پاورپوینت کامل زیارتگاه قاسم بن موسی الکاظم(ع) (حله) ۴۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل زیارتگاه قاسم بن موسی الکاظم(ع) (حله) ۴۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل زیارتگاه قاسم بن موسی الکاظم(ع) (حله) ۴۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل زیارتگاه قاسم بن موسی الکاظم(ع) (حله) ۴۲ اسلاید در PowerPoint :

۱
مدفون۲
مکان۳
بنا۴
اعتبار۵
در نگاه عالمان۶
مزارهای همانند۷
پیوند به بیرون۸
پانوشت۹
منابع

مزار قاسم بن موسی الکاظم(ع)، زیارتگاهی است در عراق، استان بابل، ۳۵ کیلومتری شهر حله و در شهر قاسم، که مورد توجه برخی از بزرگان شیعه مانند سید ابن طاووس، سید محسن حکیم و سید روح‌الله خمینی بوده است.

مدفون در این مزار قاسم فرزند امام کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) است. این مزار دارای گنبد بزرگ و طلایی، ضریح، صحن گسترده و مسجدی بزرگ است.

مدفون

نوشتار اصلی: قاسم بن موسی الکاظم(ع)

قاسم بن موسی الکاظم(ع)، فرزند امام کاظم(ع)[۱] و مورد محبت او بود که ازعباسیان گریخته و در عراق کنونی، در جنوب حله ساکن شد. وی نزد پدرش جایگاه بالایی داشته[۲] و عالمان شیعه توجه زیادی به او داشته‌اند.[۳]

مکان

گنبد و گلدسته‌ها.

مزار قاسم بن موسی الکاظم(ع)، در عراق، استان بابل، ۳۵ کیلومتری[۴] جنوب شهر حله،[۵] در شهری که به «شهر قاسم» شهرت یافته، قرار دارد. شهر قاسم، میان شهرهای حله و دیوانیه قرار گرفته و تا دیوانیه ۴۵ کلیومتر فاصله داشته و در مسیر شهرهای نجف و کربلا قرار دارد.

شهر قاسم، در زمان قاسم بن موسی(ع) روستایی به نام سورا، دارای کشاورزی و باغ‌های بسیار بود؛ ولی به سبب تغییر مسیر اصلی آب فرات نزدیک به خشک و بایر شدن بود. با دفن شدن قاسم در این مکان و روی آوردن مردم از شهرهای عراق به این منطقه برای همجواری و زیارت مرقد او، دوباره رو به آبادی گذاشت. امروزه مرقد وی، در وسط شهر قاسم قرار گرفته است.[۶]

بنا

نمایی از ضریح.

این مزار، اکنون دارای ضریح نقره‌ای با تاج طلایی رنگ، گنبد بزرگ و طلایی، صحن[۴] و مسجدی بزرگ است.[۷]

خادمان مزار وی، از اجدادشان نقل کرده‌اند که نخستین بنا در دوره صفوی ساخته شده است، این بنا دارای گنبد بوده و صندوقی چوبی روی قبر قرار داشته است. مزار در باغی دارای درختان بسیار قرار داشته است. به باور برخی، نخستین بنایی که روی قبر قاسم گزارش شده، مربوط به سده‌های ششم و هفتم قمری است.[۸]

در سال ۱۲۸۸ق. با هزینه آقاخان اول(تاریخ وعقاید اسماعیلیه از دکتر دفتری ،فرهاد) بنای دیگری بر آن ساخته شد. در اواخر سده سیزدهم قمری، گنبدی سفید و رواقی برای زائران وجود داشت. در سال ۱۳۲۵ق. سید محمد فرزند سید مهدی قزوینی (م.۱۳۰۰ق)، به بازسازی حرم پرداخته و ضریحی نو، پوشانده با نقره، با هزینه شیخ خزعلی کعبی روی قبر قرار داده و کاروانسرایی در نزدیک مزار برای زائران قاسم بن موسی(ع) ساخت. در سال ۱۳۶۹ق. با تلاش قاسم آل محی‌الدین النجفی، گنبد آن با کاشی آبی پوشانده شد.[۸] در سال ۱۳۴۱ق. پیرامون این مزار، صحن گسترده‌ای ساخته شد که در آن اتاق‌هایی قرار داشت و جلوی اتاق‌ها ایوان ساخته شده بود و برای اسکان زائران استفاده می‌شد. سید محسن حکیم در سال ۱۳۸۰ق. دستور ساخت کتابخانه‌ای در گوشه شرقی صحن داده و [۹] در سال ۱۳۸۵ق. دستور داد ضریح نوی برای این مزار و حرم حضرت عباس(ع)، مزار مسلم بن عقیل و مقام امام علی(ع) که در مسجد کوفه قرار دارد، ساخته و نصب شود.[۱۰] در ذی‌الحجه ۱۴۴۰ق. ضریحی نو روی قبر قاسم بن موسی(ع) قرار گرفت.[۱۱]

اعتبار

نمایی از ورودی.

یاقوت حموی (م.۶۲۶ق) جغرافی‌دان، به انتساب این مرقد به قاسم بن موسی الکاظم(ع) تصریح کرده است.[۱۲] علی بن ابى‌بکر هروى (م.۶۱۱ق) نیز، از این زیارتگاه، با عنوان ابوالقاسم بن موسى بن جعفر(ع) یاد کرده است.[۱۳] ولی ابن عنبه (م.۸۲۹ق) و ابن ططقی (م.۷۰۹ق)، دو تاریخ‌نگار شیعه، مدفون در حله را عباس بن قاسم بن موسی(ع) دانسته‌اند.[۱۴] برخی منشأ تفاوت ظاهری این دو نظر را اشتباه بین دو روستای شوشه و سورا دانسته‌اند. این دو روستا هر دو در نزدیکی حله قرار دارد. حموی، قبر قاسم بن موسی الکاظم(ع) را در شوشه معرفی کرده، با این که وی در سورا که اکنون به «شهر قاسم» معروف شده، دفن است. از طرفی ابن عنبه، مزاری که در شوشه قرار دارد را منتسب به قاسم بن عباس بن موسی(ع) دانسته، نه مزاری که در سورا قرار دارد. انتساب او درست بوده و اکنون نیز مزار واقع در شوشه، منتسب به عباس بن قاسم است.[۱۵] برخی به یقین مدفون در این مزار در «شهر قاسم» را قاسم بن موسی الکاظم(ع) دانسته‌‌اند.[۱۶] محمدباقر مجلسی، شیخ عباس قمی[۱۷] و بسیاری از متاخران نیز این مزار را منتسب به قاسم بن موسی الکاظم(ع) دانسته‌اند.[۱۸]

در نگاه عالمان

سید بن طاووس، زیارت قاسم بن موسى را در ردیف زیارت حضرت عباس(ع) و على اکبر(ع) قرار داده و زیارت‌نامه‌ای را ذکر کرده است.[یادداشت ۱][۱۹] شیخ عباس قمی، مزار قاسم بن موسی(ع) را زیارتگاه همه مردم دانسته و از زیارت عالمان و نیکان از این مزار خبر داده است.[۲۰] سید حسن صدر کاظمى‏، سفر از نجف و کربلا برای زیارت این مزار را سیره عالمان بزرگ دانسته است. بر پایه گزارشی،[یادداشت ۲] سید روح‌الله خمینی به زیارت این مرقد می‌رفته است.[۲۱]

مزارهای همانند

مزارهای دیگری در ایران به قاسم بن موسی الکاظم(ع) نسبت داده شده است؛ مانند مزاری در روستای پیلر، در استان آذربایجان شرقی، در ۵۰ کیلومتری شهرستان کلیبر، مزاری در کاشان و مزاری در مهدی‌شهرِ سمنان. سند معتبری برای این انتساب‌ها یافت نشده است. این گمان هست که این مزارها برای دیگر نوادگان امام کاظم(ع) باشند.[۷]

پیوند به بیرون

الامانه الخاصه لمزار القاسم بن الامام الکاظم(ع).
فیلمی از مزار قاسم بن موسی الکاظم(ع).

پانوشت

الارشاد، ج۲، ص۲۰۱.

الکافی، ج۱، ص۳۱۴.

منتهی الآمال، ج۲، ص۳۵۴؛ مستدرکات علم رجال الحدیث، ج۶، ص۲۶۲.

۴۰ ۴۱ زندگی و مزار حضرت قاسم(ع)، فصلنامه فرهنگ زیارت، شماره ۹، ص۴۵.

راهنمای اماکن زیارتی و سیاحتی در عراق، ص۳۲۷.

مراقد المعارف، ج۲، ص۱۸۱؛ زندگی و مزار حضرت قاسم(ع)، فصلنامه فرهنگ زیارت، شماره ۹، ص۴۵.

۷۰ ۷۱ زندگی و مزار حضرت قاسم(ع)، فصلنامه فرهنگ زیارت، شماره ۹، ص۴۶.

۸۰ ۸۱ مراقد المعارف، ص۱۸۳-۱۸۵.

مراقد المعارف، ص۱۸۳-۱۸۸.

راهنماى اماکن زیارتى و سیاحتى در عراق، ص۱۳۰.

تصاویری از ضریح جدید حرم امامزاده قاسم بن موسی الکاظم(ع)، العتبه الحسینیه المقدسه.

معجم البلدان، ج۳، ص۳۷۲.

الاشارات الى معرفه الزیارات، ص۷۶.

عمده الطالب فى انساب آل ابى طالب، ص ۲۶۰؛ الاصیلى فى انساب الطالبیّین، ص ۱۸۰.

مراقد المعارف، ج ۲، ص ۱۹۰ و ۱۹۴.

زیارتگاه‌های عراق، ص۱۴۰.

بحار الانوار، ج ۱۰۲، ص ۲۷۶؛ منتهى الامال، ج ۲، ص ۲۳۱.

سفینه البحار، ج۲، ص۲۲۰؛ مراقد المعارف، ج۲، ص۱۸۱؛ تحفه الاحبا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.