پاورپوینت کامل حضرت ابراهیم خلیل(ع) ۵۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حضرت ابراهیم خلیل(ع) ۵۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حضرت ابراهیم خلیل(ع) ۵۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حضرت ابراهیم خلیل(ع) ۵۵ اسلاید در PowerPoint :
۱
واژهشناسی۲
زندگی ابراهیم۲.۱
تولد و هجرت از بابل۲.۱.۱
روایت تورات۳
سفر به مکه۳.۱
تاسیس شهر مکه۳.۲
سفر دوباره ابراهیم به مکه۴
بنای کعبه۵
فراخوانی مردم به حج۶
حجگزاری ابراهیم(ع)۷
نسل، وفات و مزار ابراهیم(ع)۸
جایگاه ابراهیم(ع) نزد اقوام و ملل۹
گالری۱۰
پانویس۱۱
منابع
از ویکی حج
(تغییرمسیر از حضرت ابراهیم خلیل(ع))
ابراهیم(ع) از پیامبران اولوالعزم.
حضرت ابراهیم در سه دین بزرگ یهودیت، مسیحیت و اسلام و همچنین ادیان همجوارشان مانند صابئه جایگاهی ویژه دارد و همگی خود را به ایشان نسبت دادهاند و از همین رو به پدر امتها معروف شده است. هجرت ابراهیم (ع) از بابل و هجرت به مکه از موضوعاتی است که در کتب عهدین و همچنین قرآن بیان شده است. ساخت کعبه و بنیاننهادن آیین حج از دیگر اموری است که به حضرت ابراهیم نسبت داده شده است.
واژهشناسی
واژه ابراهیم[یادداشت ۱] واژهای بابلی [یادداشت ۲] که بنابر نظر برخی لغتشناسان مرکب از «إب» به معنای پدر و «راهیم» به معنای رحیم است.[۱] [یادداشت ۳] گروهی نیز بخش دوم را از ریشه «رام» به معنای بلند مرتبه شمرده و مجموع کلمه را به معنای پدر عالی یا متعالی دانستهاند.[۲] باتوجه به وجود این کلمه در عهد عتیق، اشتقاق آن از کلمه عربی «برهمه» به معنای تیزبینی[۳] کاملاً برساخته به نظر میرسد.[۴]
زندگی ابراهیم
داستان زندگی او به تفصیل در تورات و قرآن آمده که دارای اشتراک فراوان و چند تفاوت است. در تورات با تأکید بر زندگی شخصی ابراهیم، مراحل آن از تولد تا مهاجرت از بابِل و ورود به سرزمین کَنْعان و رخدادهای گوناگون بعدی بیان شده است.[۵] اما در قرآن بر پایه شیوه متداولش با صرف نظر از اطلاعات شخصی و تاریخی، بر جنبههای مربوط به رسالت و مقام الهی او تأکید شده است؛ از جمله احتجاج با کافر زمان خود (سوره بقره، آیه ۲۵۸)، شکستن بتها (سوره انبیاء، آیه ۵۸؛ سوره صافّات، آیه ۹۳)، رهایی از آتش و تبدیل آن به گلستان (سوره انبیاء، آیه ۶۹)، نشان دادن ملکوت به وی (سوره انعام، آیه ۷۵)، نیل به مقام امامت (سوره بقره، آیه ۱۲۴) و عزیمت به مکه و بنای کعبه (سوره ابراهیم، آیه ۳۷) که یا در تورات نیامده و یا به اختصار و در سیاق داستان زندگیاش به آنها اشاره شده است.
تولد و هجرت از بابل
در روایتهای اسلامی به اطلاعات گسترده درباره زندگی شخصی ابراهیم برمیخوریم. همه روایتها در تولد ابراهیم در سرزمین بابل، در جنوب عراق کنونی، اتفاقنظر دارند[۶] و محل دقیق آن را در پایتخت این سرزمین نزدیک شهر ناصریه کنونی دانستهاند که به نام بابل معروف بوده است.[۷] نیز از «کوثا ربّا» نزدیک کوفه کنونی به عنوان شهر محل تولد وی یاد شده است.[۸]
موضوع هجرت ابراهیم(ع) از سرزمین اصلی خود چند بار در قرآن گزارش شده است. [۹] بنا بر روایتهای تفسیری، مقصد این هجرت سرزمین مقدس[۱۰] و در گزارشی غیر مشهور، مصر بوده[۱۱] و در روایتی از ابن عباس، مقصد هجرت ابراهیم مکه دانسته شده است.[۱۲] این هجرت پس از رهایی ابراهیم از آتش[۱۳] و بر اساس روایتهایی چند، در پی تبعید وی به دست نمرود بوده است.[۱۴]
روایت تورات
طبق روایت تورات، ابراهیم همراه پدرش تارح و همسرش ساره و برادرزادهاش لوط از اور کلدان بیرون آمد و به حران هجرت کرد و همان جا تارح درگذشت.[۱۵] سپس به فرمان خدا حران را به مقصد سرزمین کنعان ترک کرد.[۱۶] سرزمین مقدس به عنوان مقصد نهایی هجرت او یاد شده است.[۱۷] برخی روایتها، نقل تورات را تأیید میکند که بر اساس آن، ابراهیم ابتدا به حران رفت و مدتی در آنجا اقامت گزید و سپس دوباره از حران، رهسپار فلسطین شد.[۱۸]
سفر به مکه
در قرآن، بر خلاف تورات، از سفر ابراهیم به مکه یاد شده که احتمالاً دستکم دو بار رخ داده است. در سفر نخست، هاجر و اسماعیل نیز همراه وی بودند و او آنان را در مکه سکنا داد. در آن زمان، مکه سرزمینی خشک و بیآب و علف بود [۱۹]: رَبَّنا إِنِّی أَسکنتُ مِن ذُرِّیتِی بِواد غَیرِ ذِی زَرع عِندَ بَیتِک المُحَرَّم… [۲۰]
بر پایه روایتهای فراوان، حضرت اسماعیل در این سفر نوزاد بوده است و ابراهیم به فرمان خداوند و همراهی جبرئیل، اسماعیل را در جایگاه کنونی حجر اسماعیل نهاد.[۲۱] بر اساس روایتی دیگر، پس از رسیدن به مکه و بازگشت ابراهیم، حضرت اسماعیل از شدت تشنگی به حالت مرگ افتاد تا آن که به لطف خدا، در آن سرزمین آب یافت شد و مقصد کاروانهایی از یمن گردید.[۲۲]
تاسیس شهر مکه
برخی مفسران از تعبیر {غَیرِ ذِی زَرعٍ} درباره مکه (سوره ابراهیم، آیه ۳۷) و نیز نیایش حضرت: رَبِّ اجعَل هذا بَلَداً ءَامِناً… [۲۳] برداشت کردهاند که هنگام ورود آنان به سرزمین مکه، در آن مکان، شهری نبوده و سکنا یافتن اسماعیل و هاجر در آن سرزمین، زمینهساز تأسیس شهر مکه شده است. اما دعای ابراهیم در آیه رَبِّ اجعَل هذا البَلَدَ ءَامِناً… [۲۴] که در آن، برخلاف آیه پیشین، بلد به صورت معرفه آمده، در سفرهای بعدی ابراهیم بوده است. همین نشان میدهد که به تدریج شهری در آن مکان تأسیس شده بود[۲۵]؛ چنانکه دعای ابراهیم برای گرایش مردم به سمت این شهر: أَفئِدَهً مِّنَ النَّاسِ تَهوِی إِلَیهِم… سبب رونق مکه و اقبال مردم به حج شمرده شده است.[۲۶]
در تورات مقصد سفر ابراهیم با هاجر و اسماعیل بئر سبع[۲۷] دانسته شده است. (سوره ابراهیم، آیه ۳۷) [یادداشت ۴]
سفر دوباره ابراهیم به مکه
بر پایه ظاهر آیات قرآن، ابراهیم بیش از یک بار به مکه سفر کرد. در سفر نخست، فرزند نوزادش اسماعیل و هاجر را در آنجا سکونت داد (سوره ابراهیم، آیه ۳۷) و در سفر دوم، کعبه را با کمک فرزند جوانش اسماعیل بنا کرد و مراسم حج را به جا آورد. (سوره بقره، آیه ۱۲۷) اما با توجه به عدم تصریح قرآن به نوزادی اسماعیل به هنگام سفر نخست، احتمال یکی بودن هر دو سفر یاد شده پذیرفتنی است.
بنای کعبه
از ظاهر برخی آیات، مانند {آیه|إِنَّ أَوَّلَ بَیت وُضِعَ لِلنّاس…} (سوره آلعمران، آیه ۹۶) و روایتهای صریح برمیآید که کعبه قبل از ابراهیم وجود داشته و به دست حضرت آدم بنا شده است.[۲۸] همچنین برخی از مفسران به آیه {آیه|وَ إِذ یرفَعُ إِبراهیمُ القَواعِدَ مِنَ البَیت…} (سوره بقره، آیه ۱۲۷) برای اثبات وجود کعبه پیش از ابراهیم و نقش وی در تعمیر و بازسازی آن تمسّک جستهاند.[۲۹] در مقابل، برخی از مفسران ابراهیم را بنیانگذار کعبه دانسته و اخبار ساخت کعبه به دست آدم(ع) را ضعیف شمردهاند.[۳۰]
مقام ابراهیم در مسجدالحرام
از روایتهای فراوان برمیآید که مکان کعبه در آغاز برای ابراهیم مشخص نبوده و جبرئیل مکان ساختن آن را به وی آموخت.[۳۱] در آیات قرآن، دستور بنای کعبه به ابراهیم، صریحاً یاد نشده است؛ اما در برخی روایتها که مفسران به آنها تمسک کردهاند، آمده که خدا او را مأمور ساختن کعبه فرمود.[۳۲]
مقام ابراهیم در کنار کعبه نیز اثری دیگر از ابراهیم(ع) است: {وَإِذ جَعَلنَا البَیتَ مَثَابَهً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِن مَّقَامِ إِبرَاهِیمَ مُصَلًّی}. (سوره بقره، آیه ۱۲۵؛ نیز نک: سوره آلعمران، آیه ۹۷) گفتهاند این همان سنگی است که وی به هنگام بنای کعبه زیر پای خود نهاد. برخی نیز خود خانه کعبه را همان مقام ابراهیم دانستهاند.[۳۳]
بر پایه روایتهای متواتر، ابراهیم در بنای کعبه تنها نبوده و اسماعیل یاریاش میکرده و برایش آجر یا سنگ میآورده و ابراهیم آن را میساخته است.[۳۴] در برخی روایتها نیز از یاری فرشتگان به آنان یاد شده است.[۳۵] مصالح ساختمان نوعی آجر یا سنگ قرمز بوده که از پنج کوه مختلف پیرامون کعبه و بر اساس روایتی، از کوه طُوی آورده بودند.[۳۶]
درباره کیفیت و مراحل ساخت گفتهاند که چون دیوار کعبه به ۱۲ ذراع رسید، دو در برای آن قراردادند: یکی برای ورود و دیگری برای خروج. دستگیرهای از آهن نیز بر آن دو گذاشتند. درهای کعبه برهنه بود تا آنگاه که اسماعیل و همسرش بر آن پردهای نهادند و سپس همسر اسماعیل پیشنهاد داد که پیراهنی برای کعبه ببافند؛ زیرا دیوار آن زبر بود. ابراهیم این پیشنهاد را پذیرفت. اسماعیل نیز سقفی از چوب و برگ نخل و گل برخانه خدا نها
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 