پاورپوینت کامل مصوّرسازی روایتهای مذهبی در کتابهای چاپسنگی ۳۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مصوّرسازی روایتهای مذهبی در کتابهای چاپسنگی ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مصوّرسازی روایتهای مذهبی در کتابهای چاپسنگی ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مصوّرسازی روایتهای مذهبی در کتابهای چاپسنگی ۳۶ اسلاید در PowerPoint :
با آنکه به استناد برخی آیات قرآن و روایاتی از پیامیر اکرم (ص)، قول مشهوری در بین برخی اسلامشناسان مبنی بر منع و تحریم تصویرگری جانداران وجود دارد، و دلیل چنین منع شدیدی را در آن میدانند که ساختن صورت موجودات جاندار تشبّه به خداوند خالق است. با این حال تاریخ هنر اسلامی بهویژه در ایران حاکی از خلق بهترین نمونههای تصویری از انسان و سایر جانداران بوده است.
فاعل مطلق یقین بیصورت است صورت اندر دست او چون آلت است
گه گه آن بیصورت از کتم عـدم مر صــور را رو نمـــاید از کــــرم
تا مـدد گیــرد از او هر صـورتی از کمــال و از جمـــال و قـــدرتی
مثنوی مولوی
با آنکه به استناد برخی آیات قرآن[۱] و روایاتی از پیامیر اکرم (ص)[۲]، قول مشهوری در بین برخی اسلامشناسان مبنی بر منع و تحریم تصویرگری جانداران وجود دارد، و دلیل چنین منع شدیدی را در آن میدانند که ساختن صورت موجودات جاندار تشبّه به خداوند خالق است. با این حال تاریخ هنر اسلامی بهویژه در ایران حاکی از خلق بهترین نمونههای تصویری از انسان و سایر جانداران بوده است. بسیاری از هنرپژوهان غربی همچون سر تامس واکر آرنولد[۳] و لارنس بینیون[۴] بر این اعتقادند که شریعت اسلامی تصویرگری جانداران را از اساس تحریم کرده و نگارگران و نقاشان ایرانی در سایه حمایت مالی و سیاسی حاکمان این حکم دینی را نادیده انگاشتند[۵]. عدهای نیز همچون بورکهارت[۶] و کوماراسوآمی[۷] گذار هنرمندان مسلمان از خط قرمزهای تحریم صورتگری را با خیالی خواندن تصاویر خلق شده توجیه کرده و عقاب مورد نظر در آیات و روایات را معطوف به تصویرگریهایی از نوع بازنماییهای طبیعتگرایانه و زندهنمایانه دانستهاند.[۸]
جمعی از فقها نظیر محقق خویی و امام خمینی(ره) نیز در سند و دلالت روایات «نفخ» مبنی بر حرمت تصویرگری تردید و تشکیک کردهاند و مراد از صورتگری در این روایتها را صورتگری تمثالهایی دانستهاند که پرستش شوند.[۹] بسیاری از مفسران نیز دلالت واژههای انصاب و تماثیل را در آیات قرآنی که تحریم تصویرگری از آنها استنباط شده است، بُتسازی و بُتپرستی دانستهاند و نه مجسمهسازی و تصویرگری. لذا در اسلام ساخت تمثال جانداران بدون شائبه بُتپرستی همچون ادیان مجاز بوده است. لذا در هنر ایران پس از اسلام نیز نقوش انسانی و حیوانی به وفور دیده میشود و تمثالهای مثالی ریشه در نگرش خیالی و شرقی و عرفانی هنرمندان دارد و نه در ممنوعیت تصویرگری. از قضا موضوع بسیاری از نقاشیها و نگارگریهای ایرانی موضوعات دینی و روایت وقایع مذهبی است که در آنها تمثال و شمایل اولیاء الهی، پیامبران و ائمه نیز تصویر شده است.
هنرشناسان غربی متأخر نظیر باربارا برند و اُلگ گرابار نیز نظر پیشینیان خود درخصوص دلایل تحریم صورتگری در اسلام را اصلاح کرده و اجتناب از تصویرگری موجودات زنده را به دوره بعد از قرن دوم هجری نسبت دادهاند. لذا در این دیدگاه فقیهان و دانشمندان دوره آغازین اسلام مخالفتی با تصویرگری نداشتند ولی به مرور زمان فقهای دورههای بعد، با بازنمایی جانداران به مخالفت برخواستند و لذا بازنمایی نقوش تزئینی و گیاهی بین هنرمندان غلبه یافت.[۱۰]
اما مصوّرسازی کتابهایی با موضوعات دینی و مذهبی به دلیل موضوع خاص آنها، ویژگیها، جذابیتها و محدودیتهای خاص خود را دارد و هنرمند باید علاوه بر خلاقیت هنری و رعایت قواعد و قراردادهای تصویرسازی، با مبانی و سیاق روایتهای مذهبی و آموزهها و بایستههای بیانگری مذهبی آشنا باشد. تعلق خاطر و حساسیتهای مؤمنانه و دیندارانه هنرمند و مخاطبین به موضوعات و مباحث دینی و مذهبی و توقّعات آرمانگرایانه مخاطبانِ اثر، سبب میشود تا هنرمند تمام تلاش خود را در خلق اثر در بهترین شکل ممکن به کار گیرد.
هنرمندان مذهبی تا مدتها از به تصویر کشیدن چهره پیامبران و ائمه معصومین به دلیل شأن و منزلت ایشان خودداری میکردند و یا عناصر دیگری را جایگزین تمثال آنان مینمودند، چنانکه در بعضی از تصاویر مذهبی به دست آمده از جمله در بعضی از نقاشیهای قهوهخانهای و چاپسنگی چهره پیامبر عظیمالشان اسلام و ائمه اطهار (ع) با پارچهای سفید و نورانی پوشانیده شده است و از تصویرکردن چهره ایشان خودداری شده است.
در دوره قاجار، دو صنعت، چاپ و عکاسی موجب تحوّل در هنر تصویرسازی در ایران شد. ویژگیهای چاپ سنگی، نظیر قابلیت تکثیر و امکان ایجاد بافت با سواد و بیاض باعث شد، ویژگیهای خاصی در تصویرسازیهای چاپ سنگی بهوجود آید. شمایلنگاری و نگارههای مذهبی به پیش از دوره صفویه برمیگردد. نهادن روبنده یا پوشش روی چهره معصومین هم در آثار دوره صفویه آغاز شد. در معراجنامه دوره شاهرخ چهره پیامبر آشکارا تصویر شده است؛ ولی اساساً خصلت نگارگری، ترسیم صورتهای نوعی بوده است؛ پیکرهها با اینکه جسم دارند، وزن، ثقل و تجسّد ندارند ولی از دوره صفویه حرمتی برای کشیدن چهره معصومین گذاشته شد که معروفترین اثر این دوره نگاره معراج سلطان محمد است که در آن شمایل پیامبر (ص) پوشیده شده است.
کتبی که به روش چاپ سنگی در دوره قاجار تولید و تکثیر شدهاند موضوعات مختلفی نظیر ادبیات و داستانهای عامیانه، روایتهای مذهبی، حماسی و تاریخی را در بر میگیرند. به اعتبار مستندات تاریخ هنر ایران، بیشترین روایتهای تصویری از رخدادهای مذهبی شیعی از دوره قاجار بهجای مانده است. اقبال چشمگیر هنرمندان برای تصویرگری و خوشنویسی چنین متونی، موجب خلق آثار مهم و چشمگیری در کتب مذهبی نظیر طوفانالبکاء و اسرارالشهدا، تحفهالذاکرین، و … شده است.
ارادت شیعیان به امام حسین(ع) و یادآوری رشادتهای ایشان و یارانش در پاسداری از اسلام، باعث شد که ادبیات پرباری در حول رویدادهای زندگی ایشان، خاصه در توصیف دلاوریها و مظلومیتها در نبرد با سپا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 