پاورپوینت کامل دستنوشتههای حج (کتاب) ۵۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل دستنوشتههای حج (کتاب) ۵۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دستنوشتههای حج (کتاب) ۵۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل دستنوشتههای حج (کتاب) ۵۷ اسلاید در PowerPoint :
۱
نویسنده و محتوای اثر۱.۱
فصل اول: سازمان اقتصادی حج ایرانیان۱.۱.۱
عزیمت از ایران۱.۱.۲
کاروان و ترکیب آن۱.۱.۳
بروات۱.۱.۴
قراردادها و اختلافات ناشی از آنها۱.۱.۵
راهها و وسایل نقلیه۱.۱.۶
شرکت ایرانی حمل و نقل دریایی ناصری۱.۱.۷
سازماندهی خدمترسانی به زائران در مکه۱.۱.۸
سازماندهی خدمترسانی در جدّه۱.۱.۹
بیتوته در منا و عرفات۱.۱.۱۰
بازگشت از زیارت خانه خدا۱.۲
فصل دوم: مقامات و شهرها۱.۲.۱
جدّه، جنبه عمومی و حرکت اقتصادی در ایام حج۱.۲.۲
مساجد و مقبره حوّا و تخریب آن توسط امیر سابق، رفیق عون۱.۲.۳
منع خروج مسیحیان از جده و ورود آنها به شهرهای مقدس۱.۲.۴
هیئت کنسولی در جده و ویژگیهای پذیرش آنها۱.۲.۵
سرکنسولگری ایران و روابطش با زائران ایرانی۱.۲.۶
مکه، نمای کلی، فعالیت اقتصادی و تجاری در ایام حج۱.۲.۷
نقش و اقتدار امیر یا والی مکه۱.۲.۸
بزرگداشت عید قربان در منا و ضیافت رسمی در خیمهگاه امیر۱.۲.۹
چراغانی و آتشبازی در منا و پذیرایی در خیمهگاه سرکنسول ایران۱.۲.۱۰
محملهای سوری و مصری۱.۳
فصل سوم: زائران و مناسک حج۱.۴
نتیجهگیری: نقش اجتماعی و اقتصادی حج۲
چاپ و نشر۳
پانویس۴
منابع
دستنوشتههای حج نوشته مهدی رستگار اصل، ترجمه کتاب سفرنامههای حج (۱۹۱۱-۱۹۱۰م) اثر حسین کاظمزاده ایرانشهر است. کتاب دربردارنده زندگینامه و تحصیلات مؤلف، آثار قلمی مؤلف و [گزارشی] درباره کتاب و سه فصل سازمان اقتصادی حج ایرانیان، مقامات و شهرها، زائران و مناسک حج و یک نتیجهگیری است.
نویسنده و محتوای اثر
دستنوشتههای حج، نوشته مهدی رستگار اصل میباشد. این اثر ترجمه کتابی با عنوان سفرنامههای حج (۱۹۱۱-۱۹۱۰م)، به قلم حسین کاظمزاده ایرانشهر میباشد.[۱]
کتاب از یک مقدمه (از مترجم) حاوی زندگینامه و تحصیلات مؤلف، آثار قلمی مؤلف و [گزارشی] درباره کتاب،[۲] و سه فصل[۳] و یک نتیجهگیری تشکیل شده است. محتوای فصلهای سهگانه کتاب عبارتاند از:
فصل اول: سازمان اقتصادی حج ایرانیان
فصل اول خود شامل ده زیربخش است:
عزیمت از ایران
با فرارسیدن ایام حج، مسافران همسفر و کاروان مناسب میجویند.[۴] چارچیان (چاوشان) به راه افتاده و با خواندن اشعار مذهبی، مردم را به انجام فریضه حج فرا میخوانند.[۵]
کاروان و ترکیب آن
زائران به دلیل سختی سفر، فقدان امکانات تردّد و امنیت، به دنبال همراهی کاروانداران هستند.[۶] تعدادی از اعضای کاروان، خدمه یا «عکّام» نام دارند که کارواندار آنها را برای خدمت به زائران، استخدام میکند.[۷] حاملان آب یا «سقایان»، وظیفه آبرسانی به زوار را، در طول مسیر حج بر عهده دارند.[۸] نیز چاوشان (که مأموریت اصلی آنان خواندن قصایدی در مدح امامان(ع) است)، درویشان، پیادهها و حجهفروشان (بهجا آورندگان حج به نیابت از اموات) نیز حضور داشته و از پرداخت هزینههای کاروان، معافاند.[۹]
بروات
زائران تمام پول مورد نیاز خود را به همراه نیاورده و از بروات (حواله دریافت پول) که در هر شهری قابلیت تبدیلشدن به پول نقد را دارد، استفاده میکنند.[۱۰]
قراردادها و اختلافات ناشی از آنها
عقد قرارداد میان زائر و کارواندار بدون دخالت دولت بوده و دولت تنها در بروز اختلافات میانجیگری میکند.[۱۱] سه نوع قرارداد رایج شده است: «ساده یا شفاهی» که بین کارواندار با زائران پیاده یا زائرانی که خود دارای مَرکب، خادم و مواد غذایی هستند، بسته میشود.[۱۲] «اجاره مَرکب، چادر و خدمات» که کارواندار در قبال تسویه هزینهها، نسبت به تهیه مَرکب، محل اقامت به بهای مشخص شده و نیز ملزومات سفر، متعهد میشود.[۱۳] «مُکفی» که به موجب آن کارواندار عهدهدار تهیه همه ملزومات سفر میشود، و زائر بایستی هزینه سفر (بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ تومان) را در دو یا سه قسط، پرداخت کند. این نوع قرارداد چندان اطمینانبخش نبوده زیرا زائر در اختیار کارواندار قرار میگیرد و در موارد بسیاری؛ مخصوصا در مورد زمان پرداخت اقساط، اختلاف نظر ایجاد میشود.[۱۴] در صورت بروز اختلاف، سرکنسول ایران در جدّه با تشکیل دادگاه موقت یا با مداخله مستقیم، مسئله را حل میکند.[۱۵]
راهها و وسایل نقلیه
زائرانی که از جنوب ایران به حج میروند از راه خلیج فارس، عدن و جدّه به مکه میرسند.[۱۶] اما آنانی که خواستار زیارت مدینه پیش از مکه باشند، از مسیر بغداد، حلب و دمشق میروند و از آنجا با راهآهن حجاز، به مدینه سفر میکنند.[۱۷] برخی دیگر از مدینه بــه دمشق و بیروت و از آنجا با کشتی به جدّه یا از راه ینبع – جــدّه بـه حـج میروند.[۱۸]
زائران ناحیه شمال ایران و قفقاز، بخارا و ترکستان، از مسیر قسطنطنیه – جدّه به مکه میرسند.[۱۹] همچنین برخی زائران از مسیر قسطنطنیه، مصر و جدّه و برخی دیگر از قسطنطنیه، بیروت، دمشق و مدینه به حج میروند و از مسیر جدّه – بیروت باز میگردند.[۲۰]
شرکت ایرانی حمل و نقل دریایی ناصری
زائران مسیر خلیج فارس، از قایقهای شرکت حمل و نقل دریایی ناصری استفاده میکنند. این شرکت در عهد ناصرالدّین شاه، تأسیس شده و سهامداران آن همگی ایرانیاند.[۲۱] آنها در موسم حج، خدمات منظمی را در مسیر بوشهر و جده ارائه داده و با پرچم انگلستان در تردّداند.[۲۲]
در عصر حاضر، شرکت دارای هجده قایق بوده و ناخدایان آن بیشتر انگلیسی و برخی نیز هندی هستند. به منظور تسهیل خدماترسانی به زائران، تعدادی از اهالی جنوب ایران؛ به عنوان منشی یا مترجم، در هر قایق حضور دارند.[۲۳]
سازماندهی خدمترسانی به زائران در مکه
جهت خدمترسانی بهتر به زائران و بدون دخالت دولت، مُطَوِّفین یعنی ایرانیان عرب زبانِ ساکنِ مکه و جده، وظایفی را بر عهده میگیرند.[۲۴] شهرهای ایران میان آنان تقسیم میشود و مناسک حج و قرائت اذکار واجب را به زائران آموزش داده با کمک عوامل خود، زوّار را در انجام حج هدایت میکنند.[۲۵] آنان در قبال انجام وظیفه، علاوه بر دریافت هدایا بابت هر زائر مبلغی را دریافت میکنند.[۲۶]
سازماندهی خدمترسانی در جدّه
مطوّفین در جدّه کارگزارانی برای استقبال از زائران و نیز خانهدارانی با اتاقهای متعدّد در اختیار دارند.[۲۷] هرگاه قایقی به بندر جدّه میرسد، تمامی کارگزاران و خانهداران؛ در بندر، گرد هم میآیند.[۲۸] به زائران وکیل مخصوصی اعلام میشود و تعداد زائران توزیع شده بین وکلای مطوّفین یادداشت میشود.[۲۹] پس از تقسیم زوّار میان وکلا، هر وکیل نامهای با محتوای تعداد زائران و روز حرکت آنها برای مطوّفِ خود میفرستد تا وی خدمتکاران خود را برای استقبال از زائران بفرستد، اما به دلیل اشتغال زیاد، از این کار سر باز میزند.[۳۰]
بیتوته در منا و عرفات
زائران در هشتمین شب ذی الحجه از مکه به منا میروند، شب را در آنجا بیتوته کرده و بامداد روز بعد عازم عرفات میشوند.[۳۱] باتوجه به کمبود اقلام ضروری در منطقه کاروانداران با تهیه چادر، فانوس، آب و … نقش مهمی در اجرای هرچه بهتر مناسک ایفا میکنند.[۳۲] مطوّفین، وکلا و خدمتکاران، راهنمای زائران در مناسک واجب هستند.[۳۳]
بازگشت از زیارت خانه خدا
پس از بازگشت از منا و عرفات، زائران به مکه بازگشته و آماده ترک این شهر میشوند.[۳۴] زائران مدینه نرفته به سمت مدینه و دیگر زائران با پرداخت اجاره قایق به خلیج فارس یا قسطنطنیه و بعد از آن به وطن خود برمیگردند.[۳۵] قبایل صحرانشین ساکن در مسیر مکه به مدینه، از زائران ایرانی در هنگام گذر از سرزمینهایشان باج میگیرند که باج خاوه نام دارد.[۳۶]
فصل دوم: مقامات و شهرها
این فصل از ده زیربخش تشکیل شده که عبارتند از:
جدّه، جنبه عمومی و حرکت اقتصادی در ایام حج
جده جمعیتی نزدیک به ۲۵ هزار مسلمان دارد که در آن علاوه بر کنسولگری قدرتهای اروپایی، مسیحیانی حضور دارند که شغلشان خدمت در دفاتر کشتیرانی تجارتخانهها یا خردهپایی است.[۳۷] ساختمانهای شهر فاقد هرگونه ویژگی ساختاری هستند که از سه یا چهار طبقه و از گل رس یا چوب ساخته شدهاند.[۳۸] به علت کمبود آب، هیچ فضای سبزی به جز چند اصله درخت وحشی؛ در باغ کاخ دولت و کاخ رئیس شهرداری وجود ندارد.[۳۹]
مردم بومی از آب سیلابها برای آب شرب استفاده میکنند و در اکثر منازل، آبانبارهایی برای ذخیرهسازی آب باران وجود دارد.[۴۰] در صورت کمبود آب، صحرانشینان آب را
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 