پاورپوینت کامل حج أکبر ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حج أکبر ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حج أکبر ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حج أکبر ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
۱
واژه۲
خلط میان حج اکبر و روز حج اکبر۳
حج اکبر۳.۱
اقوال۳.۱.۱
مراسم حج۳.۱.۲
حج سال نهم۳.۱.۳
حج قران۳.۱.۴
مصادف شدن روز عرفه با جمعه۴
روز حج اکبر۴.۱
اقوال۴.۱.۱
عید قربان۴.۱.۲
روز عرفه۴.۱.۳
همه ایام حج۵
کاربرد آن در مسائل فقهی۶
پانویس۷
منابع
حج اکبر، اصطلاحی قرآنی بوده و به معنای حج بزرگتر است. بیشتر عالمان مسلمان، مراد از «حج اکبر» را مراسم حج، در مقابل مراسم عمره دانسته و مراد از «روز حج اکبر» را روز عید قربان دانستهاند.
درباره حج اکبر اقوال دیگری نیز وجود دارد. برخی مفسران شیعه، حج اکبر را حج سال نهم هجری دانسته و برخی مفسران اهل سنت، حج اکبر را حج قِران دانستهاند. بیشتر فقیهان معاصر اهل سنت، مراد از حج اکبر را حجی دانستند که در آن روز عرفه با جمعه مصادف شود. این نظریه، در طول تاریخ تبعاتی نیز داشته است.
درباره «روز حج اکبر»، اقوال دیگری نیز وجود دارد. برخی از عالمان اهل سنت آن را روز عرفه دانسته و برخی دیگر، آن را همه ایام حج معرفی کردهاند.
اصطلاح قرآنی حج اکبر، در استنباط برخی از احکام فقهی استفاده شده است. یکی از مستحبات روز حج اکبر را خطبه خواندن برای مردم توسط امام دانستهاند. در برخی احادیث شیعه نیز، روز حج اکبر به روز قیام امام مهدی(ع) تأویل شده است.
واژه
واژه اکبر، صفت تفضیلی از ریشه «ک ب ر»، به معنای بزرگتر و بزرگترین است.[۱] عبارت «حج اکبر» در آیه وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ
[یادداشت ۱][۲] آمده است. بر پایه منابع تاریخی[۳] و تفسیری از شیعه[۴] و اهلسنت،[۵] آیات آغازین سوره توبه، که آیه پیش گفته یکی از آنهاست در سال نهم هجری نازل شده و امام علی(ع) از جانب حضرت محمد(ص) مأمور ابلاغ آن به مشرکان مکه شد. درونمایه این آیات، اعلام برائت از مشرکان و تعیین مهلتی چهارماهه برای پیمانهای بدون مدت آنان بود و از آن پس طواف عریان و حج مشرکان ممنوع شد. وی در روز عید قربان و در گردهمایی مردم در منا پیام خداوند را به گوش همگان رسانید.[یادداشت ۲]
از مباحثی که درباره واژگان «حج اکبر» مطرح شده، این است که واژه «اکبر» در تعبیر «یوم الحج الاکبر» صفت حج است یا صفت یوم. برخی عالمان اهل سنت در این باره احتمالات گوناگونی مطرح و در هر صورت وجه تسمیه عبارت را بیان کردهاند.[۶] برخی نیز گفتهاند که واژه «اکبر» در آیه و روایات همواره وصف حج است[یادداشت ۳] و تنها در این صورت است که میان احادیث مختلف تضادی وجود نخواهد داشت.[۷] در قرائت مشهورِ آیه نیز «اکبر»، صفت حج قرار گرفته است.
خلط میان حج اکبر و روز حج اکبر
دانشمندان مسلمان درباره اینکه مراد از «حج اکبر» و «روز حج اکبر» چیست، اختلاف نظر دارند. مشهور آنان، مراد از «حج اکبر» را مراسم حج[یادداشت ۴][۸] و مراد از «روز حج اکبر» را روز عید قربان دانستهاند؛[۹] البته در منابع اسلامی غالباً میان این دو خلط شده و تفکیک لازم صورت نگرفته است.
حج اکبر
اقوال
مفسران و فقیهان مسلمان باورهای گوناگونی درباره مراد از «حج اکبر» بیان کردهاند، که مهمترین آنها عبارتاند از:
مراسم حج
بیشتر مفسران[۱۰] و فقیهان[۱۱] شیعه و مفسران[۱۲] و فقهیان[۱۳] اهل سنت به استناد احادیث[۱۴] برآناند که منظور از «حج اکبر» مراسم حج است؛ در مقابلِ مراسم عمره که «حج اصغر» نامیده شده است. در واقع، سبب نامگذاری حج به «حج اکبر» بزرگتر بودن حج نسبت به عمره[۱۵] و تأکید بر این مطلب است که عمره، حج کوچکتر محسوب میشود.[۱۶] حتی بر پایه برخی گزارشها، نامیدن عمره به حج اصغر از دوران جاهلیت رواج داشته است.[۱۷] برخی نیز چنین گفتهاند که حج اکبر مراسمی است که مشتمل بر وقوف است[یادداشت ۵] و حج اصغر مراسمی است که وقوف ندارد.[یادداشت ۶][۱۸] همچنین در احادیثی از امام صادق(ع) مراد از حج اکبر، وقوف در عرفات (و وقوف در مشعر الحرام[۱۹]) و رمی جمرات دانسته شده و حج اصغر، عمره معرفی شده است.[۲۰] به تصریح برخی حدیثشناسان، مراد امام(ع) از ذکر وقوف و رمی، مراسم حج، در مقابل مراسم عمره است؛ زیرا هر حجی مشتمل بر وقوف و رمی است.[۲۱] برخی از عالمان اهل سنت، حج اکبر را معادل قسم خاصی از حج، مانند حجه الاسلام[۲۲] یا برخی مناسک آن مثل وقوف در عرفات[۲۳] یا طواف زیارت[۲۴] دانستهاند.
بر پایه این باور، حج اکبر هر سال تکرار میشود.
حج سال نهم
برخی مفسران شیعه[۲۵] به استناد سیاق آیات و برخی احادیث، مراد از «حج اکبر» را حج سال نهم هجری دانستهاند. در این احادیث، علت نامگذاری حج به حج اکبر چنین دانسته شده که آن سال آخرین سالی بوده که مسلمانان و مشرکان با هم حج به جا آوردند و بعد از آن، مشرکان از به جا آوردن حج منع شدند.[۲۶] دیگر مفسران نیز، به این وجه نامگذاری اشاره کرده[۲۷] یا آن را از قول برخی از تابعین و مفسران متقدم نقل کردهاند.[۲۸]
بر پایه این باور، حج اکبر تنها یک مصداق در طول تاریخ دارد.
حج قران
به نظر برخی مفسران اهل سنت، مقصود از حج اکبر، حج قِران و مراد از حج اصغر حج اِفراد است.[۲۹] برخی دیگر از آنان معتقدند که این نظر با آیه[یادداشت ۷][۲] سازگاری ندارد[۳۰] و لازمه آن این است که روز معینی برای اِفراد و روز مشخصی برای قِران وجود داشته باشد، درحالی که چنین نیست.[۳۱]
بر پایه باور این باور، حج اکبر هر سال تکرار میشود.
مصادف شدن روز عرفه با جمعه
مشهور فقیهان معاصر اهل سنت برآناند که مراد از «حج اکبر»، حجی است که در آن، روز جمعه با روز عرفه مصادف شود؛ زیرا در حجه الوداع روز عرفه با روز جمعه مصادف بوده است.[۳۲] این نظر در برخی منابع متقدم نیز ذکر شده یا شواهدی از آن به چشم میخورد؛[۳۳] از جمله روایاتی که درباره فضیلت وقوف در روز جمعه نقل شده است. بر پایه این روایات، حجی که روز عرفه آن منطبق بر جمعه باشد، برتر از ۷۰ حج دیگر است که وقوف آنها در غیر جمعه باشد و در چنان حجی آمرزش خداوند بدون واسطه شامل همه افراد میشود.[۳۴] افزون بر آن، گزارشهایی مبنی بر این که آیه اکمال دین[یادداشت ۸][۳۵] در روز جمعه مطابق با عرفه سال حجه الوداع بر حضرت محمد(ص) نازل شده، نشانگر اهمیت و بزرگی آن روز است.[۳۶] بر پایه این نظریه، حج اکبر هر سال تکرار نمیشود و احتمال وقوع آن تنها در برخی سالها وجود دارد.
به باور مخالفان این نظریه، همزمانی روز عرفه با روز جمعه در حجه الوداع[۳۷] صرفاً یک رویداد تاریخی بوده و اینکه در هر زمان عرفه با روز جمعه مصادف شود، آن سال را حج اکبر بنامند، مطلبی بدون دلیل است.[۳۸] روایات یاد شده درباره فضیلت وقوف در روز جمعه و برتری ۷۰ برابری چنین حجی نیز، از سوی گروهی از فقیهان اهل سنت مورد تکذیب و خدشه قرار گرفته و اشکالاتی به آن وارد شده است؛[۳۹] از جمله اینکه این روایت، مرسل است و تنها راوی آن «رزین بن معاویه» است که فردی ضعیف الحدیث بوده و روایت مذکور را به ابتدای حدیثی از کتاب موطأ مالک اضافه کرده است؛ چنانکه در هیچیک از نسخههای دیگر موطأ چنین افزودهای وجود ندارد.[۴۰] از این رو، شماری از عالمان اهل سنت، آن را مطلبی باطل دانستهاند که صرفاً در زبانها و نزد عوام مردم مشهور شده و هیچگونه انتسابی به حضرت محمد(ع) یا صحابه ندارد.[۴۱] البته در فضیلت روز جمعه و برتری عبادات در آن نسبت به روزهای دیگر شکی نیست، ولی این موضوع را نمیتوان دلیل برتری حجِّ مشتمل بر وقوف در جمعه نسبت به سایر حجها و نامیدن آن به حج اکبر دانست.[۴۲] همچنین بر پایه منابع پُرشمار تاریخی[۴۳] و تفسیری،[۴۴] آیه الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکم
[یادداشت ۹][۳۵] در پی اعلام جانشینی امام علی(ع) از سوی خداوند در روز هجدهم ذیحجه در غدیر خم نازل شده است.[یادداشت ۱۰]
بنابر گزارشهای تاریخی، پذیرفته شدن این نظریه درباره حج اکبر، مشکلات فراوانی برای حاجیان، بویژه حجگزاران ایرانی در پی داشته
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 