پاورپوینت کامل آیا حق با فوکو بود؟ ۷۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آیا حق با فوکو بود؟ ۷۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیا حق با فوکو بود؟ ۷۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آیا حق با فوکو بود؟ ۷۱ اسلاید در PowerPoint :
موج پنجم کرونا در ایران میتازد و هر روز رکوردی تازه در مرگومیر به جا میگذارد. پشت این آمار و اعداد، آدمها و زندگیهایی واقعی قرار دارند که روزانه از بین میروند و تعداد بیشتری که داغدار میشوند. شاید حرفزدن از «درسهای همهگیری» در شرایط فاجعهباری که در آن به سر میبریم، چندان محلی از اعراب نداشته باشد، ولی بررسی تاریخی همهگیریها بهعنوان بازیگرانی مهم در عرصه تاریخ میتواند اطلاعات عمومی سودمند یا دستکم درخورتوجهی برای درک زمینههای تاریخی، سیاسی و اعتقادی همهگیریها و فهم شرایط کنونی به دست دهد.
گفتاری درباره ابعاد جامعهشناختی و الهیاتی کرونا
موج پنجم کرونا در ایران میتازد و هر روز رکوردی تازه در مرگومیر به جا میگذارد. پشت این آمار و اعداد، آدمها و زندگیهایی واقعی قرار دارند که روزانه از بین میروند و تعداد بیشتری که داغدار میشوند. شاید حرفزدن از «درسهای همهگیری» در شرایط فاجعهباری که در آن به سر میبریم، چندان محلی از اعراب نداشته باشد، ولی بررسی تاریخی همهگیریها بهعنوان بازیگرانی مهم در عرصه تاریخ میتواند اطلاعات عمومی سودمند یا دستکم درخورتوجهی برای درک زمینههای تاریخی، سیاسی و اعتقادی همهگیریها و فهم شرایط کنونی به دست دهد. کتاب «طاعون و افول تمدن اسلامی» اثر مایکل والترز دالس، مورخ برجسته تاریخ اجتماعی خاورمیانه که از سوی انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام منتشر شده، کتابی است درباره مرگ سیاه در خاورمیانه قرون وسطی و آثار و تحولات اجتماعی برآمده از بیماریهای همهگیر از آغاز تاریخ مکتوب همهگیریها تا زمان وقوع همهگیری طاعون سیاه در قرن چهاردهم. از این نویسنده آثار دیگری درباره جنون، جذام، طاعون و ریشههای بیمارستان منتشر شده که هریک زمینه فعالیتهای پژوهشی بعدی را مهیا کرده است. کتاب از یک مقدمه و هفت فصل تشکیل شده است. دالس در این اثر مانند دیگر آثارش ابعاد مختلف، نظرات، دیدگاهها و باورهای رایج زمانه را گردآوری کرده و در ابتدا نگاهی به همهگیریهای پیشین و نیز نظریههای پزشکی مرسوم درخصوص بیماری طاعون دارد.
دالس همچنین به شکلگیری گفتمان غالب مسلمانان در زمینه بیماریهای همهگیر میپردازد. این بحث او مستند به سه روایت جریانسازی است که از پیامبر اسلام نقل شده است. دالس نشان میدهد که این بیماری چگونه مباحث قضا و قدری را شکل میدهد و تقویت میکند و بر متکلمان مسلمان تأثیر میگذارد. به گفته والترز، در عمل دو نگاه موازی نسبت به بیماری از پیش موجود در اندیشه مسلمانان نهادینه میشود: نگاهی برآمده از پزشکی عرفی که بیماری را معلول علت مادی میداند و تلاش میکند با ابزارهای متعارف مانند گیاهدرمانی، اقدامات پیشگیرانه و… با آن مقابله کند و نگاه دیگر علت بیماری را ماوراءالطبیعی (گناه فردی و جمعی) و درمان آن را توبه میداند. به سخن دیگر شیوه معالجه هر نحله از جنس باورهای آنان بوده است. نویسنده تلاش این دو گروه و دستاوردهای آنها را از لابهلای نسخهها استخراج میکند و نیز آرای اندیشمندانی را به نمایش میگذارد که همت میکنند راه سومی بیابند. در این رابطه، سوءاستفاده حکام با تمسک به قرائت غیرمادی بیماری و محدودسازی آزادیهای اجتماعی بهویژه در مورد زنان، ترویج اندیشههای خرافی و… بسیار تأملبرانگیز است؛ عملکردی که برآمده از ترس تکرار سرنوشت امپراتوریهای روم، ساسانی، امویها و… است.
در هر حال در چنین بستری مرگ سیاه از آسیا شایع میشود و قسمتهای مختلف دیگری را درمینوردد. این همهگیری یکچهارم تا یکسوم جمعیت خاورمیانه را از بین میبرد. نویسنده به تفصیل بحث میکند که چگونه نظام تولید صنعتی و کشاورزی مناطقی که بیماری شایع میشود، نابود میشود و همچنین نهادهای دینی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی و نهاد خانواده متحول میشوند. نویسنده در فصل پایانی کتاب به مقایسه شیوه مقابله با بیماری در غرب (مسیحیت) و شرق (اسلام) میپردازد و نشان میدهد در خاورمیانه زمینه رشد اقتصادی فراهم نمیشود، برخی نگرشهای افراطی و دنیاگریزی و حتی دوری از تشکیل خانواده، فرزندآوری و… تقویت میشود و در عین حال تحت تأثیر آموزههای دینی، تحمل بیماری و بیماران با عواقب سوء کمتری به پایان میرسد. در دنیای غرب جنبشهای «هزارهگرا» رشد میکنند و فرافکنی و مقصردانستن یهودیها و مسلمانان و به تبع آن خشونت و اقدامهای غیرمعقول رواج مییابد؛ و با برجستهساختن ناکارآمدی نهادهای دینی و پزشکی به تقویت اندیشه دوره روشنگری، شکوفایی اقتصادی و پیریزی پزشکی مدرن و… منتهی میشود. مترجم در مقدمه چاپ دوم تاریخ همهگیریهای پس از مرگ سیاه تا شیوع کرونا (کووید-۱۹) در ایران و رویکرد اندیشههای مقابله با آنها را مرور کرده است. هفته گذشته نشست نقد کتاب «طاعون و افول تمدن اسلامی» (تاریخ همهگیریها) به صورت مجازی از سوی اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد و در آن قربان بهزادیاننژاد (مترجم کتاب)، یوسف اباذری، عباس منوچهری و غلامرضا ظریفیان به ایراد سخنرانی پرداختند. در ادامه گزیدهای از سخنان اباذری را در این نشست میخوانید:
به بازماندگان کلیه کسانی که در سطح جهان از بیماری بسیار مهلک کرونا که در حال حاضر شیوع دارد فوت کردهاند، تسلیت میگویم. امیدوارم این بلا به نحوی از انحا سپری شود و بگذرد و در عین حال درسهایی هم برای ما باقی بگذارد تا با استناد به آنها بتوانیم بهتر زندگی کنیم. با خواندن کتاب «طاعون و افول تمدن اسلامی» به نکات جدیدی دسترسی پیدا کردم. این کتاب دریچهای تازه به روی من باز کرد و وقایعی را که گمان میکردم علل دیگری دارد، به نحوی دیگر در نظرم جلوهگر کرد. مسئله اصلی کتاب، یعنی طاعون، هم در تاریخ غرب و هم در تاریخ کشور خودمان تأثیر مهمی داشته است. من تصور میکردم که طاعون مسئلهای بسیار باستانی است و به قرون وسطی تعلق دارد. خبر نداشتم در ۱۸۹۵ یعنی در اواخر قرن نوزدهم در چین و هند طاعون آمد و کشتار عظیمی کرد و کشورهای غربی هم تلاش زیادی کردند که جلویش را بگیرند ولی موفق نبودند. یا در قرن ۱۸ در روسیه بروز کرد و عده بسیار زیادی را به کام مرگ فرستاد. یا بیماری دیگری که اغلب بعد از آمدن کرونا اسمش را شنیدیم؛ آنفلوآنزای اسپانیایی که در جنگ جهانی اول آمد و در ایران هم کشتههای بسیار زیادی گرفت. اینها مطالبی بودند که ما از آنها خبر نداشتیم و حالا راجع به آنها میدانیم. شاید اگر تاریخ را میدانستیم بهتر از پس کرونا و معالجه آن برمیآمدیم. در کشور ما متأسفانه هماکنون وضعیت کرونا وخیم است و شاید اگر این تاریخها را میدانستیم و امثال این کتاب را زودتر خوانده بودیم، رفتار بهتری در پیش میگرفتیم.
آقای دکتر بهزادیاننژاد گزارشی جامع از کتاب ارائه داد و درباره مسائلی که در این کتاب مطرح است از نظر اقتصادی، شهری، جمعیتی، نحوه انتشار، نظریههایی که درباره طاعون وجود داشته و نحوه انتشار و نحوه معالجه آن مطالبی گفتند. بنابراین من میکوشم به جنبههای اجتماعی و الهیاتی کرونا بپردازم تا سهم اندکی در تفسیر و ارائه این کتاب داشته باشم. از این جهت میگویم کرونا از نظر الهیاتی مسئلهای مهم است که کتاب دیگری منتشر شده که من به آن دسترسی پیدا کردهام. اسم آن کتاب «نخستین رساله وبا و طاعون در عهد قاجار» است که محمودمیرزا قاجار پسر فتحعلیشاه نوشته و به کوشش و ویراستاری شهرام کیانی از سوی ایرانآکادمیا در ۲۰۲۰ منتشر شده است. نقد و بررسی آن کتاب نیازمند فرصت دیگری است. چیزی که در آن کتاب مطرح شده، این است که گویا مثلا ایران در حال حاضر در دوران ادعیه و اوراد و این قبیل مسائل به سر میبرد و تبلیغ کرده که ما باید به مسائل مدرن توجه کنیم. مشخص نیست مخاطب نویسنده چه کسی بوده، اما تردیدی نیست که همه ما به وجه و قیمت علم واقف شدهایم و میدانیم علم چه خدماتی میتواند بکند. میدانیم که به هر حال عصر مدرن آمده و همهجا را فرا گرفته و مهمتر از آن اینکه میدانیم علم در حال حاضر چه کاری از دستش برمیآید و بدیهی است که در آینده کارهای درخشانتری هم انجام خواهد داد.
مثالی میزنم. اخیرا سریالی دیدم به نام «نیک» که راجع به بیمارستانی صحبت میکرد در اوایل قرن ۲۰. دوران بسیار شکوفای علمی و بهخصوص جراحی را نشان میداد که پزشکان مدام درصدد طراحی فنون جدید جراحی و داروهای جدید علیالخصوص در جراحی برمیآمدند. در آنجا مهمترین جراح به کوکائین معتاد میشود و در آخر سریال نشان میدهد که گروه دیگری معتقدند که درمان بیدرد کوکائین را پیدا کردهاند. وقتی او را میبرند و میخوابانند و یک پزشک دیگر آمپول میزند دوربین جلو میرود و در نمای بسته میبینیم که روی آن آمپول نوشته شده «هروئین». بدیهی است که آن موقع دوران شکوفایی علم بوده. الان هم دوران شکوفایی علم است. اما میدانیم که علم حال حاضر در ۱۰۰ سال آینده همانقدر ممکن است کودکانه به نظر برسد که علم صد سال گذشته در دوره کنونی. چون با انقلاب اطلاعاتی و الکترونیکی و جراحیهای از راه دوری که قرار است انجام گیرد، بدیهی است جایی برای چندوچونکردن در علم باقی نمیماند و فواید علم را همه میدانند. امروزه هم کسی فقط به اوراد و ادعیه که در کتاب «نخستین رساله وبا و طاعون در عهد قاجار» به آنها اشاره شده و گویا هنوز جوامع به آن دچار هستند، بسنده نکرده و نمیکند و نخواهد کرد.
این مقدمهای است برای بحث درباره مسائل دیگری که کتاب «طاعون و افول تمدن اسلامی» مطرح کرده است و مطالبی که درواقع از کتاب کوچک دیگری به نام «تاریخ مختصر طاعون» (Plague: A Very Short Introduction) اثر پل اسلاک (انتشارات آکسفورد) برگرفتهام. این کتاب تاریخ مختصری است که فقط مختص ایران نیست و نکات مهمی را متذکر میشود که صلاح دیدم اینجا طرح کنم. اسلاک میگوید در سراسر قرون وسطی، در همه کشورها و در همه قارهها، تفاسیر پزشکی مشخصی از طاعون وجود داشته و همه اقدامات پزشکی انجام میدادند. همچنین در همه جای دنیا، از اروپا گرفته تا خاورمیانه و هند و چین، مردم به نوعی معتقد بودند طاعون ریشهای ماوراءالطبیعی دارد. فکر میکردند خدا یا خدایان، اشباح یا اجنه، علت این بیماری هستند. بنابراین، اعتقاد عدهای به جن و دیو و شیاطین و اشباح بهعنوان مسبب این بیماری در همهجا مرسوم بوده است. در هیچ کجای دنیا در آن موقع نبوده که سعی نکنند با دعا و مناسک درصدد دفع بلا برآیند. بنابراین همه دعا میکردند و مناسک داشتند و درصدد دفع بلا بودند و فکر میکردند چیزهایی که در دسترسشان است، همینهاست. همه میکوشیدند به نوعی به آسیبدیدهها کمک کنند و در هیچ کجای دنیا، چه شرق و چه غرب، از گفته پزشکان دانا غافل نبودند. یعنی همه جوامع این موضوع را رعایت میکردند. درحالیکه در کتاب «نخستین رساله وبا و طاعون در عهد قاجار» نسبت یکجانبه داده میشود که گویا برخی جوامع خرافاتیتر هستند یا برخی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 