پاورپوینت کامل معنا و ارزش زندگی ۴۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل معنا و ارزش زندگی ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معنا و ارزش زندگی ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل معنا و ارزش زندگی ۴۶ اسلاید در PowerPoint :
فرض کنیم برخی انسانها پس از اینکه مرگشان را درک میکنند، نمیتوانند فکر آن را از ذهنشان دور کنند، آنقدر که این فکر مانع همه دیگر فعالیتهایشان میشود، اما این نه گریزناپذیر است و نه اصلا شایع برعکس، این فکر از نظر همه انسانها ـ مگر برخی از اگزیستانسیالیستها ـ غیرعادی و بیمارگونه است. درک اینکه انسان خواهد مرد، در مورد اکثر انسانها مانع نمیشود که آنان درگیر فعالیتهایی شوند که ارزشمندشان میدانند، یا مانع نمیشود که از چیزهایی لذت ببرند که پیشتر لذت میبردند.
ترجمه: هدایت علویتبار
فرض کنیم برخی انسانها پس از اینکه مرگشان را درک میکنند، نمیتوانند فکر آن را از ذهنشان دور کنند، آنقدر که این فکر مانع همه دیگر فعالیتهایشان میشود، اما این نه گریزناپذیر است و نه اصلا شایع برعکس، این فکر از نظر همه انسانها ـ مگر برخی از اگزیستانسیالیستها ـ غیرعادی و بیمارگونه است. درک اینکه انسان خواهد مرد، در مورد اکثر انسانها مانع نمیشود که آنان درگیر فعالیتهایی شوند که ارزشمندشان میدانند، یا مانع نمیشود که از چیزهایی لذت ببرند که پیشتر لذت میبردند. اگر به انسان گفته شود در صورتی که روز و شب به مرگ فکر نکند، «به نحو اصیل» زندگی نمیکند، به او واقعا توهینی بیجهت شده است. شخصی که میداند استعدادهایش به آن اندازه زیاد نیست که آرزویش را داشت و یا آنقدر خوشتیپ نیست که علاقه داشت باشد، معمولا در موردش داوری نمیشود که «غیراصیل» زندگی میکند، بلکه برعکس، داوری میشود که اگر دائما در مورد محدودیتها و نقصهایش فکر نکند و حداکثر استفاده را از هر استعدادی که دارد ببرد، عاقل است.
انتقاد دیگر و بنیادیتری به این ادعا که «مرگ بهتر از زندگی است»، وجود دارد. این انتقاد به این ادعا که گرچه مرگ بهتر از زندگی است اما از آن بهتر این است که از ابتدا متولد نمیشدیم و به این داوری که زندگی بهتر از مرگ است نیز وارد میشود. ما هنگامی با چنین اظهاراتی سروکار داریم که مقصود از آنها نه صرفا بیان برخی حالتهای روحی، بلکه مطالبی است که به معنایی، درست یا به نحو عینی موجه هستند. ممکن است استدلال شود مقایسه ارزشی هر داوری به این مضمون که «
A
بهتر یا بدتر یا به خوبی
B
است»، فقط در صورتی معنا دارد که هم
A
و هم
B
، از جهت مربوطه، اصولا قابل بررسی باشند. اگر گفته شود زندگی برای یهودیها در ایالات متحده از زندگیای که در آلمان نازی داشتند بهتر است، این مقایسه معقول به نظر میرسد. در چنین مواردی دو طرف مقایسه قابل مشاهده یا دست کم قابل توصیف هستند. این شرایط در برخی از موارد هنگامی که مقایسههای ارزشی بین مرگ و زندگی صورت میگیرد، تحقق پیدا میکند؛ اما در آن نوع موردی که تولستوی و بدبینها با آن سروکار دارند، تحقق پیدا نمیکند. اگر مفهوم حیات اخروی معقول باشد، برای فرد مؤمن یا برای فردی که در این خصوص به نتیجه نرسیده است، بامعنا خواهد بود که چیزهایی را مانند «مرگ نمیتواند بدتر از این زندگی باشد» یا «نمیدانم پس از اینکه مُردم، مرگ برایم بهتر خواهد بود یا نه» بگوید. در ایلیاد، آشیل مقایسه بیمعنایی را انجام نمیداد هنگامی که فریاد برآورد ترجیح میدهد عمل کند: « … به عنوان برده فردی دیگرر که دارایی اندکی دارد، با وسایل ناکافی برای معیشتر تا اینکه به عنوان پادشاهی روحوار بر ارواح همه درگذشتگان حکومت کند.»
همچنین بازماندگان میتوانند به نحو بامعنایی درباره فرد درگذشته بگویند «مرگ او (برای جهان) بهتر است» یا برعکس؛ اما برای خود شخص، اگر حیات اخروی وجود نداشته باشد، مرگ متعلّق ممکن مشاهده یا تجربه نیست، و سخنان او مبنی بر اینکه زندگیاش بهتر، یا به خوبی، یا بدتر از مرگش است، باید به عنوان سخنان بیمعنا کنار گذاشته شود، مگر اینکه منظور از آنها فقط بیان برخی آرزوها یا حالتهای روحی باشد. در نگاه اول این عقیده که در شرایط مورد بحث، مقایسههای ارزشی میان زندگی و مرگ بیمعناست، ممکن است ناموجه به نظر برسد؛ زیرا گرایش گستردهای وجود دارد که به مرگ به عنوان نوع مبهمی از زندگی مانند خواب، استراحت، یا نوعی بازگشت به خانه فکر کنیم. چنین «توصیفاتی» ممکن است به عنوان تسلی قابل تحسین باشن.
نامربوط بودن آینده دور
این ملاحظهها ما را خیلی به جایی نمیرسانند. آنها نه نشان میدهند که زندگی ارزش زیستن دارد و نه اینکه زندگی «معنا دارد». پیش از اینکه به این مسائل به طور مستقیم بپردازیم، شاید باید چیزی درباره ترجیح عجیب و کاملا گزافی آینده نسبت به حال گفته شود، ترجیحی که نویسندگانی مانند تولستوی و درو، بدون اینکه درکش کنند، به آن قائل شدهاند. درو میگوید اگر زندگی چرخه بیپایانی از نوع یکسانی از فعالیتها نباشد و در عوض، مانند سفری به سوی مقصدی باشد، «عبث» نخواهد بود. تولستوی به روشنی میگوید اگر در پی زندگی کنونی رستگاری ابدی باشد، زندگی ارزشمند خواهد بود و برخی از اعمال ما دستکم یک «معنای معقول» خواهند داشت. احتمالا از نظر درو آنچه باعث میشود زندگی دیگر عبث نباشد، ویژگی مقصد است، نه صرفا این واقعیت که زندگی مقصدی دارد؛ و از نظر تولستوی آنچه باعث میشود زندگی ارزشمند باشد، صرفا ابدی بودن زندگی بعدی نیست، بلکه «رستگاری»ای است که زندگی بعدی عطا خواهد کرد. بدبختی و شکنجه ابدی چندان زندگی را ارزشمند نخواهد کرد. تولستوی هیچ تمایلی نشان نمیدهد که درباره رستگاری در زندگی بعدی بپرسد «برای چه؟» یا «که چه بشود؟» اما اگر رستگاری در زندگی بعدی نیازمند هیچ توجیه بیشتری نباشد، چرا باید رستگاریی که ممکن است در زندگی کنونی وجود داشته باشد، نیازمند توجیه باشد؟
منطق داوریهای ارزشی
به نظر میرسد بسیاری از بدبینها در خصوص منطق داوریهای ارزشی سردرگم هستند. اگر شخصی چیزی را ذاتا ارزشمند نداند یا اگر آن را با خیر دیگری که ممکن است با آن در تعارض باشد بسنجد، با معناست که درباره آن بپرسد: «آیا واقعا ارزشمند است؟» یا «آیا واقعا به زحمتش میارزد؟» بیمعناست که او چنین پرسشی را درباره چیزی بپرسد که آن را به خودی خود ارزشمند میداند و در جایی که هیچ تعارضی با دستیابی به هیچ خیر دیگری وجود ندارد. (این ملاحظه کاملا مستقل است از این که فرد در خصوص وضعیت منطقی داوریهای ارزشی ذاتی چه نظری داشته باشد.) شخصی که در یکشنبهای شلوغ به سمت ساحل رانندگی میکند، ممکن است هنگامی که سرانجام به آنجا میرسد، بیندیشد این سفر واقعا ارزشمند بود یا نه. کسی پس از یک سلسله معالجات پزشکی، ممکن است بپرسد که این معالجات ارزش وقت و پول صرف شده را داشت یا نه. چنین پرسشهایی بامعنا هستند، زیرا سختیهای رانندگی با ماشین و وقت و پولی که صرف معالجات پزشکی شده است، معمولا به خاطر خودشان ارزشمند دانسته نمیشوند. همچنین زنی که به منظور گرداندن خانواده از شغل پزشکی دست کشیده، ممکن است از خودش
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 