پاورپوینت کامل تردید هستیشناسانه از اعماق قرن پنجم ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تردید هستیشناسانه از اعماق قرن پنجم ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تردید هستیشناسانه از اعماق قرن پنجم ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تردید هستیشناسانه از اعماق قرن پنجم ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
عمر خیام نیشابوری در تاریخ ادبیات ایران یکی از مناقشهبرانگیزترین پدیدهها بوده است؛ جهانبینی جاری در رباعیات این شاعر/ فیلسوف، از آنجا که با زبان و در فضای شعر بیان میشود و شعر همواره عرصه آشناییزدایی و طبعا ایهام و تاویل است، اختلافنظرهای زیادی را در مورد او و نگاهش به دهستی برانگیخته است.
نگرشی به بشرانگاری در رباعیات خیام
عمر خیام نیشابوری در تاریخ ادبیات ایران یکی از مناقشهبرانگیزترین پدیدهها بوده است؛ جهانبینی جاری در رباعیات این شاعر/ فیلسوف، از آنجا که با زبان و در فضای شعر بیان میشود و شعر همواره عرصه آشناییزدایی و طبعا ایهام و تاویل است، اختلافنظرهای زیادی را در مورد او و نگاهش به دهستی برانگیخته است. از عارف خواندن خیام تا دهری دانستن و بیباوری او به مابعدالطبیعه؛ آنچه در پی میآید، نوشتاری از دکتر محمد زارع شیرینکندی، دانشآموخته فلسفه غرب و نمونهایاست از قرائتهای فلسفی موجود در مورد جهان رباعیات خیام. قرائتهایی که در میان دانشآموختگان رشته فلسفه نیز هرگز هماندیشانه نبوده بلکه با تکثر و اختلاف نظر همراه بوده است. همانطور که انتشار این مطلب در «اعتماد» به معنای رد یا تایید آن نیست.
رباعیاتی را که به نام خیام در تاریخ ثبت شده و طی سدهها فزونی و گسترش یافته است، شاید بتوان از معدود پرسیدنها و اندیشیدنها درباره حیات، آغاز و انجام آن، شدن (صیرورت) مستمر و مدام آن و معمای پیدایی انسان و زندگی او، در دوره اسلامی ایران به شمار آورد. در رباعیات، اندیشیدن و پرسیدن از هستی با رساترین واژهها و روانترین و کوتاهترین عبارات برای بیان بلندترین معانی صورت میگیرد:
«از آمدن و رفتن ما سودی کو/ وز تار امید عمرما پودی کو / چندین سر و پای نازنینان جهان/ میسوزد و خاک میشود دودی کو»
یا:
«کو کوزهگر و کوزه خر و کوزه فروش»
گویی در اینجا رباعی به آشناترین، ملموسترین، مانوسترین و اثرگذارترین قالب شعری برای بیان احساس و اندیشه شاعر ناآرام و ناراضی بدل میشود. رباعی را بیشتر انسانها، اعم از خواص و عوام و نخبه و توده، میتوانند بفهمند زیرا بهرغم دشواری سرایش آن، ساده و روشن و صریح است و مضمون را به سرعت به ذهن و ضمیر مخاطب منتقل میکند و شباهتی به متون سنگین و مضامین دشوار و فنی متفکران دوره اسلامی ندارد.
شاید بتوان رباعیات را از معدود اعتراضها به باورهای مابعدالطبیعی و دینی آن روزگار و بلکه همه دورانها قلمداد کرد. نگرش مابعدالطبیعی مرسوم و بینش دینی غالب، قول به هماهنگی و سازگاری (هارمونی) عالم و بهترین جهانِ ممکن (نظام احسن) بودن این جهان است. شأن اصلی رباعیات، مواجهه انتقادی با این مابعدالطبیعه و دیانت رایج است. از زمان یونان باستان کیهان (کاسموس) واجد نظم و حیاتی درونی و سلسله مراتب وجودی و طبیعت به مثابه فوسیس دارای ارکان و ساختاری منظم و مبرهن انگاشته میشده است. در این مابعدالطبیعه و ادیان متاثر از آن حتی یک ذره را نه میتوان به نظام عالم افزود و نه میتوان از آن کاست: «اگر یک ذره را برگیری از جای / خلل یابد همه عالم سراپای». متعاطیان این مابعدالطبیعه و قائلان به آموزههای این ادیان همان نظام محکم و متقن عالم را مدار قرار میدادند، به کاسموس و فوسیس میاندیشیدند و میان اندیشه و هستی فرق نمینهادند. ارسطو متفکران پیش از سقراطی را فوسیساندیشان و فوسیسشناسان («فوسیولوگوی») مینامد. در این طرز تفکر هنوز انسان و ذهن و خواست و اراده او دایرمدار نیست بلکه کیهان، نظام معقول، سازگار، زیبا، دیدنی و پسندیدنی آن مرکز و محور است. از اینرو، در این بینش و جهاننگری اعتراضی به وضع و نظم جهان دیده نمیشود. اعتراض انسان در برابر این کیهان و فوسیس معنایی نمیتوانست داشته باشد و شاید هیچگاه به خاطر آن متفکران و معتقدان به آن نظام هستی خطور نمیکرده است که گاه میتوان ایراد و انتقادی نیز مطرح کرد و احیانا طرح و نقش و صورت دیگری را تصور یا آرزو نمود. این دیدگاه در دوره اسلامی نیز همواره مسلط بوده است. در رباعیات خیامی برخی نشانههای انکار این پارادایم مسلط دیده میشود. البته در رباعیات انتقاد از «کوزهگر»، «کوزهگر دهر» و «یزدان» است که میتواند معادل صانع و خالق باشد، یعنی اعتراض رباعیات به کسی است که وجود دارد اما طرحها و تصمیمهایش نامقبول است. به دیگر سخن، اگرچه در بیشتر رباعیات انسان و ارزشها و امیال و خواستهایش به تدریج اهمیت پیدا میکند اما بر آنها هنوز نیستانگاری حاکم نشده است زیرا در آن صورت اعتراض به نظم ناظم و طرح طراح و افعال فاعل و اعمال عامل بیمعنا میشد. شورشهای بیشتر رباعیات بر ضد هست و موجود است نه برضد نیست و معدوم، حتی گاه بر ضد موجودی است که از صفاتی مانند علم برخوردار است: «می
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 