردند. ماکیاوللی در گفتارها می
نویسد: «ما به
تجربه می
دانیم که دولت
ها هیچ
گاه وسعت سرزمینی یا ثروت کلان خود را به نحو چشمگیری افزایش نداده
اند مگر ذیل یک حکومت آزاد. علت این امر نیز روشن است: این [پرداختن به] مصلحت[
i
] اجتماع است که دولت را قدرتمند می
کند و نه مصلحت افراد؛ و یقیناً این مصلحت عمومی در هیچ نظامی بهجز جمهوری تضمین نمی
شود… حکمرانی مردمی همواره بهتر از حکمرانی شهریار است.»[
ii
] این عبارت صرفاً یک اشار سَرسَری نیست، بلکه بن
مای اصلی گفتارها و فرض اساسی تمام نوشته
های ماکیاوللی -به
جز یکی
شان [= شهریار] ـ است، چنان
که فرض اساسی حرف سیاسی وی نیز بود.
شهریار از منظر دیگری نیز اثری شاذ[
iii
] و غامض است. ماکیاوللی تقریباً در هرآنچه که (جز شهریار) به رشت تحریر درآورده، حساسیت و ملاحظه
کاریِ[
iv
] یک مزاج ادیبان قوی را به نمایش گذاشته است. او با ظرافت تمام از مذاق و واکنش
های احتمالی عام مردم باخبر بود؛ مثلاً نمی
توان باور کرد کسی که آن تک
گویی هجوی فوق
العاد [کاراکتر] فِرا تیموتِئو[
v
] در [نمایشنام] مِهرگیاه[
vi
] را نوشته است، فاقد حس همذات
پنداری غریزی با مخاطب بوده باشد. اما تأثیری که چاپ کتاب شهریار روی نخستین نسل
های خوانندگان ایتالیایی (خارج از فلورانس) و مابقی اروپاییان گذاشت، بُهت
زدگی بود. شهریار مانند سَر مِدوسا[
vii
]، رعب
آور، رَماننده و دلربا بود. البته بخش بزرگی از این بهت ناشی از اخلاق
ستیزی کلبی
مسلکان موجود در پیشنهادهای کتاب بود
؛ اما به نظر می
آید ماکیاوللی به جای اینکه با کمال ظرافت در صدد تسکین حس انزجار و ارائ پیشنهادهای جدیدش به شکل غیرمستقیم و کنایی برآید، از افزایش حس بهت
زدگی در مخاطبان خود و ارائ عمدی توصیه
هایی برای تشدید این حس لذت می
برد. در میان این موارد، آنچه که هیچ موضوعیتی ندارد چیزی است که شهریار در پی تقلید از آن -و البته کمابیش مضحکه
کردن آن- است؛ یعنی یکی از مشهورترین و قابل اعتناترین اَشکال ادبی سه قرن پیش از ماکیاوللی: کتاب
راهنمای حاوی توصیه به شهریاران. این گون ادبی بسیار عامه
پسند[
viii
] بود، نمونه
های بارز چنین گون ادبی
ای بالغ بر صدها عنوان است که اندکی
شان -مانند دربار پادشاهی[
ix
] اثر قدیس توماس [آکویناس][
x
] و تربیت شهریار مسیحی[
xi
] اثر اِراسموس[
xii
] ـ امروزه نسبتاً شناخته
شده
هستند. رسال مختصر ماکیاوللی از پاره
ای جهات، نعل
به
نعل سایر «اندرزنامه
های سیاسی»[
xiii
] بود؛ و از جهاتی دیگر -بهمانند یک عشاء سیاه[
xiv
] سیاسی- سخریه
ای شیطانی از تمام این آثار بود.
اینکه ماکیاوللی عمداً خود را مقدم بر شهریاران -شهریارانی که به
تازگی امارت
هایشان را تصاحب کرده
اند و این تصاحب را نه مدیون ارث و میراث هستند و نه انتخاب آزاد هموطنانشان- مورد خطاب قرار داده، به تشدید دوبار این بهت
زدگی انجامیده است. نام کوتاه و ناخوشایند چنین شهریاری، «حاکم جائر»[
xv
] است. ماکیاوللی -به
جز برای تصویرسازی از اروپای عهد قدیم[
xvi
] ـ تقریباً هرگز واژ حاکم جائر را به کار نمی
بَرد؛ اما به نظر می
رسد که وی با دست
انداختن همگان[
xvii
] دربار این واژه لذت می
برد تا جایی
که حتی کندذهن
ترین خوانندگان شهریار نیز در تشخیص این مراد وی اشتباه نمی
کنند. عقاید ناظر به مزیت
های نسبی جمهوری
ها و پادشاهی
ها طی دوران رنسانس در حال تغییر بودند و این تغییرات اساساً به جایی
که شخص زندگی می
کرد بستگی داشتند؛ اما دربار حاکمان جائر فقط یک عقیده در کار بود. کریستُفورو لَندینو[
xviii
] -معلم برجست لورنتسو [مدیچی][
xix
] و خادم وی- دیدگاه معمول [دربار حاکم جائر] را ضمن بیان نقطه
نظراتش دربار دانته[
xx
] ارائه کرده است؛ لندینو این دیدگاه را هنگامی که ماکیاوللی کودکی بیش نبود مکتوب کرد. وقتی لندینو به اینجا رسیده که دربار بروتوس[
xxi
] و کاسیوس[
xxii
] -در پایین
ترین طبق جهنم [کمدی الهی دانته] ـ اظهارنظر کند، نوشته است: «یقیناً بسیار بی
رحمانه بود که چنین مجازات دردناکی بر کسانی تحمیل شود که به سبب رهانیدن کشورشان از شر بردگی به مرگ محکوم شدند؛ رهانیدن از بردگی کار سترگی است که اگر آنها [= بروتوس و کاسیوس] مسیحی می
بودند، به سبب این کار، شایست عظیم
ترین جایگاه در بالاترین طبق بهشت می
شدند. اگر ما دربار قوانین هر جمهوری
پاک
نهادی[
xxiii
] کاوش کنیم، درخواهیم یافت که این قوانین بزرگ
ترین پاداش را برای کسی مقرر می
کنند که حاکم جائر را به قتل می
رساند.»
رنسانس ایتالیایی نیز با لحنی تقریباً موافق همین نظر لندینو را بیان کرده است. اگر دوستان ماکیاوللی در صدد خواندن دست
نوشت شهریار بوده
اند و اگر آنها همان معنای ظاهری
اش را پذیرفته
اند -یعنی درسی عینی دربار اینکه چگونه می
توان یک حاکم جائر موفق بود که این درس در قالب پند و اندرز به یکی از همین
گونه حاکمان ارائه شده است- بهسختی توانسته
اند که جلوی بُهت
زدگی عمیق خود را بگیرند. و اگر این دست
نوشته فقط به قصد جلب نظر جولیانو مدیچی جوان بوده است، مدیچی به سختی می
توانسته از این قضیه خوشحال باشد که کتاب شهریار با خونسردی تمام وی را جزء یکی از همان افرادی قرار داده که معلمِ پدرش [= لندینو] دربار این افراد [= حاکمان جائر] نوشته است: بزرگ
ترین تکلیف یک شهروند خوب، کُشتن حاکمان جائر است.
شهرت ادبی شهریار دقیقاً پیامد تکان
دهنده
بودن آن است؛ بنابراین اگر شهریار جداً به قصد یک کتاب
راهنمای علمی تألیف شده، آواز ادبی
اش را مرهون یک گاف هنری است؛[
xxiv
] و اگر شهریار برای یکی از شهریاران خاندان مدیچی تألیف شده، در بطن خود واجد بی
ملاحظگی غیرقابل فهم
تری [به نسبت بی
ملاحظگی در جائر خواندن جولیانو مدیچی] نیز هست. ماکیاوللی در [فصل هفتم شهریار با عنوانِ] «دربار شهریار جدیدی که کمک دیگران و بخت، او را سر کار آورده
اند»، چزاره بورجا[
xxv
] را بهمثابه یکی از اینقبیل افراد، به شهریار مدیچی عرضه می
کند. حقایقی کافی
درکارند که مطرح
کردن این ایده که جولیانو مدیچی امارت خود را مدیون «کمک دیگران» است، آزاردهنده بود؛ زیرا همان
گونه که سربازان فرانسوی، چزاره [بورجا] را در رومانیا[
xxvi
] سر کار آوردند، این سربازان اسپانیایی بودند که جمهوری فلورانس را ساقط کردند [و خاندان مدیچی را مجدداً بر تخت قدرت نشاندند]. مقایس بین دوکِ والنتینوا[
xxvii
] [= چزاره بورجا] -که پسر یکی از پاپ
ها است- با دوکِ نِمور[
xxviii
] [= جولیانو مدیچی] -که برادر یکی دیگر از پاپ
ها است[
xxix
] ـ به
قدری قانع
کننده بود که آن را قیاسی انتقادآمیز می
نمود. چنین چیزهایی فقط میزان تحقیر و توهین را تشدید می
کنند. یکی از اعضای خاندان مدیچی [= جولیانو] -خاندانی به قدمت و اعتبار خود فلورانس- یعنی مردی که پدرِ پدربزرگ، پدربزرگ و پدر وی به ترتیب، نخستین شهروندان جمهوری فلورانس بهحساب آمده بودند و کسی که حالا خواسته
ای بیشتر از تداوم سنت پدرانش ندارد (یا دستکم خود وی چنین گفته است)، [ظاهراً] با این توصیه [ماکیاوللی] مواجه می
شده که از یک بیگان اسپانیایی [= چزاره بورجا] تقلید کند؛ یعنی تقلید از یک حرامزاده
و از کسی که افکار عمومی، او را به سبب خویشاوندکُشی، زنای با محارم و نقش
آفرینی طولانی در جنایات منزجرکننده مجرم می
دانند؛ مردی که به سبب خیانت و زورگیری و رفتار ناشایست سربازانش با منطق بی
طرف فلورانس [در جریان دومین جنگ
های ایتالیایی]، خاصه در ناحی توسکانی[
xxx
] منفور بود؛ و نیز مردی که در مقام یک شاهزاده، فردی رسوا و بسیار ناکام بوده است.
این حقیقت تقریباً فراموش
شده، مهم
ترین بخش رمز و راز شهریار است. ما آنچه که ماکیاوللی در اثر مشهورش دربار چزاره [بورجا] نوشته است را به یاد می
آوریم، اما فراموش می
کنیم که چزاره چگونه انسانی بود؛ لکن در سال ۱۵۱۳ بیشتر ایتالیایی
ها هنوز رخدادهای سال ۱۵۰۳ [= سال پایان دومین جنگ
های ایتالیایی موسوم به جنگ
های رنسانس] را فراموش نکرده
اند. به فرض که ما بپذیریم ماکیاوللی آنچه را خودش ۱۰ یا ۱۱ سال پیش [از تألیف شهریار] گزارش کرده است به دست فراموشی سپرده باشد، باز هم بهسختی می
توان باور کرد که تمجید وی از بورجا واقعی و جدی بوده است.
اجازه دهید صرفاً چند مورد بسیار مهم را بیان کنیم. بیشتر مورخان در ۱۰۰ سال گذشته با اتکا به تأکید موجود در فصل هفتم شهریار، چنان در مورد [چزاره] بورجا نوشته
اند که گویی وی صلح و نظم را به رومانیا بازگردانده، حکومت آنجا را متحد کرده و وفاداری ساکنان این ناحیه را به دست آورده بود. زمانی
که می
بایست چنین رخدادهایی در جریان بوده باشد، ماکیاوللی یکی از سفیران حاضر در اردوگاه بورجا بود. با وجود اینکه ماکیاوللی مرتباً به حکومت[
xxxi
] [فلورانس] هشدار می
دهد که بورجا شخصی درنده
خو، مهیب، نترس، بی
وجدان و آکنده از جاه
طلبی بی
انتهاست، مطلقاً به این دستاوردهای دولتمردان منسوب به وی اشاره نمی
کند، بلکه هیچ
یک از گزارش
های شاهدان اهل این منطقه و شاهدان اسپانیایی، فرانسوی، ونیزی، سیه
نایی و نیز هیچ
یک از آثار معاصر با شهریار ابداً به این دستاوردهای بورجا اشاره نمی
کنند. در واقع تمام شواهد و قرائن کاملاً خلاف این دستاوردها را نشان می
دهند. محققانه
ترین پژوهشی که بهتازگی دربار زندگی سیاسی بورجا منتشر شده است (کتاب سیاست بورجا[
xxxii
] اثر گابری
یِله پِپِه[
xxxiii
]) لُبّ کلام دربار کارنام سیاسی بورجا را این
گونه بیان می
کند که وی هیچ
کاری برای پایان
دادن به نزاع
های فرقه
ای و هرج
ومرج رومانیا نکرد؛ تنها کاری که بورجا انجام داد این بود که حکمرانی ددمنشان فرماندهان اسپانیایی تحت امر خود را بر رومانیا تحمیل کرد.
می
توانیم یک مورد دیگر را نیز با تکیه بر واقعیت بررسی کنیم. ماکیاوللی پس از اینکه در فصل سیزدهم کتاب شهریار می
گوید که بورجا ابتدا از سربازان فرانسوی سپس مزدوران تحت امر فرماند
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 