پاورپوینت کامل وصی قرار گرفتن کودک ۶۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل وصی قرار گرفتن کودک ۶۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل وصی قرار گرفتن کودک ۶۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل وصی قرار گرفتن کودک ۶۰ اسلاید در PowerPoint :
وصایت کودک
وصایت در اصطلاح فقها وصیّت به ولایت بر اخراج حقّ، یا استیفا حق و یا ولایت بر طفل یا مجنون است. بنابراین وصیّت به ولایت بر اولاد صغار و مجانین، توسط پدر و جدّ پدری، برای حفظ و نگهداری و تصرّف در اموال آنان، وصایت نامیده میشود.
در اینکه آیا موصی میتواند کودک غیربالغ را وصیّ خود قرار دهد یا خیر بین علما اخلافنظر وجود دارد. دیدگاه مشهور در میان فقیهان این است که کودک بهتنهایی نمیتواند وصیّ قرار گیرد. همچنین گفته شده که کودک بالغ بهصورت مجتمع وصیّ قرار میگیرد. این حکم نیز که جایز است کودک با انضمام به فردی بالغ، وصیّ قرار داده شود، مورد توافق فقها است.
فهرست مندرجات
۱ – تعریف فقهی
۲ – شرط بلوغ در وصی
۲.۱ – عدم وصایت کودک غیربالغ
۲.۲ – امکان وصایت کودک غیربالغ
۲.۲.۱ – ادله فقهی امکان وصایت کودک
۳ – تعلیق انجام امور وصیّت بر بلوغ
۳.۱ – صحت وصایت
۳.۲ – عدم جواز وصایت
۴ – جواز تصرّف کودک با اذن ولیّ
۵ – زمان لزوم بلوغ وصیّ
۶ – جواز تصرّفات کبیر قبل از بلوغ کودک
۷ – پانویس
۸ – منبع
تعریف فقهی
مقصود از وصایت در اصطلاح فقها وصیّت به ولایت بر اخراج حقّ، یا استیفا حق و یا ولایت بر طفل یا مجنون است و موصی ولایت بر این امور را بهاصالت داراست (مانند پدر و جدّ پدری) یا بهطور عرضی (مانند وصیّ آنان) در صورتیکه در وصیّت نمودن به این امور ماذون باشد.
[۱] شهید اول، محمد بن جمالالدین، الدروس الشرعیه، ج۲، ص۳۲۱.
[۲] بحرانی، یوسف بن احمد، الحدائق الناضره، ج۲۲، ص۵۵۸.
[۳] بحرالعلوم، سیدمحمد، العبلغه الفقیه، ج۴، ص۱۵۱.
بنابراین وصیّت به ولایت بر اولاد صغار و مجانین، توسط پدر و جدّ پدری، برای حفظ و نگهداری و تصرّف در اموال آنان، بهگونهای که سود و مصلحت آنها رعایت گردد، وصایت نامیده میشود.
[۴] نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۸، ص۳۸۹.
شرط بلوغ در وصی
این پرسش مطرح است که آیا موصی میتواند کودک غیربالغ را وصیّ خود قرار دهد؟ در اینباره بین فقیهان بحث و گفتگو است و دیدگاههایی مطرح میباشد:
عدم وصایت کودک غیربالغ
کودک نمیتواند به صورت منفرد وصیّ شود.
دیدگاه مشهور در میان فقیهان این است که کودک بهتنهایی نمیتواند وصیّ قرار گیرد. شیخ طوسی در مبسوط مینویسد: «صحیح نیست وصیّت نمودن مگر به کسی که دارای شرایط، بلوغ، عقل، اسلام، عدالت و حریّت باشد و اگر این شرایط در او جمع نباشد، وصیّت باطل است».
[۵] شیخ طوسی، محمد بن حسن، المبسوط، ج۵، ص۵۱.
همچنین مرحوم علامه حلی در این خصوص نگاشته است: «وصیّ باید دارای شرایط ششگانه باشد، از جمله بلوغ. بنابراین وصیّ قرار دادن کودک، منفرداً صحیح نیست خواه ممیز باشد و یا نباشد».
[۶] علامه حلی، حسن بن یوسف، قواعد الاحکام، ج۲، ص۵۶۴.
بسیاری از فقها با اختلاف در تعبیر، به این مساله تصریح نمودهاند.
[۷] ابن ادریس حلّی، محمد بن ادریس، السرائر، ج۳، ص۱۸۸.
[۸] محقق حلّی، جعفر بن حسن، شرائع الاسلام، ج۲، ص۲۰۲.
[۹] علامه حلی، حسن بن یوسف، قواعد الاحکام، ج۲، ص۵۶۴.
[۱۰] شهید ثانی، زینالدین بن علی، مسالک الافهام، ج۶، ص۲۴۵.
[۱۱] فاضل لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعه، (کتاب الوقف… و الوصیه)، ص۱۸۰.
زیرا به مقتضای حدیث رفع قلم
[۱۲] شیخ صدوق، محمد بن علی، الخصال، ص۹۴، ح۴۰.
کلامِ کودک بیاثر است، بنابراین نباید وصیّ قرار گیرد.
[۱۳] شیخ طوسی، محمد بن حسن، المبسوط، ج۴، ص۵۱.
بهعلاوه کودک نمیتواند در امور مربوط به خود دخالت نماید، حال چگونه امور دیگران را به سامان رساند؟
[۱۴] محقق کرکی، علی بن حسین، جامع المقاصد، ج۱۱، ص۲۷۱.
مرحوم ابن ادریس مینویسد: «کودکی که دارای سرپرست است، چگونه میتوان او را وصیّ و سرپرست قرار داد؟»
[۱۵] ابن ادریس حلّی، محمد بن ادریس، السرائر، ج۳، ص۱۸۹.
امکان وصایت کودک غیربالغ
کودک بالغ بهصورت مجتمع وصیّ قرار میگیرد. این حکم که جایز است کودک با انضمام به فردی بالغ، وصیّ قرار داده شود، مورد توافق فقها است. مرحوم شیخ مفید میگوید: «جایز است وصیّت کننده دو نفر را وصیّ خود قرار دهد، هر چند یکی از آنها کودک باشد بهشرط اینکه دیگری بالغ و عاقل باشد».
[۱۶] شیخ مفید، محمد بن محمد، المقنعه، ص۶۶۸.
شبیه این عبارات در کتب بسیاری از فقیهان دیده میشود.
[۱۷] شیخ طوسی، محمد بن حسن، النهایه، ص۶۰۵.
[۱۸] محقق حلّی، جعفر بن حسن، شرائع الاسلام، ج۲، ص۲۰۲.
[۱۹] ابن ادریس حلّی، محمد بن ادریس، السرائر، ج۳، ص۱۹۰.
[۲۰] علامه حلی، حسن بن یوسف، قواعد الاحکام، ج۲، ص۵۶۴.
[۲۱] شهید ثانی، زینالدین بن علی، مسالک الافهام، ج۶، ص۲۴۷.
برخی از آنها تصریح نمودهاند این حکم، اتّفاقی است.
[۲۲] محقق کرکی، علی بن حسین، جامع المقاصد، ج۱۱، ص۲۷۱.
امام خمینی (قدّس سرّه) در اینباره مینویسد: «وصیّت نمودن به صغیر منفرداً جایز نیست، امّا با انضمام صغیر با کبیر، منعی ندارد».
[۲۳] امام خمینی، سیدروحالله، تحریر الوسیله، ج۲، ص۱۰۲، مساله ۳۹.
ادله فقهی امکان وصایت کودک
۱. اطلاق ادلّه وصایت شامل این مورد میشود.
۲. عدم خلاف و اتّفاق بین فقها در این مساله.
۳. ولایت صغیر در این صورت تابع ولایت کبیر است و دلیلی بر منع آن وجود ندارد.
[۲۴] محقق کرکی، علی بن حسین، جامع المقاصد، ج۱۱، ص۲۷۱.
مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی در این خصوص مینویسد: «در صورتیکه صغیر با همراهی شخص کبیر، وصیّ قرار داده شود، آنچه مقصود موصی بوده بهدست میآید و احتیاط انجام میشود، افزون بر اینکه صغرِ شخص صغیر در معرض زوال است و در راه رسیدن به مرحله بلوغ میباشد».
[۲۵] فاضل لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعه، (کتاب الوقف والوصیّه)، ص۱۸۱.
۴. عمده دلیل در این مساله روایات است:
الف: در روایت صحیح محمد بن حسن صفّار میگوید: به امام حسن عسکری (علیهالسّلام) نوشتم، مردی به فرزندان کبیر و صغیر خود وصیّت نموده است، آیا فرزندان کبیر میتوانند دین او را که با شهادت شهود عادل ثابت گردیده است، قبل از آنکه صغار به حدّ بلوغ برسند، بپردازند؟ آن حضرت (علیهالسّلام) در جواب نوشتند: آری. باید فرزندان کبیر، قرض پدر خود را بپردازند و پرداخت دین او را معطّل نگذارند. «فَوَقَّعَ (علیهالسّلام) نَعَمْ عَلَی الْاَکَابِرِ مِنَ الْوُلْدِ اَنْ یَقْضُوا دَیْنَ اَبِیهِمْ وَ لَا یَحْبِسُوهُ بِذَلِکَ».
[۲۶] شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۹، ص۳۷۵، باب ۵۰، من ابواب احکام الوصایا، ح۱.
از این عبارت معلوم میگردد، وصیّ قرار گرفتن کودک با انضمام به فرد بالغ در بین شیعیان تردید ناپذیر بوده است و از اینرو راوی از جواز دخالت اولاد کبار قبل از رسیدن صغار به حدّ بلوغ، سؤال مینماید.
ب: در روایت دیگری که مشایخ بزرگ شیعه (شیخ کلینی
[۲۷] شیخ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۷، ص۴۶، ح۱.
، شیخ طوسی
[۲۸] شیخ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج۹، ص۱۸۴-۱۸۵، ح۷۴۳.
و شیخ صدوق
[۲۹] شیخ صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۲۰۹، ح۵۴۸۶.
، آنرا نقل نمودهاند، علی بن یقطین میگوید: از امام کاظم (علیهالسّلام) در مورد مردی که به زنی وصیّت نموده و کودکی را نیز با او در انجام وصیّت شریک کرده است، سؤال کردم؟ فرمودند: جایز است و زن امور مربوط به وصیّت را انجام میدهد و منتظر بلوغ کودک نمیماند و بعد از آنکه کودک بالغ گردید نمیتواند امور انجام شده را قبول نداشته باشد، مگر آنکه برخلاف وصیّت، تبدیل یا تغییری صورت پذیرفته باشد. در اینگونه امور میتواند آنها را بهگونهای که موصی وصیّت کرده برگرداند و بر طبق وصیّت عمل کند. فقال: «یَجُوزُ ذَلِکَ وَ تُمْضِی الْمَرْاَهُ الْوَصِیَّهَ وَ لا تَنْتَظِرُ بُلُوغَ الصَّبِیِّ…».
[۳۰] شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۹، ص۳۷۵، باب ۵۰، من ابواب احکام الوصایا، ح۲.
از این روایت دانسته میشود کودک هر چند ممیّز نباشد، جایز است او را با انضمام فرد بالغ، وصیّ قرار داد.
تعلیق انجام امور وصیّت بر بلوغ
برای موصی جایز است دو نفر یا بیشتر را وصیّ خود قرار دهد تا آنان به اشتراک و در عرض هم، امور مربوط به وصایت را انجام دهند. همچنین صحیح است دو نفر را به ترتیب در طول هم، وصیّ قرار دهد، مثلاً بگوید: «آقای الف وصیّ من است و بعد از او آقای ب». در این صورت ب بعد از الف وصی میباشد.
آیا جایز است کودک را وصیّ قرار دهد و انجام امور وصایت معلّق بر بلوغ وی باشد؟ مثلاً گفته شود: «الف وصیّ من است تا زمانیکه فرزند صغیرم به حدّ بلوغ برسد و بعد از آن، فرزندم وصیّ میباشد». در این مساله دو دیدگاه مطرح شده است:
صحت وصایت
دیدگاه اول معتقد است وصیّت بهگونهای که بیان گردید، صحیح است.
مرحوم شهید اوّل مینویسد: «جایز است فرد، بهترتیب، دو نفر را وصیّ قرار دهد، مثل اینکه بگوید: وصیّ خود را الف قرار دادم و اگر او از بین برود ب وصیّ میباشد. یا بگوید اگر فرزندم به حدّ بلوغ رسید، وی وصیّ میباشد».
[۳۱] شهید اول، محمد بن جمالالدین، الدروس الشرعیه، ج۲، ص۳۲۴.
بسیاری از فقهای دیگر، اعمّ از فقیهان گذشته
[۳۲] علامه حلی، حسن بن یوسف، قواعد الاحکام، ج۲، ص۵۶۷.
[۳۳] محقق کرکی، علی بن حسین، جامع المقاصد، ج۱۱، ص۳۰۱
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 