پاورپوینت کامل سفرنامههای حج اندلسیان ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل سفرنامههای حج اندلسیان ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سفرنامههای حج اندلسیان ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل سفرنامههای حج اندلسیان ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
۱
نگارش سفرنامه ها به چه صورت بوده است؟۲
نکات مهم مورد بحث در سفرنامه های اندلس۳
سفرنامه نویسان اندلس۳.۱
ابن جبیر۳.۲
ابومروان باجی۳.۳
قاسم ابن احمد اندلسی۳.۴
ابن سعید اندلسی۳.۵
محمد بن محمد عبدری۳.۶
ابن رشید فهری۳.۷
قاسم بن یوسف تجیبی سبتی۳.۸
ابراهیم نمیری۳.۹
ابواسحاق ساحلی۳.۱۰
ابن الحاج غرناطی۳.۱۱
خالد بن عیسی بلوی۳.۱۲
ابن بطوطه۳.۱۳
عبدالله بن صباح۳.۱۴
ابوالحسن علی قلصادی اندلسی۳.۱۵
ابوعباس احمد حجری اندلسی۳.۱۶
محمد بن علی رافعی اندلسی تطوانی۳.۱۷
حاج موریسکی۳.۱۸
اناشید الحاج۳.۱۹
ابن عاشر اندلسی۳.۲۰
احمد بن محمد هشتوکی۳.۲۱
عبدارحمن غنامی شاوی۳.۲۲
محمد فاطمی بن حسین صقلی۴
جستارهای وابسته:۵
پانویس
سفر اندلسیان به شرق و حرمین، نه تنها برای گزاردن حج، بلکه به شوق فراگیری علوم دینی و آشنایی با دانشمندان بود. بسیاری از حجگزاران اندلسی، گزارش سفر خود را ثبت کردهاند. اهالی اندلسی با طی مسافت طولانی از اسپانیا تا عربستان، از شهرهای بسیاری گذر می کردند و گاه با دشواری نیز مواجه می شدند. سفرنامه نگاران از شهرهایی که می گذشتند و از آداب و رسوم و فرهنگ آن مناطق و نیز موانع و حوادثی که طی مسیر پیش می آمد؛ اطلاعاتی را در دسترس آیندگان قرار می دادند تا برای سفر به حج از آن بهره مندگردند. این سفرنامه ها همچنین دربردارنده اطلاعات سودمندی از اوضاع سیاسی واجتماعی حاکم بر سرزمین وحی و حرمین است.
نگارش سفرنامه ها به چه صورت بوده است؟
بسیاری از حجگزاران اندلسی، گزارش سفر خود را ثبت کردهاند.سفرنامههای اندلسی منبعی مهم در شناخت زندگانی فرهنگی و محیط و مراکز علمی شرق و حجاز و دانشوران اسلامی است.از این رو، این سفرنامهها حلقه رابط میان شرق و غرب اسلامی تلقی شدهاند.[۱]
محتوا و روشنگارش، این سفرنامهها را به چند گونه میتوان تقسیم نمود:
برخی از این سفرنامهها در میانه راه و سفر نگارش یافته و به شکل روزنوشت بوده، مانند رحله عَبدری.
دستهای دیگر حاصل مذاکرات و مباحثات علمی با دانشورانی بوده که فرد مسافر حجگزار با آنها دیدار کرده، مانند سفرنامه ابن رُشَیْد فِهْری.
شماری دیگر پس از انجام سفر نگارش یافتهاند.[۲]
موضوعی، سفرنامهنویسان اندلسی و مغربی در دیدهها و گزارشهای خود، به موضوعات گوناگون از جمله فرهنگ عمومی حجاز، سیاست، وقف، مدارس ومجالس دینی، فرق ، آداب و رفتار مردمان ساکن حرمین و مشرق اسلامی توجه نشان دادهاند.[۳]
نکات مهم مورد بحث در سفرنامه های اندلس
توجه به اوقاف، صدقات و خیرات همگانی از موارد مهمی است که در سفرنامه های اندلسی به آن پرداخته شده است. به طوری که گستردگی اوقاف و صدقات در دوران ایوبیان در مصر و شام برای تسهیل امور حج و حج گزاران در سفرنامه ها نمود داشته است. همچنین سفرنامه نویسان اندلس به نبود نهادهای وقفی و خیریه ها در اندلس معترض بودند؛ تا جایی که ابن سعید از مرابطون و موحدون از عدم اهتمام به وقف انتقاد کرده است.[۴] در این سفرنامه ها همچنین به رفتارشناسی مردمان شرق نیز توجه شده است. سختی های سفر نیز در سفرنامه ها نمود داشته است. برای نمونه برخی از سفرنامه نویسان اندلس از بدرفتاری مردم اسکندریه و ستم کارگزارن و راهداران آن ها درباره مسافران سخن گفته اند.[۵]
سفرنامه نویسان اندلس
ابن جبیر
ابن جبیر (درگذشت ۶۱۴ق.)تذکره الاخبار را نوشته، او از ادیبان و دانشوران اندلسی است که به سال ۵۷۹ق. در نوجوانی از غرناطه عزیمت حج کرد.[۶] وی از سبته گذشت و از سواحل ساردنی و سیسیل تا بندر اسکندریه رفت. سفرنامه او به رحله الکنانی و نامهای دیگر از جمله اعتبار الناسک فی ذکر الآثار الکریمه و المناسک شهرت دارد.[۷] این سفرنامه که بیانکننده رخدادها و روابط مردمان میان راه با حاجیان است، درباره وضع مکه و مدینه و مکانهای مقدس آن دیار گزارش میدهد.[۸]او قصیدهای درباره ستم مالیاتبگیران به حاجیان، سروده و به صلاحالدین ایوبی داده است.[۹] در سرودهای دیگر، از صلاحالدین ایوبی خواسته تا به وضع مدینه نگریسته، بدعتهایی را که در شهر پیغمبر رواج یافته، از میان ببرد.
ابومروان باجی
ابومروان باجی(درگذشت ۶۳۵ق.) رحله باجی اشبیلی را نوشته است که تنها تلخیصی از آن در دست است.[۱۰]
قاسم ابن احمد اندلسی
قاسم ابن احمد اندلسی : قصیده فی وصف رحله الامام علمالدین القاسم ابن احمد الاندلسی بازگو کننده سفر این دانشور اندلسی سده هفتم (۶۶۱ق.) است که از مُرسیه به زیارت کعبه و حرم نبوی آمد و در این مسیر با هر دانشور و شیخی که دیدار کرد، آن را ثبت و گزارش نمود.[۱۱]
ابن سعید اندلسی
ابن سعید اندلسی (درگذشت ۶۸۵ق.) سفرنامه وی با عنوان النفحه المسکیه فی الرحله المکیه حاوی دیدههایش از شهرها و محیط فرهنگی هر ناحیه، وصف کتابها و مذاکراتش با دانشوران مشرق است.[۱۲]او در سال ۶۳۸ق. همراه پدرش به حج رفت و شمال افریقا و مصر را دید. ابن سعید، آثار معتبری در تاریخ و جغرافیا دارد و درباره سبک جغرافیانویسی او پژوهش کردهاند.[۱۳]
محمد بن محمد عبدری
محمد بن محمد عَبْدری (درگذشت ۶۸۹ق.) الرحله المغربیه را نوشت. او قصد مجاورت در مکه را داشت،[۱۴] با کاروان شام همراه
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 