پاورپوینت کامل عناصر فرهنگ تاجیکی در آثار مولانا ۲۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عناصر فرهنگ تاجیکی در آثار مولانا ۲۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عناصر فرهنگ تاجیکی در آثار مولانا ۲۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عناصر فرهنگ تاجیکی در آثار مولانا ۲۴ اسلاید در PowerPoint :

مولانا جلال‌الدین بلخی در تاریخ ادبیات فارسی در کنار اعتراف در مقام عارف صاحب‌نظر و صوفی صاحب مشرب، به حیث شاعر خیالپرداز و سخنور ممتاز شناخته شده است که در ادامه شعرای عرفان‌گرایی چون سنایی و عطار نه تنها برای نبوغ شعر عرفانی، بلکه در رونق ادب فارسی مقام ویژه‌ای دریافته و به قول خودش آتشی در بیشه اندیشه‌های مریدان کلام موزون افروخته است.

مولانا جلال‌الدین بلخی در تاریخ ادبیات فارسی در کنار اعتراف در مقام عارف صاحب‌نظر و صوفی صاحب مشرب، به حیث شاعر خیالپرداز و سخنور ممتاز شناخته شده است که در ادامه شعرای عرفان‌گرایی چون سنایی و عطار نه تنها برای نبوغ شعر عرفانی، بلکه در رونق ادب فارسی مقام ویژه‌ای دریافته و به قول خودش آتشی در بیشه اندیشه‌های مریدان کلام موزون افروخته است. حتی به روزگار خویش این ارادت و ادامتش را از جاده پیشینیان به گونه ذیل جلوه ریخته:

عطار روح بود و سنایی دو چشم او

ما از پی سنایی و عطار می‌رویم

بحث شناخت هنر نگارندگی و پرتو ارزش‌های بدیع در آثار مولانا در پژوهش‌های زیادی از دانشمندان شرق و غرب جایگاه جداگانه‌‌ای یافته است و اینجا از تألیفات محققانی چون رینلد نیکلسون، آن ماری شیمل، برتلس، عبدالحسین زرین‌کوب، بدیع‌الزمان فروزانفر، سیروس شمیسا، شفیعی کدکنی و دیگران می‌توان یادآور شد که هر یکی هنر مولانا را در آیینه پندار و تفکر خویش باز‌شناسی کرده‌اند.

مسلم است که بازتاب هنر شاعری مولانا جلوه‌های ویژه‌ای دارد و یک بعد کشف آن در کاربندی عناصر جغرافیای تاریخی و فرهنگ تاجیکی در آثار شاعر تظاهر می‌کند که در محور بررسی‌های مقاله‌ای (که فشرده‌اش را در اینجا می‌آورم) قرار می‌‌گیرد. حتی حدس هم می‌توان زد که این موضوع بیشتر از مرز مباحث دانشمندان مولوی پژوه تا جایی هم بیرون مانده یا کمتر به آن توجه ظاهر شده است. وابسته به این، در مقاله مسائل ذیل مطرح و به معرض پژوهش گذاشته می‌شود:

۱ـ کاربندی مفاهیم و مطالب مربوط به جغرافیای تاریخی فرارود در پیوند و مناطق مربوط به سرزمین قدیمه تاجیکان و بازتاب ارزش‌های هنر شاعری در ضمن آنها. مسلم است که در آثار مولانا، خاصه در مثنوی معنوی به وجود تاریخی شهر و بلاد و اسکان و مواضع تاریخی اشارت می‌شود که به گذشته اقوام ایرانی، از جمله تاجیکان پیوند قوی دارند؛ مثلا در «قصه پادشاه و کنیزک» که اولین حکایت مثنوی است، در کنار ذکر سمرقند که شهر مشهوری نقل به شمار می‌رود، مواضع کوه غاتیفر و اسمای جغرافی دهبید و سرپول یاد شده‌اند که هر دو هم به این شهر مرتبط هستند. مورد دیگر در کلیات شمس تبریزی از شهر خجند یاد می‌کند که از شهرهای فرارود بوده، زمان حمله مغول به کام عدم فرورفت و تیراز که در شعر فارسی بیشتر اشارت به شهر خجند می‌کند و امثال این. وابسته به آنچه گفته آمد چند سوالی پیش می‌آید که دریافت پاسخ به آنها اصل تحقیق و پژوهش یکی از موضوعات مقاله خواهد بود:

الف) علل اصلی توجه مولانا به شهر، اسکان، مکان و مواضع جغرافیای مذکور که از پهنای تاریخ مردمان ایران بیرون آمده به جغرافیای تاریخی تاجیکان ربط قوی دارند.

ب) رمز عرفانی کاربندی این مفاهیم.

پ) جلوه‌های هنر شاعری مولانا که در ضمن این مطالب نهفته‌اند. خاصه آن مفاهیم که در ایجاد تلمیحات تاریخی هم نقش موثر گذاشته، جنبه‌های هنری آثار مولانا را تقویت بخشیده‌اند.

۲- بحث دوم مقاله به پرتو عناصر فرهنگی تاجیکی در آثار مولانا و حفاظت واژه و ترکیب خواص اشعار او در گویش معاصر تاجیکی پیوند می‌گردد. در ضمن این موضوع بررسی تابش‌های مختلف سنن فرهنگی، عناصر فرهنگی ملی در آینه میراث مولانا نیز قرار می‌گردد؛ از جمله کاربندی امثال و حکم تاجیکی، کاربرد واژه و تعابیری که از فرهنگ مردمی این منطقه سرچشمه می‌گیرند. برای تایید نظر خویش می‌توان به استفاده مثل «با دم شیر بازی نکردن» اشارت نمود که در مثنوی به کار رفته و دیرگاهی است که در زبان شفاهی مردم تاجیک استفاده می‌شود. مولانا در ذکر داستان «ابراهیم ادهم و لب دریا» از دفتر دوم مثنوی فرموده:

 اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، به دوستانتان معرفی کنید.

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.