پاورپوینت کامل حرم مطهر امام علی(ع) ۹۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حرم مطهر امام علی(ع) ۹۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حرم مطهر امام علی(ع) ۹۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حرم مطهر امام علی(ع) ۹۶ اسلاید در PowerPoint :
۱
مکان قبر امام علی(ع)۱.۱
قبر آدم و نوح۲
فضیلت نجف۳
تاریخچه آستان مقدس امیرمؤمنان۳.۱
سده دوم تا چهارم۳.۲
سده ششم و هفتم۳.۳
آتشسوزی در حرم در سده هشتم۳.۴
سده دهم و یازدهم۳.۵
سده دوازدهم۳.۶
سده سیزدهم۳.۷
سده چهاردهم۴
تاریخچه صندوقچه۵
ضریح۶
موضع الاصبعین۷
توصیف معماری آستان مقدس۷.۱
صحن و حجرهها۷.۲
دروازههای صحن۷.۲.۱
باب السوق الکبیر۷.۲.۲
باب الطوسی۷.۲.۳
باب القبله۷.۲.۴
باب الفرج۷.۲.۵
باب مسلم بن عقیل۸
حرم مطهر و رواقها۹
ایوانها۹.۱
ایوان طلا۹.۲
ایوان علما۹.۳
ایوان سوم۱۰
گنبد و گلدستهها۱۰.۱
تاریخچه گنبد۱۰.۲
تاریخچه گلدستهها۱۱
ناودان طلا۱۲
بناهای وابسته به حرم مطهر۱۲.۱
مسجد الخضراء۱۲.۲
المدرسه الغروِیه۱۲.۳
تکیه بکتاشیه۱۲.۴
صحن حضرت فاطمه۱۲.۵
مسجد الراس۱۲.۵.۱
مدفن راس الحسین۱۳
مقامهای ائمه در محدوده حرم۱۳.۱
مقام امام زینالعابدین(ع)۱۳.۲
مقام امام جعفر صادق(ع)۱۳.۳
ساباط (گذر) امام زمان(عج)۱۴
نگارخانه۱۵
پانویس۱۶
منابع
آستان مقدس امام علی، محل دفن علی بن ابیطالب، پسر عمو و یار نزدیک حضرت محمد(ص)، امام نخست شیعیان و خلیفه چهارم است که در شهر نجف در کشور عراق قرار دارد. امام علی(ع) در روز ۲۱ رمضان سال ۴۰ قمری به شهادت رسید. بنابر وصیتش، فرزندانش امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، پیکر مطهرش را شبانه و بهطور مخفیانه، در زمین مرتفعی در پشت کوفه مدفون ساختند که به نامهایی مانند نجف، ظهر الکوفه و غری خوانده شده است. علت این تصمیم را بیم نبش قبر آن حضرت به دست دشمنان از جمله بنیامیه، خوارج و نواصب و امثال آنها دانستهاند.
با سقوط بنیامیه و رفع خطر خوارج، امام صادق(ع) برخی از شیعیان را از محل قبر امام علی(ع) آگاه ساخت و حتی به همراه برخی از یاران خود به زیارت قبر وی میرفت. محل دفن امیرمؤمنان(ع) در حدود ۱۵۰ سال ناشناس بود و فقط امامان و شماری از شاگردان ویژه او از محل دفن وی آگاه بودند.در سده دوم هجری، در عصر هارون الرشید، محل قبر علنی گردید و بنایی بر روی قبر ساخته شد.
در دوره عضدالدوله دیلمی، ساختمان بزرگ و باشکوهی بر قبر ساختند. همچنین در عهد صفویه به دستور شاه صفی (۱۰۳۸-۱۰۵۲ق)، حرم و صحن آن گسترش یافت.
در سال ۱۱۵۶ق. نیز به دستور نادرشاه، کاشیهای سبز رنگی که از دوره صفویه زینتبخش گنبد و گلدسته آستان بود، برداشته و بهجای آنها، از خشتهای طلا، استفاده شد و پس از آن آقامحمدخان قاجار نخستین ضریح را که از جنس نقره بود به حرم هدیه کرد.
مکان قبر امام علی(ع)
حضرت امیرمؤمنان(ع) در شب ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ه. ق، با شمشیر زهرآلود ابنملجم مرادی در محراب مسجد کوفه ضربت خورد و بر اثر این ضربت در کمتر از دو روز یعنی روز ۲۱ ماه رمضان به شهادت رسید. فرزندان امام(ع) برای مخفی نگاهداشتن قبر حضرت(ع)، پیکر ایشان را شبانه و بهطور مخفیانه به ناحیه نجف انتقال دادند و در آنجا به خاک سپردند.
در پارهای از منابع اهل سنت، اقوال دیگری درباره محل دفن امیرمؤمنان(ع) ذکر شده است؛ از جمله گفتهاند پیکر امام در قصرالاماره کوفه یا در رحبه (نزدیک کوفه) یا در بقیع مدینه، به خاک سپرده شده است.[۱]
در منابع شیعه، روایات متعددی از امامان درباره وجود قبر امیرمؤمنان(ع) در نجف نقل شده است. برخی از ائمه، از جمله امام زینالعابدین(ع) و امام جعفر صادق(ع)، مخفیانه به زیارت قبر جد بزرگوارشان امام علی(ع) در نجف آمده یا محل قبر را به برخی از خواص اصحاب خود، نشان دادهاند؛ سیدعبدالکریم بن طاووس (م۶۹۳ه. ق)، پارهای از روایات درباره مکان دفن امیرمؤمنان(ع) در نجف و زیارت این قبر توسط امامان(ع)، در کتاب خود «فرحه الغَری» گردآوری کرده است. بیشتر این روایات، بهطور پراکنده در منابع قدیمتر شیعه، از قبیل «کاملالزیارات» اثر ابنقولویه نقل شده است. [۲][۳][۴][۵][۶]
بنابر حکایتی که در منابع شیع نقل شده است، محل قبر حضرت علی(ع) در زمان هارونالرشید، آشکار شد. روزی که هارون برای شکار به نزدیکی کوفه رفته بود، تپهای را دید که آهوها برای فرار از حیوانات شکارچی به آن پناه میبردند. هارون از یکی از پیرمردان منطقه شنید که این تپه محل قبر علی بن ابیطالب(ع) بوده است و دستور داد گنبدی بر آن بنا کنند.[۷][۸]
قبر آدم و نوح
نوشتار اصلی: قبر آدم و نوح
در چند روایت از امام محمد باقر(ع) و نیز امام جعفر صادق(ع) نقل شده است که امام علی(ع) در قبر یا کنار قبر نوح(ع) به خاک سپرده شد.[۹] در روایتی دیگر امام صادق(ع) به یکی از اصحابش میگوید که اگر قبر امیرمؤمنان(ع) را در نجف زیارت کردی، بدان که آدم و نوح (علیهماالسّلام) را نیز زیارت میکنی.[۱۰]
در زیارتنامه امام علی(ع)، بخش ویژهای برای زیارت حضرت آدم(ع) و حضرت نوح(ع) اختصاص یافته است.ابنبطوطه در سفرنامه خود، اشاره کرده است که در زمان بازدید از بارگاه امام علی(ع) در نجف، افزون بر قبر شریف آن حضرت، دو قبر برجسته دیگر را که از حضرت آدم و حضرت نوح (علیهماالسّلام) بوده، دیده است.[۱۱]
فضیلت نجف
در کلام امامان شیعه علیهم السلام، کوفه در کنار مکه و مدینه، حرم خدا و حرم رسول خدا(ص) و حرم امام علی(ع) دانسته شده است[۱۲][۱۳]
در روایتی از امام صادق(ع)، کوفه، زمین پاکیزهای است که در آن، قبور پیامبران و اوصیای آنان قرار دارد. از آنجا، عدل الهی آشکار میشود و در آن، قائم حق تعالی قیام میکند و عدالت را برقرار مینماید.[۱۴]
در روایاتی به نقل از امام صادق(ع) نجف قطعهای از کوهی دانسته شده که خداوند بر آن، با موسی(ع) تکلم کرد و عیسی(ع) را تقدیس نمود و ابراهیم(ع) را خلیل خود و محمد(ص) را حبیب خود برگزید و آن را مسکن پیامبران (علیهمالسّلام) قرار داد.[۱۵] نیز در روایتی دیگر نجف، همان کوهی دانسته شده است که فرزند نوح(ع)، به آن پناه برد[۱۶]
در روایتی دیگری از امام صادق(ع) منظور از «ربوه»، و «مَعین» در آیه وَ آوَیْناهُما اِلی رَبْوَهٍ ذاتِ قَرارٍ وَ مَعِینٍ ؛[۱۷] نجف و رود فرات است.[۱۸][۱۹]
تاریخچه آستان مقدس امیرمؤمنان
سده دوم تا چهارم
به دستور هارون الرشید عباسی، در سال ۱۶۵ قمری در مکان قبر امام(ع) قبر برجستهای از آجر سفید ساخته شد که طول هر ضلع آن، یک ذراع بود. همچنین روی قبر، بنایی از گِل سرخ ساختند که در راس آن، گنبدی سبزرنگ وجود داشت.[۲۰] مورخان، این گنبد را نخستین گنبدی دانستهاند که در اسلام روی قبری ساخته شده است.
پس از آنکـه متـوکل عباسـی مرقد مقدس امـام علـی(ع) را خـراب کـرد، «محمـد بـن زید» معـروف بـه «داعـی» از امیران زیدی مذهب طبرستان، در دوره خلافت معتضد عباسی (۲۷۹-۲۸۹ه.ق)، ساختمان جدیدی را روی قبر شریف بنا کرد.[۲۱]
در اواخر قرن سوم، ابوالهیجاء عبدالله بن حمدان، حاکم شیعه موصل، در سالهای ۲۹۳-۳۰۱ه. ق، روی قبر، گنبد بزرگتری ساخت و اطراف آن، حصار محکمی بنا کرد.[۲۲]
بازسازی بعدی روضه مطهر امیرمؤمنان(ع)، در دوره عضدالدوله دیلمی صورت گرفت. به گفته دیلمی در ارشادالقلوب، عضدالدوله حدود یک سال در ناحیه نجف، اقامت نمود و به دستور وی، صنعتگران و معماران فراوانی را گرد آوردند و بنای قبلی را تخریب کردند و ساختمان بزرگ و باشکوهی بر قبر ساختند.[۲۳]حمدالله مستوفی نیز گفته است که عضدالدوله دیلمی، بارگاه امام علی(ع) را در سال ۳۶۶ه. ق بازسازی کرده است.[۲۴] به گفته ابن طحّال، تاریخ پایان ساختمان عضدالدوله، در کتیبهای بر دیوار گنبد ثبت شده بود.[۲۵]
سده ششم و هفتم
در دو قرن ششم و هفتم هجری، تعدادی از خلفای عباسی نسبت به قبر امام علی(ع) توجه داشتند؛ بهطوریکه چند تن از آنان، از جمله الناصرلدین الله و المستنصر و المستعصم به زیارت قبر امام(ع) آمدند. همچنین نقل شده است که المستنصر نیز قبر شریف را بازسازی کرد.[۲۶]
در دوره ایلخانان مغول، عطاملک جوینی در سال ۶۲۲ه.ق، حفاری و کشیدن قنات آبی را برای نجف آغاز کرد که در سال ۶۷۶ه. ق، ساخت آن به پایان رسید و آب در آن جاری شد. او همچنین رباطی را در مجاورت حرم امام(ع) احداث کرد که کار ساخت آن در سال ۶۷۶ه. ق آغاز شد.[۲۷]
آتشسوزی در حرم در سده هشتم
در نیمه سده هشتم هجری، قسمتی از آستانه علوی، دچار آتشسوزی شد و تزئینات دیوارها و پردهها و فرشهای آستانه، طعمه حریق گشت. در این آتشسوزی، خزانه (کتابخانه) آستان مقدس که پس از هجرت شیخ طوسی، مورد توجه علمای شیعه بود و بسیاری از آنها نسخه اصل و دستنویس خود را به آنجا هدیه کرده بودند، در آتش سوخت و بسیاری از نسخههای خطی نفیس و آثار علمای شیعه، از بین رفت. «شیخ کمالالدین عبدالرحمان عتائقی حلّی نجفی»، در کتاب «شرح الفصول الایلاقیه»، اشاره کرده است که سال آتشسوزی حرم مطهر، ۷۵۵ه. ق بود که در سال ۷۶۰ه. ق بازسازی شد.[۲۸] ابنعنبه نیز اشاره کرده است که در آتشسوزی حرم امیرمؤمنان(ع) در سال ۷۵۵ه. ق، قرآنی در سه جلد بزرگ که گفته میشود به خط امیرمؤمنان(ع) بود، در آتش سوخت.[۲۹]
سده دهم و یازدهم
پس از به قدرت رسیدن سلسله صفویه در ایران، شاه اسماعیل صفوی در سال ۹۱۴ه. ق، وارد بغداد شد و پس از آن، به زیارت امام حسین(ع) در کربلا و امیرمؤمنان(ع) در نجف، مشرف شد. او هدایای نفیسی را به خزانه آستان علوی داد و حرم و رواقهای آن را پر از فرشهای ابریشمی کرد.[۳۰]
در سال ۱۰۴۷ه. ق، به دستور شاه صفی (۱۰۳۸-۱۰۵۲ه.ق)، نوه شاه عباس اول صفوی، حرم مطهر و صحن آن توسعه داده شد. برای این منظور، به دستور شاه صفی، خانههای مجاور حرم مطهر، از دو سمت شرقی و جنوبی، خریداری گردید و به صحن ملحق شد و بدین ترتیب صحن آستان از سه سمت توسعه یافت. بنای فعلی آستان مقدس علوی با برخی تغییراتی که در دورههای بعد ایجاد شد، مربوط به همین توسعه است.[۳۱]
سده دوازدهم
در سال ۱۱۵۶ه. ق، هنگامی که نادر شاه افشار به زیارت آستان علوی مشرف شد، دستور داد کاشیهای سبزرنگی را که از دوره صفویه زینتبخش گنبد و گلدسته آستان بود، بردارند و بهجای آنها، از خشتهای طلا، استفاده کنند. بدین ترتیب، گنبد حرم علوی که تا پیش از این، دارای پوشش کاشیکاری بود، طلاکاری گردید. این کار با استقبال شیعیان مواجه گشت. تعدادی از شاعران شیعه به فارسی و عربی و حتی ترکی و هندی، اشعاری را به این مناسبت سرودند. نادر شاه اموال بسیاری را صرف تعمیرات آستانه کرد و هدایای فراوانی را به حرم امیرمؤمنان(ع) بخشید که بیشتر آنها تا به امروز، در خزانه آستان علوی باقی است. همسر نادرشاه، رضیه بیگم دختر شاه سلطان حسین صفوی نیز مبلغ بسیاری برای تعمیرات و بازسازی اماکن متبرک وقف کرد؛ بهطوری که بیشتر کاشیکاری آستان علوی، از آن محل انجام گرفت.[۳۲]
سده سیزدهم
در دوره قاجاریان نیز اقدامات دیگری برای بازسازی آستان مقدس، صورت گرفت و بیشتر شاهان قاجار، آثاری از خود در حرم علوی به یادگار گذاشتند. آقـا محمدخـان قاجـار در سـال ۱۲۱۱ه. ق، ضریحـی از نقـره را بـه آسـتان تقدیـم کـرد. فتحعلیشـاه نیـز در سـال ۱۲۳۶ه. ق تعمیراتـی انجـام داد و در سـال ۱۲۶۲هـ. ق وزیـر محمدشـاه، ضریحـی دیگـر از نقـره روی قبـر مطهـر نصـب کـرد. در این دوره، ضریح مشبک موجود در قبر، چندین بار بازسازی و تعویض شد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.
سده چهاردهم
در سال ۱۳۵۹ قمری «طاهر سیفالدین»، داعی فرقه اسماعیلیان، سنگهای کف حرم مطهر را با سنگهای نفیس ایتالیایی عوض کرد.
در سال ۱۳۶۹ قمری به دستور محمدرضا شاه پهلوی، کار بازسازی و تعویض آینهکاری حرم مطهر که گویا از دوره نادرشاه باقی مانده بود، با آینهکاری جدید و زیبایی آغاز شد و تا سال ۱۳۷۰ قمری به طول انجامید و بسیاری از شاعران شیعه به این مناسبت، اشعاری به فارسی و عربی سرودند.
همچنین در سال ۱۳۷۰قمری به اهتمام یکی از اهالی خراسان به نام سید احمد مصطفوی، کتیبههای کاشی حرم، بازسازی و تعویض گردید.[۳۳]
تاریخچه صندوقچه
نخستین قبری که برای مدفن امام علی(ع) در زمان هارون الرشید ساخته شده، از آجر سفید و طول هر ضلع آن، یک ذراع بود.[۳۴]
در نیمه اول قرن هفتم، المستنصربالله خلیفه عباسی، صندوقچه سنگی قبر شریف امیرمؤمنان(ع) را بازسازی کرد.[۳۵] درباره جزئیات این صندوقچه، اطلاع دقیقی در دست نیست. اما با مقایسه با صندوقچه چوبی قبر [امام موسی کاظم(ع)] که از آسیبهای روزگار در امان مانده است، میتوان نتیجه گرفت که به احتمال زیاد، صندوقچه قبر امیرمؤمنان(ع) نیز همانند این صندوقچه، با کتیبههایی به خط کوفی آراسته شده بود.
در دوره زندیه، صندوقچه چوبی خاتم و منبتکاری نفیسی به حرم مطهر هدیه گردید که تا به امروز روی قبر شریف، داخل ضریح امروزی، باقی مانده است. در بدنه صندوقچه، نقوش و تزئینات زیبایی از طلا و عاج سفید به کار رفته است و کتیبههایی حاوی سورههایی از قرآن و نیز خطبه پیامبر(ص) در غدیر خم، به چشم میخورد. همچنین براساس کتیبههای موجود بر آن، این صندوقچه در سال ۱۲۰۲ قمری به دستور «محمد جعفر بن محمد صادق زند» ساخته شده و نام خطاط کتیبهها، «محمد بن علاءالدین محمدحسینی» و تاریخ نوشتن آن سال ۱۱۹۸ قمری و نام نجار و سازنده آن، «محمدحسین نجار شیرازی» ثبت شده است.[۳۶] صندوقچه چوبی خاتم پس از آماده شدن، درون ضریح فولادی نادرشاهی قرار گرفت.
ضریح
درباره تاریخ نصب نخستین ضریح مشبک بر قبر شریف، اطلاع دقیقی در دست نیست.
در سال ۱۱۵۶ قمری به دستور نادرشاه افشار، ضریحی از فولاد بر قبر شریف نصب گردید[۳۷] که احتمالاً نخستین ضریح نصب شده بر قبر است.
در سال ۱۲۱۱ قمری به دستور آقا محمد خان قاجار، ضریح جدیدی از نقره ساخته شد و آقا محمدعلی هزارجریبی، از علمای شیعه، آن را به نجف آورد و روی قبر شریف نصب کرد. این ضریح، بار دیگر در سال ۱۲۶۲قمری به دستور عباس قلیخان، وزیر محمد شاه قاجار، تعویض گردید.[۳۸]
در سال ۱۲۹۸ ضریح نقرهای جدیدی با هزینه سیدمحمد شیرازی، معروف به مشیر، ساخته شد که بالای آن، دو قصیده عربی در مدح امیرمؤمنان(ع)، یکی از ابن ابیالحدید و دیگری از شیخ ابراهیم بن صادق عاملی (متوفای ۱۲۷۸ه. ق) نگاشته شده و بر گرداگرد بدنه آن نیز آیات قرآن و اسامی خداوند و اشعاری فارسی، ثبت شده بود و نام خطاط کتیبههای آن، محمدعلی اصفهانی بود.[۳۹] این ضریح در حال حاضر، در موزه حرم امام علی(ع) نگهداری میشود.
در سال ۱۳۶۱ قمری ضریح نقرهای قاجاری، با ضریح نقره و طلاکوب جدید و زیبایی، تعویض شد. این ضریح در شهر بمبئی هند و با هزینه طاهر سیفالدین، ساخته شد و ساخت آن دستکم پنج سال به طول انجامید. در روز نصب آن روی قبر شریف، به تاریخ ۱۳ رجب سال ۱۳۶۱ قمری (سالروز میلاد باسعادت امیرمؤمنان(ع))، جشن بزرگی در شهر نجف با حضور علمای شیعه و شخصیتها و بزرگان عراق برپا شد و نوری السعید، نخستوزیر وقت عراق، از این ضریح رونمایی کرد. برای ساخت این ضریح، مبلغ هشتاد هزار دینار عراق صرف شد و در بدنه آن، ۱۰
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 