پاورپوینت کامل شبه جزیره بالکان ۹۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل شبه جزیره بالکان ۹۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شبه جزیره بالکان ۹۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل شبه جزیره بالکان ۹۵ اسلاید در PowerPoint :
۱
جغرافیا۲
مذهب۳
تاریخ اسلامی بالکان۳.۱
جمعیت مسلمانان۳.۲
نهادهای اسلامی۴
تاریخچه حجگزاری۵
روابط طلاب بالکان با دانشوران مجاور حرمین۶
سلطه استعمار و کمرنگ شدن اسلام۷
حجگزاری در تاریخ معاصر بالکان۷.۱
افزایش شمار حاجیان۸
مسیر کاروان اتوبوسی حاجیان بوسنی۹
سازماندهی حاجیان۱۰
پانویس۱۱
منابع
نقشه بالکان
بالکان شبه جزیرهای در جنوب شرقی اروپا میباشد. مذهب اول بالکانیها مذهب ارتدوکس است و اسلام دین دوم این منطقه است و یازده تا پانزده درصد کل جمعیت بالکان مسلمان هستند. گسترش اسلام در بالکان در دوران عثمانی بوده که چهار سده در آنجا حضور داشتهاند و بنابر نقلی ورود اسلام به بالکان توسط بازرگانان ایرانی صورت گرفته است. سازمان رسمی مسلمانان بالکان، جمعیت اسلامی است که در راس آن رئیس العلما یا مفتی اعظم قرار دارد و بزرگترین این سازمانها، جمعیت اسلامی بوسنی و هرزگوین است. مسلمانان بالکان در دوره حکومت عثمانی به سفرهای معنوی و مکانهای مقدس مثل سرزمین وحی برای کسب معلومات دینی و فراگیری معارف اسلامی از علمای برجسته اسلامی علاقه و اشتیاق داشتند و بیشتر این مسافران جوانان بودند. با عقبنشینی عثمانیها و تحولات دهه پایانی سده نوزدهم م. تا پایان جنگهای بالکان و جنگ جهانی اول در اوایل سده بیستم م؛ و تسلط دولت غیردینی در بالکان دورهای بسیار تاریک در تاریخ دینمداری مسلمانان را رقم زد، متدینین و دانشوران نتوانستند در مقابل هجمهها ایستادگی کنند، مدارس علم تجربی مدرن که برپایه ایدئولوژیهای غیرتوحیدی ادراره میشدند جای تعالیم اسلام را گرفتند در نتیجه سنت توحیدی اسلام کمکمرو به افول رفت، پایبندی به دستورات شرعی بهتدریج در کشورهای گوناگون منطقه ممنوع شد و آرام آرام تفکرات سکولار و لیبرال و کمونیست و … جای تعالیم اسلام را گرفتند و تا چند سال سفر حج از رونق خود کاسته شد و زائران بسیار کمی و در بعضی مواقع هیچ زائری به سوی سرزمین وحی سفر نکرد. با پایان جنگ جهانی دوم در منطقه بالکان غربی در نخستین سفر رسمی حج در دوره جدید، رئیس العلماء جمعیت اسلامی یوگسلاوی، ابراهیم افندی فیضی، بههمراه چهار تن به حج رفتند این سفر رسمی به افزایش شمار حاجیان کمک کرد و در سالهای بعد شمار حاجیان افزایش پیدا کرد و دوباره سفر حج رونق پیدا کرد.
جغرافیا
بالکان شبه جزیرهای است در جنوب شرقی اروپا که از شرق به دریای سیاه، از غرب به دریای ادریاتیک، از جنوب به دریای مدیترانه، و از شمال به رودخانههای دانوب و ساوا و کوپا محصور شده است.[۱] نام بالکان که در زبان ترکی به صورت بالقان یا بلقان آمده، به رشته کوههایی که به نام هایموس در سرزمین یونان قرار داشته، اطلاق میشود. ترکان عثمانی در پی نفوذ در قاره اروپا و تصرف منطقه بالکان، آن را روم ایلی نامیدند. دریای مرمره و تنگه بسفر و داردانل، این شبه جزیره را از آسیای صغیر جدا میکند.[۲] بدین سان، اسلوونی، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مولداوی، صربستان، مونتهنگرو، مقدونیه، آلبانی، بلغارستان، و رومانی از کشورهای شبه جزیره بالکان هستند.[۳]
مذهب
مسلمانان ساکن در اروپای جنوب شرقی دارای مشترکات دینی، تاریخی، و فرهنگی فراوان هستند. مردم این جوامع، به دو قوم ایلیر یا آلبانیایی، و اسلاو جنوبی، همراه اقلیت کمشمار مهاجران ترکتبار تعلق دارند. اسلاوهای جنوبی به چهار دسته بوشنیاقها، توربِشها، گوراناتسها و پوماکها یا مسلمانان بلغاری تقسیم میشوند. آنان، جز بکتاشیان (حدود ۲۰ مسلمان آلبانی ساکن مقدونیه) و علویان بلغارستان که در اقلیت هستند، به لحاظ تمدنی و فرهنگی، دلبستگیهای فراوان به نمادهای اسلامی مورد حمایت ترکان عثمانی دارند و بیشترشان به لحاظ فقهی، حنفی مذهب و از نظر کلامی، ماتریدی مذهب بهشمار میآیند.
بیشتر بالکانیها مذهب ارتدوکس دارند و اسلام دین دوم این منطقه است. عثمانیها حدود چهار سده در بالکان حضور داشتند که پیامد آن، گسترش دین اسلام در این سرزمین بود. چنین برمیآید که ورود اسلام به این سرزمین از راههای گوناگون صورت گرفته است. گفتهاند بازرگانان ایرانی اسلام را به بالکان راه دادند.[۴]
تاریخ اسلامی بالکان
چند سده پیش از دوران فتوحات سپاه عثمانی، مسلمانانی در مجارستان، شمال صربستان و شرق بوسنی سکونت داشتند. شماری از پژوهشگران برآنند که معمار الازهر و بخشهایی دیگر از قاهره، شخصی به نام ابوالحسن جوهر بن عبدالله رومی صقلی، والی المُعزّ خلیفه فاطمیان در سده چهارم ق. از مردم اسلاو جنوبی و شیعه مذهب بوده است.[۵]
شهر اسکوپیه، پایتخت مقدونیه امروزی، در تاریخ ۶ ژانویه ۱۳۹۲م. زیر تسلط ترکان عثمانی درآمد و به مرکز مهم نفوذ سپاه عثمانی در سرزمینهای مسیحی بالکان غربی تبدیل گشت. گزارششهای بر جای مانده از سال ۱۳۹۶م. نشان میدهد که در معدن فلز گلوهویتسی نزدیک شهر نوی پازار در جنوب صربستان امروزی، مسلمانان ساکن بودند و قاضی داشتند. نخستین مسجد در بوسنی، در دهه سی سده پانزدهم م. در اوستیکولینا بنا شد. نیز حاکم شناخته شده اسکوپیه، عیسیبیگ فرزند اسحاقبیگ، با ساخت مسجدی شکوهمند به سال ۱۴۵۷م. با نام مسجد قیصر، یا جامع عتیق مطابق مکتوبات قدیم ترکی،[۶] در ساحل چپ رودخانه میلیاتسکا در پیرامون کاخ یا سرای، شهر سَرایوو را پایه نهاد.[۷] ساکنان بومی مناطق گوناگون بالکان، از هنگام ورود عثمانیها، به تدریج به اسلام گرویدند و با وجود وضعیت متفاوت سیاسی و اجتماعی در دورههای گوناگون، با حمایت دولت مرکزی و تحمل آزارهای سخت و حتی رنج جنگ و مهاجرت جمعی، توانستند بقا و اعتلای نمادهای هویت اسلامی و توحیدی از جمله حجگزاری را تضمین کنند.
جمعیت مسلمانان
درباره جمعیت مسلمانان در بالکان، آمار رسمی و دقیقی در دست نیست. معمولاً بدون شمارش بخش اروپایی ترکیه، این رقم میان هشت و نیم تا یازده میلیون یعنی برابر با یازده تا پانزده درصد کل جمعیت بالکان، یاد میشود. برپایه آمارهای پژوهشگران مسلمان، شمار مسلمانان بهتفکیک کشورها، بدینسان تخمین زده میشود: اسلوونی: نوزده هزار تن (۱)؛ کرواسی: پنجاه و هفت هزار تن (۲۸/۱)؛ بوسنی و هرزگوین: دو میلیون تن (۵۰)؛ صربستان (بدون احتساب کوزوو): پانصد هزار تن (۲/۶)؛ مونتهنگرو: دویست هزار تن (۲۰)؛ مقدونیه: یک میلیون تن (۱)؛ آلبانی: دو میلیون و پانصد هزار تن (۷۰)؛ یونان: صد و پنجاه هزار تن (۵/۱)؛ بلغارستان: یک میلیون و دویست هزار تن؛ و رومانی: صد هزار تن (۰. ۴%).[۸] البته در منابع دیگر که مسلمانان نمیپذیرند، ارقام متفاوت و معمولاً کمتر از آنچه یاد شد، ارائه گشته است.
نهادهای اسلامی
سازمان رسمی مسلمانان بالکان، معمولاً جمعیتی اسلامی است که در راس آن رئیس العلما یا مفتی اعظم قرار دارد. بزرگترین این سازمانها، جمعیت اسلامی بوسنی و هرزگوین است که مسلمانان اسلوونی، کرواسی و منطقه سنجاک در صربستان را با مفتیهای آن سرزمینها، زیر پوشش دارد و در راس آن، رئیس العلماء بوسنی و هرزگوین است. هماهنگ با اساسنامه جدید این جمعیت از سال ۱۹۹۷م. جمعیتهای اسلامی کرواسی، اسلوونی و سنجاک (در جنوب غرب صربستان) زیرمجموعه جمعیت اسلامی بوسنی و هرزگوین هستند. جایگاه شورای عالی جمعیت اسلامی، ریاست العلما و شخص رئیس العلما، شهر سَرایوو است و مفتیهای این جمعیت در شهرهای سرایوو، تراونیک، زنیتسا، بیهاچ، موستار، گوراژده، توزلا، بانیالوکا و نیز شهرهای زاگرب کرواسی، لیوبلیانای اسلوونی و نویپازارِ صربستان جای دارند. دانشکده علوم اسلامی سرایوو، دو دانشکده علوم تربیتی اسلام در بیهاچ و زنیتسا، مدرسه علمیه کهن غازی خسروبیگ و مدارس علمیه شهرهای تراونیک، توزلا، موستار، چایانگراد، و تسازین از نهادهای اثرگذار اسلامی در این کشورند. نیز دراویش نقشبندی، قادری، رفاعی و شاذلی در هفده تکیه، شانزده زاویه و بیست و سه مسجد ویژه به اذکار و عبادات خود میپردازند.
جمعیت اسلامی مونتهنگرو بر پایه اساسنامه مصوب سال ۱۹۹۴م. اقدام میکند و در راس مشیخت این جمعیت اسلامی، رئیس العلماء قرار گرفته که در پایتخت، یعنی شهر پودگوریتسا مستقر است و بر اجرای امور دینی مسلمانان سیزده شهر پودگوریتسا، اولتسینی، بار، اوستروس، دینوش، توزی، روژایه، بِرانه، پِتنییتسا، بیِلوپولیه، پلیِولیا، پلاو و گوسینیه نظارت میکند. حدود صد مسجد و یک مدرسه علمیه در مونتهنگرو وجود دارد.
جمعیت اسلامی کرواسی سیزده مجلس جمعیت اسلامی در شهرهای زاگرب (مقرّ مفتی)، دوبرونیک، گونیا، لابین، اوسیِک، پورِچ، پولا، رییِکا، سیساک، سلاوونسکی برود، سپلیت، اوماگ و واراژدین دارد. کنار مسجد بزرگ پایتخت به عنوان مرکز اسلامی زاگرب و مدرسه علمیه آن شهر، بیست و چهار نمازخانه دیگر در کرواسی فعال هستند.
جمعیت اسلامی اسلوونی مجالس جمعیت اسلامی را در شهرهای لیوبلیانا، ماریبور، یاسِنیتسه، کوپِر، تسِلیه، وِلِنیه، کرانی، شکوفیالُوکا، پوستوینا، کوچِویه، تربوولیه، نوومِستو، سِژانا، ترژیچ و نواگوریتسا مدیریت میکند. کنار جمعیت اسلامی یاد شده که شعبهای از جمعیت اسلامی بوسنی و هرزگوین به حساب میآید، جمعیت مسلمانان اسلوونی نیز جداگانه از سال ۲۰۰۶م. تلاش میکند.
مقرّ مشیخت جمعیت اسلامی سنجاک، شهر نویپازار است که در آن، دانشکده مطالعات اسلامی و مدرسه علمیه غازی عیسیبیگ نیز وجود دارد. صد و بیست مسجد در این منطقه فعال هستند. به سال ۲۰۰۷م. این جمعیت اسلامی با اساسنامه جدید، به عنوان جمعیت اسلامی صربستان به مرکزیت شهر نویپازار شناخته شد و شامل چهار بخش زیر است: مفتیگری سنجاک (با شهرهای نویپازار، توتین، سیِنیتسا، روژایه، بیِلوپولیه، پریهپولیه، پریبوی، نواواروش، پِتنییتسا، بِرانه، پلاو و گوسینیه)؛ مفتیگری پرِشِوو (با شهرهای پرشوو، بویانواتس و مِدوِجا در جنوب شرق صربستان)؛ مفتیگری بلگراد (با شهرهای بلگراد، زِمون، نیش، سمِدِرِوو، لوزنیتسا، کروپانی و کاستولاتس)؛ و مفتیگری نویساد (با شهرهای نویساد، بِئوچین، سوبوتیتسا و زرِنیانین).
جز جمعیت اسلامی یاد شده صربستان به عنوان شعبهای از جمعیت اسلامی بوسنی و هرزگوین، جمعیت اسلامی مستقل صربستان نیز فعالیت میکند. اساسنامه این جمعیت از سال ۱۹۹۴م. مصوب در شهر نیش، مشیخت جمعیت اسلامی صربستان را بدون احتساب کوزوو و سنجاک و به مرکزیت بلگراد تعریف میکند. این مشیخت متشکل از ۵۲ جماعت و سه مجلس بلگراد، نویساد و نیش بود و امور سه مسجد شهرهای بلگراد، نیش و مالیزوورنیک، همراه چندین نمازخانه و مدرسه علمیه بلگراد را اداره میکرد. به سال ۲۰۰۷م؛ و با اساسنامه جدید، این مشیخت به سطح ریاست العلماء جمعیت اسلامی صربستان ارتقا یافت و سه مشیخت را دایر کرد: مشیخت صربستانی (شمالی و مرکزی)، مشیخت سنجاک، و مشیخت پرِشِوو. در راس این جمعیت اسلامی، رئیسالعلماء صربستان قرار دارد.
برحسب برآورد اداره آمار کوزوو، به سال ۲۰۰۶م. دو و یک دهم میلیون تن در کوزوو زندگی میکنند که نود و دو درصد آنها را آلبانیاییتبارها تشکیل میدهند و حدود نود درصد آنها مسلمان هستند. جمعیت اسلامی کوزوو به سال ۱۹۹۳م. به مرکزیت شهر پریشتینا شکل گرفته است. در راس آن مفتی اعظم قرار دارد که بر تلاشهای اسلامی هشت بخش پریشتینا، گیلان، میترویتسا، پریزرِن، پِچ، اوروشِواتس، پرِشِوو و جاکویتسا نظارت میکند. مهمترین نهادهای علمی جمعیت اسلامی کوزوو، مدرسه علمیه علاء الدین شهر پریشتینا و دانشکده علوم اسلامی در همان شهر هستند. نیز شماری فراوان از دراویش در کوزوو و معمولاً در مناطق غربی آن زندگی میکنند و به نُه طریقت خلوتیه، قادریه، رفاعیه، سعدیه، شاذلیه، نقشبندیه، بکتاشیه، مولویه و سنانیه تعلق دارند.
اثرگذارترین سازمان مسلمانان مقدونیه، جمعیت اسلامی است که بر پایه اساسنامه آن از سال ۱۹۹۴م. رئیس العلماء که جایگاهش در شهر اسکوپیه است، در راس آن است و چند مفتی زیر نظر وی در شهرهای اسکوپیه، تِتووو، گوستیوار، کومانووو، کیچِوو، ستروگا، اوهرید، شتیب، بیتولی، دِبار، پریلِپ، رِسِن و وِلِس به کار میپردازند. مدرسه علمیه غازی عیسیبیگ، دانشگاه اسلامی روستای قوندوو نزدیک اسکوپیه، ۵۹۰ مسجد و مرکز اسلامی و ۱۰ تکیه، از نهادهای دینی مسلمانان مقدونیه بهشمار میآیند. طریقتهای خلوتیه، قادریه، سنانیه، رفاعیه و نقشبندیه به سال ۱۹۹۲م. جمعیت دینی اسلامی دراویش را با ریاست شیخ العلماء تشکیل دادهاند.[۹]
جمعیت اسلامی بوسنی و هرزگوین، مسلمانان اسلوونی، کرواسی و منطقه سنجاک در صربستان را با مفتیهای آن مناطق، زیر پوشش خود دارد و در راس آن رئیس العلماء بوسنی و هرزگوین جای دارد. در صربستان، جمعیت اسلامی دیگری نیز با مرکزیت شهر بلگراد و زیر نظر رئیس العلماء صربستان تلاش میکند. نیز در راس جمعیت اسلامی مستقل کوزوو، مفتی اعظم قرار دارد. مونتهنگرو و مقدونیه نیز رئیس العلماء مستقل دارند. رهبر مسلمانان رومانی، بلغارستان، آلبانی و یونان نیز مفتیهای اعظم آن کشورها هستند. دو جامعه مسلمان متمایز در مجارستان وجود دارد. آنان از اعراب، ترکان، پاکستانیها، ایرانیان و دیگر مهاجران تشکیل یافتهاند.[۱۰]
تاریخچه حجگزاری
مسلمانان بالکان در دوره سلطنت عثمانی به مکانهای مقدس در سرزمین وحی رغبت نشان میدادند. سفرهای معنوی برای دستیابی به معلومات جدید و فراگیری معارف اسلامی از دانشوران برجسته اسلامی بود. بیشتر مسافران بالکانی سدههای دور به حرمین شریفین را جوانان تشکیل میدادند.
نخستین سفر حج گزارش شده از بالکان غربی، مربوط به حاج سراج محمد، اهل سرایوو است که به سال ۱۵۵۷م. به سفر معنوی حج رفت. درباره وضع مسیر و تاریخ بازگشت وی، آگاهی در دست نیست. پنجاه و هشت سال بعد، حاج یوسف لیونیاک فرزند محمد، نخستین حاجی آن منطقه (آغاز سفر: ۲۰/۶/۱۶۱۵م؛ و پایان سفر: ۱/۷/۱۶۱۶م) گزارش سفر حج خود را به زبان ترکی نوشته است. آرزوی حاج یوسف، زیارت مکانهای مقدس و مزارهای بزرگان اسلام بود. وی در سفرنامهاش به تفصیل همه شهرها، روستاها، کاروانسراها، و مکانهای مسیرهای رفت و بازگشت و پیمودن ۸۵۷۴ کیلومتر را در جاهایی همچون سرایوو، اسکوپیه، استانبول، اسکندریه، قاهره، مدینه، و مکه وصف نموده است. حاج یوسف احساسات خود در وصف مدینه، مکه، حرم شریف، مقام ابراهیم، و کعبه را در سرودههایی بیان کرده است. وی از سرایوو تا استانبول سوار بر اسب بود. از سوئز با کشتی به ینبُع رسید و از آنجا تا مدینه و از مدینه تا جُحفه با اسب یا شتر سفر کرد. از جحفه با کشتی به جده رسید تا مسیرهای جده، مکه، مدینه، قاهره و اسکندریه را طی کند. از اسکندریه تا سالونیک در یونان با کشتی آمد و سرانجام مسیر سالونیک، اسکوپیه تا سرایوو را سوار بر اسب بازگشت. در این مسیر، در صد و نوزده منزل شب را به صبح رساند. این مسیر با تفاوت مختصر، راه همه حاجیان منطقه در طول سلطه عثمانیها بر بالکان بود.[۱۱]
شارح فصوص ابن عربی، عبدالله بیرامی بوسنوی، صاحب شماری از رسایل عرفان اسلامی و تفاسیر باطنی قرآن کریم است. وی به مصر و سوریه سفرکرد و با دانشوران آن مناطق مراوده داشت. وی در سرزمینهای اسلامی آن روزگار شهرت داشت و مورد عنایت سردمداران عثمانی بود. در پ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 