پاورپوینت کامل جوهان لادویک بورکهارت ۶۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جوهان لادویک بورکهارت ۶۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جوهان لادویک بورکهارت ۶۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جوهان لادویک بورکهارت ۶۹ اسلاید در PowerPoint :
۱
معرفی بورکهارت۲
انگیزه از سفر به مکه۳
ورود به جده۴
ورود به مکه۴.۱
گزارش کاروانهای ایرانی در مکه۴.۲
گزارش از موقعیت جغرافیایی و وضعیت معیشتی۴.۳
گزارش از جمعیت مکه۴.۴
توصیف مسجدالحرام۴.۵
گزارش از مکانهای مقدس مکه۴.۶
گزارش از ساکنان مکه۴.۷
گزارش از حکومت مکه۵
ورود به مدینه۵.۱
گزارش از اماکن مدینه۵.۲
گزارش از قبایل و ساکنان مدینه۵.۳
گزارش از حاکمان مدینه۶
بازگشت از عربستان۷
آثار بورکهارت۸
پانویس۹
منابع
جان لوئیس بورکهارت شرقشناس سوئیسی است، که در سال ۱۸۱۴م به مکه و مدینه سفر کرده است. وی از نزدیک شاهد تهاجم اول وهابیان به مکه بوده است. او برای پیشبرد اهداف و فراهم کردن اطلاعات برای انگلیس با ذکاوت و هوشیاری فراوان تلاش میکرد.
وی ابتدا به جده رفته و بعد از آن به مکه و مدینه میرود و گزارشاتی از موقعیت جغرافیایی شهرها، وضعیت معیشتی مردم، وضع سیاسی و حکومت هر شهر، تاریخ و توضیح آداب مربوط به زیارت پرداخته است.
معرفی بورکهارت
جوهان لادویک بورکهارت (Johann Ludwig Burckhardt) مشهور به جان لوئیس بورکهارت (John Burckhardt Lewis) مسافر مکه به سال ۱۸۱۴م. از نزدیک شاهد تهاجم اول وهابیان به مکه بوده و مفاهیم جامعهشناختی اعراب جزیره العرب را نخستینبار در نوشتههای خود راه داده است. وی به تاریخ ۲۴ نوامبر ۱۷۸۴م. در شهر لوزان (Laussann) سوییس زاده شد. پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در سوییس، در تابستان ۱۸۰۶م. به انگلستان رفت و به خدمت سازمان مطالعات افریقا و خاورمیانه درآمد.[۱] برای آمادگی در انجام ماموریتهای این سازمان به سال ۱۸۰۸م. به دانشگاه کمبریج رفت و به آموختن زبان عربی، طب و نجوم پرداخت.[۲]
او در این برهه خود را برای زندگی در وضعیت دشوار آماده میکرد و از همینرو، خود را از لذتهای زندگی محروم کرده بود.[۳] با این هدف که خود را مسلمان و عرب معرفی کند، نخست به سوریه رفت تا همراه تکمیل زبان عربی با آیین اسلام آشنا شود. او خود را ابراهیم بن عبدالله و از بازماندگان بردگانی معرفی کرد که محمدعلی پاشا به آنها دست یافته بود.[۴]
بورکهارت دو سال در سوریه ماند و نکات دقیقی از آداب و رسمهای بدویان آن مناطق نگاشت. یادداشتهای او دستمایه تحقیقات غربی درباره صحرانشینان مناطق عربی شد. وی در سفرهایی که به خاورمیانه داشت، شهر تاریخی پترا در جنوب غربی اردن را کشف کرد. به سال ۱۸۱۲م. با هدف یافتن سرچشمه رود نیجریه به قاهره رفت. اما آن مناطق را بسیار دشوارگذر یافت و سفر اکتشافی خود را بهطور موقت کنار نهاد. سپس در لباس بازرگانی سوری از طریق دریای سرخ و از راه جده وارد مکه شد و سه ماه در آنجا توقف کرد و سپس به مدینه رفت. بورکهارت سفرش به مکه را لذتبخش خوانده؛ لذتی که در دیگر سرزمینهای شرقی تجربه نکرده است.
انگیزه از سفر به مکه
از انگیزه اصلی وی از سفر به مکه آگاهی دقیق در دست نیست. برخی نیات پشت پرده و پنهان ماموریت بورکهارت، هنگامی بر ما روشن میشود که سیاست انگلستان را در آن دوره واکاوی کنیم. انگلستان در آن هنگام میکوشید از راههای منتهی به هندوستان به دقت مراقبت کند تا در برابر نفوذ روزافزون فرانسه در شرق بایستد؛ زیرا فرانسه پس از شکست در هند، کوشید بخش شرقی امپراتوری انگلستان را زیر فشار قرار دهد و راه ارتباطی هند و انگلستان، یعنی کشور مسلمان مصر را در اختیار گیرد.
از اینرو، انگلستان به شرق، بهویژه مصر و سرزمینهای پیرامون آن، بسیار اهتمام داشت. هنگامی که شبه جزیره عربستان شاهد درگیری و رویارویی محمدعلی پاشا و وهابیان بود، بورکهارت میتوانست با ذکاوت و هوشیاری به اهداف انگلستان بسیار خدمت کند.[۵]
ورود به جده
بورکهارت در ۱۵ جولای ۱۸۱۳م. وارد جده شد.[۶] در آغاز ورود، به تب سختی مبتلا گشت و چون پول کافی برای درمان نداشت، ناچار شد برده خود را در بازار بردهفروشان با بهای ۴۸ دلار بفروشد. سپس تا رسیدن کمک مالی بیشتر از قاهره و کسب آمادگی برای سفر به مکه، حدود ۱۳ ماه در جده اقامت کرد. او در اواخر آگوست ۱۸۱۴م. جده را به سوی مکه ترک گفت.
ورود به مکه
وی هنگامی وارد مکه شد که ساعاتی از آمدن بارانی سخت و سیل میگذشت و هیچ جای خشکی برای نشستن یافت نمیشد.[۷] نویسنده بدون این که تجربه شخصی خود از مناسک را بازگو کند، بهطور دقیق آداب ورود به مسجدالحرام از جمله طواف و سعی میان صفا و مروه را توضیح میدهد.[۸]
به گزارش وی، حدود ۴۰۰۰ زائر از قلمرو امپراتوری عثمانی و از راه دریا وارد حجاز و سپس مکه شده و نزدیک به نیم این جمعیت از دیگر کشورهای اسلامی به مکه آمده بودند.[۹] او کاروانهای سوری را به دلیل نظارت و برنامهریزی دولت سوریه، منظمترین کاروانها میداند. به نوشته او، از ماهها پیش از ایام حج، شمار کاروانها و افراد، هنگام ورود و بیرون آمدن آنها، و تعداد شترهای همراه مشخص میگردد. او به ناامنی راهها میپردازد و اشاره میکند که بسیاری از قافلهها از جمله قافلههای مصر، از سربازان و نظامیان برای پاسداری خود استفاده میکنند.[۱۰] همچنین بیشتر حاجیها از راه دریا وارد جده میشوند و برخی از کانال سوئز و شماری دیگر از راه خلیج فارس.[۱۱]
گزارش کاروانهای ایرانی در مکه
«کاروانهای ایرانی در گذشته از طریق بغداد و از راه نجد وارد مکه میشدند. اما هنگامی که وهابیان مانع ورود کاروانهای شام از سوریه شدند، ایرانیها نیز نتوانستند به حج بیایند. اما پس از این که میان عبدالله بن سعود با توسان پاشا فرزند محمدعلی به سال ۱۸۱۴م. سازش شد، شمار کمی از ایرانیها توانستند از راه خشکی وارد مکه شوند. آنها از راه بغداد به شام آمده بودند.»
به گفته بورکهارت، ایرانیان اجازه نداشتند که همیشه به مکه بیایند. پس از این که بنای حرم شریف به سال ۱۶۳۴م. به دستور سلطان مراد چهارم مرمت شد، هیچیک از ایرانیان حق نداشتند برای انجام مراسم حج یا دلیلی دیگر وارد مسجدالحرام شود. این تحریم سالها ادامه داشت؛ اما اموال و سرمایههایی که ایرانیان پرداختند، سبب گشت به سرعت راه کعبه و عرفات به سویشان گشوده شود.[۱۲]
گزارش از موقعیت جغرافیایی و وضعیت معیشتی
آنچه در سفرنامه بورکهارت بسیار جالب توجه مینماید، دقت عجیب و دستهبندی او در بیان رویدادها و مطالبی است که شنیده و دیده است. وی قیمت انواع لباس، آب و انواع غذا را در مکه در فهرستی بلند ارائه کرده است.[۱۳] گویی از نخست میدانسته که دقیقاً در پی چگونه آگاهیهای تاریخی یا جامعهشناسانه است. البته مطالب گردآوری شده بورکهارت، به دست شخص یا اشخاصی دیگر تنظیم شده است و افزون بر وی، گردآورندگان یادداشتها نیز در دستهبندی و ارائه خوب مطالب نقشی موثر ایفا کردهاند. به عنوان نمونه، نویسنده در زیرموضوعات جداگانه و مشخص به بررسی موقعیت جغرافیایی شهرها، وضعیت معیشتی مردم، وضع سیاسی و حکومت هر شهر، تاریخ و توضیح آداب مربوط به زیارت پرداخته است تا خواننده به راحتی آگاهیهای مورد نیاز خود را در کتاب بیابد؛
وی خیابانهای مکه را عریض و پهن وصف میکند و دلیل آن را وجود زائران بسیار میداند که بایستی در این خیابانها رفت و آمد کنند. او گزارش میدهد که خانههایی با پنجرههای بسیار، ولی کوچک، برای اسکان زائران درنظر گرفته شده است. وجود خیابانهای پهن، خانههای باز و ردیفهای کم مغازهها سبب شده بود که هوای شهر آن چنانکه باید، گرم و طاقتفرسا نباشد.[۱۴] سپس نویسنده کوشیده تا موقعیت جغرافیایی شهر مکه، کوههای پیرامون، میادین مهم شهر و فاصله آنها از یکدیگر را به دقت شرح دهد.[۱۵]
گزارش از جمعیت مکه
او شمار ساکنان مکه را در آن هنگام جز موسم حج ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تن تخمین زده است. سه تا چهار هزار برده حبشی و غیر حبشی را باید به این آمار افزود.[۱۶] به گزارش او، جمعیت مکه در سرشماری سلطان سلیم اول، افزون بر ۱۲ هزار تن بوده است. او به سرشماری قطبالدین نهروالی نیز اشاره کرده و یادآور شده که شمار ساکنان مکه در سدههای گذشته بیش از این بوده است؛ زیرا در روزگار حمله قرمطیان به مکه به سال ۳۱۴ق. سی هزار تن از ساکنان شهر به دست آنها کشته شدند.[۱۷]
توصیف مسجدالحرام
بورکهارت مسجدالحرام را به تفصیل وصف نموده و به همه مسائل توجه داشته است؛ به گونهای که مطالبش در این زمینه به بیش از ۵۰ صفحه میرسد. از نکاتی که وی در این بخش آورده، نامهای ابواب مسجدالحرام شامل ۳۷ نام جدید است. او گاهی نام کهن این درها را یاد کرده است. وی در این فصل، محیط بیرونی مسجدالحرام و منارههای هفتگانه آن را برشمرده است. بورکهارت از خدمتکاران بیتالله الحرام و خدمتکارانی که درون حرم فرمان نیروهای حکومتی را اجرا و هر روز پیرامون کعبه را جارو وشستوشو میکردند، یاد کرده و سرپرست این خدمتکاران را از شخصیتهایی میداند که با شریف پاشا و حاکم مکه مجالست داشته است. بیشترین کارگرها از سیاهپوستان و هندیها بودند.[۱۸]
به گزارش نویسنده، درِ کعبه سالانه سهبار در روز بیستم ماه رمضان، پانزده ذی القعده و دهم محرم الحرام باز میشود. اینکار معمولاً یک ساعت پس از طلوع خورشید با نصب پلکانی کنار در کعبه آغاز میشود و در این هنگام، همه مسلمانان حاضر در شهر به سوی کعبه میشتابند. بورکهارت برای نخستین بار روز پانزدهم ذیقعده به سرعت درون کعبه مملو از جمعیت شده؛ ولی نتوانسته بیش از پنج دقیقه در آنجا بماند؛ زیرا حرارت بالای درون کعبه برای او غیر قابل تحمل بوده است. او بار دوم وارد کعبه شده و آن را دیده است. وی به پرده گرانبهای سیاه زربافتی که از جانب محمدعلی پاشا و از قاهره فرستاده شده بود، اشاره میکند که کعبه از بیرون با آن پوشانده شد. پردههای پیشین که بیش از بیست سال قدمت داشت، به قطعات شش اینچی تقسیم گشت و با بهای یک ریال به ثروتمندان فروخته شد.[۱۹]
گزارش از مکانهای مقدس مکه
نویسنده فصلی جداگانه را به وصف مکانهای مقدس در مکه اختصاص میدهد. بر پایه مباحث این فصل، مردم در زمان اشغال مکه به دست وهابیان جرات نداشتند که به زیارت مکانهای مقدس بروند. بناها و گنبدها ویران شدند.[۲۰] نخستین جایی که وی بدان اشاره میکند، محل تولد پیامبر(ص) است. نیز مینویسد که کارگران مشغول بازسازی بنای آن با ارتفاعی بلند بودهاند. او موضع کوچکی در آنجا دیده که گفته میشود مادر پیامبر(ص) هنگام وضع حمل در آنجا نشسته و پیامبر(ص) را زاده است. آوردهاند که این
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 