پاورپوینت کامل عشق معرفت آموز ۲۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عشق معرفت آموز ۲۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عشق معرفت آموز ۲۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عشق معرفت آموز ۲۱ اسلاید در PowerPoint :
اصلیترین و اولین و آخرین نقش عشق در اغلب اندیشههای دینی، عرفانی و فلسفی، نقش معرفت بخشی آن در خودشناسی و هستی شناسی و خداشناسی است و دیگر نقشها و وجوه عشق همگی در ذیل این مقوله میگنجند. در نزد مولوی نیز نقش معرفت بخشی عشق اصلیترین نقش آن است.
چون ز شاگردان عشقی ای ظریف در گشاد دل چـو عشـق استاد باش
اصلیترین و اولین و آخرین نقش عشق در اغلب اندیشههای دینی، عرفانی و فلسفی، نقش معرفت بخشی آن در خودشناسی و هستی شناسی و خداشناسی است و دیگر نقشها و وجوه عشق همگی در ذیل این مقوله میگنجند. در نزد مولوی نیز نقش معرفت بخشی عشق اصلیترین نقش آن است.
از نظر مولوی «آدمی دفتری عظیم است که در آن همه چیز مکتوب است» و «در سِرِشتِ آدمی، هم عِلمها در اصل سرشتهاند که روحِ او مُغَیَّبات را بنماید، چنان که آبِ صافی آنچه در تحتِ اوست از سنگ و سُفال و غیره و آنچه بالای آب است همه بنماید، عکس آن. در گوهر آب این نهاده است بیعلاجی و تَعلیمی. لیک چون آب آمیخته شد با خاک یا رنگهای دیگر، آن خاصیّت و آن دانش از او جدا شد و او را فراموش شد. حق تعالی انبیا و اولیا را فرستاد همچون آبِ صافیِ بزرگ که هر آبِ حقیرِ رنگین و تیره که در او درآید، از تیرگی خود برهد و از رنگ عارضی برهد. پس او را یاد آید، چو خود را صاف بیند، بداند که اوّل من چنین صاف بودهام به یقین و بداند که آن تیرگیها عارضی و رنگها عارضی بود. یادش آید حالتی که پیش از این عوارض بود و بگوید که: هذَا الَّذِیْ رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ.پس پیغامبران و اولیا مُذَکِّران باشند او را، از حالت پیشین، نه آنکه در جوهر او چیزی نو نهند». و آموزگار اصلی خداست اما برای این که این علم به ظهور آید باید حجب و ظلمات که «این مشغولیهای گوناگون است و تدبیرهای گوناگون دنیا و آرزوهای گوناگون… آخر این حرفتها از خیاطی و بنایی و نجاری و زرگری و نجوم و طب و غیره و انواع حرف الی ما لا یعد و لا یحصی از درون آدمی پیدا شده است» کنار رود و آدمی «آن علم را در خود بخواند».
با عنایت به تمثیلهای فوق، از نظر وی فقط عشق به خدا اصل است و دیگر کارها و دلبستگیهای انسان عارضی و غیر اصل است و بایداز وی زایل شود. «هرکس در دنیا به کاری مشغول است، یکی در محبت زن، یکی در مال، یکی در کسب، یکی در علم». در روز قیامت، همگان از زن و مال و کسب و علم ، کارشان به حق میافتد و همه یک میشوند. و تنها عشق و مرگ است که روپوشها را بر میگیرندو انسان به یاری این دو به خود شناسی و از رهگذر آنها به خدا شناسی میرسد.
عارفان پیش از مولوی نیز بدین جنب عشق توجه کردهاند. عین القضات میگوید:
خدای تعالی بی واسطه به قلم خود حقیقت این کار بر دل او ظاهر کرد «کَتبَ فی قلوبهمُ الایمان» عبارت از این بود و «عَلّم بالقلم» همین معنی بود و این که ابن عباس میگوید «فی لَوحٍ مَحفوظ أی فی قَلبِ المؤمن» این معنی بود که دل لوح بود و یمین الله کاتب و قلم واسطهای که خداوند تعالی بیافریده است. و بدین سبب او را قلم خواند که هرچه بر دلها نویسد بواسطه او بود و این یک طریق است حصول علم مجهول را و این قلم همیشه بود و لوح نیز بود ولیکن این نوشته پیدا نبود.
روزبهان در عبهر العاشقین معتقد است: عشق الهی را از د
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 