پاورپوینت کامل تجرد برزخی خیال ۲۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تجرد برزخی خیال ۲۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تجرد برزخی خیال ۲۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تجرد برزخی خیال ۲۵ اسلاید در PowerPoint :
افلاطون در بیان مراتب معرفت، خیال (آیکازیا) را در مرتبه چهارم قرار داده و مبنای سفسطهگری سفسطهگران شمرده و پست و حقیرش انگاشته، لیک ارسطو، آن را ارجمند خوانده و مؤثر در معرفت شمرده و حتی با فانتازیا انگاشتن آن، هستی خیال را از نور دانسته است: «چون بینایی عالیترین حواس است، اسمی که برای تخیل در زبان یونانی آمده، مشتق از اسمی است که برای نور در این زبان آمده؛ زیرا که بینایی بدون نور ممکن نیست»
به یاد حکیم متألّه، محییالدین الهیقمشهای
الف) افلاطون در بیان مراتب معرفت، خیال (آیکازیا) را در مرتبه چهارم قرار داده و مبنای سفسطهگری سفسطهگران شمرده و پست و حقیرش انگاشته، لیک ارسطو، آن را ارجمند خوانده و مؤثر در معرفت شمرده و حتی با فانتازیا انگاشتن آن، هستی خیال را از نور دانسته است: «چون بینایی عالیترین حواس است، اسمی که برای تخیل در زبان یونانی آمده، مشتق از اسمی است که برای نور در این زبان آمده؛ زیرا که بینایی بدون نور ممکن نیست» (درباره نفس، ارسطو، ص۲۱۰).
با وجود این، سخن ارسطو این بود که چون قو خیال مواد خود را از محسوسات به دست میآورد، لاجرم نمیتواند مجرد باشد و این البته مبنای اندیش مشائیان ـ اعم از یونانی و مسلمان ـ گردید. ابنسینا نیز همچون ارسطو بر مادی بودن خیال، حکم نمود و با دلیل مشهور مربعها آن را به زعم خویش مستدل نمود؛ اما برخی پیروان و شاگردانش معتقد به تغییر رأی شیخ در ادام تتبعات فلسفی او هستند. برای مثال آیتالله حسنزادهآملی معتقد است شیخالرئیس در کتاب «المباحثات» از مادی بودن خیال دست کشید و تجرد آن را اثبات کرد: «و الشیخ قد بحث عن کونها المادیه… ثم استبصر و الیقین بانّها مجرده تجردا غیرتام. و قال فی المباحثات ان صور المفیدات لیس المدرک لهاجسما او جسمانیه و اقامه البرهان علی ذلک» (الشفاء، حسنزاده ۳۸۹).
پس از ابنسینا، فخر رازی در «المباحث المشرقیه» با استناد به اصل عدم امکان انطباع کبیر در صغیر، جنس ادراکات خیالی را از جنس ماده ندانسته و بر تجریدی بودن آن اصرار ورزید. پس از او، شرح معنای خیال در آرای شیخ اکبر، بسط و عمقی عظیم یافت و در دو جایگاه هستیشناختی (به عنوان خیال منفصل یا عالم مثال) و معرفتشناختی (به عنوان خیال متصل یا قو خیال) مکانتی شریف یافت؛ آنچنان که عالم خیال نزد او اوسعالعوالم خوانده شد. مولانا نیز خیال و بهویژه خیالات عارفان را بسیار گرامی شمرد و آن را عکس مهرویان بستان خدا دانست:
آن خیالاتی که دام اولیاست
عکس مهرویان بستان خداست
بحث و شرح قو خیال نزد حکمای مسلمان تا زمان صدرای شیرازی تداوم یافت تا اینکه وی بالصراحه از تجرد خیال گفت و در این بحث دعوی تفرد نمود؛ یعنی نخستین کسی که در جهان حکمت، اثبات تجرد خیال نموده است.
حکمت الهی
ب) مرحوم الهی قمشهای در میان آثار گرانقدرش، اثری نیز دارد با عنوان «حکمت الهی عام و خاص» (نشر هرمس ۱۳۹۳) به همراه شرح فصوصالحکم فارابی. وی در شرح فص چهل و سوم از فصوصالحکم که در باب قوای باطن نفس از جمله مصوره یا خیال است، بحثی دارد با عنوان: «اهمیت قوّت خیال». مرحوم قمشهای در شرح خود نکات لطیفی دارد. اولا خیال را مرتب مثالی نفس ناطقه میشمارد و به همین دلیل شمول ادراک آن را درک هم ادراکات باطن، اعم از صور و معانی میداند. پس در اثبات عظمت آن، تجرد آن را دلیل میآورد. لکن نه به نحو تجرد عقلی بل تجرد برزخی:
«منتهی تجرد خیال نه مانند تجرد عقل است که از ماده و همه عوارض
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 