پاورپوینت کامل مباشرت زن و مرد ۸۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مباشرت زن و مرد ۸۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مباشرت زن و مرد ۸۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مباشرت زن و مرد ۸۸ اسلاید در PowerPoint :

۱
مفهوم‌شناسی۲
حرمت آمیزش در حال احرام۲.۱
حرمت۳
زمان حرمت۴
پیامدهای شرعی آمیزش در عمره۴.۱
در عمره مفرده۴.۲
در عمره تمتع:۴.۳
در باور اهل سنت۴.۴
میزان کفاره۵
پیامدهای شرعی آمیزش در حج۵.۱
فساد حج۵.۲
ثبوت کفاره۵.۲.۱
میزان کفاره۵.۲.۲
وجوب کفاره بر زنان۵.۲.۳
در صورت تکرار آمیزش۵.۳
اتمام حج فاسد و قضای آن۵.۴
جدایی زن و مرد مُحْرم۵.۵
در شرایط خاص۶
مقالات مرتبط۷
پانوشت۸
منابع

احکام احرام

واجبات

شروع از میقات • نیت • لباس احرام • تلبیه

محرمات احرام

مشترک بین زن و مرد

شکار حیوانات خشکی • کشتن جانوران بدن • کندن درختان • التذاذ جنسی • آمیزش • استمناء • عقد ازدواج • فسوق • جدال • زینت • بوی خوش • روغن مالیدن به بدن • نگاه کردن در آینه • سرمه کشیدن • ازاله مو • ناخن گرفتن • خون برون آوردن • کشیدن دندان • حمل سلاح

ویژه مردان

پوشیدن لباس دوخته • پوشاندن سر • استظلال

ویژه زنان

پوشاندن صورت • پوشاندن دست

دیگر احکام

مستحبات احرام

مکروهات احرام

آمیزش، یکی از محرمات احرام است و انجام آن در حال احرام، سبب خراب شدن حج شخص مُحرم می‌شود. محرمی که حج او فاسد شده، باید آن حج را تمام کرده و کفاره بپردازد. همچنین قضای حج بر این شخص واجب است و باید دوباره اعمال حج را انجام دهد.

کفاره آمیزش در حال احرام، بسته به شرایط و نوع احرام، گاو یا گوسفند ذکر شده است.

در صورتی که محرم با جهل یا بر اثر فراموشی یا جنون مرتکب آمیزش شود، حج او خراب نشده و کفاره نیز ندارد؛ اما استغفار بر او واجب است.

مفهوم‌شناسی

نوشتار(های) وابسته: لذت‌های جنسی

واژه «آمیزش»، اسم مصدر از «آمیختن» به معنای امتزاج، اختلاط، ترکیب شدن و معاشرت کردن با دیگران است.[۱] در کاربرد رایج، به «مباشرت جنسی انسان با انسان دیگر یا حیوان»، آمیزش گفته می‌شود.[۲] از این مفهوم، در قرآن و حدیث و منابع فقهی با واژگان و تعابیر گوناگونی مانند مجامعت، جماع، مواقعه، وَطْی، ایلاج، مسّ، لمس، تغشّی، اتیان، مباشرت، دخول، رفث، طَمْث، نکاح، اِفضاء، قضاء وطر و غِشیان یاد شده است.[۳]

حرمت آمیزش در حال احرام

قرآن در آیه فَلا رَفَثَ وَلا فُسُوقَ وَلا جِدَالَ فِی الحَجِّ[یادداشت ۱][۴] از «رَفث» در حج، نهی کرده است. بر پایه احادیث[۵] و به باور بیشتر مفسران شیعه[۶] و اهل سنت[۷] «رفث» به معنای مباشرت جنسی است.[یادداشت ۲][۸] افزون بر آن، در احادیث پرشمار، از آمیزش در حج و عمره نهی شده است.[۹]

حرمت

به اجماع فقیهان شیعه[۱۰] و اهل سنت[۱۱] آمیزش در حال احرام حرام است. خواه احرام حج باشد و خواه احرام عمره مفرده یا تمتع،[۱۲] خواه واجب باشد یا مستحب،[۱۳] با همسر باشد یا با دیگری،[۱۴] از راه جلو باشد یا پشت[۱۵] و همراه انزال باشد یا نباشد.[۱۶]

یکی از مستندات این حکم، آیه فَمَن فَرَضَ فِیهِنَّ الحَجَّ فَلا رَفَثَ… فِی الحَجِّ[یادداشت ۳][۴] است که به طور مطلق آمیزش در حج را نهی کرده است.[۱۷] به استناد احادیث،[۱۸] مراد از «فرض حج» در آیه، مُحرم شدن حج‌گزار است.[۱۹]

در احادیث اهل‌بیت(ع) مراد از اتمام حج و عمره در آیه وَأَتِمُّوا الحَجَّ وَالعُمرَهَ لِلَّهِ[یادداشت ۴][۲۰] به پایان رساندن حج و عمره بدون آمیزش دانسته شده است.[۲۱] احادیثی از حضرت محمد(ص)[۲۲] و اهل‌بیت(ع)[۲۳] نیز آمیزش در حال احرام را حرام شمرده‌اند.[۲۴]

زمان حرمت

در باور شیعه

به باور فقیهان شیعه، ممنوعیت آمیزش در عمره مفرده، از زمان احرام آغاز می‌شود و پس از نماز طواف پایان می‌یابد.[۲۵] در عمره تمتع، پایان زمان ممنوعیت، تقصیر است.[۲۶] در حج تمتع، آمیزش پس از انجام یافتن همه ارکان حج و طواف نساء حلال می‌شود.[۲۷] مستند این احکام، احادیث است.[۲۸]

اگر طواف نساء در عمره مفرده یا حج تمتع، عمدی یا سهوی ترک شود، حرمت آمیزش همچنان باقی است.[۲۹] حتی اگر کودک محرم این طواف را به جا نیاورد، کامیابی از همسر پس از بلوغ بر او حرام است.[۳۰] در این فرض، در صورتی آمیزش حلال می‌شود که احرام‌گزار یا نایب او در همان سال یا سال دیگر طواف نساء را به جا آورد.[۳۱]

در برابر سخن مشهور، باور ابن بابویه، فقیه شیعه سده سوم، قرار دارد. به باور او، با استناد به حدیثی، در فرض ترک طواف نساء، با انجام دادن طواف وداع نیز آمیزش حلال می‌شود.[۳۲] دیگر فقیهان شیعه، سند این حدیث را ضعیف و آن را معارض با احادیث پرشماری دانسته‌اند که آمیزش را تنها با ادای طواف نساء حلال می‌شمرند.[۳۳]

در باور اهل سنت

به باور بیشتر فقیهان اهل سنت، در عمره مفرده آمیزش پس از حلق یا تقصیر حلال می‌شود.[۳۴] به باور برخی دیگر نیز، که حلق را از مناسک اصلی شمرده‌اند، آمیزش پس از حلق حلال می‌شود.[۳۵] در برابر، به باور برخی، پس از سعی آمیزش حلال می‌شود.[۳۶]

در حج نیز به نظر همه فقیهان اهل سنت، آمیزش پس از رمی جمره عقبه و حلق و طواف افاضه حلال می‌شود.[۳۷]

پیامدهای شرعی آمیزش در عمره

در عمره مفرده

به باور فقیهان شیعه، به استناد احادیث،[۳۸] آمیزش عمدی در عمره مفرده پیش از سعی، موجب فساد عمره و وجوب کفاره است.[۳۹] افزون بر این، بسیاری از فقیهان، اتمام عمره فاسد و قضای آن را نیز واجب شمرده‌اند.[یادداشت ۵][۴۰] ولی برخی از فقیهان به وجوب اتمام عمره فاسد قائل نشده‌اند.[۴۱]

چنانچه آمیزش پس از سعی و پیش از تقصیر انجام شود، به باور بسیاری از فقیهان به استناد احادیث[۴۲] ، عمره صحیح است و فقط کفاره واجب است.[۴۳] البته برخی از فقیهان، آمیزش پیش از تمام شدن مناسک عمره و پیش از ادای طواف نساء را به طور مطلق سبب فساد عمره دانسته‌اند.[۴۴]

برای قضای عمره مفرده در صورت فساد، به باور برخی از فقیهان، احرام‌گزار باید تا ماه قمری بعد در مکه بماند[۴۵] و با محرم شدن از یکی از مواقیت پنج‌گانه، عمره را اعاده کند.[۴۶] ولی برخی دیگر، قضای عمره را در ماه بعد مستحب شمرده‌اند.[۴۷]

اندکی از فقیهان، در صورت آمیزش میان زوجین در عمره مفرده، به وجوب جدایی آن‌ها از یکدیگر تا پایان مناسک قائل شده‌اند.[۴۸]

در عمره تمتع:

در صورت آمیزش عمدی در احرامِ عمره تمتع، به باور برخی از فقیهان شیعه، عمره و حج مُحرم صحیح است؛ ولی باید کفاره بپردازد.[۴۹] برخی از فقیهان، اتمام عمره تمتع را از باب احتیاط لازم شمرده‌اند.[۵۰] این گروه از فقیهان، برای فساد عمره و وجوب کفاره[۵۱] به احادیث استناد کرده‌اند.[۵۲] به باور برخی دیگر از فقیهان شیعه، حکم آمیزش در عمره تمتع همانند عمره مفرده است.[۵۳][یادداشت ۶][۵۴]

چنانچه در عمره تمتع، آمیزش پس از سعی و پیش از تقصیر صورت گیرد، به باور همه فقیهان شیعه، عمره فاسد نمی‌شود و تنها کفاره لازم است.[۵۵] نیز اگر آمیزش بر اثر جهل یا فراموشی باشد، عمره صحیح است و کفاره نیز ندارد.[۵۶]

در باور اهل سنت

بیشتر فقیهان اهل سنت به استناد احادیث، آمیزش عمدی احرام‌گزار را با انسان یا حیوان در عمره پیش از تحلل، سبب بطلان عمره دانسته و افزون بر ادای کفاره، اتمام عمره و قضای آن را واجب شمرده‌اند.[۵۷] برخی گفته‌اند که اگر حلق و تقصیر از مناسک عمره به شمار نرود، آمیزش پس از سعی موجب بطلان عمره نیست.[۵۸] به نظر حنفیان، وقوع آمیزش پیش از شوط چهارم طواف، موجب فساد عمره و وجوب اتمام عمره و ادای کفاره می‌گردد. ولی اگر آمیزش پس از شوط چهارم صورت گیرد، عمره فاسد نیست، بلکه باید به اتمام برسد و کفاره نیز پرداخت شود.[۵۹] برخی نیز برآنند که در صورت آمیزش پس از طواف و سعی و پیش از حلق، کفاره واجب نیست و تنها آمرزش خواستن از خداوند لازم است.[۶۰] به نظر برخی از فقیهان اهل سنت، در فساد عمره و پرداخت کفاره، تفاوتی میان فرض‌های علم و جهل و نسیانِ مُحرم نیست.[۶۱]

میزان کفاره

به باور فقیهان شیعه[۶۲] و بیشتر فقیهان اهل سنت[۶۳] به استناد احادیث، کفاره آمیزش در عمره قربانی‌کردن یک شتر است. ولی برخی از فقیهان اهل سنت کشتن گوسفند یا ریختن خون حیوانی را کافی شمرده‌اند.[۶۴]

پیامدهای شرعی آمیزش در حج

مهم‌ترین پیامدهای فقهی آمیزش در حج عبارتند از:

فساد حج

به نظر مشهور فقیهان شیعه، به استناد احادیث[۶۵] آمیزش عمدی احرام‌گزار پیش از وقوف به مشعر، موجب فساد حج می‌شود. ولی آمیزش پس از وقوف، حج را باطل نمی‌کند.[۶۶] دیدگاه دیگر فقه شیعه، به استناد احادیثی چون «الحج عرفه»، آن است که آمیزش پیش از وقوف عرفات موجب فساد حج است.[۶۷] حنفیان به استناد دلایلی مانند آیه ۱۹۷ سوره بقره،[یادداشت ۷][۶۸] که از آمیزش در حج نهی کرده، این عمل را سبب افساد حج پیش از وقوف به عرفات دانسته‌اند. ولی فقیهان دیگر مذاهب چهارگانه، با استناد به احادیث، آمیزش در حج را پیش از تحللِ اول سبب فساد دانسته‌اند؛ خواه آمیزش پیش از وقوف به عرفات باشد یا پس از آن.[۶۹][یادداشت ۸]

بسیاری از فقیهان شیعه و اهل سنت، همه گونه‌های آمیزش، خواه با همسر یا دیگری،[۷۰] از راه طبیعی یا از دُبُر و حتی لواط و آمیزش با حیوان[۷۱] را نیز مفسد حج دانسته‌اند. ولی به باور برخی از فقیهان، آمیزش با حیوان و مباشرت از راه دُبُر، موجب فساد حج نیست.[۷۲]

ثبوت کفاره

همه فقیهان شیعه و اهل سنت، آمیزش در حال احرامِ حج را موجب کفاره دانسته‌اند.

میزان کفاره

فقیهان شیعه، با استناد به احادیث برآنند که آمیزش در حال احرامِ حج موجب کفاره، یعنی قربانی کردن یک شتر است.[۷۳] به فتوای برخی، در صورت ناتوانی از قربانی کردن شتر، می‌توان گاو قربانی کرد و در صورت ناتوانی از آن، قربانی کردن گوسفند واجب است.[۷۴] برخی نیز در صورت ناتوانی از قربانی کردن شتر، گوسفند را کافی دانسته‌اند.[۷۵] به باور برخی نیز،‌ شخص ثروتمند شتر، شخص متوسط گاو و شخص تنگدست گوسفند را باید کفاره دهد.[۷۶]

برخی از فقیهان اهل سنت از جمله شافعیان و حنبلیان، کفاره آمیزش در حال احرام را خواه پیش از وقوف به عرفات و خواه پس از آن، قربانی کردن یک شتر شمرده‌اند. ولی مالکیان آن را هَدْی یعنی قربانی کردن گوسفند دانسته‌اند.[۷۷] حنفیان، کفاره آمیزش را پیش از وقوف، گوسفند و پس از آن شتر می‌دانند.[۷۸] برخی از فقیهان اهل سنت، احرام‌گزار را میان قربانی شتر، گاو و گوسفند مخیر شمرده‌اند.[۷۹]

وجوب کفاره بر زنان

به نظر فقیهان شیعه، پرداخت کفاره آمیزش به مردان اختصاص ندارد، بلکه بر زنان مُحرم نیز در صورت رضایت به آمیزش، واجب است. ولی در صورت اکراه و راضی نبودن زن، حج او صحیح است و کفاره بر او واجب نیست. در این صورت، همسر او باید دو کفاره بپردازد.[۸۰]

فقیهان اهل سنت نیز، پرداخت کفاره را در صورت رضایت زن بر او واجب دانسته‌اند.[۸۱] ولی در صورت اکراه یا خواب بودن زن، آرای مختلف دارند. برخی حج زن را فاسد و پرداخت کفاره را بر وی واجب دانسته‌اند. ولی بعضی دیگر، حج زن را صحیح قلمداد کرده، کفاره را بر او واجب نمی‌دانند.[۸۲] برخی از فقیهان اهل سنت در این فرض، پرداخت دو کفاره را بر مرد واجب شمرده‌اند.[۸۳]

در صورت تکرار آمیزش

به باور بیشتر فقیهان شیعه[۸۴] و برخی از فقیهان اهل سنت[۸۵] در صورت تکرار آمیزش، کفاره نیز تکرار می‌شود. ولی برخی از فقیهان اهل سنت، تنها در پاره‌ای صور، آمیزش مکرر را موجب تکرار کفاره دانسته‌اند. از جمله آن‌گاه که در دفعات و زمان‌های مختلف صورت گیرد.[۸۶] شماری گفته‌اند که در بار نخست شتر و دربارهای دیگر گوسفند واجب می‌شود.[۸۷] برخی نیز در صورت تکرار آمیزش، تنها پرداخت یک کفاره را واجب شمرده‌اند.[۸۸]

اتمام حج فاسد و قضای آن

به نظر برخی از فقیهان، در مواردی که آمیزش موجب فساد حج می‌شود، آمیزش‌کننده باید حج فاسد، خواه واجب و خواه مستحب، را کامل کند و قضای آن را در سال دیگر به جا آورد. مستند این حکم در دیدگاه برخی از فقیهان شیعه[۸۹] و اهل سنت[۹۰] آیه وَأَتِمُّوا الحَجَّ وَالعُمرَهَ لِلَّهِ[یادداشت ۴][۲۰] است که به طور مطلق به اتمام حج و عمره دستور داده است. ولی به باور برخی از فقیهان اهل سنت، با فساد حج، شخص از احرام خارج می‌شود و اتمام آن لازم نیست.[یادداشت ۹][۹۱]

جدایی زن و مرد مُحْرم

به باور فقیهان شیعه و اهل سنت، با استناد به روایاتی، در صورت وقوع آمیزش میان زوجین، واجب است تا پایان مناسک میان آن دو جدایی انداخته شود. بدین‌ترتیب که در مکان خلوت بدون حضور فرد دیگر حضور نیابند.[۹۲] اگر دیگربار آمیزش کنند، بر آن دو واجب است تا انتهای مناسک از یکدیگر جدا شوند.[۹۳] د

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.