پاورپوینت کامل غرب کشور دروازه ورود مشروطیت ۵۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل غرب کشور دروازه ورود مشروطیت ۵۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل غرب کشور دروازه ورود مشروطیت ۵۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل غرب کشور دروازه ورود مشروطیت ۵۸ اسلاید در PowerPoint :
غرب ایران از ارس تا اروندرود به سبب همجواری با امپراتوری عثمانی که وارث تمدن روم شرقی بود و نیز همسایگی با یونان و اروپا و رسوبات آرا و اندیشه همهجانبه در آن سرزمین، از آغاز قرون جدید مسیر ورود تجدد و کانال زمینهساز ایجاد تحولات فکری، هنری، ادبی، اجتماعی، سیاسی برای سراسر ایران بوده است
غرب ایران از ارس تا اروندرود به سبب همجواری با امپراتوری عثمانی که وارث تمدن روم شرقی بود و نیز همسایگی با یونان و اروپا و رسوبات آرا و اندیشه همهجانبه در آن سرزمین، از آغاز قرون جدید مسیر ورود تجدد و کانال زمینهساز ایجاد تحولات فکری، هنری، ادبی، اجتماعی، سیاسی برای سراسر ایران بوده است و در غرب ایران که وارث تمدن ایران باستان و دوران اسلامی است، شهرهای تبریز، ارومیه، کرمانشاه، سنندج، همدان و بنادر جنوب غرب خوزستان در معرض این دریافتهای فکری بودهاند و به گونهای ترویج و تکثیر نواندیشی در هر زمینه، از این شهرها به سایر نقاط ایران آغاز میشد و با فرهنگ ژرف و دیرینه در سایر نقاط ایران درمیآمیخت. ابزار گسترش اندیشه نوین علاوه بر شخصیتها که حامل و عامل بودند، پیشروترین رسانه آن روزگار یعنی نشریه و روزنامه بود که ارگان انجمنها و مراکز فکری و مروج و تحلیلگر اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بودند، نشریات غالباً در حوزه عثمانی چاپ و منتشر و برای توزیع آشکار یا مخفی، از مرزهای غربی وارد ایران میشد. این نوشتار با بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ایران و عثمانی و تأثیر و تأثرهای دوسویه تاریخی با نگاهی به پیشینه روزنامهها و تقدم و تأخر آنها و نیز کارگردانان تحرکات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به بررسی موضوع میپردازد. هرچند تاکنون کتاب یا مقاله مستقلی در زمینه سهم مرزهای جغرافیایی ایران در ورود اندیشه مشروطیت و گسترش آن دیده نشده است.
مقدمه
بهرغم تدین که امری الهامی و آسمانی است، تفکر و اندیشهورزی پدیدهای زمینی است و ارتباط مستقیم با جغرافیا دارد که بهتدریج از نقطهای به نقطه دیگر سرایت میکند و با تأثیرگذاری فردی و جمعی سراسر جامعه را در بر میگیرد یا سبب تحولات سازنده میشود یا همانند سیلی بنیانکن تمامی نهادها و بنیادها را ویران میکند. در جغرافیای ایران عصر قاجار و همسایگانش، اگر هند در شرق، روسیه در شمال و عثمانی در غرب ایران را به عنوان منشأ جغرافیایی نهضت مشروطیت در ایران مورد دقت و بررسی قرار دهیم، بر اساس اسناد، شواهد و قرائن، در مشرق ایران یعنی شبهقاره هند، کمپانی هند شرقی و دولت محلی هند به عللی نظارهگر بودند.
در روسیه نیز که خود درگیر دگرگونی سیاسی و اجتماعی بود و توانست در ۱۹۰۷مر ۱۳۲۵ق تشکیل «دوما» بدهد، هرچند گسترش اندیشه نوین سیاسی و اجتماعی ساری و جاری در ماورای قفقاز بر ساختار فکری رجال و سیاست مردان و اهل قلم ایرانی عصر مشروطه تأثیرگذار و مهم و قابل توجه بود، اما وجه تمایز عمده حرکت سیاسی و اجتماعی جغرافیای روسیه با ایران که مانع پیوند فکری و ساختار اجتماعی این دو همسایه میشد، اختلاف عمیق اعتقادی و دینی بود که اکثریت قریب به اتفاق جامعه آن روز ایران را که کنشگران مقدمات و متن مشروطیت بودند، از تحولات روسیه جدا میکرد و تنها میتوان از رگههای فکری و گروههای کوچک و شخصیتهای معدود و تأثیرگذار در این رابطه سخن به میان آورد.
در نهایت همسایه غربی ایران، امپراتوری رو به زوال عثمانی که قرنها با اندیشه و سیر تطور آن در یونان و اروپا همدم و صعود و نزول تفکرات اسلامی را نیز بالغ بر پانصد سال در آزمایشگاه اعتقادی و اجتماعی خود تجربه کرده بود و با اندیشه سیاسی و آیینی و اجتماعی جغرافیای ایران پیوند داشت، میتوانستند صادرکننده همهجانبه اندیشه مشروطیت از مرزهای غربی باشد. در جنوب ایران، شیخنشینهای خلیج فارس که نمیتوانستند نقشی داشته باشند و فقط گاهی نشریاتی که در بمبئی منتشر میشد و تا حدودی مؤثر بود و آنها هم دیری نپایید، از طریق بندر بوشهر به شیراز میرسید؛ اما پیوستگی جغرافیایی و وابستگی اعتقادی و اقتصادی و رقابت سیاسی و نظامی ایران و عثمانی و مهمتر این که عتبات عالیات که مرکز رهبری اعتقادی مشروطیت و اقامتگاه علمای ثلاث (آخوند خراسانی، آقاحسین تهرانی، ملاعبدالله مازندرانی) بود، در قلمرو سیاسی عثمانی و همجواری شهرهای غربی ایران قرار داشت که تحرکات و تألیفات و تحولات و تصمیمات در آن حوزه بخش مهم و عظیمی از تاریخ مشروطیت ایران را در بر گرفته است۱ و نیز پیوند علمای ثلاث با علمای عثمانی۲ و دیگر حضور پررنگ و تأثیرگذار سیدجمالالدین اسدآبادی و زندگی و مرگ او در استانبول پس از درگیری با دربار ناصری و تعلیم میرزارضا کرمانی و ترور ناصرالدینشاه که زمزمه مشروطهخواهی را وارد بُعد عملی کرد۳ و پیش از این با قتل امیرکبیر، نخستین فریاد از مرزهای غربی با شورش حسن سلطان اورامی آغاز گردید۴ و تا زمان «تحریم تنباکو» همچنان این مطالبات ادامه یافت، از جمله قیام مجدد اورامیها در سال ۱۲۸۶ق و سرکوب آن توسط فرهادمیرزا معتمدالدوله،۵ قیام شیخ عبیدالله نهری و حمزه آقا در ۱۲۹۷ق،۶ قیام سیدرستم گوران در ۱۲۹۸ق،۷ تحرکات و مرگ حسینقلیخان بختیاری ۱۲۹۹ق،۸ قیام جوانمیر هماوند در ۱۳۰۱ق۹ و… وجه تمایز این تحرکات که غالباً با جغرافیای عثمانی رابطه مستقیم داشت و آن را از لحاظ ماهیت و محتوی از شورش و قیامهای پیش از وزارت و تصدی و شهادت امیرکبیر جدا و متفاوت مینمود، تغییر ساختاری و زیربنایی در مطالبات قیامگران و آزادیخواهان و اصلاحطلبان بود؛ زیرا اکثر قریب به اتفاق تحریکات پیش از امیرکبیر، برای تصاحب تاج و تخت و از سوی شاهزادگان منسوب قاجاری یا احیاناً مدعیانی از این دست بود؛ اما این تلاشهای بعد از مرگ امیرکبیر چنان که میبینیم، کلا از سوی سران و بزرگان غیرقجری و به یاری اواسطالناس و رعایا صورت میگرفت که سرمشقی برای قیام مشروطه شد، و تاکنون به این دقایق تاریخی توجهی نشده است. این اعتراضها هر کدام به گونهای زمینهساز حرکت مشروطیت شد.
در کنار مواردی که اشاره شد، نگاهی کوتاه به پیشینه اصلاحطلبی و مقدمات مشروطه عثمانی واقعیت این تأثیر و تأثر و ورود اندیشه نوین را از مرزهای غربی به ایران بیش از پیش آشکار میسازد. در قلمرو عثمانی اصلاحات از زمان ابراهیمپاشا همزمان با خلافت سلطان احمد سوم (۱۱۴۲قر ۱۷۳۰م) مقارن اواخر صفویه با تلاش برای پیوستگی با غرب و دریافت و آموزش فنون و دانش غربی و تجهیز فرهنگی و هنری به مظاهر غرب و… در مقطع تاریخی (عصر لاله) فراهم شد (۱۱۴۲قر ۱۷۳۰م). بهتدریج و با افت و خیزهایی در ۱۲۹۳قر ۱۸۷۶م مجدداً آغاز و در ۱۳۲۶قر ۱۹۰۸م دوره سلطان عبدالحمید ثانی به صدور فرمان مشروطه انجامید.۱۰
و اما در ایران با صدارت امیرکبیر و اصلاحات و مرگ او و آنچه پس از شهادتش به وقوع پیوست و به آنها اشاره شد، زمینههای نهضت مشروطه فراهم شد. در ایام سلطنت ناصرالدینشاه که اوضاع دگرگون و همه ویرانیها در انتظار آبادی و اندیشه بود، شخص شاه برای مشاهده پریشانیها و گستره نابسامانیهای غرب ایران و در همسایگی عثمانی به بهانه زیارت عتبات در ۱۲۸۷ق به تشویق میرزاحسین خان مشیرالدوله ـ سفیر ایران در استانبول ـ که در این سفر شاه را همراهی میکرد، از تهران خارج شد. سفرنامه ناصرالدین شاه به عتبات، آیینه تمامنمای ایران غربی و نیز در برابر آن، قلمرو عثمانی در مقایسه با ایران عصر ناصری است.۱۱
در نتیجه اقدامات و اصلاحات گام به گام اصلاحطلبان عثمانی، مالیات یکساله ایالت عراق از قلمرو عثمانی با کل مالیات ایران برابر شده بود، تأسیس نیروی دریایی عثمانی در خلیج فارس که منابع ایران را تهدید میکرد و… میرزاحسین خان مشیرالدوله در زمینه اصلاحات عثمانی و مشکلات ایران و لزوم انجام اصلاحات با ناصرالدینشاه گفتگو میکرد. مشیرالدوله نماینده موج سوم اصلاحات و اصلاحطلبی دوره قاجار پس از دورههای عباسمیرزا ولیعهد و امیرکبیر بود، حکومت قانونمند کاهش قدرت حکام و حفظ حقوق رعیت، مدرن کردن حکومت، استخدام معلمهای نظام اتریشی، از اقدامات او بود. وی یکی از حلقههای اتصال افکار و اندیشه و اقدامات مدحتپاشا با ایران و دربار و دولتمردان ناصری بود. مشیرالدوله نزدیک به دوازده سال (۱۲۷۵ـ ۱۲۶۷ق) با سمت وزیر مختار و سفیر کبیر در سفارت ایران در استانبول خدمت کرد. میرزاحسین خان زمانی برای انجام مأموریت خود وارد استانبول شد که حدود دوازده سال از صدور خط همایون گلخانه و آغاز دوره تنظیمات و نیز دو سال از صدور فرمان اصلاحات گذشته بود.
صدارت وی در دستگاه ناصری با وزارت مدحتپاشا در عثمانی یعنی ۱۲۸۹ق بود.۱۲مدحتپاشا مورد تأیید و رجوع ملکمخان و مشیرالدوله بود. مرگ میرزاحسین خان دو هفته پس از ترور علیاصغر خان اتابک به طور مشکوکی در ۵۴ سالگی به سال ۱۲۹۸ق در مشهد روی داد و در امامزاده صالح تجریش به خاک سپرده شد. فرهادمیرزا معتمدالدوله با مسعودمیرزا ظلالسلطان در اصفهان و جنوب و امیرنظام گروسی در کنار ولیعهد مظفرالدینمیرزا در تبریر کارگردان سرکوبهای معترضان بالقوه و یا فعال بودند.
ایران از ۱۲۹۵ق عملا به دو منطقه نفوذ روس و انگلیس تقسیم شده بود و ظلالسلطان از این مقطع، حاکم چهارده ایالت و ولایت یعنی جنوب غربی و غرب ایران بود و برای تعویض ولیعهد، دو کرور (یکمیلیون تومان دوره قاجاریه) به شاه پیشکش میداد. روزنامه تایمز از وی حمایت میکرد. قسمت دیگر ایران نیز تحت نفوذ روسیه و قلمرو حکمرانی کامر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 