پاورپوینت کامل بازتابِ مفهومِ «درد» در مختارنامه? عطّار ۱۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل بازتابِ مفهومِ «درد» در مختارنامه? عطّار ۱۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بازتابِ مفهومِ «درد» در مختارنامه? عطّار ۱۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل بازتابِ مفهومِ «درد» در مختارنامه? عطّار ۱۵ اسلاید در PowerPoint :
خوشبختانه هزاران رباعی در چندین مجموعه و جنگِ بازمانده از سدههای هفتم و هشتم محفوظماندهاست. از دیگر بختهای ما فارسیزبانها آن بوده که عطّار در اواخرِ عمر، ازمیانِ انبوهِ رباعیّاتِ خویش دوهزار رباعی را برگزید و در پنجاهباب طبقهبندیکرد و آن را مختارنامه نامنهاد. یکی از اهمیّتهای این اثر، مقدّمه عطار است که اصالتِ آثارِ مسلّمالصّدورِ او و نیز تاحدّی توالیِ تاریخیِ سرودهشدنشان را نشانمیدهد. نکته دیگر، بازتابِ نگرش و مضامینِ خیّام و خیّامیّاتسرایی در برخی از رباعیّاتِ همشهریِ اهلِ سیروسلوکش، عطّار است.
«همیشه فاصلهای هست»
خوشبختانه هزاران رباعی در چندین مجموعه و جنگِ بازمانده از سدههای هفتم و هشتم محفوظماندهاست. از دیگر بختهای ما فارسیزبانها آن بوده که عطّار در اواخرِ عمر، ازمیانِ انبوهِ رباعیّاتِ خویش دوهزار رباعی را برگزید و در پنجاهباب طبقهبندیکرد و آن را مختارنامه نامنهاد. یکی از اهمیّتهای این اثر، مقدّمه عطار است که اصالتِ آثارِ مسلّمالصّدورِ او و نیز تاحدّی توالیِ تاریخیِ سرودهشدنشان را نشانمیدهد. نکته دیگر، بازتابِ نگرش و مضامینِ خیّام و خیّامیّاتسرایی در برخی از رباعیّاتِ همشهریِ اهلِ سیروسلوکش، عطّار است.
مختارنامه همچنین منبعِ درخورِ توجّهی است برای پیشینهپژوهی در سنّتهای پرکاربردِ شعرِ فارسی (شمع، پروانه، گل، قلندریات و …).
میدانیم که درونمایه و مضامینِ اصلیِ آثارِ بزرگان، غالباً در دیگر آثارشان نیز تکرار میشود. در مختارنامه نیز بسیاری از اندیشههای مکرّرِ عطار، بهویژه مضامینِ منطقالطّیر، آمدهاست. حتّی برخی از مراحلِ هفتگانه سیر و سلوکِ منطقالطّیر، در فهرستِ مختارنامه («طلب»، «حیرت»، «فنا» و «عشق») دیدهمیشود.
یکی از کلیدواژههای تمامیِ آثارِ عطار «درد» است. این درد همان دردِ ناشی از دورافتادن از اصلِ خویش است. دردی که بهتعبیرِ مولانا، اگر مردان را باشد «خوش است» و سینه سنایی و عطّار و مولانا از آن شرحهشرحه بودهاست؛ سلوکی پایانناپذیر که در جانِ شخصیّتهای بیقرارِ منظومههای عطّار نیز بازتابیافتهاست. این دردِ روحی که نشأتگرفته از جدایی از جانان و ثمره فراق است، در ترکیبهای متنوّعی همچون «دردِ عشق»، «دردِ فراق»، «دردِ محبت» و … منعکسشدهاست. کافی است از این منظر به فهرستِ ترکیبها و اشتقاقاتِ تذکرهالأولیاء توجّهکنیم: «دردِ بازماندگی»، «دردِ بنیآدم»، دردِ خواستن»، «دردِ دوری»، «دردِ دین»، «دردزدگی»، «دردکردنِ جان» و … .
استاد شفیعیِ کدکنی جایی درباره ماهیّتِ و جنسِ «درد» در آثارِ عطارآوردهاند: «یکی از کلماتِ محوریِ سخنِ عطار، کلمه «درد» است. […] مقصود، آمادگیِ روحیِ انسان است برای پذیرفتنِ امورِ ذوقی و حقایقِ روحانی […] و نیروی حرکتِ سالک به سوی مقصود» (منطقالطّیر، انتشاراتِ سخن، چ چهارم، ۱۳۸۷، ص ۵۶۰).
سه باب از رباعیّاتِ «مختارنامه» نیز به مضمونِ «درد» و «اندوه» اختصاصیافتهاست. عنوانِ بابِ شانزدهم «در عزلت و اندوه و درد و صبرگزیدن» است. عنوانِ بابهای چهلودوم و چهلوسوم نیز «در صفتِ دردمندیِ عشق» است. در این سه باب، عمدتاً مضامینی آمده که در این یادداشت از آن سخن رفت.
رباعیّاتِ عطّار نه همچون شعرِ خیّام اندیشهورزانه است و نه همچون رباعیاتِ مولانا شورمندانه. طرازِ ادبی و جمالشناختیِ رباعیّاتِ عطار همواره یکسان نیست؛ هرچند از میانِ آنها دهها رباعیِ زیبا نیز میتوان برگزید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 