پاورپوینت کامل خوارزمی و بازدیدش از غار اصحاب کهف ۵۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل خوارزمی و بازدیدش از غار اصحاب کهف ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خوارزمی و بازدیدش از غار اصحاب کهف ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل خوارزمی و بازدیدش از غار اصحاب کهف ۵۲ اسلاید در PowerPoint :
خوارزمی نامی آشنا برای ایرانیان و جهانیان است؛ بزرگیِ صاحبِ این نام در عرصه تمدن بشری در حدّی بوده است که سازمان فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از کشورهای عضو یونسکو خواست در سال ۱۹۸۳ میلادی برابر با ۱۳۶۲ خورشیدی مجالس بزرگداشت خوارزمی را با عنوان «هزار و دویستمین سال تولد محمد بن موسی خوارزمی» برگزار کنند. در ایران نیز افزون بر آنکه یادنامه خوارزمی منتشر شد، میبینیم که یکی از مهمترین جشنوارههای علمی را به نام خوارزمی نام نهادهاند.
خوارزمی نامی آشنا برای ایرانیان و جهانیان است؛ بزرگیِ صاحبِ این نام در عرصه تمدن بشری در حدّی بوده است که سازمان فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از کشورهای عضو یونسکو خواست در سال ۱۹۸۳ میلادی برابر با ۱۳۶۲ خورشیدی مجالس بزرگداشت خوارزمی را با عنوان «هزار و دویستمین سال تولد محمد بن موسی خوارزمی» برگزار کنند. در ایران نیز افزون بر آنکه یادنامه خوارزمی منتشر شد، میبینیم که یکی از مهمترین جشنوارههای علمی را به نام خوارزمی نام نهادهاند.
به هر روی این خوارزمیِ بزرگ که نام کاملش ابوجعفر یا ابوعبدالله محمد بن موسی خوارزمی (م. حدود ۲۳۲ تا ۲۵۹ هجری قمری) است [۱]، جزو آن دسته از دانشمندانِ اعجوبه ایرانی به شمار میآید که در رشتههای گوناگونِ دانشی، سرآمد و صاحبنظر بودهاند. ریاضیات، نجوم، تاریخ و جغرافیا از جمله علومی است که خوارزمی در آنها صاحبِ تألیفهای ارزشمند بوده است؛ با این حال، سالها است که خوارزمیِ ریاضیدان بهنسبتِ خوارزمیِ منجّم و خوارزمیِ تاریخنویس و خوارزمیِ جغرافیادان، از شهرتِ بیشتری برخوردار است.
از خوارزمیِ ریاضیدان تا خوارزمیِ جغرافیادان
محمد بن موسی خوارزمی در ارتقا و توسعه دانش ریاضی، حقّ بسیاری به گردن تمدّن بشری دارد. پایهگذاری جبر یکی از تلاشهای علمی خوارزمی است. او کتابی دارد به نام «الجبر و المقابله» که به «المختصر فی حساب الجبر و المقابله» نیز معروف است. این کتابِ خوارزمی، نخستین اثر مستقل در جبر است که نویسنده آن را در زمان خلافتِ مأمون عباسی، یعنی بین سالهای ۱۹۸ تا ۲۱۸ هجری قمری نگاشته است. پس از آشنایی اروپاییان با این کتاب، آنان واژه «الجبر» را از عنوانِ کتاب خوارزمی گرفتند و به شکل
algebra
در زبان انگلیسی به کار بردهاند. گرچه خوارزمی در این کتابِ الجبر و المقابله «تصریح میکند که هدف او نوشتن کتابی است که در مسائل مربوط به تقسیم میراث و مسّاحی [۲] و تجارت به کار آید و بخشهایی از کتاب نیز به اینگونه مسائل اختصاص دارد، اهمیت این کتاب عمدتاً در ارزش نظری آن است؛ زیرا در این کتاب است که علم جبر بهصورت یک علم مستقل با واژگان و مفاهیم و روشهای خاصی که آن را از حساب و هندسه متمایز میکنند، متولد میشود». [۳]
خوارزمی کتاب دیگری نیز به نام «الحساب الهندی» داشته که اصلِ عربیِ آن از میان رفته و ترجمه لاتینیِ آن از قرنِ دوازدهم میلادی در دست است. این کتاب نقش مهمی در آشنایی اروپاییان با حسابِ هندی داشته است. افزون بر اینها، اصطلاح الگوریتم در ریاضیات نیز از نام او (الخوارزمی) گرفته شده است.
در نجوم و هیات نیز خوارزمی یکی از چهرههای درخشان تمدن اسلامی است. به جز «رساله اسطرلاب» و کتاب «الرّخامه» که این کتابِ اخیر درباره ساعت آفتابی افقی و تعیین اوقات نماز بوده، خوارزمی را اثری بوده است در تلخیص کتاب «سند هند» یا همان «سیدهانتا». این کتاب را پیش از خوارزمی، محمد بن ابراهیم الفزاری در عهد منصور دوانیقی به عربی ترجمه کرده بود و از آن کتابی پدید آورده بود، معروف به «سند هند کبیر» یا «تفسیر سند هند». [۴]
خوارزمی اما در روزگارِ مأمون تلخیص خویش را از «سند هند» پدید آورد. «او زیجی [۵] تنظیم کرد که مشتمل بر آرای ستارهشناسان هند، روم و ایران بود. اساسِ این زیج از «سند هند» تشکیل مییافت، ولی در میل و تعادیل، با آن اختلاف داشت؛ به این قِسم که تعادیلِ این زیج مطابق نظر ایرانیان و میلِ شمس موافق عقیده بطلمیوس بود؛ خوارزمی زیج خود را به بخشهای مناسب تقسیم کرد و آن را چنان نیکو نوشت که مورد پسند همه شد و نام آن زیج در سراسر جهان اسلام پراکنده گشت». [۶]
در تاریخ نیز کتابی به خوارزمی منسوب است به نام «التاریخ»، که گرچه امروز در دسترس نیست، نامدارانی چون محمد بن جریر طبری و ابوریحان بیرونی بدان استناد کردهاند و ابنندیم نیز در «الفهرست» آن را جزو آثارِ خوارزمی نام برده است. [۷] استاد ابوریحان بیرونی در کتاب «آثارالباقیه»، هنگام توضیح درباره تاریخ میلاد حضرت پیغامبر اکرم (ص) آورده است که «پیغمبر (ص) پنجاه روز پس از ورود اصحاب فیل به مکه متولد شد؛ و آن شب دوشنبه هفدهم دی ماه بود و چهل و دو سال از سلطنت انوشیروان گذشته بود، که روز بیستم نیسان سال هشتصد و هشتاد و دو اسکندری است، چنانکه در تاریخ محمد بن موسی خوارزمی آمده». [۸]
کتاب «صوره الارض» نیز اثر جغرافیایی خوارزمی است که اقتباسی است از کتاب جغرافیای بطلمیوس. خوارزمی را همچنین نخستین دانشمند مسلمان دانستهاند که در ترسیم نقشه جغرافیایی، طول و عرض شهرها را مبنای کار قرار داده است. «وی طول و عرض شهرها و دریاها را از روی درجات جغرافی براساس علم هیئت تعبیر کرد و [سیاحان] در مسافرتها از روی آن عمل مینمودند». [۹]
سفرهای جالب خوارزمی
آنچه در سطرهای پیشین از نظر گذشت، خلاصهیی بود از تلاشهای علمیِ محمد بن موسی خوارزمی در رشتههای گوناگونِ دانشی. اما آنچه پس از این آمده، بازخوانیِ سفری است جالب که صاحبانِ کُتُب گذشته، خوارزمی را هم یکی از مسافرانِ آن دانستهاند؛ سفری برای دیدنِ غار اصحاب کهف.
خوارزمی در زمان الواثق بالله عبّاسی به همراه سلّامِ مترجم، یک بار برای یافتنِ سدّ ذوالقرنین و تهیه گزارش از دیار یأجوج و مأجوج راهی سفری شگفتانگیز میشود؛ سفری که با خوابی که واثق میبیند جرقه میخورد و محمد بن احمد مَقدِسی شرح آن را در کتابِ «احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم» آورده است. [۱۰]
به جز این سفر، خوارزمی گویا یک بار نیز برای تهیه گزارش از غار اصحاب کهف بارِ سفر بسته بوده است. علی بن حسین مسعودی، مورّخ و جغرافیادان نامدار سده چهارم هجری در کتاب «مروج الذّهب و معادن الجوهر» آورده است که احمد بن طیب بن مروان سرخسی که شاگرد یعقوب بن اسحاق کندی بوده، از «محمد بن موسی منجّم [۱۱] نقل کرده که وقتی الواثق بالله او را از سُرَّ مَن رأی [۱۲] به دیار روم فرستاده بود، در آنجا محل اصحاب رقیم را که محلی معروف به حارمی است، دیده بود». [۱۳]
بازدید خوارزمی از غار اصحاب کهف
شرح سفرِ خوارزمی به روم برای یافتن غار اصحاب کهف در برخی از منابع، ازجمله «المسالک و الممالک» ابن خرداذبه و نیز «مُعجَم البُلدان» یاقوت حَمَوی آمده است. یاقوت در کتاب خویش، هنگامِ توضیحِ «رَقیم»، ضمن اشاره به اینکه این نام در قرآن کریم [۱۴] آمده است، توضیح میدهد که «در پیرامون شام، نزدیکِ بَلقا جایگاهی به نام رقیم است که پندارند جایگاه اهل کهف بوده است. لیکن درست آن است که اصحاب کهف در سرزمین روم بودهاند». [۱۵]
یاقوت در ادامه به روایتهای گوناگون درباره اینکه رقیم چیست، پرداخته و آورده که برخی آن را نامِ لوحی سُربی میدانند که نام اصحاب کهف و سبب فرارشان بر آن درج شده بوده؛ و برخی آن را نام دهی که محل زیستشان بوده، دانستهاند و گروهی نیز معتقدند که رقیم نام آن کوه است که غارِ اصحابِ کهف در آن واقع شده بوده است. وی همچنین به روایتی از ابنعبّاس اشاره کرده که در آن، شمارِ یارانِ غار، هفت نفر؛ نام سگشان، «قطمیر»؛ نام پادشاه ظالم و شهری که از آن گریخته بودند، «دقیانوس» و «اُفِسوس» و نامِ روستایشان، «رس» و نامِ غارشان «رقیم» ذکر شده است. با این همه، صاحبِ «معجم البُلدان» خود معتقد است که «آن غار که اصحاب کهف در آن بودند، میان عموریّه و نیقیه بوده است و از آنجا تا طرطوس [۱۶] دَه یا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 